شرایط ثبت امضای الکترونیک 1401

از جزئیات امضای الکترونیک 1401 چه می‌دانید؟ آیا از شرایط ثبت امضای الکترونیک 1401 با خبرید؟ این موضوع برای بسیاری از بانک‌ها ،شرکت‌های تجاری و موسسات واضح است. اما در مورد این امضا و شرایط ثبت آن برای بسیاری از اشخاص ابهام وجود دارد. امروزه با وجود تنظیم قراداد‌ها با فاصله دور و بدون حضور […]

از جزئیات امضای الکترونیک 1401 چه می‌دانید؟ آیا از شرایط ثبت امضای الکترونیک 1401 با خبرید؟ این موضوع برای بسیاری از بانک‌ها ،شرکت‌های تجاری و موسسات واضح است. اما در مورد این امضا و شرایط ثبت آن برای بسیاری از اشخاص ابهام وجود دارد. امروزه با وجود تنظیم قراداد‌ها با فاصله دور و بدون حضور اشخاص  امضای الکترونیکی کاربرد و محبوبیت بالایی پیدا کرده‌است. امضای الکترونیکی در تسهیل امور قانونی قراردادی مردم به شکل کم هزینه و سریع، تاثیر زیادی دارد. در نهایت اشخاص و صاحبان کسب‌وکارها با استقبال از این امضا در راستای ثبت آن اقدام کردند. در ادامه این مطلب شما را با شرایط ثبت امضای الکترونیک 1401 آشنا می‌کنیم.  در آخر اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

امضای الکترونیک چیست؟

امضای الکترونیک یا eSignature داده‌های الکترونیکی است که برای اجرای امضا در اسناد الکترونیک استفاده می‌شود. در واقع، امضای الکترونیک نشان‌دهنده قصد شخص برای پذیرش محتوای پیام یا سند است. امضای الکترونیک دارای تاثیر و کاربردی همانند امضای فیزیکی است. این امضا می‌تواند به اشکال مختلف تصویری یا صوتی شکل بگیرد.

بنا به تعریف پیمان تعاملات الکترونیکی یکپارچه ( UETA) که‌در آمریکا به تصویب رسیده، امضای الکترونیک هرگونه صوت، نشانه یا فرایندی‌است که برای امضای یک تعامل الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از این امضا ، می‌توانید به سادگی نام خود را تایپ کنید، عکسی از امضای خود را وارد کنید یا آن را روی صفحه نمایش خود بکشید. این امضا صرفاً نسخه آنلاین امضای کتبی نیست، بلکه می‌تواند شامل اطلاعات دیگری مانند تاریخ امضا و مشخصات فرد نیز باشد.

باید توجه کنید که اهمیت دارد پلتفرمی که برای ثبت امضای الکترونیک خود انتخاب می‌کنید باید اعتبار قانونی داشته و مطمئن باشد. در همین راستا پیشنهاد ما به شما سامانه امضای الکترونیک، وین‌ساین است که اعتبار امضا شما را از نظر قانونی و محرمانگی تضمین می‌کند.

 امضای الکترونیک در قانون ایران به چه صورت است؟

در ایران در سال ۱۳۸۲ قانون تجارت الکترونیک تصویب شد و امضای الکترونیکی را از لحاظ قانونی معتبر شناخت. در فصل اول این قانون که به مقررات عمومی می‌پردازد پذیرش امضای الکترونیک را در حوزه این قانون قرار داده‌است.

ماده ۲ این قانون امضای الکترونیک و امضای الکترونیک مطمئن و امضا کننده را تعریف می‌کند:

امضاء الکترونیک: عبارت از هر نوع علامت‌ منضم شده یا به ‌نحو منطقی متصل‌شده به «‌داده پیام» است که برای شناسائی امضاکننده«‌داده پیام» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای اعتبار امضای الکترونیک چه شرایطی وجود دارد؟

امضای الکترونیک نیز مانند سایر اعمال حقوقی نیازمند فاکتورهایی است که به وسیله آنها معتبر شناخته شود:

قصد: باید روشی وجود داشته باشد که شخص امضاکننده را شناسایی کند و نیت آن شخص را نشان دهد.
قابلیت اطمینان: روش شناسایی باید قابل‌اعتماد و مناسب باشد.
رضایت: هر دو طرف باید موافقت کنند که استفاده از امضاهای الکترونیک الزامات را برآورده می‌کند. اگر هر دو طرف قرارداد را از طریق ایمیل رد و بدل کنند، این فرض در نظر گرفته خواهد شد.

اگر به دنبال ثبت امضای الکترونیک خود هستید، وین‌ساین پلتفرمی قانونی و معتبر است که در زمان کوتاه و با هزینه مناسب امضای الکترونیک شما را به شکل تکی و یا سازمانی ایجاد می‌ک

شرایط ثبت امضای الکترونیک 1401 چیست؟

با توجه به ماده 10 قانون تجارت الکترونیک، یک امضای الکترونیکی مطمئن باید شرایط زیر را داشته باشد:

‌الف – نسبت به امضاء کننده منحصر به فرد باشد.
ب – هویت امضاء کننده «‌داده پیام» را معلوم نماید.
ج – به وسیله امضاء کننده و یا تحت اراده انحصاری وی صادر شده باشد.
‌د – به نحوی به یک «‌داده پیام» متصل شود که هر تغییری در آن «‌داده پیام» قابل‌تشخیص و کشف باشد.

اگر در مورد شرایط ثبت امضای الکترونیک نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوقی بهره‌مند شوید.

برای امضای الکترونیک در قراردادها نیاز به راهنمایی دارید؟

در قراردادهای اصلی خود شرطی جهت شناسایی آدرس های ایمیل و حساب های کاربری آنلاین طرفین قرارداد پیش بینی کنید تا در صورت دریافت داده پیام و اسناد الکترونیک از طرق مزبور، امکان رد انتساب آن اسناد و انکار امضاهای الکترونیک آن ها توسط طرفین وجود نداشته باشد.

همچنین در قراردادهای اصلی خود شرط دیگری را جهت شناسایی امضاء الکترونیک( عادی) پیش بینی‌کنید که‌ به‌موجب آن‌شرط در‌صورتی که یک سند دارای امضا مزبور (مثلا اسکن امضاء واقعی) باشد، اراده‌ی قطعی طرف مقابل برتحقق آن امر قرارگرفته‌است. مثلا در قرارداد اصلی توافق شود هرکجا اسکن امضاء طرفین در ذیل اسناد درج شده و آن سند ازطریق آدرس ایمیل‌های ذکر شده درآن سند برای طرف‌دیگر ارسال شد، فرد مزبور صراحتا محتوای آن سند را تایید و اراده قطعی خود را بر پذیرش مفاد آن سند قرارداده‌است.

امضای الکترونیک از نظر قانونی لازم‌الاجراست و از امنیت بیشتری نسبت به امضای سنتی برخوردار است، بنابراین اگر جزو افرادی هستید که به طور مداوم نیاز به امضای اسناد و قراردادها دارید و می‌خواهید این کار را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید همین حالا امضای الکترونیک خود و سازمان‌تان را در وین‌ساین ثبت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بدون صرف هزینه و زمان، در هر کجا که هستید قراردادها و اسناد حقوقی خود را به روشی کاملا قانونی و با امنیت بالا به امضا طرفین قرارداد برسانید.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بدون صرف هزینه و زمان، در هر کجا که هستید قراردادها و اسناد حقوقی خود را به روشی کاملا قانونی و با امنیت بالا به امضا طرفین قرارداد برسانید.

مقالات مرتبط

شرایط ثبت امضای الکترونیکی
مقالات امضا الکترونیک

شرایط ثبت امضای الکترونیک و اعتبار آن

از جزئیات امضای الکترونیک چه می‌دانید؟ آیا از شرایط ثبت امضای الکترونیک با خبرید؟ این روش در حال حاضر توسط بسیاری از بانک‌ها، شرکت‌های تجاری

توکن-امضای-دیجیتال
مقالات امضای آنلاین (اینترنتی)

نحوه اخذ توکن امضای دیجیتال چگونه است؟

در دنیای امروزه که باسرعت گرفتن پیشرفت تکنولوژی، دنیای اینترنت بخش جدا ناپذیری از زندگی ما شده‌ است، در این بین یکسری عملیات‌هایی وجود دارد