تحقیقات بازار

تحقیقات بازار در کسب‌وکار به چه معناست و چه نکاتی دارد؟

تحقیقات بازار یه مارکت ریسرچ (Market Research) یه موضوع بسیار مهم در حقوق کسب و کارها به حساب می‌آید. موسسان استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ می‌توانند با استفاده از ظرفیت تحقیقات بازار، کسب‌وکار خود را به طرزی بهینه راه‌اندازی کنند و آن را توسعه ببخشند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ […]

تحقیقات بازار یه مارکت ریسرچ (Market Research) یه موضوع بسیار مهم در حقوق کسب و کارها به حساب می‌آید. موسسان استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ می‌توانند با استفاده از ظرفیت تحقیقات بازار، کسب‌وکار خود را به طرزی بهینه راه‌اندازی کنند و آن را توسعه ببخشند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ نکات مهم تحقیقات بازار و استراتژی‌های این مفهوم و مزایای آن می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

تحقیقات بازار چه مفهومی دارد؟

تحقیقات بازار به معنای روش‌هایی است که با هدف یافتن اطلاعاتی در خصوص مشتریان کسب و کار، یافت رقبای صنعت و سایر کسب‌وکارهای رقیب، انجام می‌شود. تحقیقات بازار به یک تجارت کمک می‌کند که برای تصمیم‌گیری‌ها کوچک و بزرگ اقتصادی و تجاری خود بینش درستی داشته باشد.

برای انجام تحقیقات بازار، روش‌های متنوعی وجود دارد که نیاز است صاحبان کسب و کار از آن باخبر باشند.

انواع روش‌های مارکت ریسرچ چیست؟

به طور کلی، برای انجام مارکت ریسرچ، دو روش اصلی وجود دارد:

تحقیقات بنیادین

در این روش برای انجام تحقیقات بازار، از روش‌هایی مانند مصاحبه تلفنی با مشتریان، پرسشنامه‌های اینترنتی و پیامکی و… استفاده می‌شود و به طور پایه‌ای از نیازهای بازار و مشتریان باخبر می‌شوید.

تحقیقات درجه دو

در این دسته تحقیقات، اطلاعات نه به شکل مستقیم از مشتریان، بلکه از منابع دیگری به دست می‌آید. به طور مثال اطلاعات آماری دولتی و خصوصی، آمار و ارقام مندرج در سایت‌ها و روزنامه‌ها و… در دسته تحقیقات درجه دو مارکت ریسرچ قرار می‌گیرند.

به طور خاص این منابع همگی منابع تحقیقات درجه دو هستند:

منابع عمومی: کتابخانه‌ها که از بهترین منابع در دسترس برای گردآوری اطلاعات کسب‌‌وکار و بازار هستند.

منابع تجاری: سایت‌ها و آژانس‌هایی که در ازای دریافت پول، اطلاعات خاصی را در اختیار کسب‌>کارها می‌گذارند.

منابع آموزشی: گاهی ممکن است یک کسب و کار برای دریافت اطلاعات به موسسات آموزشی و آموزشگاه‌ها مراجعه کند و از نتایج تحقیقات دانشگاهی در حوزه مورد نظر استفاده کند. البته این حالت نسبت به دو حالت قبلی طرفداران کمتری دارد.

تحقیقات بازار چه مزایایی دارد؟

تحقیقات بازار به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که از مزایای زیادی بهره‌مند شوند. در ادامه به سه مزیت عمده انجام مارکت ریسرچ اشاره می‌کنیم:

شناخت بهتر دایره مشتریان فعلی

کسب و کارها می‌توانند بوسیله تحقیقات بازار، اطلاعات ارزشمندی از رفتار تجاری مشتریان خود به دست آورند. در واقع با این تحقیقات می‌توان شناخت بسیار بهتری از مشتریان بالفعل یا بالقوه تجارت و طرق جلب رضایت مشتریان پیدا کرد. عادات خرید، محدودیت مالی، تمایلات خاص و… اطلاعاتی هستند که می‌توان آنها را گردآوری کرد و در جهت بهبود خدمات و محصولات استفاده کرد.

نیازسنجی به موقع بازار

توجه مستمر با تحقیقات بازار، به کسب‌وکار این کمک را می‌کند که از نیازهای روز مشتریان و فرصت‌های جدید تجاری باخبر باشد. زمانی که یک کسب و کار متوجه شد نیازی جدید در حال شکل‌گیری است می‌تواند با اقدام به موقع، سهم بزرگی از بازار را در جهت رفع نیاز اشخاص تصاحب کند.

شناخت بهتر رقبا

با مارکت ریسرچ می‌توان از رقبای تجاری و سایر کسب‌وکارهای مشابه نیز اطلاعات مفیدی کسب کرد. تردیدی نیست که موفقیت در بازار تا حد زیادی به شناخت رقبا و دنبال کردن استراتژی‌ها و تغییرات آنها بستگی دارد. بخشی از مارکت ریسرچ می‌تواند به این موضوع اختصاص یابد.

مراحل تحقیقات بازار کدام‌اند؟

برای آنکه بتوان تحقیقات بازار سودمندی انجام داد، لازم است تا چند گام مهم طی شود:

جمع‌آوری اطلاعات پایه از مشتریان

در مارکت ریسرچ اهمیت زیادی دارد که بتوانید اطلاعات پایه‌ای از مشرتیان خود داشته باشید. اطلاعاتی مانند سن، محل زندگی، شغل و پیشه، میزان تحصیلات و… می‌توانند شما را در ساخت بانک اطلاعاتی مشتریان خود غنی کند.

تعامل با مشتریان

تعامل با مشتریان به معنای برقراری ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با آنهاست. بسیاری از کسب و کارها در راستای تحقیقات بازار از پرسشنامه‌های آنلاین، مصاحبه مستقیم یا تلفنی و… استفاده می‌کنند و نتایج مهم و سودمندی را به دست می‌آورند و در راستای توسعه تجارت خود استفاده می‌کنند.

یک موضوع مهم در این قسمت این است که سوالات تحقیق که در پرسشنامه یا مصاحبه‌ها پرسیده می‌شود به شکلی دقیق و حساب‌شده انتخاب شوند. هر چه سوالات جزئی‌تر و دقیق‌تر باشند، احتمالا نتایج تقیقات بازار بهتر از آب درمی‌آید.

تهیه لیست رقبای تجاری

بررسی بازار رقبای تجاری یک گام مهم در تحقیقات بازار به حساب می‌آید. به دست آوردن لیستی از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای فعال در زمینه موضوع فعالیت تجاری شما، به شما کمک می‌کند برای بازنگری در سیاست‌های تجاری، تولید محصول و عرضه خدمات، تصمیمات مهم در راستای کوچک یا بزرگ کردن بیزینس و… اطلاعات مفیدی داشته باشید.

دسته‌بندی اطلاعات و نتایج

در گام آخر باید کلیه اطلاعات به دست آمده از تحقیقات بازار را به شکلی منظم و معنادار خلاصه و دسته‌بندی کنید تا بتوانید حداکثر استفاده را از نتایج تحقیق به دست آورید. فراموش نکنید که هرگز این مرحله را نباید در انجام تحقیقا‌ت با‌زار دست‌کم گرفت چرا که ممکن است به بی‌اعتباری و بی‌نتیجه شدن تحقیقات بیانجامد.

درباره مارکت ریسرچ نیازی به مشاوره دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد سعی شد تا مهم‌ترین نکات مربوط به تحقیقات بازار برای کسب‌وکارها و روش‌های انجام و مزایای آن بررسی شود.

نباید فراموش کرد که راه‌اندازی و توسعه و بهبود یک کسب‌وکار، امری دشوار است که نیازمند انجام اقدامات زیادی است. تجربه نشان داده است که استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهایی که تحقیقات بازار را جدی نمی‌گیرند شانس موفقیت کمی در بازار خواهند داشت.

در نهایت شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حقوق کسب‌وکارها، مشاوره حقوقی، تنظیم قرارداد و… به تیم حقوقی وینداد و خدمات ما اعتماد کامل داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط