سرمایه اولیه شرکت هنگام ثبت انواع شرکت‌های تجاری چه مقدار است؟

سرمایه اولیه شرکت هنگام ثبت انواع شرکت‌های تجاری چه مقدار است؟

سرمایه اولیه شرکت در زمان تاسیس شرکت همواره از نکاتی است که می‌بایست قبل از هر اقدامی در نظر داشت. حداقل سرمایه در انواع شرکت‌ها متفاوت بوده و در این مطلب می‌خواهیم نکات و میزان حداقل سرمایه را هنگام ثبت انواع شرکت‌های تجاری به تفکیک بیان کنیم. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن […]

سرمایه اولیه شرکت در زمان تاسیس شرکت همواره از نکاتی است که می‌بایست قبل از هر اقدامی در نظر داشت. حداقل سرمایه در انواع شرکت‌ها متفاوت بوده و در این مطلب می‌خواهیم نکات و میزان حداقل سرمایه را هنگام ثبت انواع شرکت‌های تجاری به تفکیک بیان کنیم.

حداقل سرمایه اولیه در شرکت سهامی

شرکتی که تمام سرمایه آن‌ها در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین گردد شرکت سهامی خاص و شرکت‌هایی که موسسین آن‌ها قسمتی از سرمایه شرکت را ازطریق فروش سهام به مردم تامین می‌کنند، شرکت سهامی عام نامیده می‌شود. با استناد به ماده ۵ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سرمایه اولیه شرکت سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایه در شرکت سهامی خاص نباید از یک میلیون ریال کمتر باشد و در صورتی‌که سرمایه شرکت پس از تاسیس به هر علت از حداقل مذکور کمتر شود باید ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه اقدامات لازم انجام شود یا شرکت به نوعی دیگر تبدیل گردد وگرنه هر ذی‌نفعی می‌تواند از دادگاه صلاحیتدار، خواستار انحلال شرکت گردد. همچنین هرگاه پیش از صدور رای قطعی موجب درخواست انحلال منتفی گردد دادگاه رسیدگی را متوقف خواهد کرد.

فراموش نکنید که موفقیت در یک شرکت مهم‌ترین نتیجه داشتن قراردادهای اصولی در ابتدای استخدام اعضای شرکت می‌باشد. با دریافت نمونه قراردادهای مورد نیاز تجربه یک مدیریت حرفه‌ای را داشته باشید.

در خصوص مراحل تشکیل شرکت سهامی عام می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود :

۱-تجمع موسسین و تهیه طرح اساسنامه

۲-دریافت گواهی از بانک مبنی بر تعهد حداقل بیست درصد سرمایه شرکت و پرداخت حداقل سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده

۳-تهیه اظهارنامه

۴-تقدیم اسناد و مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها در تهران و یا به دایره ثبت شرکت‌ها در شهرستان‌ها و یا به اداره ثبت اسناد و املاک محل، در نقاطی که دایره ثبت شرکت‌ها وجود ندارد

۵-مطالعه مدارک توسط مرجع ثبت شرکت انجام و اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی صادر می‌گردد

۶-موسسین اعلامیه مذکور را منتشر ساخته و پذیره نویسی انجام می‌شود .

در خصوص سهامی خاص نیز عبارت است از:

۱-تسلیم اظهارنامه

۲-تهیه اساسنامه شرکت که باید به امضای تمامی موسسین رسیده باشد

۳-تعهد کلیه سهام و گواهی‌نامه بانکی که بیانگر تادیه قسمتی نقدی حداقل سی و پنج درصد می‌باشد

۴-انتخاب اولین مدیران و بازرسان توسط کلیه سهامداران

۵-انتخاب روزنامه‌ای کثیرالانتشار بوسیله اتفاق آراء

۶-قبول سمت توسط مدیر و بازرسان شرکت

نهایتا باید بیان داشت که زمان تشکیل شرکت سهامی عام از زمان قبول کتبی سمت توسط مدیران و بازرسان پس از تشکیل مجمع عمومی موسس و شرکت سهامی خاص از زمان قبول کتبی سمت توسط مدیران و بازرسان پس از امضای اساسنامه شرکت می‌باشد.

سرمایه اولیه شرکت در شرکت تعاونی

شرکت تعاونی شرکتی است که بین عده‌ای از افراد تشکیل می‌شود و شرکاء مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیاء یا اجناس بکار می‌برند. هم‌چنین در ماده ۲ قانون شرکت‌های تعاونی آمده است: “شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به منظور رفع نیازمندی‌های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء از‌ طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان موافق اصولی که در این قانون مصرح است تشکیل می‌شود.”

در شرکت تعاونی عام، براساس قانون بخش تعاونی، حداقل سرمایه اولیه شرکت تعاونی یکصد میلیون ریال و در تعاونی خاص حداقل ده میلیون ریال سرمایه نیاز می‌باشد. همچنین با توجه به مواد ۵۲ و ۵۱ قانون تجارت، بین ثبت و تشکیل بخش تعاونی ملازمه وجود دارد، بدین منظور که پس از تحویل مدارک اعم از صورت جلسه تشکیل، اساسنامه، انتخاب مدیران و بازرسان، مجوز وزارت تعاون، پرداخت یک سوم نقدی، تقدیم کل غیر نقدی باید به ثبت برسد تا تشکیل شود.

حداقل سرمایه اولیه در شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است. در شرکت مذکور حداقل سرمایه‌ای جهت تشکیل وجود نداشته و تشکیل شرکت با مسئولیت محدود به طرق ذیل صورت می‌گیرد:

۱-وجود قراردادی کتبی با امضا تمام شرکا و تنظیم آن به صورت سند رسمی

۲-تادیه تمامی سرمایه نقدی و تسلیم سهم الشرکه غیر نقدی

۳-تصریح میزان غیر نقدی در شرکت نامه

ناآگاهی حقوقی در زمینه حقوق کسب‌وکارها و قوانین و مقررات شرکت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات در آینده شود. می‌توانید با افزایش دانش حقوقی خود در خصوص حقوق کسب‌وکارها از بروز مشکلات جلوگیری نمایید.

حداقل سرمایه اولیه شرکت تضامنی

طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت: شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. حداقل سرمایه‌ای جهت تاسیس شرکت وجود ندارد و بر اساس ماده ۱۱۷ قانون تجارت، زمان تشکیل شرکت زمانی است که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم گردد.

حداقل سرمایه اولیه در شرکت نسبی

بر اساس ماده ۱۸۳ قانون تجارت، شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه‌ای است که در شرکت گذاشته شده است. در شرکت نسبی نیز همانند شرکت تضامنی و با مسیولیت محدود، محدودیتی در راستای تامین سرمایه، جهت تاسیس وجود ندارد و پس از تادیه تمام سرمایه نقدی و تقویمم و تسلیم سهم الشرکه غیر نقدی، شرکت تشکیل می‌گردد.

برای اینکه کسب‌وکار شرکت را بی‌دغدغه رونق دهید نمونه قراردادهای مرتبط با حقوق کسب‌وکارها را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید.

حداقل سرمایه اولیه در شرکت مختلط سهامی

به موجب ماده ۱۶۲ لایحه اصلاحی، شرکت مختلط سهامی شرکتی است که درتحت اسم مخصوصی بین یک عدد شرکاءسهامی ویک یاچند نفرشریک ضامن تشکیل می‌شود. در قانون تجارت محدودیتی نسبت به سرمایه برای ثبت شرکت مختلط سهامی وجود ندارد و در سه مرحله زیر تشکیل می شود:

۱-تعهد کلیه سهام

۲-پرداخت حداقل یک سوم به صورت نقدی

۳-پرداخت تمامی غیر نقدی

حداقل سرمایه در شرکت مختلط غیر سهامی

بر اساس ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی ،شرکت مختلط غیرسهامی شرکتی است که برای امور تجارتی تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می‌شود. شریک ضامن مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارائی شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه‌ای است که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. دراسم شرکت باید عبارت (شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکاء ضامن قید شود.

سرمایه برای ثبت شرکت مختلط غیر سهامی نیز در قانون تجارت هیچ محدودیتی نداشته و با تادیه و تسلیم سرمایه،شرکت تشکیل می شود.

برای ثبت شرکتتان نیاز به راهنمایی دارید؟

یکی از زمینه­‌های تخصصی وبسایت وینداد، مشاوره و تنظیم قراردادهای اختصاصی در امور شرکت­‌های تجاری است. شما می‌‌توانید با برقراری ارتباط با مشاورین متخصص ما در زمینه حقوق شرکت‌­های تجاری چالش­‌های میانه راه شرکت خود را نیز از طریق مشاورین ما با سرعت و دقت حل و فصل کنید. متخصصان حقوق شرکت­‌های تجاری آماده راهنمایی در نگارش و یا بازبینی اساسنامه­ انواع شرکت‌­ها در راستای تدوین کامل و شفاف این سند مهم برای شرکت شما هستند.

4.6/5 - (11 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت