۹ مزیت قرارداد عدم افشای اطلاعات چیست؟

9 مزیت قرارداد عدم افشای اطلاعات کدام است؟

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار می‌باشید و در جریان کسب و کارتان دچار مشکلات فاش شدن اطلاعات محرمانه‌ای که تنها شما و طرف مقابل قرارداد باید از آن آگاه باشید شده‌اید یا اینکه در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید که اطلاعات حساس و مهم کاری شما توسط دیگران مورد سوء استفاده قرار گرفته و نهایتا شما […]

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار می‌باشید و در جریان کسب و کارتان دچار مشکلات فاش شدن اطلاعات محرمانه‌ای که تنها شما و طرف مقابل قرارداد باید از آن آگاه باشید شده‌اید یا اینکه در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید که اطلاعات حساس و مهم کاری شما توسط دیگران مورد سوء استفاده قرار گرفته و نهایتا شما متحمل خسارت‌های زیادی از جمله استفاده دیگران از طرح‌ها و ایده‌هایتان شده‌اید، مسلما می‌توانید با داشتن قرارداد عدم افشای اطلاعات ریسک لو رفتن اطلاعاتتان را به حداقل برسانید.

بنابراین پیشنهاد میکنیم مطالعه مطالب پیش رو را از دست ندهید، چرا که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار نوین موظف به حفاظت از اطلاعات کاری خود و در امان نگه داشتن آن‌ها از هر گونه سوء استفاده و بهره‌برداری می‌باشید.

درباره قرارداد عدم افشای اطلاعات چه می‌دانید؟

اصولا زمانی که صحبت از قرارداد به میان می‌آید، آنچه مهم است شکل‌گیری یک توافق دو طرفه و هم سو است که در آن مسلما موضوعاتی مهم به بحث گذاشته شده و مورد توافق قرار گرفته‌اند.

به این مثال توجه کنید تا متوجه اهمیت قرارداد عدم افشاء اطلاعات شوید.

فرض کنید شما به عنوان صاحب یک استارتاپ، ایده‌ای نو در جهت جذب و سرمایه‌گذاری در زمینه معرفی و گسترش  مشاغل خانگی با تمرکز بر صنایع دستی بر بستر اینترنت دارید. در این راستا شما نیازمند همکاری و مشارکت افرادی می‌باشید که با نظرات و بهره‌مندی از تفکرات آنان نیز بتوانید هوشمندانه و موفق در عرصه کاری خود ظاهر شوید. لذا مانند هر موقعیت کاری حساس و جدی، می‌بایست تنظیم یک قرارداد را میان خود جدی بگیرید و آن قرارداد، قرارداد عدم افشاء اطلاعات است. بنابراین شما به عنوان صاحب استارتاپ کاملا واقف به‌ این مسئله می‌باشید که به تنهایی و با تکیه صرف بر توان ذهنی و جسمانی خود قادر به مدیریت، گسترش و معرفی کسب و کار خود نخواهید بود. لذا آنچه می‌تواند شما را یاری دهید داشتن تیمی حرفه‌ای متشکل از افرادی است که مانند شما تفکری خلاق، پویا و سیال داشته باشند. اما یک نگرانی وجود دارد که مشاوره حقوقی وینداد این نگرانی شما را کاملا درک کرده و آماده یاری به شما می‌باشد آن هم دغدغه و ابهام شما در مورد در اختیار گذاشتن افکار بکر و ایده‌های نوین‌تان با اعضای تیم‌تان می‌باشد.

در جریان یک کسب و کار این مشکل همیشه وجود دارد که من چگونه می‌توانم مانع بزور و افشاء اطلاعات مهم کاری خود شوم و چگونه باید تیم خود را نسبت به این موضوع آگاه و مانع از انجام این کار پر خطر کنم؟ چرا که برای همکاری با دیگران شما ناچار به مطرح کردن ایده‌ها، طرح‌ها و بسیاری از داده‌ها با همکاران خود هستید.

لذا موضوع مهم در ذهن شما بحث چگونگی حفاظت از اطلاعات است که مزیت قرارداد عدم افشای اطلاعات رسیدن به پاسخی برای این سوال است.

چگونه در قرارداد عدم افشای اطلاعات، اطلاعات حساس و مهم کسب‌وکار من حفظ می‌شود؟

قرارداد عدم افشاء اطلاعات بین صاحب کسب‌وکار، کارفرما یا اشخاص حقیقی با سایر شرکت‌ها، پیمانکار یا افراد حقیقی منعقد می‌گردد. به منظور حفاظت از اطلاعات محرمانه، اسرار تجاری، دانش‌ها و ایده‌های نوین شما این قرارداد را می‌توانید برای جلوگیری از افشا اطلاعات و یا جلوگیری از بهره‌مندی مستقیم از آن‌ها منعقد کنید. آنچه این قرارداد به شما می‌دهد ایجاد حاشیه‌ای امن است که در طی آن شما با شریک خود در مورد روند انجام ایده‌های نوین خود، چگونگی اجرا و گسترش آن، بازاریابی بحث و تبادل نظر می‌کنید و اگر حتی مذاکرات شما به نتیجه هم نرسد، بابت امنیت و حفاظت از اطلاعات، داده‌های ارزشمند و اسرار خود آسوده خاطر می‌با‌‌شید.

بدین ترتیب این توافق با درخواست محرمانه ماندن اطلاعات از سمت یکی از طرفین یا هر دو منعقد می‌شود و در واقع این قرارداد ماهیتی تضمین‌کننده دارد چرا که طرفین یا یکی از آن‌ها نمی‌تواند مفاد قرارداد را برای ثالث (دیگران) فاش کند و یا در اختیار آن بگذارد. همچنین محدودیت‌هایی نیز مبنی بر اشتراک‌گذاری اطلاعات با در نظر گرفتن چارچوب‌هایی را ایجاد می‌کند. در واقع قابل توجه‌ترین راه حفاظت از اطلاعات شما در قرارداد عدم افشا اطلاعات تعهدگیرنده اطلاعات در رازداری است، که به طور معمول طرفین قبل از آغاز مذاکرات خود، انتقال و تبادل نظرهای خود و مطرح کردن شیوه‌ها و روش‌های نوین اجرایی در امور کاری خود این توافق را امضاء می‌کنند و متعهد بر عدم افشاء اطلاعات در برابر اشخاص ثالث می‌شوند

۹ مزیت قرارداد عدم افشای اطلاعات

۱- این قرارداد تعهداتی را ایجاد می‌کند:

با تنظیم قرارداد عدم افشا اطلاعات می‌توانید به عنوان صاحب یک کسب و کار نوپا، استارتاپ، مخترع یا کسی که تمایل دارد از محرمانگی اطلاعات خود حفاظت کند، آسوده خاطر باشید که چه در جریان مذاکرات و چه در زمان مشارکت با یک شرکت، شخص حقیقی یا همکار خود از فاش شدن اطلاعات خود جلوگیری می‌کند. در واقع این تعهدات در برگیرنده منع متعهد (گیرنده اطلاعات) از هرگونه افشاء غیرمجاز و کنترل نشده اطلاعات محرمانه قبل، حین انجام همکاری و بعد از آن است. این عبارات، عباراتی است که در متن توافق عدم افشای اطلاعات مطرح می‌شود.

در حقیقت مزیت قرارداد عدم افشای اطلاعات در برجسته کردن چتر حمایتی از شما در شرایط تهدید اطلاعات امور تجاری شما و حتی ایجاد رقیب در فعالیت شما می‌باشد.

۲- بدیهی‌ترین مزیت قرارداد عدم افشای اطلاعات در حفاظت از اطلاعات حساس تجاری، فنی، ایده های نوین در برابر اشخاص ثالث است.

۳- با امضاء قرارداد عدم افشا اطلاعات، نتایج زیر نیز از امضاء این توافق به دست می‌آیند:

  • عدم افشاء اطلاعات و فاش کردن آن ها در برابر رقبای تجاری و غیره.
  • عدم استفاده از داده‌ها و اطلاعات به دست آمده در غیر از موضوع معین قرارداد. مزیت قرارداد عدم افشا اطلاعات در تعهدگیرنده مبنی بر عدم استفاده از اطلاعات در مسیرهایی غیر از مسیر ارتباطی او با صاحب اطلاعات است.
  • عدم سوء استفاده از اطلاعات و اسرار تجاری، تبادل و انتقال آن‌ها در یک تجارت شخصی جدید و یا انتقال آن به بستگان.

۴- در صورتی‌ که به هر طریقی همکاری طرفین در قرارداد عدم افشای اطلاعات قطع شود، تا زمانی که اطلاعات در دسترس و اختیار گیرنده است، قرارداد عدم افشا اطلاعات معتبر و پا برجا خواهد بود.

۵- مزیت قرارداد عدم افشای اطلاعات در تعهدگیرنده اطلاعات مبنی بر انجام تمام تلاش خود در جهت حفاظت از اطلاعات و جلوگیری از افشای اطلاعات در برابر افراد متفرقه می‌باشد. البته اصولا در قراردادهای عدم افشاء، گروهی از این موضوع مستثنی هستند، آن هم کارمندانی هستند که بنا به انجام وظایف قراردادی خود باید به اطلاعات حفاظتی طبقه بندی ‌شده دسترسی داشته باشند.

شما می‌توانید نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات که مطابق قوانین ایران تنظیم شده است را همین الان دریافت کنید.

۶- دیگر مزیت قرارداد عدم افشای اطلاعات در محفوظ نگه‌ داشتن حق مخترع است.

۷- در قرارداد عدم افشاء اطلاعات آن دسته از اطلاعاتی که نباید فاش شود و آن دسته‌ای که می‌تواند به اشتراک گذارده شود، مشخص می‌گردد.

۸- قرارداد محرمانگی قبل از طرح و تبادل اطلاعات مهم و حساس، گزینه‌ای بسیار مناسب جهت جلوگیری از بروز اختلافات پیچیده، زمان و پر هزینه است.

۹- مزیت قرارداد عدم افشای اطلاعات معمولا در درج برخی نکات مهم از جمله مدت تعهدات محرمانگی، تعیین اطلاعات محرمانه، تعیین دقیق وظایف گیرنده اطلاعات در عدم افشاء اطلاعات، تعیین وجه‌ التزام در صورت نقض تعهد عدم افشاء است.

اما شاید این سوال برای شما ایجاد شود:

چه اطلاعاتی به عنوان اطلاعات اختصاصی و محرمانه محسوب می‌شوند؟

_ استراتژی های تجاری

_ اسناد حقوقی و قراردادی

_ طرح‌های اقتصادی

_ امور مربوط به مشتریان

_ روش‌ها و اطلاعات مربوط به بازاریابی

_ نیازهای مشتریان

_ تبلیغات

_ اسرار تجاری

_ مسائل مالی.

با دریافت نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات و راهنمای کامل آن از یک قرارداد حرفه‌ای و بی‌دردسر بهره‌مند شوید.

هنوز در مورد مزیت قرارداد عدم افشای اطلاعات سوال دارید؟

با توجه به اینکه طرفین (صاحب استارتاپ و کارمند) می‌خواهند در تعاملات خود اطلاعاتی را در اختیار یکدیگر بگذارند، و با توجه به لزوم حفظ محرمانگی و امنیت اطلاعات، نظرها، ایده‌ها و طرح‌های جدید، قرارداد عدم افشاء اطلاعات میان طرفین منعقد می‌شود تا آسودگی خاطر و حفاظت از اطلاعات ایجاد شود. اما آنچه مهم یه نظر می‌رسد بحث توجه به چگونگی انعقاد این قرارداد از منظر حقوقی، ذکر تمامی نکات مهم از جمله تعاریف، مشخصات طرفین، تعیین تعهدات آن‌ها می‌باشد. لذا اگر شما به تازگی کسب و کاری نوین را راه اندازی کرده‌اید و نگران حفظ اطلاعات، طرح‌ها و ایده‌های خود و عدم افشاء آن ها هستید می‌توانید از مشاوره حقوقی وینداد کمک بگیرید.

3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط