ثبت شرکت های تخصصی چه مراحلی دارد؟ + نکات حقوقی خاص

ثبت شرکت های تخصصی چه مراحلی دارد؟ + نکات حقوقی خاص

ثبت شرکت های تخصصی، به عنوان یک پروژه مهم برای انجام فعالیت‌های تخصصی پیمانکاری و تولیدی و… شناخته می‌شود. با این حال گاهی اشخاص بدون شناخت مفهوم شرکت تخصصی اقدام به شروع فعالیت می‌کنند و درگیر مسائل حقوقی و تجاری مختلفی می‌شوند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ، صفر تا صد مقررات، […]

ثبت شرکت های تخصصی، به عنوان یک پروژه مهم برای انجام فعالیت‌های تخصصی پیمانکاری و تولیدی و… شناخته می‌شود. با این حال گاهی اشخاص بدون شناخت مفهوم شرکت تخصصی اقدام به شروع فعالیت می‌کنند و درگیر مسائل حقوقی و تجاری مختلفی می‌شوند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ، صفر تا صد مقررات، مراحل، مدارک لازم برای ثبت شرکت های تخصصی رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

منظور از شرکت های تخصصی چیست؟

شرکت های تخصصی، عموما به آن دسته شرکت‌های اطلاق می‌شود که در حوزه‌های خاصی از صنعت فعالیت دارند. شرکت‌های تولیدی، پیمانکاری، بازرگانی، فنی و مهندسی، خدماتی و… مهم‌ترین مصادیق شرکت‌های تخصص به حساب می‌آیند.

اگر چه بیشتر مراحل ثبت شرکت های تخصصی مشابه سایر شرکت‌های تجاری است، اما لازم است به نکات بیشتری برای ثبت این شرکت‌ها توجه شود.

مزایای ثبت شرکت های تخصصی چیست؟

مزایا و معایب ثبت شرکت برای افراد مختلف شرایط ویژه‌ای پدید می‌آورد. ثبت شرکت های تخصصی، برای فعالان صنایع پیمانکاری، تولیدی و… مزایای زیادی به همراه دارد:

– امکان توسعه تجارت و افزایش مشتریان (صادرات کالا و خدمات و دستیابی به بازارهای جهانی)

– کسب اعتبار تجاری ملی و جهانی

– امکان تنظیم قراردادهای بزرگ‌تر و پرسودتر

– جذب سرمایه آسان‌تر از راه جلب اعتماد سرمایه‌گذاران

– دریافت حمایت‌های قانونی مانند وام‌های بزرگ‌تر، حفاظت از مالکیت فکری برند و…

– دریافت برخی معافیت‌های مالیاتی

-‌ بهینه‌سازی صنعتی و تچهیزات

و…

کدام قالب برای ثبت شرکت های تخصصی بهتر است؟

شاید برای برخی مخاطبان این پرسش به وجود آمده باشد که ثبت کدام شرکت برای شرکت‌های تخصصی، سهولت و فواید بیشتری دارد و در واقع از نظر حقوقی، ثبت کدام نوع شرکت تجاری برای فعالیت در عرصه‌های تخصصی اقدام بهتری است؟

در پاسخ باید ابتدا انواع شرکت تجاری در قوانین ایران را مرور کرد. مطابق ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکت‌های تجاری به ۷ دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

۱) شرکت سهامی (عام و خاص)

۲) شرکت با مسئولیت محدود

۳) شرکت تضامنی

۴) شرکت مختلط غیر سهامی

۵) شرکت مختلط سهامی

۶) شرکت نسبی

۷) شرکت تعاونی تولید و مصرف

هر یک از انواع شرکت‌های فوق، ویژگی‌های خاص خود را دارند که ممکن است در مواردی به کار گرفته شوند. با این حال ثبت شرکت های تخصصی به دلیل انجام عمده فعالیت در زمینه‌های پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، بازرگانی و… بهتر است در دو نوع خاص از شرکت‌های تجاری انجام شود.

این دو نوع شرکت، شرکت‌های سهامی خاص و شرکت‌های با مسئولیت محدود هستند که تشریفات ثبت آسانتری دارند و مسئولیت حقوقی کمتری را بر دوش موسسین و شرکا می‌گذارند.

به همین خاطر همواره در پاسخ به سوال بهترین قالب شرکت تجاری برای فعالیت‌های پیمانکاری و تخصصی، دو نوع شرکت مذکور از سوی حقوقدانان پیشنهاد می‌شوند.

ثبت شرکت های تخصصی چه نکات خاصی دارد؟

در ادامه قصد داریم تا فرآیند ثبت شرکت را به طور عمومی مرور کنیم. اما پیش از آن، لازم است نکات مخصوص ثبت شرکت های تخصصی را نیز بدانیم.

برای ثبت شرکت‌های تخصصی توجه به دو نکته ضروری است:

– برای ثبت شرکت تخصصی لازم است در اساسنامه، موضوع فعالیت شرکت با کلمات مرتبط با فعالیت تصریح شود. مثلا اگر شرکت تخصصی، بازرگانی است، لازم است در اساسنامه به لفظ «بازرگانی» در بند موضوع شرکت اشاره شود.

– مضاف بر آن، لازم است در انتخاب نام شرکت نیز، لفظ تخصصی فعالیت شرکت ذکر شود. به طور مثال اگر شرکت تخصصی در امور خدمات فعال است، لازم است تا در نام شرکت از کلمه «خدماتی» استفاده شود.

در ادامه به فرآیند رسمی ثبت شرکت های تخصصی اشاره می‌کنیم.

فرآیند ثبت شرکت‌های تخصصی چیست؟

فرآیند ثبت شرکت در ایران، فارغ از تخصصی بودن و موضوع آن، از مسیر اداره ثبت شرکت‌ها عبور می‌کند. به این معنا که متقاضیان ثبت شرکت باید از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، مسیر قانونی ثبت شرکت خود را آغاز کنند.

  • در مرحله اول متقاضی ثبت شرکت باید وارد سامانه اداره ثبت شرکت‌ها شده و اطلاعات فرم اولیه که شامل اطلاعات هویتی متقاضی است را تکمیل کند.
  • در مرحله بعد، متقاضی باید ۵ نام پیشنهادی خود برای اسم شرکت را به ترتیب اولویت در فرم وارد کند. این نام‌ها باید دارای ویژگی‌هایی نظیر تکراری نبودن، خارجی نبودن، با معنا و عرفی بودن، باشند. همچنین مقررات مربوط به انتخاب نام شرکت های تخصصی که پیشتر ذکر شد، بایستی رعایت شود.
  • پس از این مرحله، متقاضی باید اطلاعات مربوط به شرکت مورد نظر را وارد کند. موضوعاتی مانند تعیین موضوع فعالیت شرکت، مدت فعالیت (محدود یا نامحدود)، مقدار سرمایه، تعداد و ارزش هر سهم (در صورت لزوم)، نشانی، کد پستی و شماره تلفن شرکت از مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که باید در فرم‌های موجود وارد شوند.
  • همچنین نیاز است تا اطلاعات هویتی اعضای شرکت هم در این سامانه به ثبت برسد. اطلاعاتی مانند نام و نشانی و شماره ملی، سمت در شرکت، مدت تصدی سمت مذکور و… اهمیتی اساسی دارند.
  • در صورتی که متقاضی نیاز به داشتن شعبه یا شعباتی برای شرکت خود داشته باشد باید در سامانه اطلاعات پیشنهادی شعب را نیز ثبت و ضبط کند. لازم به ذکر است که معمولا شرکت‌های تخصصی، مانند هلدینگ‌ها، به دلیل فعالیت وسیع خود اقدام به تاسیس شعبه نیز می‌کنند.
  • در نهایت هم متقاضی بایستی اسنادی مانند اظهارنامه شرکت، اساسنامه مصوب شرکت (با لحاظ درج موضوع تخصصی در اساسنامه) و… سایر اسناد مرتبط را در سامانه آپلود کرده و ثبت کند تا کد رهگیری ثبت نام اینترنتی را دریافت کند.
  • پس از تایید این اسناد توسط سامانه، متقاضی باید تمامی اسناد و مدارک تایید شده را پرینت گرفته و به امضای خود و اعضای شرکت در بیاورد و به همراه نسخه‌های اصلی هر مدرک، آن را از طریق پست، به نشانی اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کند.
  • در گام پایانی و در صورت تایید، متقاضی باید آگهی ثبت شرکت خود را به همراه اطلاعات اساسی مانند متن شرکت‌نامه در روزنامه رسمی به چاپ برساند.

ثبت شرکت‌های تخصصی چقدر هزینه دارد؟

هزینه‌های ثبت شرکت های تخصصی، مانند سایر شرکت‌های تجاری، ممکن است در موارد مختلف تفاوت‌های کمی داشته باشد اما عمده هزینه‌ها غالبا ثابت هستند. در ادامه به مهم‌ترین هزینه‌ها و مخارج ثبت شرکت تجاری در حقوق ایران می‌پردازیم.

۱) پرداخت هزینه پست مدارک امضا شده به اداره ثبت شرکت‌ها (حدود ۳۰ هزار تومان)

۲) پرداخت هزینه حق‌الثبت شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها (حدود ۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت)

۳) پرداخت هزینه مالیاتی ابطال تمبر (مبلغ کمی در حدود نیم درهزار از ارزش سهام شرکت)

۴) پرداخت هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی در مرحله آخر (مبلغی متغیر که بستگی به تعداد حروف آگهی دارد، در حدود ۳۰۰ هزار تومان)

۵) پرداخت هزینه چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه کثیرالانتشار منتخب توسط شرکت (مبلغی متغیر که بستگی به ابعاد کادر آگهی دارد، در حدود ۳۰۰ هزار تومان)

۶) پرداخت هزینه پلمب دفاتر شرکت برای امور مالیاتی (حدود ۳۰۰ هزار تومان)

نکته مهم آن که هزینه‌های گفته شده به طور خالص و به غیر از هزینه دریافت مجوزهای لازم و یا استفاده از خدمات مشاوران و شرکت‌های ثبتی محاسبه شده است.

فرآیند ثبت شرکت های تخصصی چقدر است؟

به طور کلی اینکه ثبت شرکت های تخصصی چقدر زمان می‌برد به عوامل مختلفی بستگی دارد.

مثلا ممکن است مدارک آپلود شده متقاضی در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، نواقصی داشته باشد و پروسه تکمیل مجدد مدارک به وجود بیاید.

همچنین ممکن است شرکا در انتخاب نام شرکت، به نکته استفاده از کلمات تخصصی فعالیت شرکت بی‌توجهی کرده باشند.

در بسیاری از شرکت های تخصصی مانند بازرگانی و فنی و مهندسی و… گاه نیاز است مجوزهایی از قبل از مراجع صالح اخذ شده باشد که اگر این اتفاق نیفتاده باشد، تاخیر زیادی در سیر ثبت شرکت های تخصصی به وجود می‌آید.

با این حال فرآیند ثبت شرکت، فازغ از نوع آن و به شکل صحیح، از زمان آپلود مدارک، بررسی و کارشناسی مدارک، ارسال اسناد امضا شده به اداره ثبت شرکت‌ها و پاسخ نهایی این اداره، بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد که البته این مدت زمان در برهه کنونی (ویروس کرونا) غیرقطعی است.

ثبت کدام شرکت‌های تخصصی نیاز به اخذ مجوز دارد؟

در فرآیند ثبت شرکت های تخصصی، ممکن است با توجه به موضوع فعالیت شرکت، نیاز باشد تا متقاضیان پیش از ثبت شرکت، اقدام به اخذ مجوزها و پروانه‌های خاصی کنند.

در ادامه به دسته‌بندی خاص شرکت‌هایی که نیاز به اخذ مجوز برای فعالیت دارند، اشاره می‌کنیم:

  • شرکت‌های مرتبط با خدمات بیمه‌ای مانند دریافت نمایندگی شرکت بیمه (دریافت مجوز از بیمه مرکزی ایران)
  • شرکت‌های مرتبط با بورس و فعالیت‌های اعتباری مانند کارگزاری‌‌ها (دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار)
  • شرکت‌های مرتبط با امور بانکی و پولی مانند بانک‌ها و صرافی‌ها (دریافت مجوز از بانک مرکزی)
  • شرکت‌های مرتبط با امور علمی و آموزشی مانند آموزشگاه‌های عالی آزاد و شرکت‌‌های دانش بنیان (دریافت مجوز از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری)
  • شرکت‌های مرتبط با امور ترجمه مانند دفاتر ترجمه رسمی (دریافت مجوز از بخش مترجمی قوه قضاییه)
  • شرکت‌های مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی (دریافت مجوز از وزارت نفت)
  • شرکت‌های مرتبط با تاسیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کشورهای جهان (دریافت مجوز از اتاق بازرگانی ایران)
  • شرکت‌های مرتبط با خدمات حفاظتی مانند حفاظت از اماکن (دریافت مجوز از نیروی انتظامی)
  • شرکت‌های مرتبط با گردشگری مانند تورهای مسافرتی (دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری)
  • شرکت‌های حمل‌ونقل زمینی مانند شرکت‌های حمل مسافر (دریافت مجوز از وزارت راه و شهرسازی)
  • ثبت شرکت‌های حمل‌‌ونقل (دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی)
  • ثبت شرکت‌های لوازم آرایشی (دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو)
  • ثبت شرکت‌های تجهیزات پزشکی (دریافت مجوز از وزارت بهداشت)

لازم به ذکر است که موارد گفته شده تنها بخشی از شرکت های تخصصی هستند و نباید فراموش کرد که همواره این امکان وجود دارد که برای فعالیت در حوزه‌ای خاص و ثبت شرکت در آن زمینه، نیاز به اخذ مجوز از نهاد یا نهادهای مختلفی باشد.

به همین خاطر حتما پیش از اقدام به ثبت شرکت های تخصصی بایستی جست‌وجوی جامعی در خصوص مجوزها و پروانه‌های مرتبط با موضع شرکت انجام داد و سپس وارد فرآیند ثبت شرکت شد.

درباره ثبت شرکت‌های تخصصی آن نیاز به مشاوره دارید؟

ثبت شرکت های تخصصی یک دغدغه مهم برای بسیاری از متخصصان و سرمایه‌داران است. فعالیت در زمینه خدماتی، پیمانکاری، بازرگانی، تولیدی و… همواره مورد استقبال بخش بزرگی از کارآفرینان و شهروندان بوده است

در این مطلب مزایای ثبت شرکت، فرآیند رسمی ثبت شرکت، نکات خاص ثبت شرکت های تخصصی، انواع قالب‌های شرکت‌های تجاری، هزینه‌های ثبت شرکت تخصصی، مدت زمان اتمام فرآیند ثبت شرکت و در نهایت مجوزهای لازم برای برخی شرکت‌های تخصصی، تا حد ممکن بررسی شد.

با این حال اگر در هر قسمت از فرآیند ثبت شرکت‌های تخصصی، مانند اخذ مجوز، تدوین اساسنامه و… ابهامی دارید می‌توانید به راحتی با کارشناسان و مشاوران حقوقی وینداد و خدمات مشاوره‌ای ما در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر