قرارداد پرورش مرغ گوشتی

قرارداد پرورش مرغ گوشتی و نکات حقوقی آن + نمونه قرارداد

مرغداری و دامپروی به عنوان دو بستر عمده فعالیت در میان عده‌ای از اقشار جامعه به حساب می‌آیند. افراد به انگیزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی ممکن است به پرورش مرغ و سایر حیوانات اهلی بپردازند. برای انجام این امر، وجود یک قرارداد دقیق و جامع، می‌تواند فواید زیادی برای طرفین آن داشته باشد و اهداف […]

مرغداری و دامپروی به عنوان دو بستر عمده فعالیت در میان عده‌ای از اقشار جامعه به حساب می‌آیند. افراد به انگیزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی ممکن است به پرورش مرغ و سایر حیوانات اهلی بپردازند. برای انجام این امر، وجود یک قرارداد دقیق و جامع، می‌تواند فواید زیادی برای طرفین آن داشته باشد و اهداف تجاری افراد را تا حد زیادی تامین کند.
ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با قرارداد پرورش مرغ گوشتی آشنا کرده و نکات حقوقی این قرارداد را تحلیل کنیم.

منظور از پرورش مرغ گوشتی چیست؟

اقتصاد مبتنی بر دامداری و پروش طیور بخش مهمی از اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد و بسیاری از اشخاص در شهرها و روستاها به شکل خرد یا کلان و صنعتی به پرورش مرغ و خروس و سایر حیوانات اهلی مشغول هستند.

برای تجاری‌سازی این اقدام، لازم است مرغ گوشتی به خریداران عرضه شود. این خریداران می‌توانند مردم عادی باشند و با اهداف روزانه خریداری کنند و یا کشتارگاه‌ها و واسطه‌ها باشند.

پرورش مرغ در انواع مختلف و با اهداف متفاوتی انجام می‌شود. گاهی پرورش مرغ با هدف تامین تخم‌مرغ صورت می‌گیرد و گاهی صرفا برای استفاده و فروش گوشت مرغ، این حیوانات پرورش داده می‌شوند. در هر حال برای استفاده تجاری از این موضوع نیاز به تنظیم قرارداد با خریداران و توزیع‌کنندگان مرغ گوشتی است.

استفاده از قرارداد پرورش مرغ گوشتی، یک گام مهم برای رسیدن به اهداف تجاری مورد نظر دامپروران و مشتریان آنها محسوب می‌شود که در ادامه به نکات آن اشاره می‌کنیم.

قرارداد پرورش مرغ گوشتی چه نکاتی دارد؟

قرارداد پرورش مرغ گوشتی مانند هر قرارداد دیگری دارای بندهای عمومی است که بنا به مقتضیات هر قرارداد نوشته می‌شوند و همچنین حاوی بندهای اختصاصی است. در ادامه به این بندها اشاره می‌کنیم.

طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات دقیق فروشنده و خریدار قرارداد، مانند نام و نام خانوادگی، شماره ملی، نشانی، تلفن و… ذکر شود.

موضوع قرارداد پرورش مرغ گوشتی

در این قسمت باید مشخصات دقیق موضوع قرارداد که همان مرغ گوشتی است، ذکر شود. موضوعاتی مانند تعداد مرغ، نوع آن (گوشتی) وزن، نژاد و سایر مشخصات مانند مواعد واکسینه شدن طیور اهمیت زیادی دارند.

مدت قرارداد

مدت زمان قرارداد غالبا از تاریخ تنظیم قرارداد تا مدت مشخصی که مد نظر خریدار است، ادامه می‌یابد و سعی می‌شود تا مدت متعارفی برای اطمینان از سلامت طیور در نظر گرفته شود.

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

مبلغ قرارداد باید با تعیین دقیق معیار مشخص شود. مثلا اینکه به ازای تعداد طیور یا بر اساس وزن آنها این پرداخت‌ها به چه نحوی انجام می‌شوند اهمیت دارد. هزینه حمل و تامین غذای طیور در طول حمل‌ونقل و رسیدن به مقصد خریدار نیز باید تعیین تکلیف شود که بر عهده کیست.

تعهدات خریدار

خریدار، مسئولیت پرداخت مبلغ قرارداد، تامین تغذیه طیور، پرداخت کسورات قراردادی مانند مالیات، استخدام نیروی کار در صورت لزوم را بر عهده دارد.

همچنین خریدار باید محل تحویل گرفتن طیور را در اختیار داشته باشد تا تحویل موضوع قرارداد به سهولت صورت بگیرد. هر گونه تاخیر در تحویل موضوع قرارداد به دلیل ذکر شده می‌تواند با پرداخت خسارت توافقی همراه شود.

تعیین تکلیف خیار حیوان (اختیار فسخ قرارداد توسط خریدار تا ۳ روز از تاریخ تنظیم قرارداد) نیز در این بند می‌تواند انجام بگیرد.

تعهدات فروشنده

فروشنده باید از مشخصات ادعا شده درباره طیور زنده اطمینان حاصل کند. همچنین وظیفه دارد تا زمان تحویل محموله به خریدار، اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از نقص یا تلف مرغ گوشتی را اتخاذ کند. در صورت قصور، وی مسئولیت خواهد داشت.

فروشنده باید موارد بهداشتی مربوط به حمل‌ونقل را نیز رعایت کند تا محموله در سلامت کامل به دست خریدار برسد.

اگر ارسال مرغ گوشتی به خریدار در مواعد قراردادی صورت نگیرد، فروشنده مسئولیت جبران خسارت را خواهد داشت.

فسخ قرارداد پرورش مرغ گوشتی

اصولا طرفین قرارداد در صورت نقض تعهدات طرف دیگر، می‌توانند تحت شرایطی اقدام به فسخ قرارداد کنند. البته می‌توان با توافق طرفین، مواردی از فسخ را مشروط به مذاکره و یا ارجاع اختلاف به داوری کرد.

فورس ماژور

در قرارداد پرورش مرغ گوشتی، به علت ماهیت خاص موضوع قرارداد، ممکن است حوادث غیر مترقبه‌ای مانند آتش‌سوزی یا سیل اتفاق بیافتد که سلامت محموله مورد معامله تحت تاثیر قرار بگیرد. در صورتی که این حوادث غیرقابل دفع یا غیرقابل پیشبینی باشند، اصولا فروشنده مسئولیتی ندارد.

ضمانت اجرا حسن انجام تعهدات

طرفین قرارداد می‌توانند اقدام به انتخاب سازوکارهایی برای اطمینان از انجام تعهدات یکدیگر کنند. به طور مثال می‌توان در این بند قید کرد که اگر فروشنده تعهدات خود را انجام ندهد، باید مبلغ خاصی به خریدار بپردازد.

درباره قرارداد پرورش مرغ گوشتی سوالی دارید؟

قرارداد پرورش مرغ گوشتی با توجه به اصل آزادی قراردادها (ماده ۱۰ قانون مدنی) می‌تواند میان فروشنده و خریدار مرغ گوشتی، تنظیم شود. در این مطلب مجله حقوقی وینداد سعی شد تا نکات مهم این قرارداد تا حد ممکن پوشش داده شوند. نباید فراموش کرد که به دلیل ماهیت خاص موضوع این قرارداد که همان حیوانات زنده هستند، طرفین قرارداد دارای تعهدات ویژه‌ای هستند و باید نکات خاصی را هنگام تنظیم قرارداد در نظر بگیرند.

اگر به هر دلیل با قرارداد پرورش مرغ گوشتی سروکار دارید، پیشنهاد ما استفاده از خدمات متنوع حقوقی وبسایت وینداد است. تنظیم یا بررسی قرارداد پرورش مرغ گوشتی، دریافت مشاوره حقوقی و یا استفاده از خدمات وکلای پایه یک دادگستری بخشی از خدمات وبسایت ما در این زمینه هستند.

 

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط