قرارداد حسابرسی در کسب‌وکارها

نمونه قرارداد پیمانکاری حسابداری و خدمات حسابرسی

شرکت‌های زیادی، رسیدگی به امور مالی خود را به‌صورت دوره‌ای و توسط کارشناسان مالی انجام می‌دهند. چرا که استخدام حسابدار برای همه شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های کوچک یا استارتاپ‌های نوپا چندان به‌صرفه نیست. یک راهکار مناسب و مقرون به‌صرفه، همکاری به‌صورت پروژه‌ای است که در قالب نمونه قرارداد پیمانکاری حسابداری انجام می‌شود. در این مقاله […]

شرکت‌های زیادی، رسیدگی به امور مالی خود را به‌صورت دوره‌ای و توسط کارشناسان مالی انجام می‌دهند. چرا که استخدام حسابدار برای همه شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های کوچک یا استارتاپ‌های نوپا چندان به‌صرفه نیست. یک راهکار مناسب و مقرون به‌صرفه، همکاری به‌صورت پروژه‌ای است که در قالب نمونه قرارداد پیمانکاری حسابداری انجام می‌شود.

در این مقاله با توضیح نمونه قرارداد حسابداری نکات و بندهای این قرارداد را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

قرارداد حسابداری

حسابداری در حقیقت یک نوع سیستم است که در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری در شکل‌ها و مدلهای خاص انجام می‌شود تا افراد ذی‌نفع درون سازمانی همانند مدیران سازمان یا برون سازمانی مثل بانک‌ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات به نحو احسن استفاده کنند.

قرارداد حسابداری بین حسابدار و شرکت‌های مختلف به عنوان کارفرما تنظیم می‌شود. بر اساس این قرارداد حسابدار وظایف فوق را که در قرارداد ذکر شده است در برابر حق الزحمه‌ای که دریافت می‌کند، انجام می‌دهد.

یک حسابدار معمولاً اطلاعات مالی را ثبت و گزارشات مالی را تهیه و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی ارائه می‌کند.

انواع شاخه‌های حسابداری را نیز شامل حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابداری دولتی، حسابداری مدیریتی، حسابداری منابع انسانی است.

برای همکاری با حسابدار همچنین می‌توانید قرارداد مشاوره تنظیم کنید که البته وظایف حسابدار در قرارداد مشاور حسابداری شرکت معمولا با قرارداد پیمانکاری متفاوت است.

همچنین اگر قصد همکاری با حسابرس را داشته باشید می‌توانید قرارداد حسابرسی تنظیم کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری حسابداری

در نمونه قرارداد پیمانکاری حسابداری، بندهای قراردادی ذکر می‌شود که برخی از آن‌ها بندهای عمومی و برخی دیگر بندهای اختصاصی هستند. به‌طور کلی در نمونه قرارداد حسابداری پیمانکاری علاوه‌بر موارد زیر می‌توان سایر بندها را که خلاف قوانین نباشد در قرارداد بگنجانید:

  • طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • مدت قرارداد
  • محل اجرا
  • مبلغ قرارداد
  • نحوه پرداخت
  • تعهدات حسابدار
  •  تعهدات کارفرما
  •  نظارت
  • ضمانت اجرا
  • داوری/حل اختلافات
  • فورس ماژور
  • فسخ قرارداد
  • تعداد نسخه‌های قرارداد

نکات قرارداد پیمانکاری حسابداری

در بررسی نمونه قرارداد حسابداری باید به برخی از نکات توجه کافی داشته باشید تا در حین اجرای موضوع آن با چالش‌های قراردادی مواجه نشوید. برخی از مهم‌ترین نکات را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • بر اساس قرارداد پیمانکاری حسابداری ، حسابدار موظف است تا پس از تحریر دفاتر و اسناد مکتوب کارفرما (با رعایت تاریخ و تقدم هر یک) در نرم افزار حسابداری شرکت نیز ثبت نماید.
  • کارفرما ملزم است اسناد و مدارکی که در جهت اجرای عملیات حسابرسی نیاز است را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار حسابدار قرار دهد.
  • در صورتی که کارفرما بدون لحاظ نمودن حسابدار اقدام به انجام برخی امور حسابرسی نماید، وفق قرارداد پیمانکاری حسابداری، هر گونه مسئولیت ناشی از عواقب آن بر عهده کارفرما است.
  • کارفرما ملزم است تا نسبت به پرداخت حق الزحمه تفاهم نامه در موعد مقرر ماهانه در وجه حساب موسسه اقدام نماید.
  • براساس اصل محرمانگی و عدم افشای اطلاعات مندرج در قرارداد پیمانکاری حسابداری، حسابدار متعهد می‌گردد نسبت به حفظ و حراست از اطلاعاتی که در اختیارش قرار دارد، تلاش خویش را مبذول نماید.

 

نمونه قرارداد پیمانکاری حسابداری و خدمات حسابرسی + نکات حقوقی

 

وظیفه حسابدار چیست؟

حسابدار باید با جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات حساب‌ها، مطالب حساب‌های دارایی، بدهی و سرمایه را آماده کند.

ارزیابی معاملات مالی توسط حسابرسی اسناد از مهمترین مواردی است که حسابدار باید به آن مبادرت ورزد.

حسابدار موظف است تا از طریق کنترل‌های داخلی، امنیت مالی را حفظ کند.

ارزیابی عملیات مالی و پیشنهاد بهترین روشها به مدیریت از مزایای داشتن یک حسابدار زبده است.

از دیگر وظایف حسابدار عبارت است از:

  1. ثبت اسناد حسابداری در دفاتر یا نرم افزار حسابداری
  2. بررسی و پیشنهاد تغییرات در سیستم‌های حسابداری و روش‌های حسابداری
  3. بررسی هزینه‌های ارسال شده توسط کارکنان
  4. ثبت اطلاعات کارکنان و محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه آنها
  5.  مهارت‌های سازمانی و توانایی مدیریت مجوزها
  6. تهیه، سازماندهی و نگهداری گزارشات مالی قانونی
  7. پیشنهاد روشهای کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود سود
  8. آماده سازی حساب‌های دارایی و حساب‌های سرمایه  همراه با جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات حساب
  9. ارائه گزارش حسابداری آزاد بدون خطا و ارائه نتایج آن
  10. پرداخت فیش حقوقی به کارکنان
  11. ثبت درآمدها و هزینه‌های شرکت
  12. تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و خلاصه وضعیت مالی
  13. محاسبه بدهی مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و نظارت بر پرداخت صحیح و به موقع مالیات‌ها
  14. نگه‌داشتن چشم انداز در پرداخت‌های دریافتی از حساب‌های دریافتی و خروجی از حساب‌های قابل پرداخت

قرارداد حسابرسی چیست؟

همکاری با حسابرسان از طریق روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. در صورتی که شرکت‌ها اقدام به استخدام یک حسابرس یا تیم حسابرسی در شرکت خود کنند، نیاز به به تنظیم قرارداد کار دارند. اما با توجه به اینکه حسابرسی در ایام خاصی از سال و به‌صورت پروژه‌ای انجام می‌شود، بهترین نوع در قالب قرارداد پیمانکاری خدمات است.

با این اوصاف می‌توان گفت قرارداد حسابرسی در هر قالبی که تنظیم شود، قراردادی است که بین یک حسابرس و شرکت برای انجام و بررسی موارد گسترده‌ای از خدمات مالی مورد نیاز شرکت منعقد می‌شود.
از مزایای این قرارداد می‌توان گفت که با تنظیم آن مانند هر قرارداد دیگر تعهدات و وظایف هر یک از طرفین مشخص می‌شود. در نتیجه طرفین می‌توانند در طول اجرای قرارداد و همچنین تا انتهای آن تعهدات خود را به درستی پیش ببرند.

نمونه قرارداد حسابرسی

در یک نمونه قرارداد حسابرسی باید موارد مختلفی را مدنظر قرار دهید که مهم‌ترین آن‌ها به‌صورت زیر است.

۱_ موضوع قرارداد را مشخص کنید: در تنظیم قرارداد موضوع باید به درستی مشخص شود و در واقع موضوع قرارداد مسیر یک قرارداد را به درستی نشان می‌دهد.

۲_ مبلغ قرارداد را تعیین کنید.

۳_ تعهدات طرفین را مشخص کنید: در تنظیم این قرارداد مانند سایر قراردادها باید تعهدات طرفین را مشخص کنید چرا که وقتی طرفین مفاد قرارداد را به خوبی بدانند قرارداد به بهترین شکل اجرا می‌شود.

۴_ نماینده تعیین کنید: گاهی برای سهولت کار حسابرسان از یک طرف و نظارت بر عملکرد آن‌ها توسط کارفرما از طرف دیگر باعث می‌شود که کارفرما نماینده‌ای را مشخص کند تا به عنوان واسط شرکت هم بتواند بر امور نظارت کند و هم اطلاعات و اسناد مورد نظر حسابرس را تهیه کند و در اختیار طرف قرار دهد.

جمع‌بندی

شرکت‌ها کوچک و استارتاپ‌های نوپا برای همکاری با تیم فنی، مالی، مارکتینگ و غیره می‌توانند از یک راهکار مقرون به‌صرفه یعنی قرارداد پیمانکاری استفاده کنند. قراردادی که این امکان را به آن‌ها می‌دهد بدون استخدام تیم‌های مختلف از تخصص این افراد برای انجام امور بر اساس شرایط مختلف استفاده کنند.

نمونه قرارداد پیمانکاری حسابداری یکی از این انواع قراردادهایی است که برای همکاری شرکت‌ها با متخصصین حسابداری تنظیم می‌شود. در این قرارداد شرکت به عنوان کارفرما و حسابدار به عنوان پیمانکار است.

با وجود اینکه امکان دانلود رایگان نمونه قرارداد حسابداری در فضای اینترنت وجود دارد ولی این نوع قراردادها باید با توجه به موضوع شما تنظیم شوند. چرا که علاوه‌بر نکات فنی باید در چارچوب قانونی باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود تنظیم قرارداد خود را توسط کارشناسان قراردادی انجام دهید.

سوالات متداول

قرارداد حسابداری چگونه تنظیم می‌شود؟

این قرارداد را می‌توانید در قالب قرارداد پیمانکاری تنظیم کرده و به‌صورت پروژه‌ای با حسابدار همکاری کنید.

آیا در نمونه قرارداد پیمانکاری حسابداری، کارفرما ملزم به بیمه کردن حسابدار است؟

خیر، در قراردادهای پیمانکاری، کارفرما الزامی به بیمه کردن پیمانکار ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد حسابداری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد حسابداری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از