تغییر قوانین شرکت‌های ژاپنی به دلیل تمایل کارمندان به دورکاری

تغییر قوانین شرکت‌های ژاپنی به دلیل تمایل کارمندان به دورکاری

بعد از این که کارمندان زیادی در تمام جهان به خاطر کرونا دورکار شدند، حس مشترکی میان آن‌ها پدیدار شد. راه‌اندازی کسب‌وکار خود. نشستن در خانه و انجام کارها این حس را به کارمندان داد که وقتشان در محل کار بیش از حد گرفته می‌شود و کاری که انجام می‌دهند به اندازه کافی برای‌شان هیجان […]

بعد از این که کارمندان زیادی در تمام جهان به خاطر کرونا دورکار شدند، حس مشترکی میان آن‌ها پدیدار شد. راه‌اندازی کسب‌وکار خود. نشستن در خانه و انجام کارها این حس را به کارمندان داد که وقتشان در محل کار بیش از حد گرفته می‌شود و کاری که انجام می‌دهند به اندازه کافی برای‌شان هیجان انگیز و راضی کننده نیست.

اگر شما نیز جزو کسانی هستید که در کرونا دورکار شده اید قطعا این حس را تجربه کرده‌اید که دوست دارید در خانه بمانید و کسب و کاری که متعلق به خودتان است را مدیریت کنید تا زندگی‌تان معنای بیشتری بگیرد. یا حداقل کاری را انجام دهید که اجازه دهد زمان بیشتری برای خودتان داشته باشید.

تغییر سبک زندگی ژاپنی‌ها با دورکاری دوران کرونا

ایکیگای مفهومی عمیق در زندگی ژاپنی‌هاست که تبلور آن در ابعاد مختلف زندگی آن‌ها مخصوصا جنبه کاری دیده می‌شود. ایکیگای همان هدف و انگیزه زندگی‌ست که فرد را نسبت به زندگی خوشبین و راضی نگه می‌دارد. در همین راستا اکثر ژاپنی‌ها یا یک کار جداگانه در کنار کار اصلی خود دارند که ارتباط بیشتری با علایق‌شان دارد و یا صرفا زمان خالی‌شان را با خانواده پر می‌کنند تا حس خوب‌شان به زندگی جاری باشد.

آمار دولت ژاپن نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر 9 میلیون نفر کار خود را تغییر دادند و پا در راه‌های پر ریسک برای کسب درآمد گذاشته‌اند. اکثر این افراد در دهه 40،50 و یا 60 زندگی خود هستند و با رها کردن کار ثابت‌شان الگوی خوبی برای جوانان شده‌اند.

حالا اکثر جوانان ژاپنی علاقه دارند، کار خودشان را داشته باشند یا حداقل چند روزی در هفته را دورکاری کنند تا بتوانند زمانی برای رسیدن به کسب و کار شخصی خود جدا کنند.

این موضوع باعث شده که مردم از شهرهای بزرگ مثل توکیو مهاجرت کرده و به حومه شهرها و روستا ها روند.

آیا این موضوع میان ژاپنی‌هایی که در سخت کوشی زبان زد عام و خاص هستند نیز صادق است؟

تحقیق میدانی که از طرف روزنامه نیویورک تایمز انجام شده نشان می‌دهد، ژاپنی‌ها بعد از دورکاری دوران کرونا دیگر تمایل زیادی برای بازگشت به کارشان ندارند.

افراد زیادی درخواست بازنشستگی زودهنگام داشتند و جوان‌های فارغ التحصیل تمایل کمتری برای پیوستن به شرکت‌های بزرگ با ساعت کاری زیاد نشان دادند.

یکی از مصاحبه شوندگان روزنامه نیویورک تایمز دانشجویی 21 ساله است که می‌گوید: هرچند دوست دارم در شرکتی بزرگ کار کنم تا رزومه‌ام تقویت شود اما نهایتا دوست دارم کار خودم که مربوط به علایق و استعدادهای واقعی من است را راه اندازی کنم و برای این کار نیاز دارم چند روزی دورکار باشم.

شرکت‌ها نیز متوجه این موضوع شده‌اند و دوست دارند طبق نیاز جوانان برنامه کاری خود را بچینند. بالارفتن سن جمعیت ژاپن و کم شدن تمایل این افراد برای کار در شرکت‌ها باعث نگرانی کمپانی‌های بزرگ شده.

تغییر سیستم کاری ژاپن برای جذب استعدادها نه نگه داشتن آن‌ها

بعد از افزایش استعفا و بازنشستگی‌های زودهنگام شرکت‌ها تصمیم گرفتند برنامه‌ریزی دقیق‌تری روی استعدادهایی که می‌خواهند در شرکت داشته باشند انجام دهند.

حالا دیگر شرکت‌ها روی موضوع وفاداری تمرکزی ندارند و می‌خواهند جوان‌ها فرصتی برای پیدا کردن استعداد و علاقه‌شان داشته باشند و اگر خواستند کارشان را عوض کنند، حوزه کارشان را تغییر دهند و یا حتی با راحتی بیشتری استعفا دهند.

این موضوع همین حالا در استارتاپ ها در حال اعمال است. وقتی فردی وارد استارتاپ تازه تاسیس می‌شود، محدود کاری‌اش کاملا واضح نیست، ممکن است وظایفی فراتر از کار اصلی‌اش را بر عهده بگیرد همین موضوع باعث می‌شود بتواند با رفت و آمد میان تیم های مختلف شرکت، علاقه و استعدادش را سریع‌تر پیدا کند.

شرکت‌های ژاپنی نیز سعی دارند با جذب فرد مستعد، استعداد او را پرورش داده و سپس مسیر درست زندگی را برای او روشن کنند.

 

برای یک استعفا مطمئن چه راهکاری وجود دارد؟

اگر شما به تازگی در حال استخدام هستید و یا می‌خواهید کارمند جایی شوید و یا حتی کسب و کار خودتان را راه‌اندازی می‌کنید باید قراردادی اصولی و کامل داشته باشید.

برخی کارفرمایان و پیمانکاران امکان فسخ یکجانبه قرارداد را به شما نمی‌دهند و یا استعفا پر دردسری را در مسیر کارمندان قرار می‌دهند.

به صورت کلی کارمند باید از یک ماه قبل استعفا خود را به مدیر اعلام کند و در آن مدت نیز وظیفه آموزش نیروی کار جدید با او خواهد بود.

پس بهترین راه برای داشتن استعفایی کم دردسر و راحت، داشتن قراردادی درست و قانونی است.

چطور یک قرارداد اصولی و قانونی بنویسیم؟

فرقی ندارد که شما بخواهید وارد یک شرکت شوید و یا کسب و کار خودتان را راه بیاندازید، به هر حال باید برای شروع همکاری با هر جایی قرارداد تنظیم کنید.

قرارداد همبنیان‌گذاران برای تاسیس استارتاپ، قرارداد سرمایه‌گذاری، برای جذب سرمایه‌گذار، قرارداد کار برای استخدام و انواع دیگر قرارداد برای داشتن همکاری مطئن و درست.

هر چند با کمک مطالب اینترنت نوشتن قرارداد کاری آسان به نظر می‌آید اما در نهایت آگاهی علمی و حقوقی است که به کمک شما می‌آید. نوشتن قرارداد غیر اصولی دردسرهایی دارد که ممکن است هزینه و انرژی زیادی از شما بگیرد.

پس در صورتی که نیاز به قرارداد دارید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را در وینداد ثبت کنید و یا سری به بانک قرارداد وینداد بزنید تا قرارداد مورد نظر خود را تهیه کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط