آگهی دعوت از مجامع شرکت

آگهی دعوت مجمع شرکت چیست و کجا منتشر می‌شود؟

برای دعوت به مجمع عمومی یک شرکت لازم است اعضای آن مجمع از تشکیل آن اطلاع پیدا کنند. هر چند که به نظر می‌رسد روزنامه دیگر نمی‌تواند در میان این میزان رسانه نقشی رسانه کثیرالانتشار را ایفا کند، اما همچنان قانون انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی در روزنامه کثیرالانتشار

آگهی دعوت مجمع شرکت‌ها آگهی‌ عمومی است که در یک روزنامه خاص چاپ می‌شود. کارکرد این آگهی اطلاع یافتن اعضای مجمع برای شرکت در جلسه مجمع است. در این مقاله مختصر به توضیح جزییات و چگونگی نوشتن این آگهی پرداخته شده است.

آگهی دعوت مجمع شرکت چیست؟

تصمیم‌گیری در موضوعات کلی شرکت در حوزه اختیارات مجمع عمومی شرکت است و بر اساس نوع تصمیمی که قرار است گرفته شود به سه دسته مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده تقسیم می‌شود. 

اگر همه اعضای مجمع عمومی مورد نظر در جلسه مجمع حضور نداشته باشند، دعوت از اعضای مجمع باید از طریق آگهی آن در روزنامه انجام شود. دعوت مجمع عمومی برای شرکت‌ها باید حداقل سالی یکبار صورت بگیرد که اطلاع رسانی برای شرکت سهامداران در این مجمع از طریق انتشار آگهی است.

با این کار اعضای مجمع از تاریخ آن مطلع می‌شوند و برای حضور در آن برنامه‌ریزی می‌کنند. به علاوه انتشار آگهی باعث می‌شود مجمع به صورت رسمی تشکیل شود.

انواع آگهی دعوت شرکت

مجمع عمومی مهم‌ترین و عالی ترین رکن شرکت محسوب می‌شود. در ماده 73 قانون تجارت سه نوع مجمع عمومی وجود دارد.
1-مجمع عمومی موسس: مجمع عمومی موسس در فرآیند تشکیل شرکت اثر گذار است.
2- مجمع عمومی عادی: به صورت کلی مجمع عمومی عادی برای انتخاب و برکناری مدیران و بازرس و همچنین تصویب گزارش‌های مالی شرکت تشکیل می‌شود.
3- مجمع عمومی فوق العاده: مجمع عمومی فوق العاده به امور ضروری پیش آمده در شرکت رسیدگی می‌کند. (مانند تصویب کاهش اجباری سرمایه، تغییر در موارد اساسنامه شرکت، اعلام و ثبت انحلال شرکت و غیره)

هر کدام از این مجامع عمومی تشریفات خاصی برای اجرا دارند که در اساسنامه مشخص شده است.

هیات مدیره، بازرسان و سهامداران شرکت با شرایط خاصی می‌توانند برای انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند. اگر در تشریفات هر کدام از این انواع نیاز به آگهی باشد (مثلا آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده) این آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود.

نکته مهم این است که که گاهی مرجع ثبت شرکت هم می‌تواند نسبت به انتشار آگهی اقدام کند.

زمان انتشار آگهی دعوت شرکت‌ها

هر کدام از مجامع عمومی سالیانه باید روزنامه کثیرالانتشاری را برای دعوت و اطلاعیه بعدی تا تشکیل مجمع عمومی سالیانه بعد تعیین نمایند. اگر اسم این روزنامه در اساسنامه مشخص شده باشد باید در همان روزنامه منتشر شود.

فاصله بین انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی و تاریخ تشکیل آن باید حداقل ده روز و حداکثر چهل روز باشد. 

در شرکت‌های سهامی عام قبل از تشکیل مجمع عمومی هر صاحب سهمی که بخواهد در مجمع عمومی حاضر باشد باید با ارائه ورقه سهم یا تصدیق موقت سهم به شرکت مراجعه کند و ورقه ورود به جلسه دریافت کند.

نحوه انتشار آگهی دعوت مجامع 

در فرآیند انتشار آگهی دعوت به مجمع لازم است چهار مرحله طی شود: 

1- دعوت مجمع عمومی عادی از وظایف هیات مدیره است. اگر هیات مدیره از مجمع عمومی برای تشکیل جلسه سالانه در زمان مقرر شده دعوت نکند بازرس یا بازرسان شرکت باید خودشان اقدام به دعوت کنند.

2-در تمام موارد دعوت برای تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های شرکت در آن منتشر می‌شود انجام شود. البته اگر تمام صاحبان سهام در مجمع تصمیم‌گیرنده حضور داشته باشند انتشار آگهی و تشریفات دعوت الزامی نیست.

3- فاصله انتشار دعوتنامه دو جلسه مجمع عمومی و تشکیل جلسه نباید از حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز بیشتر باشد.

4- هر صاحب سهمی در شرکت‌های سهامی عام که بخواهد در مجمع عمومی حاضر باشد باید با ارائه ورقه سهم یا تصدیق موقت سهم به شرکت مراجعه کند و ورقه ورود به جلسه دریافت کند. در هر صورت ورود به جلسه مجمع عمومی در شرکت‌های سهامی عام فقط با ارائه ورقه ورود به جلسه مجاز است.

علاوه بر این تشریفات نکاتی نیز لازم است که در نوشتن متن آگهی رعایت کنید:

  • نوع مجمع باید صریحا مشخص باشد.
  • اگر مجمع قرار است در محلی به جز آدرس ثبتی شرکت تشکیل شود باید در کنار تاریخ و ساعت، محل تشکیل مجمع نیز به صراحت ذکر شود.
  • ضروری است مشخصات کامل شرکت ذکر شود (نوع شرکت، شماره ثبت و شناسه ملی).
  • دستور جلسه در آگهی نوشته شود.

نکات کاربردی انتشار آگهی دعوت

در انجام امور آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده یا نوشتن نمونه آگهی دعوت مجمع عمومی عادی سالیانه نکاتی وجود دارد که آگاهی از آن‌ها باعث می‌شود کارهایتان را سریع‌تر و با دقت بیشتر پیش ببرید:

  • اگر تمام سهامداران شرکت در جلسه حاضر باشند، نیاز به انتشار آگهی دعوت نیست.
  • اگر آگهی منتشر کنید اما جلسه مجمع به حد نصاب لازم نرسد لازم است در زمان قانونی مشخص، آگهی دوم را منتشر نمایید. البته توجه داشته باشید حد نصاب برای مجمع اول با مجمع دوم متفاوت است.
  • در انتشار آگهی  برای بار دوم نیز لازم است همه نکات قانونی و تشریفاتی را نیز رعایت کنید. حتما در آگهی جلسه دوم ذکر کنید که جلسه اول به چه دلیلی تشکیل نشده بود.

جمع‌بندی

تصمیم‌گیری در موضوعات کلی شرکت در حوزه اختیارات مجمع عمومی شرکت است و بر اساس نوع تصمیمی که قرار است گرفته شود به سه دسته مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده تقسیم می‌شود.  دعوت مجمع عمومی برای شرکت‌ها باید حداقل سالی یکبار انجام شود. 

اطلاع رسانی برای شرکت افراد در این مجمع از طریق انتشار آگهی انجام می‌شود. هر کدام از مجامع عمومی سالیانه باید روزنامه کثیرالانتشاری را برای دعوت و اطلاعیه بعدی تا تشکیل مجمع عمومی سالیانه بعد تعیین نمایند. پس از تشکیل هر مجمع نیز در رابطه با موضوعات مورد نظر تصمیم‌گیری شده و باید در قالب صورتجلسه‌ای تنظیم شود. در مرحله بعدی نیز تمامی صورتجلسات باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند تا اعتبار کافی داشته باشند.

برای آشنایی بیشتر با تمام این نکات می‌توانید با متخصصین امور ثبتی و حقوق شرکت‌ها در وینداد مشورت کنید. همچنین مجموعه وینداد خدمت تنظیم و ثبت صورتجلسه شرکت‌ها را به‌عنوان یکی از خدمات خود ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

آگهی دعوت به مجمع عمومی در چه روزنامه‌ای چاپ می‌شود؟

در یک روزنامه کثیرالانتشار. اگر اسم این روزنامه در اساسنامه مشخص شده باشد باید در همان روزنامه منتشر شود.

فاصله بین چاپ آگهی دعوت به مجمع عمومی و تشکیل جلسه باید چقدر باشد؟

فاصله بین انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی و تاریخ تشکیل آن باید حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۴۰ روز باشد. 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر نرگس نقشی

نرگس نقشی

نرگس نقشی از خوش قلم‌ترین و کاربلدترین نویسندگان وینداد کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد حقوق عمومی خود را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده و اطلاعات تخصصی در حوزه‌های مختلف حقوق دارد و بر مبنای همین اطلاعات مقالات کاربردی را برای مجله وینداد به زبان ساده نوشته که در ادامه این مقالات را مشاهده می‌کنید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

صفر تا صد خدمات ثبت صورتجلسه تغییرات و تنظیم مدارک در اداره ثبت شرکت‌ها، به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

صفر تا صد خدمات ثبت صورتجلسه تغییرات و تنظیم مدارک در اداره ثبت شرکت‌ها، به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

راهنمای تبدیل سهام شرکت
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

راهنمای تبدیل سهام شرکت و انتقال آن

در این مقاله به بررسی عمیق و عملیاتی فرآیندهای تبدیل و انتقال سهام شرکت‌ها پرداخته و نکات کلیدی برای مدیریت موفق این تغییرات را ارائه می‌دهیم. با بهره‌گیری از تحلیل‌های دقیق و توصیه‌های کاربردی، می‌توانید تصمیمات مالی و تجاری هوشمندانه‌تری اتخاذ و از فرصت‌های موجود بهره‌برداری کنید.

ترازنامه مالی شرکت چیست؟
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

ترازنامه مالی شرکت چیست و چه کاربردی دارد؟

ترازنامه مالی شرکت، یک گزارش مالی است که وضعیت مالی شرکت را در یک مقطع زمانی خاص نشان می‌دهد. این ترازنامه شامل دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام است و موسسین شرکت کمک می‌کند تا سلامت مالی شرکت را ارزیابی کنند.

گواهینامه حق تقدم سهام
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

گواهینامه حق تقدم سهام چیست؟

تمامی شرکت‌ها مجوزی با نام گواهینامه حق تقدم سهام دارند که آن را در اختیار اشخاص خاصی قرار می‌دهند. در زمان فروش سهام شرکت، اولویت خرید با افرادی است که این گواهی را در اختیار دارند.

نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت + تمدید هیئت مدیره

اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان در شرکت‌های سهامی توسط هیئت مدیره نشان‌دهنده اهمیت و نقش اساسی این نهاد در فرایند اداره شرکت‌هاست. سهامداران حق دارند که در این خصوص نظر خود را بیان کرده و افراد قابل اعتماد خود را به عنوان اعضای هیئت مدیره تعیین کنند. در نتیجه، مجمع عمومی وظیفه انجام این مهم را بر عهده داشته و پس از گذشت حداکثر دو سال نیز موظف به تغییر اعضای هیئت مدیره یا در اصطلاح تمدید هیئت مدیره است.