قرارداد پیک موتوری

قرارداد پیک موتوری + نمونه قرارداد پیک موتوری رستوران

در حال حاضر مشاغل زیادی مثل رستوران و کترینگ، فروشگاه‌ها، شرکت‌ها، مغازه‌ها و غیره از پیک موتوری برای بخشی از امور خود استفاده می‌کنند. این واحدها معمولا برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود شخصی را با استفاده از قرارداد پیک موتوری استخدام می‌کنند که یکی از انواع قراردادهای کار است و می‌تواند به صورت پاره وقت […]

در حال حاضر مشاغل زیادی مثل رستوران و کترینگ، فروشگاه‌ها، شرکت‌ها، مغازه‌ها و غیره از پیک موتوری برای بخشی از امور خود استفاده می‌کنند. این واحدها معمولا برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود شخصی را با استفاده از قرارداد پیک موتوری استخدام می‌کنند که یکی از انواع قراردادهای کار است و می‌تواند به صورت پاره وقت یا تمام وقت تنظیم شود.

در حال حاضر تعداد افرادی که متقاضی این شغل هستند و از سوی دیگر اشخاصی که برای کسب و کار خود نیاز به پیک موتوری دارند، افزایش پیدا کرده است. از این رو در این مقاله یک نمونه قرارداد پیک موتوری رستوران و همچنین برای سایر مشاغل را بررسی خواهیم کرد و مواردی مانند شرایط بیمه و دستمزد آن‌ها را بیان می‌کنیم.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد پیک موتوری

قرارداد پیک موتوری بر اساس قانون کار تنظیم می‌شود. در واقع  شرکت‌ها، رستوران‌ها و سایر واحدها برای استخدام پیک موتوری پاره وقت و تمام وقت از انواع قراردادهای کار استفاده می‌کنند.

بر اساس قانون قرارداد کار میان کارفرما/ نماینده قانونی ایشان و کارگر تنظیم می‌شود و باید بندهای قراردادی زیر در آن درج شوند:

  •  مشخصات طرفین

کارفرما/ نماینده قانونی

آقا/خانم/شرکت ……… فرزند ……. شماره شناسنامه (ش.ش) ………… شماره ثبت ……….. به نشانی ……………………. کد پستی ……… .

کارگر/کارمند (در اینجا راننده پیک موتوری)

آقا / خانم ………. فرزند ……… متولد ………. شماره شناسنامه (ش.ش) ……….. شماره ملّی ……….. میزان تحصیلات …………. نوع و میزان مهارت ………….. به نشانی ……………… کد پستی …………..

  • نوع قرارداد
  •  نوع کار یا حرفه یا حجم کار
  • محل انجام کار
  •  تاریخ تنظیم قرارداد پیک موتوری
  • مدت قرارداد
  • ساعات کار
  • میزان دستمزد راننده پیک موتوری (بر اساس حقوق پیک موتوری طبق وزارت کار تعیین می‌شود)
  • تعیین مزایا
  • نحوه پرداخت بیمه
  • عیدی و پاداش سالانه
  • حق سنوات یا مزایای پایان کار
  • شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد
  • تعداد نسخه‌های قرارداد

مهم‌ترین نکات قرارداد پیک موتوری

در هنگام تنظیم قرارداد علاوه‌بر بندهای ثابت، بندهای اختصاصی وجود دارد. در نمونه قرارداد پیک موتوری رستوران یا سایر پیک موتورها نیز رعایت نکات زیر بسیار کاربردی است.

  • راننده موتورسیکلت باید بیمه شخص ثالث داشته باشد.
  • راننده پیک موتوری به هنگام جابه جایی مرسولات پستی به هیچ وجه نباید اقدام به مسافر کشی با موتور سیکلت کند.
  • بر اساس قرارداد مجری (راننده موتور) باید در راستای انجام کار و حمل مرسوله کلیه نکات ایمنی، راهنمایی رانندگی و همچنین ضوابط عرفی در خصوص حمل بار را با دقت نظر در توضیحات درخواست دهنده رعایت کند. در غیر این صورت مسئولیت ایراد خسارت بر عهده شرکت نیست.
  • در این قرارداد، کارفرما مکلف به رعایت و پرداخت سایر موضوعات مندرج در قانون کار و مقررات تبعی از جمله استحقاقی، کمک هزینه مسکن، کمک هزینه عائله مندی است.
  • بر اساس قرارداد پیک موتوری، راننده مکلف به عدم حمل هر گونه بار و مرسوله غیر مجار نظیر مشروبات الکلی، مواد مخدر، مواد روانگردان، انواع سلاح اعم از سرد و گرم، مواد اشتعال زا است.
  • در قرارداد پیک موتوری بنا به توافق می‌توان شرط کرد که به هنگام فسخ یا خاتمه کار حق سنوات براساس نسبت کارکرد کارگر پرداخت شود.
  • در این قرارداد مرکز اصلی محل فعالیت مجری، اقامتگاه اداری کارفرما است. درصورت وجود سفارش برای جابه جایی مرسولات به درخواست شرکت توسط مجری در هر نقطه از شهر انجام می‌شود.
  • در زمان انعقاد این قرارداد رعایت مفاد و مواد قانون کار است. از این رو کارفرما مکلف است کارگر را نزد سازمان تأمین اجتماعی یا سایر دستگاه‌های بیمه گذار، بیمه نماید.
  • راننده پیک ملزم به استفاده از از تجهیزات ایمنی مثل کلاه ایمنی و باکس در هنگام انجام کار است.
  • اصولا اختلافات قراردادهای کار در وهله اول به واسطه مذاکره و سازش قابل رفع هستند. اگر مذاکرات بین کارفرما و راننده اثرگذار نبود، می‌توان ارجاع اختلاف به هیئت‌های حل اختلافات کارگر و کارفرمای استان را در این بند تصریح کرد.

جمع بندی

نمونه قرارداد پیک موتوری یکی از انواع قراردادهای کار است. با این توصیف در تنظیم این قراردادها باید ضوابطی مثل بیمه، مزایا و پاداش به‌طور کامل مشخص شود. همچنین نوع قرارداد آن‌ها نیز می‌تواند قرارداد کار موقت، ساعتی و غیره باشد که میزان دستمزد آن‌ها نیز بر هین اساس تنظیم می‌شود.

 

سوالات متداول

آیا استخدام پیک موتوری پاره وقت نیاز به قرارداد دارد؟

بله، برای استخدام این افراد می‌توان از قرارداد کار موقت یا ساعتی استفاده کرد.

آیا در قرارداد پیک موتوری، راننده بیمه می‌شود؟

در صورتی که قرارداد در طبق قانون کار تنظیم شده باشد، کارفرما مکلف به بیمه کردن راننده است.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محمدی
محمدی
5 ماه پیش

با سلام
بنده شش سال و خورده ای در رستورانی به شغل پیک موتوری بودم و بیمه تامین اجتماعی هم کردن بنده را
سوالم اینه ک بنده چندین بار تصادف کردم حین انجام کارم و هربار با آمبولانس به بیمارستان رفتم و یبارم دستم شکست و زانوهام ک هربار میخوردم زمین اسیب دیده و خیلی ضعیف شده و الان میخام بدونم آیا کارفرما مسئولیتی داره در قبال بنده؟
لازم بذکر است ک بخاطر امضا نکردن یسری مدارکم منو اخراج کردن سه چهارماهیه
من میتونم شکایت کنم از ایشان؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز