ثبت شرکت نرم افزاری چه مراحلی دارد؟ + مدارک لازم

قرارداد کار ۱۴۰۲ + محاسبه حداقل حقوق و مزایا سال ۱۴۰۲

قرارداد کار یکی از مهم‌ترین سندهای کاری است که کارفرما و کارگر/ کارمند به آن نیاز خواهند داشت. بر اساس این قرارداد حقوق و مسئولیت‌های دو طرف به‌طور کامل تعیین می‌شود. قراردادهای کار معمولا به‌صورت موقت تنظیم می‌شوند و در نتیجه هر ساله نیاز به تمدید دارند، در این مطلب ضمن بیان اهمیت قرارداد کار […]

قرارداد کار یکی از مهم‌ترین سندهای کاری است که کارفرما و کارگر/ کارمند به آن نیاز خواهند داشت. بر اساس این قرارداد حقوق و مسئولیت‌های دو طرف به‌طور کامل تعیین می‌شود. قراردادهای کار معمولا به‌صورت موقت تنظیم می‌شوند و در نتیجه هر ساله نیاز به تمدید دارند، در این مطلب ضمن بیان اهمیت قرارداد کار ۱۴۰۲، به موارد مهم مندرج در قرارداد، نحوه محاسبه حقوق، مزایا، بیمه و مالیات ۱۴۰۲ اشاره کردیم و در نهایت روش ساده و مطمئنی را برای تنظیم قرارداد اداره کار 1402 به شما معرفی خواهیم کرد.

تنظیم قرارداد کار ۱۴۰۲ چه اهمیتی دارد؟

قرارداد کار یک توافق کتبی است که بین کارگر و کارفرما تنظیم شده و حقوق و مسئولیت‌های طرفین را مشخص می‌کند. همچنین به‌عنوان سندی مکتوب است که می‌توان در صورت ایجاد اختلاف به آن استناد کرد. در نتیجه تنظیم قرارداد باید به‌درستی انجام شود و حاوی تمامی نکات و شرایط قانونی باشد.

این نکته را به‌خاطر داشته باشید که منظور از کارگر در قانون فقط کسی نیست که کار یدی انجام می‌دهد و شامل کارمندان نیز می‌شود. 

 کارفرما در نمونه قرارداد اداره کار 1402، می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد ولی کارگر یا کارمند حتما باید شخص حقیقی باشد. ضمن اینکه در تنظیم قرارداد اداره کار ۱۴۰۲ باید الزامات قانون کار از جمله بیمه و پرداخت حداقل حقوق مورد توجه قرار گیرد. بنابراین امکان تعیین مزایایی کمتر از قانون کار، برای کارگران وجود ندارد.

انواع قرارداد کار

با در نظر گرفتن مواد قانون کار می‌توان انواع قراردادهای کار را به‌صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

قرارداد کار با ذکر مدت موقت:

شاخصه کلیدی این قرارداد ذکر زمان خاتمه قرارداد به‌صورت صریح است که پس از اتمام آن قرارداد خاتمه می‌یابد. اما طرفین می‌توانند در صورت تمایل طرفین به ادامه کار، قرارداد خود را تمدید کنند. بیشتر قراردادهای کار از این نوع هستند.

قرارداد کار با ذکر مدت غیرموقت:

این نوع قرارداد در واقع قرارداد دائمی کار است و مدت آن، محدود به زمان خاصی نمی‌شود و فقط عواملی مانند از کار افتادگی، بازنشستگی و غیره می‌تواند باعث اتمام آن شود.

قرارداد برای انجام کار معین:

قرارداد انجام کار معین ، به منظور انجام کار مشخصی تنظیم می‌شود و پس از اتمام کار، خاتمه پیدا می‌کند. برای مثال اگر شرکتی بخواهد برای تولید محتوای سایت، شخصی را استخدام کند، می‌تواند با استفاده از این قرارداد تولید محتوای سایت را به او بسپارد و پس از اتمام پروژه، قرارداد او به پایان می‌رسد. 

بندهای مهم قرارداد کار ۱۴۰۲ چیست؟

در قرارداد کار ۱۴۰۲ علاوه‌بر مشخصات طرفین، محل کار و سمت کارگر موارد مهم دیگری درج می‌شود که به‌صورت خلاصه می‌توان آن‌ها را شامل موارد زیر دانست:

  • عنوان و نوع کاری که کارگر/کارمند باید انجام دهد
  • مبلغ دستمزد/حقوق یا حق‌السعی توافق شده توسط طرفین 
  • نحوه پرداخت دستمزد (ماهانه، روزانه یا هفتگی)
  • ساعات و روزهای کاری (مجموعه تعداد روز و ساعت کار)
  • مشخصات محیط کاری و نشانی آن
  • تاریخ تنظیم قرارداد و امضای طرفین
  • زمان شروع و خاتمه قرارداد (در قراردادهای کاری که از نوع مدت معین باشند)
  • مسئولیت‌ها و وظایف هر یک از طرفین
  • شرایط بیمه کارگر 
  • سایر مزایای مالی کارگر مثل حق اولاد، حق مأموریت، اضافه‌کاری و سنوات

البته توجه داشته باشید که مندرجات قرارداد محدود به این موارد نمی‌شود بلکه نکات دیگری هم می‌تواند بنا به توافق کارگر و کارفرما در آن درج شود. برای مثال بسیاری از شرکت‌ها در مورد ضمانت‌ها نیز بندهایی را به قرارداد اضافه می‌کنند.

حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

از ابتدای سال ۱۴۰۲ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مسمول قانون کار ( اعم از قرار داد دائم یا موقت) مبلغ ۱,۷۶۹,۴۲۸ ریال (یک میلیون و هفتصدو شصت و نه هزار و چهارصد و بیست و هشت ریال) تعیین می‌گردد.

 

جدول-حقوق-کار-۱۴۰۱

مرخصی‌ها، تعطیلات و بیمه ۱۴۰۲ چگونه است؟

مرخصی کارگر/کارمند با تعطیلی‌های رسمی متفاوت است. بر اساس قانون کار هر یک از کارکنان می‌توانند تعداد روزهای مشخصی را برای امور شخصی درخواست مرخصی کنند و در محل کار خود حاضر نشوند. این روزها با احتساب حقوق و بیمه در قرارداد کار ۱۴۰۲ نظر گرفته می‌شود.

ضمن اینکه کارکنانی که بر اساس قانون کار فعالیت می‌کنند در تعطیلات رسمی مشخص شده در تقویم، تعطیل خواهند بود و در این روزها نیز حقوق و بیمه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

افرادی که به صورت پاره وقت فعالیت می‌کنند، با توجه به تعداد روزهای فعالیت در ماه و با توجه به اینکه برای آن‌ها بیمه پرداخت می‌شود یا خیر، مرخصی‌ در نظر گرفته خواهد شد.

انواع مرخصی ۱۴۰۲

انواع مرخصی در قانون کار را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • مرخصی ساعتی
  • مرخصی زایمان
  • مرخصی بدون حقوق
  • مرخصی بین تعطیلی
  • مرخصی استحقاقی
  • مرخصی استعلاجی؛ مرخصی ایام بیماری
  • مرخصی ازدواج و فوت
  • مرخصی پاس شیر
  • مرخصی حج

نکات مهم قرارداد اداره کار 1402

رعایت نکات زیر در تنظیم قرارداد کارگری ۱۴۰۲ یا قرارداد کارمندی، به شما کمک می‌کند تا قرارداد دقیق‌تری داشته باشید.

۱- دوره آزمایشی

مطابق ماده ۱۱ طرفین می‌توانند با توافق یک‌دیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بدون آن‌که ملزم به پرداخت خسارت باشد رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد، وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید، کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود. مدت این دوره باید در قرارداد کار مشخص شود.

۲- ساعت کار

مطابق ماده ۵۱ ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به غیر از مواردی که در قانون استثنا شده است، ساعات کار کارگران در شبانه‌روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید. مطابق تبصره ۱ همین ماده کارفرما با توافق کارگران می‌تواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آن‌که مجموع ساعات کار هر هفته از ۴۴ ساعت تجاوز نکند. با این توصیف حتی می‌توان قرارداد کار ساعتی ۱۴۰۲ را با توجه به شرایط کاری مورد توافق تنظیم کرد.

۳- تعطیلات و مرخصی‌ها

مطابق ماده ۶۲ روز جمعه روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد است. مطابق ماده ۶۴ مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه جمعا یک ماه است. برای کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می‌شود.

بر اساس قانون کار، همه کارگاه‌های مشمول قانون کار باید در پایان هر سال به هر یک از کارگران خود معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

۴- مزد

مطابق ماده ۳۵ مزد عبارت است از وجوه نقدی و غیر نقدی یا مجموع آن‌ها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود. مزد باید در فواصل زمانی مرتب و در روز غیر تعطیل و ضمن ساعات کار به وجه نقد رایج کشور پرداخت خواهد شد. چنانچه براساس قرارداد یا عرف کارگاه مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار یا روزهای کارکرد صورت گیرد. اگر پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت بگیرد. در این حالت مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

 افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار از ابتدای ۹۹ به میزان پانزده (۱۵) درصد تعیین می‌گردد.

۵- بیمه

مطابق ماده ۱۴۸ کارفرماهای کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند براساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

جمع بندی

قرارداد کار 1402 بر اساس حداقل حقوق سال 1402 و سایر شرایط قانونی که در قانون کار بیان شده است، تنظیم می‌شود. این قرارداد می‌تواند در هر یک از انواع قراردادهای کار موقت، انجام کار معین، ساعتی یا غیرموقت تنظیم شود.

تنظیم قرارداد کار برای تمامی اشخاصی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند اعم از کارگر، کارمند، فروشنده و غیره کاربردی است. در واقع این نوع قرارداد برای استخدام کارکنان است.

همچنین برای همکاری با هر یک از اعضای تیم خود در قالب کارمندان مختلف می‌توانید از قراردادهای استخدام و منابع انسانی که به‌صورت تخصصی طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

سوالات متداول

قرارداد کار مناسب چه کسانی است؟

این قرارداد برای تمامی کارکنان اعم از کارگر، کارمند، فروشنده و غیره مناسب است.

حداقل حقوق سال 1402چقدر است؟

حداقل میزان حقوق برای افراد بدون فرزند ۷۳.۰۸۲.۷۴۰ ریال است.

3.6/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز