شکایت از ایرانیک

مرجع قضایی شکایت از تصمیمات ایرنیک

سایت ایرنیک مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه‌اول کشوری نقطه-آی‌آر (‎.ir) و نقطه-ایران (.ایران) است که تمام دامنه‌های ملی که افراد قصد ثبت کردن آن را دارند باید زیر نظر ایرنیک انچام شود. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد می‌خواهیم داستان یکی از مشتری‌های وینداد که در مورد این سایت سوالی را مطرح کرده بود بازگو کنیم. […]

سایت ایرنیک مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه‌اول کشوری نقطه-آی‌آر (‎.ir) و نقطه-ایران (.ایران) است که تمام دامنه‌های ملی که افراد قصد ثبت کردن آن را دارند باید زیر نظر ایرنیک انچام شود.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد می‌خواهیم داستان یکی از مشتری‌های وینداد که در مورد این سایت سوالی را مطرح کرده بود بازگو کنیم. ما در وینداد برای انجام مشاوره تحقیقات کامل را پیرامون موضوع می‌کنیم و در نهایت نتیجه مشاوره را در یک تماس دیگر به مشتری ارائه می‌دهیم.

یکی از مزایای وینداد این است که به دلیل در اختیار داشتن تیم حقوقی موضوعات به بحث گذاشته شده و نتیجه با دقت و سرعت بیشتری به دادخواه داده می‌شود.

مشکلات ثبت دامین در سایت ایرنیک

داستانی که در شرف بازگو کردن آن هستیم، ماجرای مشاوره‌ای است که چندی پیش در وینداد انجام شده است:

اگر قبلا از خدمات وینداد به خصوص مشاوره تلفنی بهره برده باشید، با فرآیند آن آشنا هستید، مرحله اول ارائه توضیحات در خصوص چگونگی مشاوره و طرح سوال متقاضی است تا بتوانیم یک دید جامع و شفاف از مسئله مخاطب داشته باشیم و بتوانیم راه حل دقیق حقوقی را حین مکالمه به تصویر بکشیم. مشکل یکی از مراجعین این بود که یک سازمان تازه تاسیس اقدام به ثبت آدرسی در سایت ایرنیک کرده‌ است اما ایرنیک نام دامنه آنها را محدود به استفاده سازمان‌های دولتی (مثل سازمان فضایی ایران) کرده است اما پس از پیگیری درخواست کننده در مورد نهاد دولتی مربوط به آن دامین فرد متوجه شده است که نهاد دولتی هیچ ادعایی روی نام مورد نظر ندارد. از طرفی نام انتخاب شده عام بوده و اختصاص به مرکزی نداشته است.

پس از پیگیری‌های بیشتر شخص الف متوجه می‌شود که سایت ایرنیک پاسخگوی اعتراضشان نیست در حالی که شرکت با همان نام ثبت برند و لوگو شده است.

سوال شخص الف این است که آیا امکان شکایت از ایرنیک هست و در کجا می‌توان این مشکل را پیگیری کرد؟

در مرحله دوم کارشناس حقوقی با توجه با توضیحات و سوال طرح شده اقدام به مطالعه در موضوع مطروحه کردند و رویه کنونی رو بررسی کردند و به نتیجه زیر رسیده اند.

شکایت از ایرنیک در کدام مرجع امکان پذیر است؟

معمولا سازمان‌های ارائه خدمت قسمتی از سازمان را به رسیدگی به اعتراضات و پیشنهادات اختصاص می‌دهند. با مطالعه سایت ایرنیک متوجه می‌شویم که مرجع و الزامی برای رسیدگی به اعتراضات وجود ندارد و ممکن است این موضوع در کار شرکت‌ها و کسب و کارها مشکل ایجاد کند.

وایپو مرکز جهانی حفظ مالکیت فکری است که اعتراض در مورد ثبت دامین هم زیرمجموعه این مرکز محسوب می‌شود و به عنوان مرجع صلاحیت دار شناخته می‌شود. اما از آن جایی که موضوع مطرح شده مختص به ایران است و مسئله‌ای بین المللی محسوب نمی‌شود بهتر است مرجع قضایی داخلی برای این موضوع در نظر گرفته شود تا فرآیند پیگیری سریع‌ و دقیق انجام شود.

شخص الف مختار است که به وایپو مراجعه کرده و مشکل خود را حل کند اما انگلیسی بودن زبان این سازمان و هزینه بیشتر آن باعث می‌شود که به دنبال مرجعی در ایران باشیم.

با بررسی قوانین مربوطه، دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به این شکایت مرجع صلاحیت‌دار است که وظیفه رسیدگی به اختلافات اینترنتی را نیز بر عهده دارد.

آیا طرح دعوی علیه یک سازمان دولتی امکان پذیر است؟

در سایت ایرنیک مراجع قضایی حقوقی و کیفری برای رسیدگی به شکایات ثبت دامنه معرفی شده‌اند و از آن جایی که ثبت دامین در اعتبار کسب و کارها تاثیر زیادی دارد به همین دلیل دانستن مستندات رد شدن دامین اهمیت زیادی برای آن‌ها دارد پس با بررسی همه جانبه این شکایت و سنجیدن هزینه‌هایی که برای طرح دعوی ممکن است گریبان‌گیر شما شوند می‌توانید تصمیم خود را برای اقامه دعوا بگیرید.

وینداد مشاوره حقوقی شما در همه موضوعات جامعه

احقاق حق تضییع شده و پیروزی در دعاوی حقوقی نیازمند تسلط به قوانین و تجربه بالاست. ما در وینداد با در اختیار داشتن تیم حقوقی مسلط به همه موضوعات به شما کمک می‌کنیم تا از فراز و نشیب‌های حقوقی خود به سلامت بگذرید و کمترین هزینه و انرژی را صرف این مسئله کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی همین حالا با ما تماس بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط