میزان مالیات بر درآمد حقوق سال ۹۹ و حق بیمه آن

میزان مالیات بر درآمد حقوق سال 99 و حق بیمه آن

میزان مالیات بر درآمد حقوق سال ۹۹ و حق بیمه یکی از موضوعاتی است که با رسیدن به روزهای پایانی سال جاری و شروع سال جدید به آن توجه می‌شود. در این مطلب به‌‌طور جداگانه به حقوق و دستمزد، بیمه و مالیات سال ۹۸ و ۹۹ می‌پردازیم. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن […]

میزان مالیات بر درآمد حقوق سال ۹۹ و حق بیمه یکی از موضوعاتی است که با رسیدن به روزهای پایانی سال جاری و شروع سال جدید به آن توجه می‌شود. در این مطلب به‌‌طور جداگانه به حقوق و دستمزد، بیمه و مالیات سال ۹۸ و ۹۹ می‌پردازیم.

حق بیمه چیست؟

طبق ماده ۲ قانون تامین اجتماعی: حق بیمه عبارت از وجوهی است که به حکم این قانون و برای استفاده از مزایای موضوع آن به سازمان پرداخت می‌گردد.

در واقع مبلغی که کارفرما برای استفاده از مزایای موضوع قانون بیمه تامین اجتماعی به سازمان پرداخت می کند را حق بیمه می‌نامند.

کارفرما مکلف است حق بیمه مربوط به هر ماه‌ را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان بپردازد. همچنین‌ صورت مزد یا حقوق بیمه‌‌شدگان را به ترتیبی که در آئین‌نامه طرز تنظیم و ارسال صورت مزد که به تصویب شورای عالی سازمان‌ خواهد رسید به سازمان تسلیم نماید.

سازمان حداکثر ظرف شش‌ ماه از تاریخ دریافت صورت مزد اسناد و مدارک کارفرما را مورد رسیدگی قرار داده و در صورت مشاهده نقص یا اختلاف یا مغایرت‌ به شرح ماده ۱۰۰ این قانون اقدام و مابه‌التفاوت را وصول‌ می‌نماید. هر گاه کارفرما از ارائه اسناد و مدارک امتناع کند سازمان تامین اجتماعی مابه‌التفاوت حق بیمه را راساً تعیین و مطالبه و وصول خواهد کرد.

اگر نیاز به راهنمایی در خصوص میزان مالیات بر درآمد حقوق سال ۹۹ و حق بیمه داشتید می‌توانید درخواست مشاوره تلفنی را ثبت کرده تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

حق بیمه سال ۹۸ چه مقدار بود؟

حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌ بیمه بیمه‌شدگان مشمول قانون تامین اجتماعی (به استثناء مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع)‌ در‌ سال ١٣٩٨ مبلغ ۵٠۵,۶٢٧ ریال تعیین شده‌است.
سایر سطوح دستمزدی براساس آخرین دستمزد روزانه سال ١٣٩٧، معادل ١٣ درصد به‌علاوه رقم ثابت روزانه ٨٧,٠۴٩ ریال افزایش می‌یابد.

حداقل مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان به طور اختیاری مطابق بخشنامه ۶٨۶ مورخ ۵‏/١‏/٩٨ برابر ٢‏/١ حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار خواهد بود. مبنای پرداخت مشمولین این گروه در صورتی که مبنای پرداخت حق بیمه آنان در سال ١٣٩٧ از رقم روزانه‌ ٣٧٠,۴٢٣ ریال بیشتر بوده ، همانند سایر سطوح دستمزدی معادل ١٣ درصد بعلاوه رقم ثابت روزانه ٨٧.٠۴٩ ریال است که درهر حال از ٢‏/١ حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار کمتر نخواهد بود.

شما می‌توانید با یک تماس تلفنی از مشاوره کارشناسان مجرب درخصوص بیمه و مالیات بهره‌مند شوید.

چگونه حق بیمه کارفرما و کارگر سال ۹۸ را حساب کنیم؟

با توجه به تعیین و اعلام حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۸ و همچنین تغییر مبلغ حق مسکن و خوار و بار،  مبلغ حق بیمه‌های سهم کارگر و کارفرما به این صورت می‌باشد:

  • حداقل دستمزد روزانه کارگر عادی: ۵۰۵۶۲۷ ریال
  • حق مسکن:   ۱۰۰۰۰۰۰ ریال
  • خوار و بار: ۱۹۰۰۰۰۰۰ ریال

حق بیمه کارگر و کارفرما سال ۱۳۹۸ در ماه‌های ۳۱ روزه

  • جمع حقوق و مزایای مشمول حق بیمه ماهانه در ماه‌های ۳۱ روزه: ۱۸۵۷۴۴۳۷ ریال
  • حق بیمه سهم کارگر به میزان ۷% : ۱۳۰۰۲۱۱ ریال
  • حق بیمه سهم کارفرما به میزان ۲۳% : ۴۲۷۲۱۲۱ ریال
  • جمع کل حق بیمه : ۵۵۷۲۳۳۱ ریال

حق بیمه کارگر و کارفرما سال ۱۳۹۸ در ماه‌های ۳۰ روزه

  • جمع حقوق و مزایای مشمول حق بیمه ماهانه در ماه‌های ۳۰ روزه: ۱۸۰۶۸۸۱۰ ریال
  • حق بیمه سهم کارگر به میزان ۷% : ۱۲۶۴۸۱۷ ریال
  • حق بیمه سهم کارفرمابه میزان ۲۳% : ۴۱۵۵۸۲۶ ریال
  • جمع کل حق بیمه : ۵۴۲۰۶۴۳ ریال

میزان مالیات بر درآمد حقوق

عیدی و پاداش سال ۹۹ چه مقدار است؟

مبحث میزان مالیات بر درآمد حقوق سال ۹۹ ، بحث عیدی و پاداش را هم در برمی‌گیرد. بر اساس ماده واحده قانون پرداخت پاداش و عیدی کارگران‌ :

کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به‌عنوان عیدی و پاداش بپردازند . مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

پس از آنجایی که مبلغ پرداختی عیدی و پاداش به هر یک از کارکنان مشمول قانون کار در پایان هر سال حداقل معادل ۶۰ روز «حداقل مزد قانونی مصوب» و حداکثر معادل ۹۰ روز «حداقل مزد روزانه مصوب» همان سال است، میزان عیدی پرداختی سال ۹۹ هم نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی همان سال بیشتر شود.

حداقل عیدی و پاداش سال ۹۹

طبق ماده واحده قانونی که در بالا گفتیم حداقل عیدی سال ۹۹ برابر با: ۵۰۵٫۶۲۷ * ۶۰ = ۳۰٫۳۳۷٫۶۲۰ ریال

حداقل عیدی سال ۹۹ مبلغ ۳ میلیون و ۳۳ هزار و ۷۶۲ تومان است.

حداکثر عیدی و پاداش سال ۹۹

طبق فرمول بالا، حداکثر عیدی سال ۹۹ برابر است با: ۵۰۵٫۶۲۷ * ۹۰ = ۴۵٫۵۰۶٫۴۳۰  ریال

حداکثر عیدی سال ۹۹ مبلغ ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۴۳ تومان است.

میزان مالیات بر حقوق و معافیت‌های سال ۹۸

در سال ۹۸ بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی، سقف معافیت مالیاتی حقوق بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم سالانه ۳۳ میلیون تومان اعلام شد. همچنین نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر معافیت مذکور تا ۱.۵ برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد ۱.۵ برابر تا ۲.۵ برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد ۲.۵ برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد شش برابر ۳۵ درصد است.

حقوق و مالیات کارکنان در سال ۹۹

برای سال آینده در لایحه بودجه، افزایش متوسط ۱۵ درصدی تعیین شده است. از سوی دیگر با مالیات پلکانی تا ۳۵ درصد، دولت در مجموع بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان از کارکنان بخش خصوصی و دولتی مالیات دریافت می‌کند که نسبت به امسال ۱۸ درصد افزایش دارد.

سوالات متداول

حداقل عیدی و پاداش سال ۹۹ چقدر است؟

حداقل عیدی سال ۹۹ مبلغ ۳ میلیون و ۳۳ هزار و ۷۶۲ تومان است.

حداکثر عیدی و پاداش سال ۹۹ چقدر است؟

حداکثر عیدی سال ۹۹ مبلغ ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۴۳ تومان است

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه