مزایا و معایب ثبت شرکت هلدینگ چیست؟

آشنایی با مزایا و معایب ثبت هلدینگ

شرکت‌های هلدینگ مانند سایر شرکت‌های تجاری برای فعالیت‌های خاصی مناسب هستند. به همین دلیل برای برخی از اشخاصی که قصد تاسیس این نوع شرکت‌ها را دارند، مزایای مزایا داشته و در عین حال معایب آن کمتر است. اما ممکن است هلدینگ مناسب فعالیت مورد نظر شما نباشد که در این صورت، شرکت مناسبی برای فعالیت‌های […]

شرکت‌های هلدینگ مانند سایر شرکت‌های تجاری برای فعالیت‌های خاصی مناسب هستند. به همین دلیل برای برخی از اشخاصی که قصد تاسیس این نوع شرکت‌ها را دارند، مزایای مزایا داشته و در عین حال معایب آن کمتر است. اما ممکن است هلدینگ مناسب فعالیت مورد نظر شما نباشد که در این صورت، شرکت مناسبی برای فعالیت‌های شما نخواهد بود. در این مقاله با بررسی مزایا و معایب ثبت هلدینگ، این شرکت‌ها را به‌طور کامل معرفی خواهیم کرد و با نکات مزایای تاسیس شرکت هلدینگ آشنا خواهید شد.

هلدینگ چیست؟ 

هنگامی که صحبت از شرکت هدلینگ می‌شود؛ منظورمان این است که یک شرکت به عنوان شرکت مادر چندین شرکت دیگر را به صورت زیر مجموعه اداره می‌کند. معمولا این دسته از شرکت‌ها به صورت سهامی به ثبت می‌رسند و از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دریافت می‌کنند. 

بنابراین برای این که بتوانید یک هلدینگ به ثبت رسانید و از مزایای ثبت شرکت هلدینگ در سال 1402 بهره مند شوید ابتدا باید مجوزهای لازم را دریافت کنید. 

معمولا یک شرکت هلدینگ نیاز دارد تا سرمایه مورد نیاز را تامین کند تا بتواند در لیست شرکت‌های هلدینگ قرار بگیرد. با این حال نیاز است که برای ثبت هلدینگ ابتدا از مزایای و معایب ثبت هلدینگ آگاهی داشته باشید که در ادامه در رابطه با آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم. 

چرا باید یک شرکت هلدینگ ثبت کنیم؟ 

با این که به صورت پراکنده دلایل ثبت هلدینگ بیان شد اما به طور کلی می‌توان بیان کرد با ثبت هلدینگ، مدیران شرکت می‌توانند به نام هلدینگ در بورس فعالیت داشته باشند. البته فعالیت در بورس نیازمند دریافت مجوز است که پیش از تاسیس شرکت باید برای دریافت آن اقدام کنید.

اشخاصی که هلدینگ را به ثبت می‌رسانند از امتیازات شرکت هلدینگ بهره مند می‌شوند. به عبارتی دیگر قانون برای این شرکت‌ها مزایایی قرار داده است که مدیران را برای ثبت این دسته از شرکت‌ها تشویق می‌کند. در ادامه مزایا و معایب ثبت هلدینگ به طور کامل بیان می‌شود. 

مزایای ثبت شرکت هلدینگ چیست؟ 

همان گونه که می‌دانید از دلایل اصلی ثبت هدلینگ مزایایی است که این دسته از شرکت‌ها دارد. این مزایا را می‌توان این گونه معرفی کرد:

  • افزایش سرمایه گذاری و تنوع زیاد در سرمایه گذاری 

از مهمترین مزایایی که هدلینگ دارد این است که باعث به وجود آمدن تنوع بسیار زیاد در سرمایه شرکت می‌شود. به عبارتی دیگر هلدینگ از شرکت‌های زیر مجموعه بسیاری تشکیل شده است که به عنوان شرکت مادر سرمایه بیشتری دارد.

  • به وجود آوردن یک سیاست هماهنگ و یکپارچه 

معمولا شرکت‌های کوچکتر ممکن است در سیاست گذاری به صورت پراکنده عمل کنند در حالی که شرکت مادر یک سیاست و قانون یکپارچه برای تمامی شرکت‌های زیر دست خود دارد. سیاست گذاری به معنای دخالت در کار مدیران شرکت‌ها تابعه نیست بلکه به این معناست که تا قوانین دست و پا گیر را می‌تواند توسط هلدینگ حذف شود.

  • وجود موقعیت‌های فراوان با استفاده از شرکت تابعه

اگر برای یک شرکت تابعه یک موقعیت استثنایی به وجود آید شرکت مادر می‌تواند از این موقعیت استفاده کند. به عبارتی دیگر هلدینگ به همراه شرکت‌های تابعه این فرصت را دارند که به صورت مشترک در فعالیت بین‌المللی و ملی زیادی شرکت کنند.

  • پرداخت وام و تضمین بازپرداخت آن 

اگر یک هلدینگ درخواست وام کند معمولا برای بازپرداخت آن می‌توان به هلدینگ اعتماد کرد به این خاطر که این شرکت‌ها معمولا از سرمایه شرکت‌های تابعه استفاده می‌کنند که همین باعث می‌شود که حتی در صورت ورشکستگی هم مشکلات مالی زیادی برای هلدینگ به وجود نیاید. 

  • وجود ریسک کمتر در سرمایه گذاری 

این دسته از شرکت‌ها معمولا به صورت سرمایه گذاری فعالیت دارند و تنها ریسکی که هلدینگ با آن ممکن است مواجه شود عدم برگشت سرمایه‌ای است که موضوع فعالیت است. 

  • معافیت مالیاتی و صرفه جویی در هزینه 

هنگامی که هدلینگ به ثبت می‌رسانید به این نکته توجه کنید که شرکت‌های مادر از برخی از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند خواهند شد. علاوه بر این نیاز است که بدانید هلدینگ از چندین شرکت تابعه تشکیل شده است که باعث می‌شود تمامی فعالیت‌های هلدینگ با سرعت و هزینه کمتر انجام شود. 

  • شناخته تر شدن در بازار و ورود سریع به معاملات 

از آنجایی که هلدینگ سهام شرکت‌های زیرمجموعه را خریداری می‌کند می‌تواند به راحتی وارد بازار شرکت تابعه شود و به همین دلیل زودتر شناخته می‌شود. علاوه بر آن خیلی سریع می‌تواند سود بیشتری کسب کند. بنابراین از مهمترین مزایای هلدینگ نسبت به سایر شرکت که در قانون به ثبت می‌رسند سوددهی بیشتر آن است. 

معایب شرکت هلدینگ 

در برابر مزایای بسیار زیادی که برای هلدینگ وجود دارد؛ معایبی هم هست که نیاز است مدیران شرکت هلدینگ از آن اطلاع داشته باشند. به همین دلیل مزایا و معایب ثبت هلدینگ با هم بیان شده است که در زیر به بررسی این معایب می‌پردازیم: 

  • گاهی اوقات هلدینگ جنبه سیاسی به خود می‌گیرد که می‌تواند یکی از معایب بزرگ این شرکت‌ها باشد. 
  • کنترل شرکت‌های زیر مجموعه توسط شرکت مادر انجام می‌شود که ممکن است در فرایند کنترل شرکت‌های زیر مجموعه دچار مشکلاتی شود. 
  • تهیه سرمایه بسیار زیاد برای ثبت شرکت در بورس می‌تواند گاهی اوقات سخت باشد. نیاز است که سرمایه شرکت مبلغی معادل 500 میلیون تا یک میلیارد تومان باشد. 

چگونه باید هلدینگ را ثبت کنیم؟ 

برای این که هلدینگ را به ثبت برسانید باید سه مرحله کلی را پشت سر بگذارید. هر کدام از این مراحل را در ادامه بیان کرده‌ایم: 

  • مرحله اول

برای این که هلدینگ را به ثبت برسانید باید مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار را دریافت کنید. دریافت مجوز به این صورت است که ابتدا باید یک نامه که در آن تقاضای ثبت هلدینگ را دارید به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنید. سازمان تقاضا نامه شما را بررسی می‌کند و پس از بررسی اگر صلاحیت شما را تایید کرد، می‌توانید مجوز لازم را دریافت کنید. 

  • مرحله دوم 

بعد از این که مجوز را دریافت کردید مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت به صورت عادی را تهیه کنید. برای مثال اساسنامه، مدارک شناسایی، اظهارنامه و غیره از مدارکی است که باید در هنگام ثبت هلدینگ به اداره ثبت شرکت ارسال شود. 

ابتدا تمامی مدارک را در سامانه ثبت شرکت بارگذاری کنید. نکته‌ای که مهم است انتخاب نام هلدینگ هست که باید دارای شرایط انتخاب نام برای شرکت باشد. پس از انتخاب نام و تایید آن توسط کارشناسان باید منتظر تایید بقیه مدارک باشید. 

در صورتی که مدارک بارگذاری شده تایید شد باید مدارک را برای اداره ثبت شرکت ارسال کنید و اگر در این مرحله هم مدارک به تایید رسید می‌توانید آگهی روزنامه رسمی شرکت را با پرداخت هزینه مربوطه انجام دهید. 

  • مرحله سوم

پس از آن که شرکت خود را به صورت عادی به ثبت رساندید با مدارک لازم برای ثبت شرکت به سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنید و مدارک را به مسئول مربوطه تحویل دهید. اگر مدارک شما کامل بود مجوز فعالیت در بورس را هم خواهید داشت و علاوه بر آن از نام هلدینگ در کنار اسم شرکت می‌توانید استفاده کنید. 

جمع‌بندی

هلدینگ در واقع شرکتی است که از چندین شرکت زیر مجموعه تشکیل شده است و فعالیت اصلی آن سرمایه گذاری است. مزایای هلدینگ در کنار معایبی که دارد بسیار زیاد است. 

اطلاع از مزایا و معایب ثبت هلدینگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید شرکت مناسب با نوع فعالیت خود را انتخاب کنید.  هلدینگ به دلیل امتیازات خاصی که دارد مدیران شرکت تمایل بیشتری به ثبت آن دارند.

توصیه می‌شود که برای ثبت هلدینگ با کارشناسان ثبتی وینداد مشورت کنید تا با روند ثبت این شرکت‌‌ها و مدارک مورد نیاز برای ثبت هلدینگ آشنایی بیشتری پیدا کنید.

سوالات متداول

تعرفه ثبت هلدینگ چقدر است؟ 

ثبت هلدینگ نیاز به سرمایه زیادی دارد و در کنار سرمایه باید دقت داشته باشید که هزینه قانونی برای ثبت شرکت و تهیه آگهی روزنامه رسمی را در نظر داشته باشید اما به طور کلی مبلغی بالای یک میلیون تومان تعرفه ثبت هلدینگ است. 

شرایط ثبت شرکت در سازمان بورس چیست؟ 

معمولا سازمان بورس و اوراق بهادار نامه درخواست رسمی شما را بررسی می‌کند و بر طبق آن یک اجازه ثبت شرکت را می‌دهد اما دقت داشته باشید که باید شرایط سنی مناسب، شرایط مالی برای تهیه سرمایه اولیه را داشته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.