استعلام-ثبت-شرکت-بازرگانی

استعلام ثبت شرکت بازرگانی چگونه انجام می‌شود؟

تصور کنید که می‌خواهید برای شرکت خود یک قرارداد تجاری امضا کنید و طرف قرارداد شما شرکت دیگری است که نمی‌دانید، ثبت شده یا صوری است. با این توصیف، می‌توانید استعلام ثبت شرکت بازرگانی را انجام دهید تا از طرف قرارداد خود مطمئن شوید. اما تنها کاربرد استعلام به این موضوع محدود نمی‌شود. سامانه‌های استعلام […]

تصور کنید که می‌خواهید برای شرکت خود یک قرارداد تجاری امضا کنید و طرف قرارداد شما شرکت دیگری است که نمی‌دانید، ثبت شده یا صوری است. با این توصیف، می‌توانید استعلام ثبت شرکت بازرگانی را انجام دهید تا از طرف قرارداد خود مطمئن شوید. اما تنها کاربرد استعلام به این موضوع محدود نمی‌شود. سامانه‌های استعلام ثبت شرکت به شما اطلاعات دیگری از شرکت‌ها مثل نام، شماره ثبت، تغییرات انجام شده و غیره را می‌دهند. در این مقاله با توضیح روش‌های استعلام شرکت، ضرورت و نکات آن را بیان می‌کنیم سپس سامانه استعلام ثبت شرکت بازرگانی را معرفی خواهیم کرد.

استعلام ثبت شرکت بازرگانی چیست؟

استعلام ثبت شرکت به دلایلی مختلفی انجام می‌شود که بر اساس آن می‌توان اطمینان حاصل کرد که یک شرکت بازرگانی یا شرکت دیگری در اداره ثبت شرکت‌ها، به ثبت رسیده است. با این توصیف شما می‌توانید از روش‌های قانونی که در ادامه بیان خواهیم کرد، شماره ثبت آن را استعلام بگیرید.

ذکر این نکته ضروری است که شماره ثبت شرکت در طول فعالیت شرکت ثابت است حتی اگر محل فعالیت یا موضوع آن تغییر کند. 

اما ویژگی‌های شماره ثبت شرکت‌ها چیست؟

  • شرکت‌های بدون شماره ثبت، قانونی نیستند.
  • با استفاده از شماره ثبت، امکان دسترسی به سایر اطلاعات شرکت وجود دارد.
  • شماره ثبت حکم کدملی شرکت‌ها را دارد که می‌توان از طریق آن به هویت شرکت دسترسی داشت. 
  • شماره ثبت غیرقابل تغییر و ثابت است.

ضرورت استعلام‌ ثبت شرکت بازرگانی چیست؟

دلایل مختلفی برای استعلام ثبت شرکت بازرگانی وجود دارد. اطمینان حاصل کردن در مورد طرف مقابل قرارداد تا انجام امور ثبتی برخی از مهم‌ترین موارد برای استعلام شرکت‌ها به‌شمار می‌روند. در عین حال دیگر دلایل را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • اطمینان از اعتبار شرکت
  • همکاری با یک شرکت
  • اطمینان از ثبت شدن شرکت
  • اطلاع از فعال بودن شرکت
  • اطلاع از تاریخ ثبت شرکت
  • تصمیم به خرید شرکت
  • اطلاع پیدا کردن از نوع شرکت
  • اطلاع از موضوع فعالیت شرکت
  • اطلاع از آخرین تغییرات ثبت شده در شرکت

نحوه استعلام ثبت شرکت بازرگانی

برای استعلام ثبت شرکت بازرگانی و سایر شرکت‌ها می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد:

سامانه اشخاص حقوقی کشور

برای استعلام ثبت اسم شرکت بازرگانی و همچنین سایر شرکت‌هایی که در موضوعات دیگر فعالیت می‌کنند، می‌توانید از طریق  سامانه شناسه ملی استفاده کنید. ضمن اینکه این سامانه امکان استعلام اطلاعات موسسات غیرتجاری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. سامانه شناسه ملی یکی از معتبرترین سامانه‌ها برای استعلام به‌شمار می‌رود که برای ورود به مواردی مثل نام شرکت، شماره ثبت شرکت، شناسه ملی شرکت نیاز خواهید داشت.

سامانه استعلام ثبت شرکت‌ها

سامانه دیگر وابسته به اداره ثبت شرکت‌ها است و زیر نظر سامانه ثبت املاک و اسناد کشور فعالیت می‌کند. با استفاده از این سامانه می‌توانید پس از ورود اطلاعات لازم، مشخصات شرکت مورد نظر خود را استعلام بگیرید. در این سامانه باید نام شرکت را به‌صورت کامل وارد کنید.

روزنامه رسمی

در روزنامه رسمی نیز می‌توانید تمامی تغییرات ثبت شده در یک شرکت را به همراه اطلاعات آن استعلام بگیرید. با این توضیح که تمامی تغییراتی که در شرکت انجام می‌شود، باید در صورتجلسه‌ای تنظیم شده و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. سپس در روزنامه رسمی آگهی خواهد شد. در نتیجه بیشترین کاربرد روزنامه رسمی، امکان استعلام تغییرات ثبت شرکت بازرگانی است.

برای استعلام از این روش باید حداقل یکی از موارد مختلف مثل شناسه ملی، شماره ثبت، نام، آگهی تاسیس شرکت و یا آخرین تغییرات را داشته باشید. این سامانه برای دسترسی به همه آگهی‌ها بخش جست‌وجو در آگهی‌های قانونی را نیز در نظر گرفته است.

نکات استعلام ثبت شرکت بازرگانی

در رابطه با استعلام شرکت‌ها توجه به چند نکته ضروری است. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش ثبت شرکت و در حین انجام فرآیند آن می‌توانید برای استعلام نام شرکت بازرگانی نیز اقدام کنید. چرا که نام‌های پیشنهادی شما علاوه‌بر اینکه باید تمامی شرکت قانون را رعایت کرده باشند، نباید تکراری باشند. از این رو می‌توانید پیش از ثبت برای غیرتکراری بودن نام، آن را در سامانه ثبت شرکت‌ها استعلام بگیرید.
  • برای دریافت کد اقتصادی نیز باید وارد سامانه استعلام کد اقتصادی شوید. این کد یک شناسه دوازده رقمی برای اشخاص حقیقی و حقوقی است که نشان‌دهنده فعالیت اقتصادی آن‌هاست. در این سامانه به شماره ملی یا کد ملی مدیرعامل شرکت نیاز دارید. 

استعلام ثبت شرکت به شما کمک می‌کند تا بتوانید، اطلاعات یا شماره ثبت شرکت موردنظر خود را به دست بیاورید. اما با وجود آنلاین شدن سامانه‌های مختلف ممکن است، نتوانید به‌سادگی مراحل آن را انجام داده یا یکی از اطلاعات مورد نیاز را نداشته باشید. همچنین ممکن است، این سوال برای شما مطرح شود که کدام یک از سامانه‌های معرفی شده برای استعلام ثبت شرکت بازرگانی معتبرتر است؟ 

مجموعه وینداد با حضور کارشناسان متخصص ثبتی علاوه‌بر انجام امور ثبتی و حقوقی به شما، مشاوره‌های لازم برای استعلام ثبت شرکت را در اختیار شما قرار می‌دهد. ضمن اینکه می‌توانید تمامی فرآیندهای ثبت شرکت یا تنظیم قرارداد را به کارشناسان متخصص بسپارید.

جمع‌بندی

مهم‌ترین کاربرد استعلام ثبت شرکت بازرگانی زمانی است که می‌خواهید با چنین شرکت‌هایی قرارداد ببندید یا همکاری کنید. در این صورت نیاز به اطمینان از ثبت شدن و قانونی بودن فعالیت آن‌ها خواهید شد.

یک روش ساده برای این امر، استعلام ثبت شرکت از سامانه‌های مختلفی مثل اشخاص حقوقی کشور، سامانه استعلام ثبت شرکت‌ها و سامانه روزنامه رسمی است. 

سوالات متداول

آیا امکان استعلام شرکت‌ها وجود دارد؟

بله، سامانه‌های مختلفی مثل سامانه اداره ثبت شرکت‌ها و همچنین سامانه اشخاص حقوقی به‌همین منظور طراحی شده‌اند.

چگونه می‌توان تغییرات ثبت شده در شرکت‌ها را استعلام گرفت؟

سامانه استعلام روزنامه رسمی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت