ثبت تغییرات اختراع

ثبت تغییرات راجع به اختراع چه مراحلی دارد؟ + نکات مهم

افراد برای استفاده انحصاری از اختراع خود باید اقدام به ثبت اختراع خود کنند، برای بسیاری از مخترعین پیش می‌آید که بعد از ثبت اختراع محل اقامت ،نشانی، تابعیت خود را تغییر داده اند یا که در صدد انتقال حقوق مادی و حق بهره‌برداری اختراع خود هستند و…. باید بدانید که در حقوق ایران این […]

افراد برای استفاده انحصاری از اختراع خود باید اقدام به ثبت اختراع خود کنند، برای بسیاری از مخترعین پیش می‌آید که بعد از ثبت اختراع محل اقامت ،نشانی، تابعیت خود را تغییر داده اند یا که در صدد انتقال حقوق مادی و حق بهره‌برداری اختراع خود هستند و….
باید بدانید که در حقوق ایران این تغییرات زمانی اعتبار دارند که ثبت شده باشند بنابراین عدم ثبت این تغییرات موجب مشکلات زیادی می شود.
ما قبلا در وینداد شرایط و مراحل ثبت اختراع را بیان کرده ایم، حال می خواهیم به مراحل تغییرات مربوط به یک اختراع بپردازیم.
با ما همراه باشید.

در ابتدای بحث لازم است یاد آوری شود که مالک کسی است که اختراع به نام او ثبت می گردد،مالک یا مالکین اختراع می تواند شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی ( و یا هر دوی آن ها) باشد.
در ادامه انواع اصلاحات و تغییرات و مراحل ثبت آن ها را بیان خواهیم کرد.

_مطابق ماده ۴۷ آیین نامه ،مالک اختراع باید هر نوع تغییر راجع به اسم نشانی تابعیت اقامتگاه یا اعطای اجازه بهره برداری از اختراع انتقال و اعراض مالکت اختراع ثبت شده را کتباً و همراه با مدارک مربوطه جهت ثبت در سوابق به مرجع ثبت اعلام کند .
طبق تبصره این ماده هر گونه تغییر در طبقه بندی بین المللی اختراع ثبت شده با درخواست مالک اختراع می تواند در گواهینامه اختراع ثبت و اعمال شود.

-اصلاح توصیفات اختراع یا نقشه

طبق ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری
اگر متقاضی بخواهد اصلاحاتی را در مورد توصیف، خلاصه توصیف اختراع یا نقشه ها انجام بدهد باید صفحاتی از ضمائم که حاوی این اصلاحات است را دوباره تایپ کند،
همچنین اضافه کردن بین خطوط، چسباندن، حاشیه نویسی، یا اصلاح به صورت زیرنویس و اقداماتی از این قبیل ممنوع است چراکه این تایپ باید به نحوی باشد که کل این اصلاحات یک سند یکپارچه را تشکیل دهد.
پس درخواست مالک اختراع مبنی بر تغییرات در نقشه های اختراع،باید به صورت کتبی و با ذکر شماره و تاریخ اختراع و صفحات جدید ضمایم باید به مرجع ثبت تسلیم شود.

در این خصوص بهتر است که به ماده ۱۴ آیین نامه نیز اشاره کنیم در در بند د این ماده تغییرات نام برده عبارت است از:
تغییر در مضمون اختراع
تغییر در نقشهای اختراع
که این تغییرات نیز در صورتی ممکن است که حدود تغییرات از گواهینامه ثبت شده به اظهارنامه موجود تغییر نکند هدف قانونگذار هم حمایت از مخترع و اختراع است.

_ تغییر مالکیت اختراع

طبق ماده ۴۷ قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری برای انتقال مالکیت اختراع ، هر فردی که از این انتقال نفعی می برد یعنی انتقال دهنده و همچنین انتقال گیرنده باید یک درخواست کتبی به اداره مالکیت صنعتی بدهند در این صورت این اصلاحات ثبت و آگهی می شود همچنین ثبت این تغییرات طبق قانون منوط به پرداخت هزینه خواهد بود.
البته ثبت تغییر مالکیت نیز محدودیت هایی دارد اگر این تغییر در مواردی مانند ماهیت ،مبدا، مراحل ساخت خصوصیات یا تناسب با هدف کالا یا خدمات سبب گمراهی یا فریب به مردم شود معتبر نیست.
_تغییردر مالکیت ثبت یک علامت جمعی یا مالکیت اظهارنامه مربوط آن بدون موافقت قبلی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان پذیر نمی باشد..

_ تغییردر مالکیت نام تجاری اختراع

این تغییر باید با انتقال موسسه یا بخشی از آن که با نام مزبور شناخته می شود همراه باشد.
پس بدون انتقال حداقل بخشی از موسسه تغییر در مالکیت نام تجاری ممکن نخواهد بود.

_قرارداد بهره برداری

مالک می تواند برای اجازه بهره برداری از اختراع خود یا طرح صنعتی و علامتی که قبلا ثبت کرده است و اظهارنامه مربوط به آن ها با دیگران قراردادی منعقد کند برای ثبت و معتبر کردن اجازه بهره برداری ،این قرارداد باید به اداره مالکیت صنعتی تسلیم شود اداره مالکیت صنعتی مفاد قرارداد را به صورت محرمانه حفظ میکند ولی اجازه بهره برداری را ثبت و آگهی میکند و پس از آگهی، این قرارداد نسبت به اشخاص ثالث نیز قابل استناد است.

_گاهی ممکن است مالک اختراع بخواهد از حقوق اختراع خود صرف نظر کند و حتی این حقوق را به شخص دیگری هم واگذار نکند ،در این صورت مالک اختراع باید درخواست کتبی ای به دفتر ثبت ارائه کند که ضمن آن درخواست به طور واضح و صریح از اعتبار خود نسبت به اختراع کناره گیری کرده باشد.
البته این اعراض مشروط به آن است که بهره برداری از اختراع در زمانی که ثبت آن معتبر بوده است به دیگری واگذار نشده باشد
تغییرات راجع به اختراع طبق ماده ۵۵ قانون به مدارک زیر زیر نیاز دارد:
نسخه اصل گواهینامه اختراع که تایید شده باشد الف)
مدارک قانونی که نشان دهنده انتقال مجوز اختراع است ب)
مدارک نمایندگی قانونی در صورت وجود پ)
ج)رسید مربوط به هزینه های پرداخت شده

سخن آخر

این موارد تا زمانی که به ثبت نرسیده باشند، فاقد ارزش است و در مقابل شخص ثالث اعتبار ندارند.
همچنین ثبت این تغییرات نیازمند هزینه های سالانه است که رسیدهای پرداختی باید به اداره ثبت تحویل شود؛ و همان طور که قبلا اشاره شده است هر اختراع به مدت 20 سال اعتبار دارد و گواهی نامه آن بعد از 20 سال منسوخ می شود..

می خواهید تغییری در اختراع خود ثبت کنید و نمی دانید چه مدارکی نیاز دارید و چه درخواستی باید به مرجع ثبت ارائه دهید؟
وینداد با مشاوران و وکلای متخصص و ظرفیت بالایی که در این زمینه دارد می تواند همراه شما و پاسخگوی همه نیازهای شما باشد.
خدمات ثبت اختراع و تغییرات اختراع وینداد با بهترین کیفیت، شفافیت بالا، بیشترین سرعت و منصفانه‌ترین هزینه، به کسب‌وکارهای ایرانی ارائه می‌شوند.

4.2/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت اختراع در ایران و تنظیم اسناد و اظهارنامه‌های تخصصی به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات پیشنهادی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت اختراع در ایران و تنظیم اسناد و اظهارنامه‌های تخصصی به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط