دستورالعمل اجرایی آیین نامه نظام هماهنگ اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی مصوب 1396

دستورالعمل اجرایی آیین نامه نظام هماهنگ اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی 

در این طرح که با هدف افزایش اشتغال پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی از طریق آموزش مهارت در محیط کار تحت عنوان کارورزی آغاز شده است، هم کارجویان و هم بنگاه‌های متقاضی کارورز می‌توانند ثبت نام کنند.

دانش آموختگان بیکار با استناد به ماده ۴ «آیین نامه نظام هماهنگ اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی» برای برخورداری از مزایای این طرح باید دارای شرایط زیر باشند.

شرایط ثبت نام کارجو و کارورز

براساس شرایط ثبت نام کارجو و کاروز، حداکثر ۲۷ سال سن برای مقطع تحصیلی کاردانی، ۳۰ سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی، ۳۳ سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و ۳۷ سال برای مقطع تحصیلی دکتری پیش بینی شده است.

همچنین براساس تبصره ۱: در مورد دانش آموختگان دانشگاهی بیکاری که دوره خدمت نظام وظیفه را گذرانده اند طول دوره خدمت نظام وظیفه به حداکثر سن این بند اضافه می‌شود و براساس تبصره۲ : به حداکثر سن ایثارگران و افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی موضوع این بند، ۵ سال اضافه می‌ شود.

ثبت نام در سامانه کاروزی وزارت تعاون به نشانی  https://karvarzi.mcls.gov.ir آغاز شده است.

از دیگر شرایط کارجو و کارورز می توان به این موضوع اشاره کرد که حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳ سال از تاریخ اخذ مدرک دانشگاهی باید سپری شده باشد. همچنین براساس تبصره ۳،  مدت انجام خدمت سربازی پس از اخذ مدرک دانشگاهی به حداکثر زمان فوق اضافه می ‌شود.

دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت، و عدم سابقه شرکت در دوره کارورزی از دیگر شرایط کارجو و کارورز عنوان شده است.

همچنین براساس تبصره ۴،  کارورزانی که ظرف مدت سه ماه از شروع دوره، انصراف کتبی خود را اعلام کنند و یا بر اساس بند ۴، ۳، ۲ و ۸ ماده ۱۳ دوره کارورزی آنها قطع شود یکبار از موضوع این بند مستثنی است.

همچنین براساس تبصره ۵، جذب کارورز توسط شرکت های دانش بنیان با شرایط ویژه صورت می گیرد. دستمزد این افراد به میزان یک سوم حداقل حقوق مصوب سال ۹۶ از سوی دولت پرداخت می‌شود که حدود ۳۱۰ هزار تومان برای هر فرد است.