آیا به دعوای اعسار من به عنوان مدیرعامل شرکت تجاری رسیدگی می‌شود؟

آیا به دعوای اعسار مدیرعامل شرکت تجاری رسیدگی می‌شود؟

ماجرای یک پرونده: تقاضای اعسار مدیرعامل شرکت تجاری، آقای صادقی مدیرعامل شرکت تجاری ت است. درجریان دعوایی مجبور به پرداخت هزینه‌دادرسی به دادگاه شده‌است. اما آقای صادقی توانایی پرداخت این هزینه را ندارد. بنابراین از دادگاه تقاضای اعسار از هزینه دادرسی را دارد. منتها نمی‌داند دادگاه این تقاضای اعسار مدیرعامل شرکت تجاری را قبول می‌کند […]

ماجرای یک پرونده: تقاضای اعسار مدیرعامل شرکت تجاری،

آقای صادقی مدیرعامل شرکت تجاری ت است. درجریان دعوایی مجبور به پرداخت هزینه‌دادرسی به دادگاه شده‌است. اما آقای صادقی توانایی پرداخت این هزینه را ندارد. بنابراین از دادگاه تقاضای اعسار از هزینه دادرسی را دارد. منتها نمی‌داند دادگاه این تقاضای اعسار مدیرعامل شرکت تجاری را قبول می‌کند یا نه! چراکه تقاضای اعسار از سوی دادگاه شرایط ویژه‌ای دارد و باید بررسی شود که آقای صادقی دارای این شرایط هست. علاوه بر این او همچنان سمت مدیرعامل شرکت تجاری را برعهده دارد و سوال اینجاست که دادگاه او را تاجر می‌داند یا غیرتاجر!؟

اگر میخواهید از ادامه  پرونده پیش رو و سرنوشت آقای صادقی مطلع شوید این نوشته را تا انتها بخوانید. ممکن است شما یکی ازطرفین پرونده‌ای این چنینی باشید، در اخر اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

دعوای اعسار چیست؟

اعسار از جمله مفاهیم رایج و کاربردی حقوقی است. اعسار در نظام حقوقی ما به عنوان یکی از مهم ترین مسائل در جریان رسیدگی در مراجع قضایی مطرح می شود. از نظر لغوی اعسار به معنای سختی و دشواری است. به لحاظ حقوقی منظور از اعسار ناتوانی در پرداخت است. بنابراین به کسی که نمی‌تواند پولی پرداخت کند معسر گویند. گاهی افراد ضمن آنکه ادعا دارند حقی از آن ها ضایع شده است توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه‌ی دادرسی برای طرح دعوا را ندارند. به همین دلیل قانونگذار به این اشخاص اجازه داده است که با اثبات اعسار بتوانند دعوای خود را مطرح کنند.

بنابراین اعسار به دو دسته اعسار از پرداخت هزینه دادرسی و اعسار از پرداخت محکوم‌به ( آن چیزی که مورد حکم است) تقسیم می‌شود.

اعسار از هزینه دادرسی

می‌دانید که طرح هر دعوایی و فرایند دادرسی تا صدور حکم نیازمند هزینه‌هایی خواهد بود. این هزینه ها بسته به نوع دعوای مطرح شده در دادگاه می تواند متفاوت باشد. یک نوع از اعسار، اعسار از پرداخت هزینه‌های  دادرسی است. مطابق ماده‌ی ۵۰۴ قانون آیین دادرسی مدنی: ” معسر از هزینه‌ی دادرسی کسی است که به واسطه‌ی عدم کفایت دارایی یا عدم دسترسی به مال خود به طور موقت قادر به تادیه آن نیست.” اما باید دید آیا تقاضای اعسار مدیرعامل شرکت تجاری پذیرفته می‌شود یا دادگاه آن را رد می‌کند! برای پاسخ دقیق بهتر است در این زمینه با وکلای متخصص این حوزه مشوت کنید.

تقاضای اعسار مدیرعامل شرکت تجاری چگونه بررسی می‌شود؟

در پرونده اعسار مدیرعامل شرکت تجاری، دادگاه در مرحله بدوی به این امر توجه کرد که چون آقای صادقی مدیرعامل یک شرکت تجاری است، پس توانایی پرداخت هزینه دادرسی را دارد. در واقع او را تاجر عنوان کرد و به استناد اینکه تجار تا زمانی که ورشکستگی خود را اعلام نکنند توانایی پرداخت مالی دارند، دعوا و تقاضا اعسار مدیرعامل شرکت تجاری را رد کرد.

اما آقای صادقی که توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداشت، مجددا در دادگاه تجدیدنظر نیز تقاضای خود را پیگیری کرد. دادگاه تجدیدنظر با بررسی این نکته که مدیرعامل شرکت تجاری مشمول ماده 2 قانون تجارت نمی‌باشد و شخصیت حقوقی شرکت از شرکای آن جدا است . همچنین به همین دلیل صرف مدیریت در شرکت تجاری نمی‌توان مدیران و یا مدیرعامل را نیز تاجر محسوب و حق و تکالیف مربوط به شرکت تجاری را بر آنها بار نمود.

بنابراین دادگاه تجدیدنظر با در نظرگرفتن شرایط آقای صادقی، دلیل دادگاه بدوی را رد کرد. اما به دلیل کافی نبودن دلایل و مدارک آقای صادقی برای اعسار، پرونده را به دادگاه بدوی برگرداند تا با توجه به تاجر نبودن آقای صادقی و دلایل جدید که ابراز می‌کند مجددا رسیدگی شود.

مدارک برای اثبات اعسار از هزینه دادرسی

اینکه خواهان در حالتی که توانایی پرداخت هزینه‌های مقرر قانونی را نداشته باشد، می‌تواند دادخواست ارائه دهد. با این دادخواست اعسار از هزینه دادرسی و ارایه دلایل مبنی بر عدم تمکن خود موقتا از تادیه هزینه دادرسی دعوی در مرحله بدوی، واخواهی یا تجدیدنظر معاف شود.

دعوی اعسار از هزینه‌های دادرسی می‌تواند همراه با دعوی اصلی یا به صورت مستقل مطرح شود.

علاوه بر این لازم است دو نفر استشهادیه ارائه دهند.  اعسار از هزینه دادرسی باید به استناد استشهادیه دو نفر از افرادی که از وضعیت مالی معسر مطلع هستند، باشد.

این دو نفر باید مدارک و شهادت خود را از بضاعت کم فرد و ناتوانی او در پرداخت هزینه دادرسی به دادگاه اعلام ‌کنند.

در مورد اعسار مدیرعامل شرکت تجاری سوالی دارید؟

با توجه به پرونده پیش رو یعنی اعسار مدیرعامل شرکت تجاری مشخص شد که او نیز می‌تواند تقاضای اعسار کند. اینکه او در یک شرکت تجاری فعالیت می‌کند دلیل بر شخصیت حقوقی داشتن او نیست بلکه شخصیت مدیر شرکت از شخصیت شرکت جداست. امروزه دعوای اعسار به دلیل مشکلات اقتصادی افراد زیاد مطرح می‌شود. همه به نوعی نیاز دارند در فرایند دادرسی هزینه‌ها را به حداقل برسانند. اگر برای شما هم در تقاضای اعسار از هزینه دادرسی سوال یا مشکلی وجود دارد؛ می‌توانید آن را با وکلا یا مشاورین ما مطرح کنید. ما در وینداد برای کمک و همراهی شما همیشه حاضریم.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و