چند نکته مهم که در قرارداد مشارکت ساخت خانه باید رعایت کنید.

چند نکته مهم که در قرارداد مشارکت ساخت خانه باید رعایت کنید.

امروزه توجه افراد بسیاری به قراردادی به نام قرارداد مشارکت ساخت خانه جلب شده است. این قرارداد که از اقسام قراردادهای مشارکت مدنی است با توجه به ماهیت ویژه خود یعنی ادغام و در هم آمیختگی سرمایه‌های مادی و معنوی افراد منجر به ایجاد سود آوری و انتفاع (بهره مندی) طرفین این قرارداد یعنی مالک […]

امروزه توجه افراد بسیاری به قراردادی به نام قرارداد مشارکت ساخت خانه جلب شده است. این قرارداد که از اقسام قراردادهای مشارکت مدنی است با توجه به ماهیت ویژه خود یعنی ادغام و در هم آمیختگی سرمایه‌های مادی و معنوی افراد منجر به ایجاد سود آوری و انتفاع (بهره مندی) طرفین این قرارداد یعنی مالک و سازنده می‌شود.

اصولا در مشارکت‌های مدنی پیشبرد اهداف با توسل و استفاده از توان مالی و معنوی طرفین انجام می‌شود و بدین ترتیب در نمونه قرارداد مشارکت ساخت خانه نیز، هدف طرفین که ساخت و ساز املاک جدید به جای بناهای فرسوده است، محقق می‌شود.

امروزه عده زیادی از افراد مایل به نوسازی آپارتمان های خود هستند.در این میان عمدتا افراد به خاطر نداشتن پول کافی از این کار منصرف شده یا بعضا به دلایلی گوناگون دچار مشکلات و خسارات ناشی از عدم توجه به برخی از اصول مهم در امر ساخت و ساز می‌شوند. بنابراین غافل شدن از برخی نکات مهم در ساخت میتواند بسیار دردسرساز باشد. در ادامه، مطالعه این نوشتار را از دست ندهید.
اما چگونه می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد؟

در مورد قرارداد مشارکت در ساخت چه می‌دانید؟

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم،این قرارداد، قراردادی است که عموما میان مالک یک خانه کهنه و فرسوده و سازنده منعقد می‌گردد. بدین منظور که سازنده با سرمایه و هزینه خود به ساخت آپارتمان اقدام کرده و مطابق با قرارداد مشارکت ساخت خانه میان طرفین، در اختیار مالک بگذارد. در این قرارداد عموما مالک خانه به دلیل مشکلات مالی که دارد نمی‌تواند خود اقدام به نوسازی خانه کند بدین ترتیب با مشارکت با یک سازنده نوسازی خانه فرسوده خود را به او می‌سپارد.
مشارکت در ساخت که یکی از اقسام مشارکت های مدنی است امروزه به عنوان قراردادی است که با تنظیم آن می‌توان تعهدات طرفین یعنی مالک و سازنده را مشخص کرد، سرمایه صاحب ملک را با نوسازی ملک افزایش داد و به زیباسازی شهر کمک کرد. آنچه در مشارکت‌های مدنی از جمله مشارکت در ساخت به عنوان شاخصه ای مهم پیشتاز است در هم آمیختگی و ادغام سرمایه‌های مادی و معنوی است که در جریان کار به کار گرفته می‌شوند و در نهایت طرفین منتفع از سود به دست آورده می‌شوند.

در واقع مشارکت مدنی قراردادی است که از طریق آن افراد می‌توانند سرمایه های مادی و معنوی خود را به منظور کسب سود در مدتی مشخص در حوزه های گوناگون تجاری، تولیدی، خدماتی، ساخت و ساز در اختیار دیگری بگذارند.

سوالات خود را در این مورد با کارشناسان حقوقی وینداد مطرح کنید.

با نحوه محاسبه درصد مشارکت ساخت خانه آشنا شوید!

برای این که سهم هر یک از طرفین قرارداد مشارکت ساخت خانه یا سهم‌الشرکه آن‌ها مشخص شود باید با چگونگی محاسبه درصد مشارکت در ساخت آشنا شوید. برای تعیین میزان قدرالسهم طرفین باید به میزان هزینه ساخت، قیمت عرضه، نوع سند،نوع ساخت و سازنده توجه کرد.
برای تعیین درصد عموما این فرمول مورد استفاده است یعنی قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در آن منطقه‌ای که ساخت و ساز در آن انجام میشود. رویه فعلی در مورد تقسیم سود میان طرفین یعنی مالک و سازنده به صورت ۶٠درصد برای مالک و ۴٠ درصد برای سازنده است منتهی به دلیل روند رشد مداوم قیمت زمین و مسکن،مبلغی به عنوان بلاعوض از سمت سازنده به مالک پرداخت میشود تا با آن مبلغ مالک بتواند منزلی برای خود تا آماده شدن ساختمان جدیدش بگیرد.

سوالات خود را در مورد نکات مهم قرارداد مشارکت ساخت خانه را با کارشناسان ما مطرح کنید.

به نکات مهم قرارداد مشارکت ساخت خانه و مزایای آن توجه داشته باشید!

قرارداد مشارکت ساخت خانه با توجه به آن که احتمال ایجاد مشکلات احتمالی در آینده برای مالک را به صفر می‌رساند بسیار مفید و سودمند است، از جمله مزایای این قرارداد شامل این موارد است:
١ _ مالکان خانه‌ها در بحث ساخت و ساز به تنهایی نمی‌توانند در زمین‌هایشان ساخت و ساز کنند. بنابراین با انعقاد این قرارداد با سازنده این کار به شکلی حرفه ای تر و مطمئن تر انجام میگردد.
٢ _این قرارداد طرفین را ملزم میکند که به وضوح تعهدات خود را مکتوب کرده و آن را امضاء کند.بنابراین روشن بودن تعهدات در آینده بسیار تعیین کننده و مهم خواهد بود.

_ برخی از مهم ترین تعهدات سازنده:

_ در قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده یا مجری طرح متعهد میشود که برای اسکان و اقامت مالک، مکان مناسبی تهیه کند
یا این که با مالک توافق کند که اجاره بها منزلی که مالک موقتا در آن سکونت دارد را ماهانه یا سالانه پرداخت کند.
_ در قرارداد مشارکت در ساخت سازنده در برابر خسارت و آسیب احتمالی به املاک مجاور،حوادث ناشی از کار،بیمه های تامین اجتماعی متعهد است و مسئولیت دارد.
_ در نمونه قرارداد مشارکت ساخت خانه ، سازنده متعهد می‌شود که تمام هزینه‌های اجرایی موضوع قرارداد را در موعد مقرر و در هر مرحله به تناسب پیشرفت کار پرداخت کنند.
_ در قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده باید مشخصات عمومی ساختمان را قید کند باید نوع مصالح، قیمت‌ها و شرایط را مشخص کند.هم چنین در مورد مصالح باید مشخص کند که از چه ساختارها و سیستم هایی در ساخت و ساز استفاده میشود.
_ اگر میان طرفین قرار بر آن باشد که به موازات پیشرفت کار، قسمتی از سند به سازنده منتقل شود، حتما باید در قرارداد تصریح شود که انجام تشریفات در انتقال به عهده سازنده است.
٣ _با انعقاد این قرارداد ملک فرسوده شما علاوه بر آن که نو میشود و ظاهری مدرن تر به خود میگیرد، به سرمایه شما هم افزوده خواهد شد. چرا که ملک شما در این حالت با ارزش تر شده است.
همین الان می‌توانید نمونه قرارداد مشارکت ساخت خانه را از بانک قرارداد وینداد دریافت کنید.

به قرارداد مشارکت ساخت خانه نیاز دارید؟

قرارداد مشارکت ساخت خانه میان سازنده و مالک منعقد شده و به بهبود روابط آن ها و اطمینان خاطرشان از انجام به موقع تعهدات،واضح بودن تعهدات و بسیاری از موارد دیگر کمک میکند. در حالی که هر گونه سهل انگاری و بی توجهی شما به نکات مهم قرارداد مشارکت در ساخت خانه  می‌تواند برای شما دردسر ساز باشد بنابراین با کمک گرفتن از این قرارداد میتوانید آسوده خاطر باشید.

وینداد آماده ارائه مشاوره‌های حقوقی در مورد نکات مشارکت در ساخت خانه به شما است.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط