ثبت شرکت با موضوع فعالیت بورس و اقدامات لازم

ثبت شرکت با موضوع فعالیت بورس و اقدامات لازم

یکی از موضوعاتی که امروزه بسیار مورد توجه قرارگرفته است بورس و بازار سرمایه است. در حقیقت با توجه بیش از گذشته مردم به بورس، ثبت شرکت حقوقی بورس یا به عبارت بهتر ثبت شرکت با موضوع فعالیت بورسی بیشتر از پیش در حال خودنمایی است. در همین مسیر ما نیز بر آن شدیم تا […]

یکی از موضوعاتی که امروزه بسیار مورد توجه قرارگرفته است بورس و بازار سرمایه است. در حقیقت با توجه بیش از گذشته مردم به بورس، ثبت شرکت حقوقی بورس یا به عبارت بهتر ثبت شرکت با موضوع فعالیت بورسی بیشتر از پیش در حال خودنمایی است. در همین مسیر ما نیز بر آن شدیم تا شما را با ثبت این نوع از شرکت‌ها آشنا کنیم تا درصورتی‌که شما متمایل به فعالیت در این زمینه هستید بتوانید بدون دردسر و با کم‌ترین مشکل به فعالیت بپردازید.

بورس چیست؟

قبل از این‌که به‌صورت اختصاصی به تعریف ثبت شرکت با موضوع فعالیت بورس بپردازیم و شرایط و ویژگی‌های آن را بیان کنیم بهتر است با مفهوم بورس و جایگاه آن آشنا شویم. در همین راستا بورس در لغت به معنای کیف یا کیسه پول است و به محلی که در آن اوراق بهادار خریدوفروش می‌شود نیز اطلاق می‌گردد. این در حالی است که در اصطلاح بورس به مکان یا بازاری اطلاق می‌شود که در آن کالاها و اوراق بهادار تحت شرایط و ضوابط مشخصی قیمت‌گذاری و مورد معامله قرار می‌گیرد.

معاملات بورس:

مهم‌ترین واصلی‌ترین معاملاتی که در بازار بورس صورت می‌گیرد به شرح زیر است:

  1. بورس اوراق بهادار: اوراق بهادار برگه‌هایی هستند که توسط شرکت‌های سهامی یا دولت و نهادهای وابسته به دولت منتشر می‌شوند که بر اساس ارزش و دارایی‌های آن‌ها ارزش‌گذاری می‌گردد. این اوراق با قابلیت نقل و انتقالی که دارند در بازار اوراق بهادار یا همان بورس مورد خریدوفروش قرار می‌گیرند.
  2. بورس تجاری: بازاری است که در آن کالاهای بازرگانی بدون عرضه مستقیم و تنها با قبض انبار در بندر یا گمرک مورد مبادله قرار می‌گیرند.
  3. بورس کالا: بازاری است که در آن کالاهایی که مصرف عمومی دارند و فاسد نمی‌شوند مانند مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد.

موضوع فعالیت‌های بورس:

برای ثبت شرکت در یک سری از موضوعات قبل از ورود به سامانه ثبت شرکت‌ها و طی مراحل ثبت شرکت باید اقدام به اخذ مجوز نمایید. یکی از این موضوعات، فعالیت‌های مرتبط با بورس است که سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز آن را صادر می‌نماید. مهم‌ترین موضوعات فعالیت بورسی عبارت‌اند از:

  1. سرمایه‌گذاری در سهام
  2. واحدهای سرمایه‌گذاری اوراق بهادار
  3. واسطه‌گری در معاملات اوراق بهادار اعم از خرید و فروش، مشاوره، ارزشیابی و تصفیه و پایاپای
  4. تحلیل اطلاعات و دریافت دستورهای خریدوفروش
  5. تنظیم فعالیت در روابط اشخاص فعال در بازار اوراق بهادار
  6. صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  7. فعالیت‌های کارگزاری
  8. مشاوره پذیره‌نویسی
  9. سبد گردانی
  10. معامله گران
  11. مشاوران سرمایه‌گذاری
  12. موسسه رتبه‌بندی
  13. شرکت پردازش اطلاعات مالی
  14. صندوق بازنشستگی

توجه داشته باشید که صرف عبارت خریدوفروش سهام بدون استفاده از موضوعات اصلی بورس نیاز به اخذ مجوز ندارد.

قالب‌های ثبت شرکت حقوقی بورس:

برای ثبت شرکت با موضوع فعالیت بورسی شما می‌توانید از یکی از دو قالب شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود استفاده نمایید. برای اینکه شما بدانید کدام یک از این قالب‌ها برای شما مناسب‌تر است باید به وجوه تمایز این دو قالب توجه نمایید که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  1. تعداد شرکا: در شرکت سهامی خاص باید حداقل سه شریک وجود داشته باشد اما در شرکت با مسئولیت محدود فعالیت و ثبت شرکت با دو نفر نیز امکان‌پذیر است.
  2. سرمایه شرکت: در قانون تجارت برای شروع و ثبت شرکت سهامی خاص مبلغ یک‌میلیون ریال به‌عنوان حداقل سرمایه شرکت درج‌شده است این در حالی است که محدودیت خاصی برای شرکت با مسئولیت محدود مقرر نشده است.
  3. نحوه‌ی پرداخت سرمایه: در شرکت با مسئولیت محدود باید سرمایه‌ی نقدی تأدیه و سرمایه‌ی غیر نقدی قیمت‌گذاری و تسلیم شود درحالی‌که پرداخت تمام سرمایه نقدی در شرکت سهامی خاص در بدو تأسیس الزامی نیست و می‌تواند مبلغ مازاد بر یک‌سوم را در زمان مقرر در اساس‌نامه پرداخت شود.
  4. بازرس: در شرکت سهامی خاص وجود یک بازرس به‌عنوان حداقلی در قانون پیش‌بینی‌شده است اما در شرکت با مسئولیت محدود درصورتی‌که تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشد سه نفر بازرس تحت عنوان هیئت نظارت فعالیت می‌کند.
  5. تصمیم‌گیری: در شرکت سهامی خاص تصمیم‌گیری با اکثریت نصف به‌علاوه یک آرا حاضر در جلسه تصویب می‌شود درحالی‌که در شرکت با مسئولیت محدود تصمیمات با نظر اکثریتی که حداقل نصف سرمایه رادارند اتخاذ می‌گردد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت حقوقی بورس:

شما بر اساس اینکه کدام یک از دو قالب بالا را برای ثبت شرکت خود انتخاب کرده‌اید باید مدارک زیر را قبل از ورود به سامانه ثبت شرکت‌ها فراهم نمایید.

  1. ثبت شرکت سهامی خاص:

اگر قالب مدنظر شما شرکت سهامی خاص است، مدارک زیر را باید به همراه داشته باشید:

  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی کلیه شرکا و اعضا شرکت اعم از کارت ملی و شناسنامه
  • مجوز لازم از سازمان بورس اوراق بهادار
  • گواهی‌نامه بانکی مبنی بر پرداخت و تأدیه سهام نقدی شرکت
  • اظهارنامه مشعر بر تعهد کلیه سهام
  • صورت‌جلسه انتخاب مدیران و بازرسان و روزنامه‌های شرکت
  • اصل گواهی عدم سو پیشینه
  • اساسنامه شرکت
  1. شرکت با مسئولیت محدود:

درصورتی‌که شما درصدد ثبت شرکت با مسئولیت محدود برای فعالیت درزمینهٔ بورسی هستید باید مدارک زیر را فراهم نمایید:

  • تنظیم و امضا دو برگ شرکت‌نامه
  • تنظیم و امضا دو نسخه اساسنامه
  • دو نسخه صورت‌جلسه امضاشده مجمع عمومی مؤسس و هیئت‌مدیره
  • کپی برابر اصل مدارک هویتی کلیه شرکا و مدیران و هیئت نظارت
  • گواهی عدم سو پیشینه اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل گ
  • اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار
  • معرفی‌نامه از شرکایی که شخص حقوقی هستند.

مراحل ثبت شرکت حقوقی بورس:

پس از انتخاب موضوع فعالیت و اخذ مجوز از نهادهای مربوطه که در این مطلب مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار صادر می‌گردد شما باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه و تمامی اطلاعات و مدارک موردنیاز را در آنجا بارگذاری نمایید. در این حالت اطلاعات ورودی شما توسط کارشناسان بررسی و در صورت صحت اطلاعات درج‌شده باید مدارک خود را از طریق اداره پست به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال نمایید. پس از بررسی صحت اطلاعات، مشخصات شرکت شما آگهی و مراحل ثبت اتمام می‌یابد.

نتیجه‌گیری:

ما در این مطلب تمام تلاش خود را کردیم تا شما را با ثبت شرکت با موضوع فعالیت بورسی آشنا کنیم. شما می‌توانید برای کسب مشاوره با مجموعه وینداد تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت