صفر تا صد ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت یک نهاد حقوقی است که جدا و متمایز از اعضای تشکیل‌دهنده آن است. این نهاد حقوقی بسیاری از حقوق و مسئولیت‌هایی را که اعضا دارا هستند به عهده دارد. در واقع شرکت ترکیبی از اعضایی است که برای رسیدن به هدف واحد دور هم گرد آمده‌اند. به عنوان مثال یک شرکت می‌تواند یک طرف […]

شرکت یک نهاد حقوقی است که جدا و متمایز از اعضای تشکیل‌دهنده آن است. این نهاد حقوقی بسیاری از حقوق و مسئولیت‌هایی را که اعضا دارا هستند به عهده دارد. در واقع شرکت ترکیبی از اعضایی است که برای رسیدن به هدف واحد دور هم گرد آمده‌اند. به عنوان مثال یک شرکت می‌تواند یک طرف انعقاد قرارداد باشد، می‌تواند مستقلا وام دریافت کند، کارکنان را استخدام کند و در نهایت این‌که دارای اموال و دارایی‌های مختص به خود است. شرکت سهامی خاص یکی از رایج‌ترین شرکت‌هایی است که در حال حاضر در ایران تشکیل و ثبت می‌شود. این شرکت یکی از انواع شرکت سهامی است که سرمایه در آن به قطعات سهم تقسیم می‌شود و این سرمایه تماماً توسط سهامداران شرکت تأمین می‌شود. مؤسسین شرکت سهامی خاص، باید پس از تشکیل شرکت اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص مطابق با مقررات ثبت شرکت سهامی خاص نمایند و الزامات حقوقی را در این زمینه رعایت نمایند.
در این مطلب می‌خواهیم به بررسی چگونگی ثبت شرکت سهامی خاص و هر آنچه که لازم است درباره این شرکت بدانید، بپردازیم. درنتیجه، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و چنانچه قصد دریافت اطلاعات بیشتری در این زمینه داشتید، می‌توانید با همکاران ما در تماس باشید.

شرکت سهامی خاص چیست؟

برای شروع باید بدانیم شرکت سهامی خاص چیست؟ شرکت سهامی خاص یکی از شرکت‌های تجاری رایج در ایران است که سرمایه آن تماماً توسط مؤسسین شرکت تأمین می‌شود. حداقل سرمایه تشکیل شرکت سهامی آن در بدو تأسیس یک میلیون ریال است و سرمایه شرکت نباید از این میزان کمتر باشد. شرکای شرکت سهامی خاص باید حداقل سه نفر باشند و با تعدادی کمتر از این، امکان تأسیس این شرکت وجود نخواهد داشت. مدت اعتبار شرکت سهامی خاص ممکن است محدود یا نامحدود باشد و پس از اتمام مدت، امکان تمدید آن وجود خواهد داشت. سرمایه در این شرکت به قطعات سهم تبدیل می‌شود و هر یک از شرکای شرکت تنها تا اندازه مبلغ اسمی سهام خود در برابر قروض و تعهدات شرکت مسئول است. همانطور که بیان شد، شرکت سهامی خاص یک شرکت تجاری است حتی اگر این شرکت به انجام امور غیرتجاری بپردازد.
ازجمله دیگر مشخصات شرکت سهامی خاص می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شرکت سهامی خاص قابل عرضه در بورس نبوده و این شرکت اختیار انتشار و صدور اوراق قرضه را ندارد. قوانین و تشریفات ثبت شرکت‌های سهامی خاص بسیار راحت‌تر از سهامی عام است و به همین دلیل، کسب‌وکارهای زیادی تمایل دارند تا در قالب این شرکت به فعالیت بپردازند. شرکت‌های سهامی خاص اقسامی دارند که این انواع شرکت‌های سهامی خاص، با توجه به نوع سهام، میزان سرمایه و موضوع فعالیت شرکت از یکدیگر تمییز داده می‌شوند.

ثبت شرکت سهامی خاص چه قوانین و شرایطی دارد؟

حال که با شرکت سهامی خاص آشنا شدید، در این بخش از نوشتار قصد داریم تا به توضیح قوانین ثبت شرکت سهامی خاص بپردازیم. برای ثبت هر شرکت تجاری در ایران باید شرایطی فراهم باشد و قوانین مربوطه رعایت شود. اولین شرط از شرایط ثبت شرکت سهامی خاص این است که شرکای شرکت باید حتماً ۳۵ درصد از سرمایه نقدی شرکت را پرداخت کرده و سرمایه غیرنقدی شرکت نیز تقویم شده باشد. حداقل سرمایه برای تأسیس شرکت سهامی خاص، ۱۰۰ هزار تومان است. این سرمایه باید پس از تأیید نام شرکت، به حسابی نزد بانک واریز گردد.
یکی دیگر از شرایط و قوانین ثبت شرکت سهامی خاص این است که این شرکت باید توسط حداقل ۳ نفر شریک تشکیل شده باشد و شرکت حداقل ۳ شریک و ۲ بازرس داشته باشد. ازجمله دیگر شرایط ثبت این شرکت می‌توان به این موارد اشاره کرد که هیچ سهمی قبل از ثبت شرکت نباید صادر شده باشد. پیش از ثبت موسسین باید نام شرکت را تعیین کنند و عبارت سهامی خاص حتماً باید در آن درج شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

برای آنکه سهامداران و مؤسسین شرکت سهامی خاص اقدام به ثبت این شرکت و انجام مراحل آن نمایند، باید مدارک لازم تکمیل باشد. مدارک لازم برای ثبت شرکت‌های سهامی خاص عبارت است از:

  • دو نسخه تکمیل‌شده از اظهارنامه شرکت سهامی خاص
  • دو نسخه تکمیل‌شده اساسنامه شرکت سهامی خاص
  • ارائه دو نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسین شرکت سهامی خاص
  • فتوکپی برابر اصل شده شناسنامه تمامی اعضای هیئت مدیره، سهامداران و بازرسان شرکت
  • فتوکپی برابر اصل شده کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره، سهامداران و بازرسان
  • نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت) و کپی برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی نماینده شخص حقوقی درصورتیکه سهامداران یا اعضای هیئت مدیره این شرکت شخص حقوقی باشند.
  • کپی برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت‌شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی(اعم از حقیقی و حقوقی) در صورتکه برخی از سهامداران شرکت اشخاص خارجی باشند
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری کلیه اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت
  • اقرارنامه کلیه‌ی اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و بازرسان شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت‌های مندرج در اصل ۱۴۱ قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد ۱۱۱ و ۱۲۶ قانون تجارت برای آن‌ها جهت عضویت در هیئت مدیره و مدیر عاملی وجود ندارد.
  • اقرارنامه بازرس یا بازرسان مبنی بر اینکه هیچگونه نسبت فامیلی اعم از نسبی و سببی با مدیران و مدیر عامل شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ندارند و خود و یا همسرشان نیز از مدیران و مدیر عامل شرکت بطور مؤظفی حقوق دریافت نمی‌کنند.
  • اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه
  • اصل قیم‌نامه یا کپی برابر اصل قیم‌نامه
  • پرداخت فیش ۴۰.۰۰۰ ریال بعنوان هزینه
  • گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل ۳۵% سرمایه اولیه شرکت

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص به چه ترتیب است؟

مؤسسین شرکت سهامی خاص برای ثبت این شرکت باید مطابق با راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص عمل نمایند. شرکت سهامی خاص بلافاصله پس از انجام دادن اقدامات اولیه از قبیل ۱- امضای اساسنامه ۲- تعهد سرمایه ۳- انتخاب مدیران و بازرسان، به وسیله موسسان تشکیل می‌شود. یعنی با امضای اساسنامه، تعهد کلیه سهام و پرداخت مبالغ نقدی لازم، انتخاب مدیران و بازرسان و قبول سمت کتبی آن ها، شرکت سهامی خاص تشکیل شده محسوب می‌شود.
در شرکت سهامی خاص، موسسان شرکت در واقع سهامداران اولیه شرکت محسوب می‌شوند.

مهم‌ترین مرحله از مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، تنظیم اساسنامه این شرکت است. پس از آن، مؤسسین شرکت باید به تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت بپردازند و و پس از تکمیل مدارک لازم، و به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به این اشخاص باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها  مراجعه نمایند.

پس از ورود به این سامانه متقاضیان ثبت شرکت سهامی خاص باید اطلاعات مورد نیاز را در این سامانه وارد کنند. این اطلاعات مواردی ازجمله نام‌های انتخابی برای شرکت، میزان سرمایه، مشخصات شرکا، مدیران و بازرسان شرکت و نوع روزنامه رسمی را دربرمی‌گیرد. آنگاه باید گزینه بازبینی اطلاعات درخواستی انتخاب شود. سپس کارشناسان حقوقی به بررسی اطلاعات وارده می‌پردازند و پس از بررسی این اطلاعات، درصورتیکه ایراد یا نقصی در اطلاعات باشد، اخطار رفع نقص صادر خواهند نمود و در غیر این صورت، اطلاعات تأیید خواهد شد. پس از انجام این مراحل و اقدامات، آخرین گام ثبت شرکت سهامی خاص در کشور، انتشار آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی و چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در مقایسه با شرکت سهامی عام

از تفاوت‌های تشریفات تشکیل و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص نسبت به شرکت سهامی عام می‌توان گفت که در شرکت سهامی خاص برخلاف شرکت سهامی عام: اولاَ تشریفات پذیره‌نویسی وجود ندارد، ثانیا ورقه تعهد وجود ندارد، ثالثا تشکیل مجمع عمومی موسس لازم نیست و بلکه اختیاری است.

نحوه تنظیم اساسنامه شرکت سهامی خاص

اساسنامه هر شرکتی از مهم‌ترین عناصر آن شرکت است و شرکت‌های سهامی خاص مؤظف به داشتن اساسنامه مربوط به خود می‌باشند. هر آنچه که اشخاص باید در ارتباط با شرکت سهامی خاص بدانند، در اساسنامه شرکت قید شده است؛ مواردی مانند اختیارات مجامع عمومی، حقوق هر یک از اعضای هیئت مدیره، شرکا و بازرسان شرکتف نحوه تقسیم سود و زیان شرکت و غیره. نمونه اساسنامه شرکت سهامی خاص، مطابق با نظر مؤسسین شرکت و اکثریت دارندگان سهام تنظیم می‌شود و قانون از لحاظ اهمیت، مواردی را در آن ذکر کرده که لازم است رعایت شود. نکته بسیار مهمی که باید به آن توه داشت این است که کلیه اعضای شرکت لازم است تمام مواد اساسنامه شرکت را رعایت نمایند.
در نمونه اساسنامه شرکت سهامی خاص، باید اطلاعات و مشخصات شرکت درج شود و مؤسسین شرکت سهامی خاص در تنظیم اساسنامه شرکت سهامی خاص باید این موارد را رعایت نموده و تمامی این مفاد را در اساسنامه درج نمایند. این اطلاعات و مشخصات عبارت‌اند از:

  • اطلاعات پایه شرکت مانند نام شرکت و موضوع شرکت
  • وضعیت سهام مانند تعداد سهام بانام و بی‌نام شرکت و مبلغ اسمی آن‌ها و نحوه انتقال سهام
  • وضعیت سرمایه شرکت که شامل مواردی مانند میزان سرمایه و چگونگی کاهش و افزایش سرمایه می‌شود
  • چگونگی برگزاری جلسات
  • حقوق و اختیارات هر یک از اعضای هیئت مدیره
  • حقوق و اختیارات هر یک از سهامداران و بازرسان شرکت
  • نحوه انحلال اختیاری شرکت سهامی خاص
  • چگونگی ایجاد تغییر و اصلاح در اساسنامه شرکت.

نحوه تغییر در اساسنامه شرکت سهامی خاص

همانطور که پس از این گفته شد، اساسنامه هر شرکتی بیانگر قوانین فعالیت و اداره آن شرکت است و تمام اعضای شرکت، باید فعالیت‌های خود را مطابق مقررات اساسنامه انجام دهند. پس از تصویب اساسنامه شرکت، ممکن است شرکای شرکت قصد داشته باشند اساسنامه شرکت سهامی خاص را تغییر دهند. این تغییر ممکن است از طریق اصلاح مواد اساسنامه و یا تصویب اساسنامه جدید باشد. قانون تجارت اجازه تغییر در اساسنامه را به مؤسسین شرکت داده است و این اشخاص باید اگر قصد ایجاد تغییر در اساسنامه را دارند، این کار را براساس مقررات تغییر اساسنامه شرکت سهامی خاص انجام دهند.
تغییر اساسنامه از اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت سهامی خاص است و برای انجام این کار، مدارکی لازم است؛ مدارکی ازجمله: اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده با امضاء هیئت رئیسه، لیست حاضرین در مجمع عمومی فوق‌العاده در جهت رعایت ماده ۹۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت به امضاء کلیه سهامداران، برگ نمایندگی نمایندگان اشخاص حقوقی درصورتیکه سهامداران شرکت اشخاص حقوقی هستند، اصل آگهی دعوت (ماده ۹۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت) در صورتیکه مجمع مذکور با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده باشد، صورتجلسه منفی نوبت اول و اصل آگهی دعوت نوبت اول و دوم در صورتیکه مجمع مذکور دو نوبتی باشد و در صورت لزوم، مجوز ایجاد تغییر در اساسنامه از مراجع ذ‌ی‌صلاح.

تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص چگونه است؟

در بخش‌های قبل از این مطلب بیان شد که یکی از مدارک ثبت شرکت سهامی خاص، اظهارنامه است. اظهارنامه درواقع سند ثبت شرکت سهامی خاص است که مؤسسین شرکت مفاد آن را براساس ماده ۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت تنظیم خواهند نمود. اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص باید در دو نسخه تنظیم شود و در تنظیم این سند باید کلیلاتی درج گردد؛ کلیاتی مانند نام شرکت، موضوع شرکت سهامی خاص، مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیرنقد آن، مشخصات سهامداران شرکت، میزان سهام و تعهد هر یک از مؤسسین و مبلغی که پرداخت کرده‌اند، تابعیت شرکت، نشانی مرکز اصلی اداره شرکت، مدت شرکت سهامی خاص، مشخصات مدیران و سایر اشخاصی که حق امضا دارند، مشخصات بازرسان، نام روزنامه‌های کثیرالانتشار شرکت و مشخصات سهام شرکت.

چگونگی ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص

در بسیاری از موارد ممکن است اشخاص بعد از ثبت شرکت سهامی خاص خود و تنظیم اساسنامه آن، تصمیم به ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص بگیرند. اما، نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که این اشخاص دقیق نمی‌دانند تا چه اندازه مجاز به اعمال این تغییرات هستند و گستره اعمال تغییر در ثبت شرکت تا چه اندازه است. در پاسخ به این سؤال باید گفت که مؤسسین شرکت پس از ثبت شرکت اختیار و اجازه این را دارند که مطابق با اساسنامه شرکت، در زمینه نام شرکت، موضوع شرکت، محل فعالیت شرکت و نقل و انتقال سهام، تغییراتی را ایجاد نمایند.
نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که این تغییرات باید حتماً مطابق با مقررات اساسنامه شرکت سهامی خاص باشد و در غیر این صورت، این تغییرات پذیرفته نخواهد شد. یکی دیگر از مواردی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که اختیار ایجاد تغییر در این موارد، بر عهده مجمع عمومی فوق‌العاده است و البته، استثنائی نیز در این زمینه وجود داشته و ممکن است تغییر در نقل و انتقال سهام، بر عهده هیئت مدیره شرکت سهامی خاص باشد.
ثبت تغییر در شرکت سهامی خاص نیازمند مدارکی وشرایطی است که برخی از این موارد عبارت‌اند از: تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده، نوشتن مجدد اساسنامه مطابق با تغییرات موردنظر، تهیه اسناد هویتی شرکا و اشخاص حاضر در جلسات مجامع و تهیه یک نسخه از آگهی شرکت در روزنامه رسمی.

استعلام ثبت شرکت سهامی خاص چگونه انجام می‌شود؟

پس از آنکه مؤسسین شرکت سهامی خاص اقدامات لازم برای ثبت شرکت را انجام می‌دهند، ممکن است بسیاری افراد علاقه‌مد باشند تا پیش از انجام مراودات تجاری خود با شرکت، از ثبت آن شرکت اطمینان حاصل کنند. بدین منظور، لازم است تا این اشخاص با چگونگی استعلام از ثبت شرکت سهامی خاص آشنا باشند. استعلام از ثبت شرکت سهامی خاص از دو روش قابل انجام است؛ استعلام شرکت سهامی خاص از طریق اداره ثبت شرکت‌ها و استعلام از طریق روزنامه رسمی.
در استعلام از ثبت شرکت سهامی خاص از طریق مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها، لازم است تا افراد با درج از اطلاعاتی مانند شناسه ملی، شماره ثبت و یا نام شرکت، به جستجوی نام و نشان شرکت مورد نظر بپردازند. نکته بسیار مهم در انجام این مراحل، درج دقیق اطلاعات است. با درج ناقص اسم یا شناسه ملی و شماره ثبت، ممکن است مشخصات شخص یا شرکت دیگری نمایش داده شود.
روش دوم استعلام از ثبت شرکت سهامی خاص نیز، استعلام از طریق روزنامه رسمی ایران است. روزنامه رسمی کشور ایران، به‌منظور ثبت تغییرات شرکت یا درج اطلاعات شرکت‌هایی که قصد تأسیس دارند، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اشخاص برای استعلام گرفتن اطلاعات شرکت از جمله شماره ثبت، اسم، میزان سرمایه و غیره، می‌توانند به سامانه روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران مراجعه نمایند.

ثبت شرکت سهامی خاص چه مزایا و معایبی دارد؟

مطابق با راهنمای ثبت این شرکت، با مزایا و معایب ثبت شرکت سهامی خاص آشنا شوید.

ثبت شرکت به‌صورت کلی مزایایی دارد. با ثبت شرکت، فعالیت‌های شرکت جنبه قانونی داشته و اشخاص ثالث راحت‌تر به این شرکت اعتماد خواهند کرد. علاوه بر این، پس از ثبت شرکت شرکای شرکت می‌توانند در فعالیت‌های بزرگ تجاری مانند مزایده‌ها، با دیگر رقبای خود رقابت کنند. همچنین، یکی از شروز أخذ شعبه و نمایندگی نیز، ثبت قانونی شرکت است.
ازجمله مزایای ثبت شرکت سهامی خاص می‌توان به این مورد اشاره کرد که در شرکت سهامی خاص مبلغ اسمی سهام محدود نیست و سهامداران می‌توانند به راحتی سهام خود را انتقال دهند. علاوه بر این، سهام شرکت، ممکن است بی‌نام باشد که در این صورت انتقال آن بسیار ساده‌تر است. ازجمله دیگر مزایای ثبت شرکت سهامی خاص می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مسئولیت هر یک از شرکا در شرکت سهامی خاص، به میزان مبلغ اسمی سهامی است که در شرکت دارند.

همانطور که از سویی ثبت شرکت سهامی خاص مزایایی به همراه دارد، از سویی دیگر، ثبت این شرکت معایبی نیز دارد. شرکت‌های سهامی خاص نسبت به شرکت‌های دیگر قوانین ساده‌ای برای تشکیل دارند اما، برای فعالیت آن‌ها قوانین بسیاری وجود دارد. این قوانین شامل نحوه تقسیم سود و زیان، نحوه نگهداری دفاتر مالی، نحوه تشکیل مجمع عمومی و نحوه گزارش سود و زیان می‌شود و هر کدام از این موارد ممکن است منجر به پیچیده شدن اداره شرکت سهامی خاص شود.

علاوه بر این، می‌توان وجود مالیات در شرکت های سهامی خاص با هدف اعمال کنترل‌های قانونی و مطابق با مقررات و قوانین مالیات‌های مستقیم را، یکی دیگر از معایب ثبت شرکت سهامی در نظر گرفت. ترتیب پرداخت مالیات در شرکت‌های سهامی خاص به این صورت است که ابتدا ۱۰% از درآمد مشمول مالیات به‌عنوان مالیات شرکت محاسبه و به‌ترتیب مقرر در قانون مربوطه به‌عنوان مالیات پرداختی در نظر گرفته می‌شود.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در ایران به چه میزان است؟

ثبت هر شرکت تجاری‌ای در ایران، هزینه‌هایی دارد که متقاضیان ثبت، باید این هزینه‌ها را بپردازند. ازجمله هزینه‌های ثبت شرکت سهامی خاص بپردازند می‌توان به هزینه تنظیم اساسنامه و اظهارنامه، هزینه حق‌الدرج، هزینه حق‌الثبت، هزینه تعیین نام، هزینه روزنامه رسمی و هزینه حق‌الوکاله اشاره داشت. مجموع این هزینه‌ها ۲۵۰ هزار تومان خواهد شد. موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که هزینه درج آگهی در روزنامه رسمی بستگی به کوتاه بودن یا بلند بودن موضوع فعالیت شرکت یعنی تعداد کلمات و کادر روزنامه متفاوت است و از ۲۶۸ هزار تومان به بالا و متفاوت است.

موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت‌های سهامی خاص ممکن است موضوع فعالیت متفاوتی داشته باشند. موضوع فعالیت این شرکت، در هنگام تنظیم اساسنامه مشخص می‌شود و پس از درج موضوع فعالیت شرکت در اساسنامه، شرکت سهامی خاص باید در حدود همان موضوع فعالیت کند. موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص ممکن است تجاری یا غیرتجاری باشد و با این وجود، این شرکت همچنان یک شرکت تجاری خواهد بود. در هر حال اما باید توجه داشته باشید که با وجود اینکه موضوع فعالیت این شرکت ممکن است تجاری یا غیرتجاری باشد، اما این امور حتماً باید اموری انتفاعی باشند. نکته دیگری که در ارتباط با موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص باید به آن توجه داشت این است که موضوع فعالیت این شرکت نباید مبهم باشد و باید مطابق با مقررات قانونی و شرعی باشد. موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص قابل تغییر است و اختیار تغییر آن در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت است.

انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص چگونه است؟

انتخاب نام برای شرکت موضوعی بسیار حائز اهمیت است. برخلاف انتخاب نام برای اشخاص حقیقی، انتخاب نام برای اشخاص حقوقی مانند شرکت‌های تجاری تشریفات زیادی به همراه دارد. مؤسسین شرکت‌های سهامی خاص باید با رعایت مقررات و انجام تشریفات قانونی نامگذاری شرکت، نامی برای شرکت انتخاب کنند که به اعتبار و شهرت شرکت کمک نماید. مؤسسین شرکت سهامی خاص برای نامگذاری این شرکت ابتدا باید نام‌های مورد نظر خود را با در نظر داشتن محدودیت‌ها و مققرات تعیین نام که توسط قانون مشخص می‌شود، انتخاب کنند.

در نام شرکت باید کلمه «خاص» قبل از ذکر نام شرکت و یا بعد از آن بلافاصله اضافه شود و این کلمه در کلیه نوشتجات شرکت و آگهی‌ها صریحا باید رعایت گردد مانند «شرکت سهامی خاص البرز».

پس از انتخاب و اولویت‌بندی نام‌های انتخابی، لیست آن را همراه با مدارک لازم به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال خواهند کرد و این لیست توسط کارشناس مربوطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کارشناس حقوقی مربوطه سپس نظر خود درباره اسامی اعلامی را بیان می‌کند و مؤسسین شرکت می‌توانند از میان نام‌های تأییدشده، یکی را برای شرکت برگزینند. توجه داشته باشید که در انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص عبارت سهامی خاص باید حتماً در نام شرکت وجود داشته باشد.

حقوق سهامداران در شرکت سهامی خاص

سهامداران شرکت سهامی خاص اشخاصی هستند که هر کدام بخشی از سرمایه شرکت را تأمین می‌کنند و در قبال آنف دارای سهام می‌شوند. این اشخاص به‌واسطه داشتن سهام، دارای حقوق و اختیاراتی در شرکت هستند. بعضی از حقوقی که سهامداران شرکت از آن برخوردار خواهند شد عبارت است از:

  1. حق برخورداری از سهام ممتاز
  2. حق انتقال سهام، حق تبدیل سهام بی‌نام به بانام و برعکس
  3. حق برخورداری از تقسیم سود
  4. حق تقدم در خرید سهام جدید شرکت
  5. حق دسترسی به صورت‌حساب‌های شرکت
  6. حق عضویت در هیئت مدیره شرکت
  7. حق تقاضای برکناری مدیرعامل شرکت سهامی خاص
  8. حق حضور و حق رأی در مجامع عمومی
  9. حق درخواست تغییر در مفاد اساسنامه
  10. حق درخواست انحلال شرکت
  11. حق اقامه دعوا به نام شرکت و غیره.

حقوق بازرس در شرکت سهامی خاص چگونه است؟

در بخش قبل از مطلب، با حقوق سهامداران شرکت سهامی خاص آشنا شدیم و دانستیم که این اشخاص می‌توانند با پشتیبانی قانون، از این حقوق و اختیارات خود استفاده نمایند. یکی دیگر از اعضای شرکت‌های سهامی خاص، بازرسان شرکت هستند. این اشخاص نیز مطابق قانون، دارای حقوق و اختیاراتی در شرکت سهامی خاص هستند. هر شرکت سهامی باید در طول مدت فعالیت خود بازرسی داشته باشد و فعالیت این شرکت بدون نظارت بازرس قانونی نیست.
ازجمله اختیارات و حقوق بازرس در شرکت سهامی خاص می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بازرس حق تحقیق و تفحص در حساب‌های شرکت را داشته و می‌تواند در این باره اظهار نظر نماید. علاوه بر این، بازرسان شرکت سهامی خاص درصورتیکه تخلف یا تغییری در رابطه با امور شرکت از طرف مدیرعامل یا مدیران شرکت مشاهده نمایند، می‌توانند این تخلف را به مجمع عمومی گزارش نمایند. یکی دیگر از اختیارات بازرس در شرکت سهامی خاص این است که اگر مدیران شرکت اقدام به دعوت مجمع عمومی نکنند، بازرسان شرکت می‌توانند به درخواست سهامدارانی که حداقل یک‌پنجم سرمایه شرکت را دارا هستند، مجمع مورد تقاضا را دعوت کنند. این موارد تنها بخشی از حقوق و وظایف بازرس در شرکت سهامی خاص است و شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر در این زمینه، به مجله حقوقی وینداد مراجعه نمایید.

اختیارات و وظایف مدیران شرکت سهامی خاص چیست؟

مدیران شرکت‌های سهامی خاص باید حتماً از میان سهامداران شرکت انتخاب شوند. بعد از تعیین مدیران، مسئولیت هیئت مدیره شرکت سهامی خاص را سهامداران در طی جلسات خود تعیین می‌کنند و عملکرد آن‌ها را بر اساس اختیاراتی که دارند، مورد بررسی قرار خواهند داد. وظیفه عمومی و کلی هیئت مدیره در شرکت سهامی خاص اداره شرکت سهامی و نظارت بر امور جاری شرکت است. مهم¬‌ترین وظیفه مدیران شرکت سهامی خاص، اداره کامل شرکت و امور آن است. مدیران شرکت سهامی خاص دارای تمامی اختیارات لازم برای مدیریت امور شرکت هستند، به جز اختیاراتی که در صلاحیت مدیرعامل یا مجمع عمومی این شرکت است.
ازجمله وظایف و مسئولیت‌های مدیران شرکت سهامی خاص عبارت است از:

  • اعلام قبولی سمت اعضای شرکت پس از قبول شدن در آن سمت
  • سپردن سهام تضمینی به صندق شرکت
  • تهیه و ارائه صورت‌حلسه‌ای از دارایی و قروض شرکت
  • ادامه وظایف خود تا زمان انتخاب شدن مدیران جدید
  • مسئولیت در برابر اشخاص ثالث در صورت تخلف از مقررات قانونی و اساسنامه
  • پرهیز از انجام معاملاتی که مغایر با حقوق شرکت است و غیره.

ضمانت اجرای عدم ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟

اگر مدیران شرکت تا شش ماه از تاریخ تشکیل شرکت سهامی خاص آن را به ثبت نرسانند، شرکت را باید منحل شده تلقی کرد و سهامداران محق خواهند بود مطابق مقررات ماده ۱۹ لایحه قانونی ۱۳۴۷ وجوه پرداختی خودشان را دریافت کنند. البته دریافت وجوه از طرف آنان بدین معنا نیست که در مقابل اشخاص ثالث مسئولیتی ندارند و در واقع مقررات ماده ۲۳ لایحه قانونی ۱۳۴۷ در مورد سهامداران شرکت سهامی خاص نیز لازم الرعایه است.

به موجب این ماده: “موسسین شرکت نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می دهند مسئولیت تضامنی دارند”.

انحلال شرکت سهامی خاص

مطابق ماده ۱۹۹ قانون تجارت شرکت سهامی در موارد زیر منحل می‌شود:

۱- وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد.

۲- در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر اینکه مدت قبل از انقضا تمدید شده باشد.

۳- در صورت ورشکستگی

۴- در هر موقع که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به هر علتی رای به انحلال شرکت بدهد.

۵- در صورت صدور حکم قطعی دادگاه

جمع‌بندی پایانی

شرکت سهامی خاص یکی از شرکت‌های تجاری رایج در ایران است که اشخاص زیادی تمایل به تشکیل این شرکت و فعالیت در قالب این شرکت دارند. ازجمله دلایل تمایل افراد به تشکیل این شرکت، مقررات و تشریفات راحت‌تر تأسیس شرکت سهامی خاص در مقابله با شرکت سهامی عام است. مؤسسین شرکت سهامی خاص می‌توانند در قالب این شرکت به انجام امور تجاری یا غیرتجاری بپردازند و این اشخاص باید موضوع فعالیت شرکت را مشخص کرده و در همان حدود اقدام به فعالیت نمایند. درصورتیکه شرایط ثبت شرکت سهامی خاص فراهم باشد، مؤسسین شرکت می‌توانند براساس راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص اقدام به ثبت این شرکت نمایند. انجام مراحل ثبت شرکت به‌صورت غیرحضوری براساس ثبت شرکت سهامی خاص اینترنتی انجام می‌شود و پس از ثبت شرکت، اشخاص می‌توانند در این فرایند تغییراتی ایجاد کرده و ثبت شرکت را استعلام نمایند.

در این نوشتار سعی شد تا به توضیح هر آنچه لازم است درباره شرکت سهامی خاص بدانید، بپردازیم و در پایان، اگر پرسش یا ابهامی در این زمینه در ذهن دارید می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر، سایر مطالب مجله حقوقی وینداد را نیز مطالعه نمایید. شما می‌توانید درصورتیکه قصد ثبت شرکت یا انجام تغییراتی در شرکت تجاری خود را دارید، از خدمات ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت وینداد استفاده نمایید. در صورت مراجعه شما به وینداد، کارشناسان حقوقی و ثبتی ما از ابتدا تا انتهای انجام فرایند ثبت شرکت در کنار شما خواهند بود و مشورت‌ها و مشاوره‌های حقوقی لازم را به شما ارائه می‌نمایند.

سؤالات متداول

ثبت تغییرات هیئت مدیره شرکت سهامی خاص ضرورت دارد؟

بله؛ هر تغییری که در هیئت مدیره شرکت سهامی خاص انجام می‌شود، باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد.

ثبت شرکت سهامی خاص چه اندازه زمان‌بر خواهد بود؟

چنانچه مراحل و اقدامات لازم در ارتباط با ثبت شرکت سهامی را در زمان مشخص انجام دهید، ثبت شرکت سهامی خاص ۱۰ تا ۱۵ روز زمان خواهد برد.

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص چگونه انجام خواهد شد؟

سرمایه شرکت سهامی خاص از دو طریق صدور سهام جدید و یا افزایش مبلغ اسمی سهام افزایش خواهد یافت.

درج نام یکی از شرکا در نام شرکت سهامی خاص امکان‌پذیر است یا خیر؟

خیر؛ در انتخاب و تعیین نام شرکت سهامی خاص، نباید از نام هیچ یک از شرکا استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت