ثبت شرکت پیمانکاری برق چه مراحلی دارد؟ + نکات مهم

ثبت شرکت پیمانکاری برق چه مراحلی دارد؟ + نکات مهم

پیمانکاری برق به عنوان یکی از مراحل  مهم در پروژه‌های پیمانکاری ساختمان شناخته می‌شود. فعالیت در این عرصه نیازمند تخصص و تجربه بالایی است. به همین خاطر ثبت شرکت پیمانکاری برق می‌تواند فرصت‌های زیادی را از نظر تجاری به وجود آورد. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ پاسخگویی به سوالات رایج درباره […]

پیمانکاری برق به عنوان یکی از مراحل  مهم در پروژه‌های پیمانکاری ساختمان شناخته می‌شود. فعالیت در این عرصه نیازمند تخصص و تجربه بالایی است. به همین خاطر ثبت شرکت پیمانکاری برق می‌تواند فرصت‌های زیادی را از نظر تجاری به وجود آورد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ پاسخگویی به سوالات رایج درباره ثبت شرکت پیمانکاری برق رفته‌ایم و این فرآیند را به شکلی جامع بررسی کرده‌ایم.

با ما همراه باشید.

منظور از شرکت پیمانکاری برق چیست؟

شرکت‌های پیمانکاری برق، شرکت‌هایی هستند که با داشتن نیروی متخصص در زمینه امور برق‌رسانی و سیم‌کشی و… فعالیت می‌کنند.

یک شرکت پیمانکاری برق می‌تواند با شرکت‌های خصوصی یا دولتی و شهرداری‌ها همکاری کند و در پروژه‌های ساختمانی، نفت و پتروشیمی، زیباسازی و فضای سبز و… اشتغال پیدا کند.

در ادامه مزایای ثبت شرکت پیمانکاری برق را مرور می‌کنیم.

مزایای ثبت شرکت پیمانکاری برق چیست؟

مهم‌ترین مزیت ثبت شرکت پیمانکاری برق این است که فعالیت یک کسب‌وکار به شکل قانونی و رسمی دنبال می‌شود و از این جهت، اعتبار شرکت بیشتر می‌شود.

هرچه اعتبار یک کسب‌وکار افزایش یابد، جذب سرمایه، گسترش تجارت و تنظیم قراردادهای کلان نیز آسان‌تر صورت می‌گیرد.

همچنین یک شرکت ثبت شده می‌تواند در مناقصات و مزایده‌ها هم به طور رسمی شرکت کند و از این جهت برخی امتیازات تجاری را دریافت کند.

شرکای تجارت نیز با ثبت شرکت می‌توانند زیر چتر قانون تجارت، از حقوق خود دفاع کنند و اختلافات حقوقی خود را از مجرای قانونی دنبال کنند.

در واقع ثبت شرکت پیمانکاری برق برای یک کسب‌وکار علاوه بر افزایش سود تجاری، امنیت حقوقی زیادی نیز به دنبال می‌آورد.

ثبت چه نوع شرکتی برای شرکت پیمانکاری برق بهتر است؟

شاید برای برخی مخاطبان این پرسش به وجود آمده باشد که ثبت کدام نوع شرکت، برای شرکت‌های پیمانکاری برق مزایای بیشتری دارد و در واقع از نظر حقوقی، ثبت کدام نوع شرکت تجاری اقدام بهتری است؟

در پاسخ باید ابتدا انواع شرکت تجاری در قوانین ایران را دانست. مطابق ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکت‌های تجاری به ۷ دسته تقسیم می‌شوند:

۱) شرکت سهامی

۲) شرکت با مسئولیت محدود

۳) شرکت تضامنی

۴) شرکت مختلط غیر سهامی

۵) شرکت مختلط سهامی

۶) شرکت نسبی

۷) شرکت تعاونی تولید و مصرف

هر یک از این انواع شرکت‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که ممکن است در مواردی به کار گرفته شوند. ثبت هر یک از این شرکت‌ها نیز نیازمند داشتن تعداد اعضای اولیه خاص و سرمایه‌ مشخصی است.

اما نکته مهم این است که برخی از این شرکت‌ها مانند شرکت سهامی عام، تعاونی و یا تضامنی دارای تشریفات بیشتر تاسیس هستند و از این جهت برای بسیاری از کسب‌وکارها مناسب نیستند.

از منظری حقوقی، برای افرادی که نیازمند ثبت شرکت پیمانکاری برق برای شروع یا گسترش تجارت خود هستند، دو نوع شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود، امتیازات بیشتری به دنبال دارند.

این دو شرکت از نوع شرکت‌های سرمایه‌ای هستند و در آنها هر شریک به میزان سهم خود مسئولیت مالی دارد، به همین خاطر اگر شرکت موفق نشود و یا به ورطه ورشکستگی بیافتد، بار مسئولیت مالی شرکا به میزان مشارکت آنها بوده و سرمایه شخصی هر شریک مصون خواهد ماند.

در نهایت باید گفت پاسخ به پرسش «ثبت کدام شرکت بهتر است؟» تا حد زیادی بستگی به نوع تجارت و هدف شرکا دارد اما در خصوص ثبت شرکت پیمانکاری برق، قالب‌های شرکت‌های سهامی خاص و با مسئولیت محدود، شرکت‌های رایج و مناسب برای شروع کسب‌وکار و ورود به امور تجاری به حساب می‌آیند.

شرایط ثبت شرکت پیمانکاری برق سهامی خاص چیست؟

مطابق مقررات موجود در حوزه شرکت‌های تجاری، شرکت سهامی خاص با شرایط زیر قابلیت تاسیس دارد:

۱) وجود حداقل سه عضو موسس

۲) تامین حداقل سرمایه صد هزار تومان

۳) پرداخت حداقل ۳۵ درصد از مبلغ سرمایه در نزد بانک و اخذ گواهی آن

۴) تهیه تمام مدارک شناسایی موسسان مانند کارت ملی و شناسنامه

۵) تهیه اقرارنامه‌های مبنی بر عدم اشتغال مدیران شرکت در شرکت‌های تجاری مشابه

۶) تهیه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای موسسان و اعضای شرکت

۷) تهیه اساسنامه‌ و شرکت‌نامه شرکت پیمانکاری برق

لازم به ذکر است که این شرایط برای ثبت شرکت به تنهایی کافی نیست و متقاضیان بایستی مراحل قانونی ثبت شرکت را هم انجام دهند که این مراحل نیز در این مطلب بررسی شده است.

شرایط ثبت شرکت پیمانکاری برق با مسئولیت محدود چیست؟

شرکت با مسئولیت محدود برای تشکیل باید شرایط قانونی زیر را داشته باشد:

۱) وجود حداقل دو عضو موسس

۲) تامین حداقل سرمایه صد هزار تومان

۳) تعهد به پرداخت تمام سرمایه شرکت

۴) تهیه مدارک شناسایی موسسات مانند شناسنامه و کارت ملی

۵) تهیه اقرارنامه‌های امضا شده مبنی بر عدم اشتغال مدیران شرکت در شرکت‌های تجاری دیگر

۶) تهیه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای مدیران و اعضای شرکت

۷) تهیه اساسنامه و شرکت‌نامه شرکت پیمانکاری برق

ثبت شرکت پیمانکاری برق چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند ثبت شرکت در ایران، از مسیر اداره ثبت شرکت‌ها عبور می‌کند. به این معنا که متقاضیان ثبت شرکت پیمانکاری برق باید از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، مسیر قانونی ثبت شرکت خود را آغاز کنند.

در مرحله اول متقاضی ثبت شرکت پیمانکاری برق باید وارد سامانه اداره ثبت شرکت‌ها شده و اطلاعات فرم اولیه که شامل اطلاعات هویتی متقاضی است را تکمیل کند.

در مرحله بعد، متقاضی باید ۵ نام پیشنهادی خود برای اسم شرکت پیمانکاری برق را به ترتیب اولویت در فرم وارد کند. این نام‌ها باید دارای ویژگی‌هایی نظیر تکراری نبودن، خارجی نبودن، با معنا و عرفی بودن، باشند.

پس از این مرحله، متقاضی باید اطلاعات مربوط به شرکت پیمانکاری برق را وارد کند. موضوعاتی مانند تعیین موضوع فعالیت شرکت (سیم‌کشی، برق‌رسانی و…) مدت فعالیت (محدود یا نامحدود)، مقدار سرمایه، تعداد و ارزش هر سهم (در صورت لزوم)، نشانی، کد پستی و شماره تلفن شرکت از مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که باید در فرم‌های موجود وارد شوند.

همچنین نیاز است تا اطلاعات هویتی اعضای شرکت هم در این سامانه به ثبت برسد. اطلاعاتی مانند نام و نشانی و شماره ملی، سمت در شرکت، مدت تصدی سمت مذکور و… اهمیتی اساسی دارند.

در صورتی که متقاضی نیاز به داشتن شعبه یا شعباتی برای شرکت خود داشته باشد باید در سامانه اطلاعات پیشنهادی شعب را نیز ثبت و ضبط کند.

در نهایت هم متقاضی بایستی اسنادی مانند اظهارنامه شرکت، اساسنامه مصوب شرکت و… سایر اسناد مرتبط را در سامانه آپلود کرده و ثبت کند تا کد رهگیری ثبت نام اینترنتی را دریافت کند.

پس از تایید این اسناد توسط سامانه، متقاضی باید تمامی اسناد و مدارک تایید شده را پرینت گرفته و به امضای خود و اعضای شرکت در بیاورد و به همراه نسخه‌های اصلی هر مدرک، آن را از طریق پست، به نشانی اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کند.

در صورت تایید شرکت توسط اداره ثبت شرکت‌ها، متقاضی باید به اداره ثبت مراجعه کرده و یک نسخه از مدارک ارسال شده را از متصدی اداره ثبت تحویل بگیرد.

در گام پایانی، متقاضی باید آگهی ثبت شرکت خود را به همراه اطلاعات اساسی مانند متن شرکت‌نامه در روزنامه رسمی به چاپ برساند.

ثبت شرکت پیمانکاری برق چه مقدار هزینه دارد؟

هزینه‌های ثبت شرکت تجاری ممکن است در موارد مختلف تفاوت‌های کمی داشته باشد اما عمده هزینه‌ها غالبا ثابت هستند. در ادامه به مهم‌ترین هزینه‌ها و مخارج ثبت شرکت پیمانکاری برق در حقوق ایران می‌پردازیم.

لازم به ذکر است که هزینه‌های ثبت شرکت در این مطلب به شکل تقریبی بیان شده است و امکان تغییر تعرفه‌ها در هر زمانی وجود دارد.

همچنین در این مطلب سعی شده است تا هزینه‌های ثبت شرکت در حالتی تخمین زده شود که خود شرکا اقدام به ثبت شرکت می‌کنند. در صورتی که ثبت شرکت به واسطه‌های ثبت شرکت سپرده شود، مبلغ کارمزد شرکت‌های واسطه نیز به این هزینه‌ها افزوده می‌شود.

۱) پرداخت هزینه پست مدارک امضا شده به اداره ثبت شرکت‌ها (حدود ۳۰ هزار تومان)

۲) پرداخت هزینه حق‌الثبت شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها (حدود ۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت)

۳) پرداخت هزینه مالیاتی ابطال تمبر (مبلغ کمی در حدود نیم درهزار از ارزش سهام شرکت)

۴) پرداخت هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی در مرحله آخر (مبلغی متغیر که بستگی به تعداد حروف آگهی دارد، در حدود ۳۰۰ هزار تومان)

۵) پرداخت هزینه چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه کثیرالانتشار منتخب توسط شرکت (مبلغی متغیر که بستگی به ابعاد کادر آگهی دارد، در حدود ۳۰۰ هزار تومان)

۶) پرداخت هزینه پلمب دفاتر شرکت برای امور مالیاتی (حدود ۳۰۰ هزار تومان)

فرآیند ثبت شرکت پیمانکاری برق چقدر است؟

ابهام رایج دیگر در خصوص مدت زمان طی شدن فرآیند ثبت شرکت است. در پاسخ باید گفت که اینکه ثبت شرکت چقدر زمان می‌برد به عوامل متعددی بستگی دارد. مثلا ممکن است مدارک آپلود شده متقاضی در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، نواقصی داشته باشد و پروسه تکمیل مجدد مدارک به وجود بیاید.

همچنین ممکن است شرکا در انتخاب نام شرکت، اسامی نامناسبی را پیشنهاد کرده باشند که بررسی و تایید نهایی نام شرکت را طولانی می‌کند.

تاخیرهای به وجود آمده از سوی خود شرکا در ارسال مدارک فیزیکی به اداره ثبت شرکت‌ها یا ثبت آگهی در روزنامه رسمی نیز مواردی هستند که می‌توانند زمان‌بندی فرآیند ثبت شرکت را مختل کنند.

با این حال فرآیند ثبت شرکت، فارغ از نوع آن، از زمان آپلود مدارک، بررسی و کارشناسی مدارک، ارسال اسناد امضا شده به اداره ثبت شرکت‌ها و پاسخ نهایی این اداره، بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد.

البته نباید فراموش کرد که کلیه مهلت‌های اداری در حال حاضر و به دلیل شیوع ویروس کرونا، دستخوش تغییراتی شده‌اند. به همین خاطر ذکر یک مدت زمان قاطع و دقیق در این شرایط بسیار دشوار خواهد بود.

درباره ثبت شرکت و موضوعات مرتبط با آن نیاز به مشاوره دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا راهنمای جامعی از ثبت شرکت‌های پیمانکاری برق در اختیار شما مخاطبان قرار بگیرد. میل به ثبت شرکت در میان بسیاری از کسب‌وکارها وجود دارد و به این جهت تحلیل دقیق ابعاد ثبت شرکت اقدام مهمی به حساب می‌آید.

مزایای ثبت شرکت، فرآیند رسمی ثبت شرکت، انواع مناسب شرکت‌های تجاری، هزینه‌های ثبت شرکت و مدت زمان اتمام فرآیند ثبت شرکت در این مطلب تا حد ممکن بررسی شد.

با این حال اگر در هر قسمت از فرآیند ثبت شرکت ابهامی دارید می‌توانید به راحتی با کارشناسان و مشاوران حقوقی وینداد در ارتباط باشید. ما در تلاش هستیم تا بهترین خدمات مشاوره‌ای ثبت شرکت را در اختیار شما بگذاریم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر