مراحل ثبت شرکت ، بررسی صفر تا صد ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت ، بررسی صفر تا صد ثبت شرکت

باتوجه به نیاز افراد به ثبت شرکت و مشکلاتی که در اثر ناآگاهی از مراحل ثبت شرکت ناشی می‌شود، برای درک بهتر این فرایند و مراحل آن و برای پیشگیری از مشکلات مربوطه سعی کردیم در این مقاله مراحل ثبت شرکت به طور کامل و گام به گام مرور کنیم. شخصیت یکی از مهم‌ترین مباحث […]

باتوجه به نیاز افراد به ثبت شرکت و مشکلاتی که در اثر ناآگاهی از مراحل ثبت شرکت ناشی می‌شود، برای درک بهتر این فرایند و مراحل آن و برای پیشگیری از مشکلات مربوطه سعی کردیم در این مقاله مراحل ثبت شرکت به طور کامل و گام به گام مرور کنیم.

شخصیت یکی از مهم‌ترین مباحث در رشته‌ی حقوق است، چرا که شخصیت مبداء شروع حق و تکلیف است و تا شخصیت وجود نداشته باشد، نام، دارایی، اقامتگاه، تابعیت، اقامه دعوا، طرح شکایت و… بی‌معنا خواهند بود.

شخصیتی که ما برای شرکت‌ها متصور هستیم، شخصیت حقوقی نامیده می‌شود. این شخصیت شخصیتی اعتباری است اما سوالی که در خصوص اشخاص حقوقی باید به آن پاسخ داد این است که شرکت‌ها از چه زمانی دارای شخصیت می‌شوند؟

مراحل ثبت شرکت در ایران

جواب به سوال بالا به این دلیل مهم است که بسیاری از حقوق و تکالیفی که بر شرکت بار می‌شود بعد از ایجاد شخصیت حقوقی است. این مساله از مزایا و معایب ثبت شرکت است.
در مورد فرایند ثبت شرکت‌‌ها ما با دو فرایند در طول هم مواجه هستیم. یکی مراحل تشکیل شرکت و دیگری مراحل ثبت شرکت که پس از تشکیل است.

تشکیل شرکت

منظور از تشکیل اقداماتی است که موسسین طبق قانون و بنا بر نوع شرکت یا موسسه‌ای که می‌خواهند تاسیس کنند باید انجام دهند. برای این منظور جلساتی تشکیل می‌شود آن‌ها درباره اساسنامه شرکت، تامین حداقل برای سرمایه ثبت شرکت، تعیین سرمایه شرکت، تقسیم وظایف سهامداران و مواردی از این قبیل توافقاتی می‌کنند.

ثبت شرکت

مرحله مهم بعدی به ثبت رساندن شخصیت حقوقی‌ای است که مراحل تشکیل آن به‌درستی طی شده است. با رعایت قوانین ثبت شرکت و پرداخت هزینه‌های ثبت شرکت این شرکت اعتبار قانونی پیدا می‌کند و می‌تواند فعالیت مجاز خود را رسما آغاز کند.

مراحل ثبت شرکت

حال بعد از آشنا شدن با مفهوم شخصیت حقوقی مراحل ثبت شرکت را که هر فرد باید طی کند بیان می‌کنیم.

مرحله اول: تشکیل شرکت

۱- پیشنهاد قالب مناسب

اولین گام مراحل ثبت شرکت در ایران تعیین قالب شرکت در بین انواع شرکت است. بدین معنا که از میان انواع شرکت که قانون تجارت به آن‌ها اشاره کرده، کدام نوع شرکت برای شما مناسب‌تر است. این مساله وابسته به تصمیم شرکا و موضوع فعالیت شرکت است.

۲- طراحی اساسنامه مناسب

برای تدوین نمونه اساسنامه شرکت یا شرکت‌نامه بهتر است ازیک متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا ایرادات آن را برطرف کند. به دلیل اینکه اساسنامه یکی از ارکان مهم شرکت است که درطول حیات شرکت مطابق با آن عمل خواهد شد.
در مقاله نحوه تنظیم اساسنامه شرکت نکات لازم را برای شما بر شمردیم و در صورت نیاز به مشاوره و پرسش و پاسخ می‌توانید با کارشناسان حقوقی وینداد تماس بگیرید.

مرحله دوم: ارسال اطلاعات شرکت

۱- تکمیل اطلاعات عمومی شرکت
از جمله انتخاب واحد ثبتی، مدت فعالیت شرکت، سال مالی، اینکه آیا برای تاسیس شرکت با موضوع فعالیت مدنظرخود نیاز به اخذ مجوز داریم یا نه، اعلام آدرس پستی، اقامتگاه شرکت و شماره تلفن ثابت آن
۲- اطلاعات متقاضی
اعم از کپی مدارک شناسایی، آدرس محل زندگی، شماره تلفن و کدپستی
۳- ثبت در سامانه ثبت شرکت ها
در این سامانه اطلاعات و شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت را بارگذاری کنید، تا در سیستم قرار بگیرد

برای ثبت اصولی و درست شرکت و رعایت این موارد، به دلیل تخصصی بودن موضوع پیشنهاد ما اینست که از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا دچار مشکل جدی نشوید.

مرحله سوم: تعیین نام شرکت

تعیین نام و اعلام نام‌های درخواستی یکی از مراحل مهم است و قواعد مخصوص به خود را دارد که در ادامه اشاره می‌کنیم.

۱- اعلام پنج نام به ترتیب اولویت
نام‌ها باید حداقل متشکل از سه کلمه باشند.
۲- مدت اعتبار نام تعیین‌شده
نام تاییدشده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت آگهی نگردد صرفا سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد.
این مدت برای شرکت های سهامی عام، ۶ ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس است.
پس از ثبت، اعتبار اسم نامحدود است.

بعد از این مراحل، ابلاغیه سازمان ثبت مبنی بر تایید نام به متقاضی ابلاغ می‌گردد.

مرحله چهارم: تشریح موضوع فعالیت

می‌توانید در ابتدا کلیت موضوع فعالیت شرکت را انتخاب نمایید ولی در ادامه بهتر است تصمیم درباره جزئیات آن را به اختیار مشاوره حقوقی یا وکیل خود بگذارید تا آن را تصحیح نمایند یا قسمتی را بدان اضافه نمایند.

مرحله پنجم: میزان سرمایه

میزان سرمایه شرکت را باید با توجه به نوع شرکت انتخابی خود و با مشورت از مشاوران حقوقی انتخاب کنید تا در ادامه مسیر با مشکلی مواجه نشوید.

مرحله ششم

واردکردن اطلاعات مربوط به سهامداران، هیات مدیره و بازرسان شرکت

مرحله هفتم

انتخاب روزنامه کثیرالانتشار

مرحله هشتم

بارگذاری اساسنامه

مرحله نهم

نمایش خالصه اظهارنامه ثبت شرکت و انتخاب گزینه ارسال جهت بررسی نام‌های پیشنهادی و محتوای الکترونیکی

مراحل ثبت شرکت

نکات مهم مراحل ثبت شرکت

درباره اعتبار قانونی شرکت نکات زیادی وجود دارد که به آن می‌پردازیم.

شرکت از چه زمانی رسمیت پیدا می‌کند؟

دانستن این مورد بسیار ضروری است که آیا شخصیت حقوقی با ثبت به وجود می‌آید یا صرف تشکیل شرکت کافی است.
قانون تجارت در مورد لحظه ایجاد شخصیت حقوقی شرکت سکوت کرده و این مساله باعث ایجاد اختلاف نظر میان حقوقدانان این حوزه شده است.

طبق نظر گروه اول شخصیت حقوقی در شرکت‌ها به صرف تشکیل و قبل از به ثبت رسیدن شرکت ایجاد می‌گردد و برای این امر به موادی از قانون تجارت ۱۳۱۱ نیز استناد می‌کنند.

گروه دوم نیز با استناد به موادی از لایحه ۱۳۴۷ شرکت‌های سهامی، لحظه دارا شدن شخصیت حقوقی در شرکت‌های تجارتی را نه از زمان تشکیل بلکه از زمان ثبت شخصیت حقوقی می‌دانند.

از میان دو نظر بالا نظری که در آن زمان ثبت شرکت را به عنوان زمان تشکیل شخصیت حقوقی ملاک قرار می‌دهد، هم‌اکنون قابل قبول است.

استعلام ثبت شرکت

نکته‌ای که در زمان انعقاد قرارداد با شرکت‌ها و موسسات دیگر باید مورد توجه قرار دهید گرفتن استعلام ثبت شرکت ها است. برای این کار حتما شناسه ملی و شماره ثبت شرکت را بگیرید و در سامانه چک کنید. به این ترتیب از آن استعلام بگیرید یا از صحت وجود شرکت باخبر شوید.

وجه قانونی شرکت پیش از طی مراحل ثبت شرکت

طبق یک قاعده عمومی اگر قبل از ثبت شرکت، شرکاء معاملاتی نمایند ولو شرکت سهامی و با مسئولیت محدود باشند و بعداً ثبت شوند، مسئولیت شرکای مذکور نسبت به معامله قبل از ثبت، تضامنی است. بنابراین پیش از طی مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص و غیره این شرکت‌ها و معاملاتشان تضامنی در نظر گرفته می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد مراحل ثبت شرکت ها به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد و سعی نمودیم مهمترین نکات را بررسی کنیم تا مورد استفاده شما قرار بگیرد. برای آغاز فرایند ثبت شرکت می‌توانید در وینداد درخواست دهید تا در کوتاه‌ترین مخصصان وینداد برای ثبت شرکت شما اقدام کنند.

سوالات متداول

آیا تعیین میزان سرمایه در هر شرکتی متفاوت است یا سقف معینی دارد؟

برای هر شرکتی براساس نوع شرکت، سهم الشرکه و تعداد موسسین و شرکا متفاوت است. سرمایه اولیه برای ثبت شرکت مبلغ 100٫000 تومان است.

آیا اساسنامه همه‌ی شرکت‌ها به یک صورت است؟

برای شرکت‌ها اساسنامه‌های آماده و چاپی وجود دارد که موسسین می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند ولی این نمونه‌های آماده باید با توجه به نیاز شرکت و موسسین تغییر کند تا در آینده مشکلی ایجاد نشود. می‌توان اساسنامه را به کمک مشاورین حقوقی تدوین یا ویرایش نمود.

4.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت