ثبت موسسات مالی و اعتباری چه مراحلی دارد؟ + مجوزهای لازم

ثبت موسسات مالی و اعتباری چه مراحلی دارد؟ + مجوزهای لازم

بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، از مهم‌ترین موسسات و نهادهای مهم برای اقتصاد هر کشور هستند. راه‌اندازی موسسات مالی و اعتباری یکی از مواردی است که برخی اشخاص خاص نسبت به آن اقدام می‌کنند. ثبت موسسات مالی و اعتباری، به دلیل ارتباط مستقیم آن با اقتصاد، فرآیند و شرایط ویژه‌ای دارد که باید به […]

بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، از مهم‌ترین موسسات و نهادهای مهم برای اقتصاد هر کشور هستند. راه‌اندازی موسسات مالی و اعتباری یکی از مواردی است که برخی اشخاص خاص نسبت به آن اقدام می‌کنند. ثبت موسسات مالی و اعتباری، به دلیل ارتباط مستقیم آن با اقتصاد، فرآیند و شرایط ویژه‌ای دارد که باید به آن توجه داشت.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ نکات مهم، شرایط و ضوابط و مدارک لازم برای ثبت موسسات مالی و اعتباری رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

ثبت موسسا‌ت مالی و اعتباری نیاز به چه مجوزی دارد؟

مطابق ماده ۲ آیین‌ نامه نحوه تاسیس و اداره بانك‌ها و موسسات مالی و اعتباری غیر دولتی، موضوع تبصره (2) ماده (5) مصوب هزار و صد و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار مورخ ۱۳۸۸، برای تاسیس و فعالیت بانك یا ثبت موسسات مالی نیاز به اخذ مجوز از بانك مركزی است.

همچنین مطابق ماده ۳ سند فوق، اخذ مجوز بایستی حتما پیش از اقدام به ثبت مو‌سسات مالی و اعتباری صورت بگیرد و در واقع بدون اخذ مجوز هیچ متقاضی ثبت موسسات مالی و اعتباری نمی‌تواند برای ثبت موسسه اقدام کند.

شرایط اخذ مجوز برای ثبت مو‌سسات مالی و اعتباری چیست؟

ماده ۴ سند مذکور، شرایط متقاضیان تاسیس بانک و ثبت موسسات مالی و اعتباری را اینگونه شرح می‌دهد:

– برخورداری از صلاحیت عمومی اخلاقی و حسن شهرت و سلامت مالی (عدم بدهی معوق به سیستم بانكی).

– ارائه سرمایه لازم برای تاسیس و ادامه فعالیت

همچنین مطابق این ماده، شرایط اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و قائم مقام مدیرعامل به شرح زیر است:

– برخورداری از صلاحیت عمومی اخلاقی و حسن شهرت و سلامت مالی (عدم بدهی معوق به سیستم بانكی).

– ارائه گواهی عدم سوءپیشینه موثر كیفری

– برخورداری از صلاحیت ‌های علمی، تخصصی و حرفه ای به تشخیص بانك مركزی

– تعهد به رعایت كلیه قوانین، مقررات و مفاد اساسنامه

– محكومین به سرقت، ارتشاء، اختلاس، خیانت در امانت، كلاهبرداری، جعل و تزویر ، صدور چك بی ‌محل و ورشكستگی به تقصیر یا تقلب اعم از اینكه حكم از دادگاه‌های داخلی یا خارج كشور صادر شده یا محكوم مجرم اصلی یا شریك یا معاون جرم بوده باشد، از تصدی اداره امور بانك یا ثبت مو‌سسات مالی و اعتباری غیردولتی، به هر عنوان ممنوع می‌باشند.

پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی، لازم است تا متقاضیان ثبت موسسات مالی و اعتباری، برای ثبت موسسه اقدام کنند.

کدام نوع شرکت برای ثبت مو‌سسات مالی و اعتباری مناسب است؟

اگر چه در ایران ۷ قالب، شرکت‌های سهامی، تضامنی، با مسئولیت محدود، تعاونی، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی و نسبی، وجود دارد که برای ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری به کار گرفته می‌شود، اما مطابق مقررات موجود ثبت موسسات مالی و اعتباری در تمام قالب‌ها ممکن نیست.

ماده ۶ آیین نامه در خصوص قالب ثبت موسسات مالی و اعتباری بیان می‌دارد:

تاسیس و فعالیت بانك یا موسسات مالی و اعتباری فقط در قالب شركت سهامی عام و شركت تعاونی سهامی عام امكان پذیر است. شركت تعاونی سهامی عام نوعی شركت سهامی عام است كه با رعایت قانون تجارت، قوانین و مقررات پولی و بانكی و… تشکیل شده است.

در نتیجه برای ثبت موسسات مالی و اعتباری بایستی از ظرفیت شرکت‌های سهامی عام استفاده کرد. ویژگی اصلی شرکت‌های سهامی عام، عرضه سهام شرکت به شکل عمومی است که در خصوص ثبت موسسات مالی و اعتباری اقدامی ضروری به حساب می‌آید.

ثبت شرکت سهامی عام چه شرایط و مدارکی نیاز دارد؟

برای ثبت موسسات مالی در قالب شرکت سهامی عام، لازم است شرایط و مدارک زیر وجود داشته باشد و سپس با مراجعه به سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها، فرآیند ثبت کامل شود:

– حداقل تعداد شرکا 5 نفر

– حداقل تعداد هیات مدیره یا مدیران 5 نفر

– سرمایه اولیه حداقل پانصدهزارتومان

– تامین سرمایه توسط موسسین و عموم مردم (از طریق پذیره‌نویسی و عرضه عمومی سهام)

– تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت سهامی عام (شامل نام شرکت، هویت موسسان، موضوع شرکت، مبلغ سرمایه و آورده، تعداد و انواع سهام، میزان تعهد موسسان، مدت شرکت)

– کپی شناسنامه موسسین

– کپی کارت ملی موسسین

– اظهارنامه شرکت

– اساسنامه مصوب توسط مجمع عمومی موسس

– طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام

– ارائه گواهی بانکی مبنی بر تودیع 35 درصد از سرمایه شرکت در بانک

– صورت‌جلسه مجمع عمومی موسس

– صورتجلسه هیات مدیره

– آگهی دعوت مجمع عمومی موسسین و روزنامه کثیرالانتشار تعیین شده

– مجوز عرضه سهام در بازار بورس

– مجوز از بانک مرکزی برای ثبت موسسات مالی و اعتباری

درباره ثبت مو‌سسات ما‌لی و اعتباری نیاز به راهنمایی دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد کوشش شد تا فرآیند ثبت موسسات مالی و اعتباری مطابق با حقوق ایران بررسی شود.

باید توجه داشت که ثبت شرکت سهامی عام و اخذ مجوز از بازار بورس و بانک مرکزی، از مراحل مهم و نسبتا پیچیده‌ای هستند که باید متقاضیان نهایت دقت را در آن بکار گیرند.

به همین خاطر همواره توصیه می‌شود برای ثبت شرکت‌های تجاری و موسسات تجاری و غیرتجاری، بدون مشورت و اخذ راهنمایی از متخصصان حقوق شرکت‌ها و مشاوران حقوقی، اقدام نشود.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلا و مشاوران حقوقی مجرب و ماهر، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای و ثبتی مرتبط با ثبت شرکت‌ها و موسسات مختلف را با بهترین کیفیت، بیشترین سرعت و کم‌ترین قیمت به شما ارائه کنیم.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت