حمایت مالیاتی دولت از فعالان اقتصادی آسیب‌دیده با شیوع کرونا

حمایت مالیاتی دولت از فعالان اقتصادی آسیب دیده با شیوع کرونا

با اعلام خبر رسمی ورود ویروس کرونا به کشور از ابتدای اسفند تاکنون، هر یک از دستگاه‌های اجرایی با دستور رئیس جمهوری به منظور جلوگیری از شیوع کرونا و کاهش ریسک مبتلا به این بیماری، ملزم به اتخاذ تصمیماتی در راستای مقابله با اوضاع جدید شدند که درنهایت نتیجه یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها، منجر به […]

با اعلام خبر رسمی ورود ویروس کرونا به کشور از ابتدای اسفند تاکنون، هر یک از دستگاه‌های اجرایی با دستور رئیس جمهوری به منظور جلوگیری از شیوع کرونا و کاهش ریسک مبتلا به این بیماری، ملزم به اتخاذ تصمیماتی در راستای مقابله با اوضاع جدید شدند که درنهایت نتیجه یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها، منجر به حمایت مالیاتی دولت از فعالان اقتصادی شد.

از آنجا که حضور در مکان‌های عمومی اولین و مهم‌ترین راهی‌ است که افراد به این ویروس مبتلا می‌شوند، مسئولان به فکر راه‌حل‌هایی برای کاهش حضور افراد در اماکن عمومی افتادند از جمله تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، تعطیلی مشاغل دولتی، اجرای طرح دورکاری شرکت‌های خصوصی و … .

با این وجود کرونا نه تنها سلامت انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دارد، بلکه تأثیر مخرب خود را بر اقتصاد کشور هم گذاشت و موجب شد بسیاری از مشاغل از جمله شرکت‌های خدمات گردشگری، هتل‌داران، صاحبان رستوران‌ها، مراکز فرهنگی، هنری، تفریحی و ورزشی به خصوص کسب‌وکارهای کوچک و خصوصی آسیب ببیند یا تحت فشار مالی و درآمدی قرار بگیرد و به دنبال آن تمامی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تلاش صد در صدی خود را برای نجات فعالان اقتصادی آسیب دیده از این اوضاع به کار گرفتند، از جلسات و پیشنهادات دولتی گرفته تا مشاوره‌های کسب‌وکاری و حقوقی مرتبط با این اوضاع.

پیشنهادات مالیاتی برای حمایت از کسب‌کارها شامل چه مواردی است؟

یکی از حمایت‌های مالیاتی بسیار مهم، مهلت برخورداری از بخشودگی جرایم است که تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۹ تمدید شده است. دیگر تسهیلات دیده شده بیشتر در قالب تمدید مهلت پرداخت‌ها، تعویق برگزاری هیات‌های حل اختلاف مالیاتی و تمدید برخورداری از بخشودگی جرایم است.

اگر در خصوص بسته پیشنهادی حمایت مالیاتی دولت از فعالان اقتصادی نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید با مشاوران حقوقی ما در ارتباط باشید.

بخشنامه حمایت مالیاتی دولت از فعالان اقتصادی

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، طی بخشنامه‌ای حمایت‌ مالیاتی دولت از فعالان اقتصادی در دوران بیماری کرونا را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه که در تاریخ پنجم فروردین ماه ۱۳۹۹ ابلاغ شده است، امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور حمایت‌های مالیاتی دولت از فعالان اقتصادی را به مدیران کل امور مالیاتی استان‌ها اعلام کرده است.

متن این بخشنامه به شرح زیر است:

۱- در سال ۱۳۹۹، در مواردی که مهلت مقرر برای تقسیط بدهی (اعم از اصل مالیات، عوارض و جرایم) قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده مؤدیان مالیاتی در اجرای ماده (۱۶۷) قانون مالیات‌های مستقیم به اتمام رسیده باشد و این‌گونه مؤدیان قادر به پرداخت بدهی خود نباشند، سازمان امور مالیاتی کشور ‌می‌تواند نسبت به امهال بدهی به مدت حداکثر ۳ ماه و تقسیط به مدت ۹ ماه از تاریخ درخواست اولیه برای امهال و تقسیط فارغ از مهلت سه ساله مذکور در ماده (۱۶۷) قانون مالیات‌های مستقیم اقدام نماید.

۲- در مواردی که طبق مقررات قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده انقضای مهلت زمانی برای اعتراض به اوراق مالیاتی از تاریخ اول اسفند ۹۸ لغایت ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ باشد، مهلت اعتراض حداکثر تا تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ تمدید می‌شود.

۳- جرایم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض مصوب ۲۲ دی ماه ۱۳۸۱ به شرط پرداخت اصل مالیات و عوارض تا تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۹ بخشوده می‌شود.

۴- تاریخ لازم‌الاجرا شدن ارزش معاملاتی تعیین شده در اجرای مقررات ماده (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۴ در سال ۱۳۹۸ برای اجرا در سال ۱۳۹۹ از یک ماه به چهار ماه پس از تاریخ تصویب نهایی کمیسیون تقویم املاک افزایش می‌یابد.

۵- کمک‌های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی در اسفندماه ۱۳۹۸ و سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ جهت تأمین لوازم و تجهیزات مصرفی مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح و سایر مراکز درمانی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت مبارزه با ویروس کرونا که مورد تأیید وزارت مذکور قرار گیرد، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی در سال پرداخت محسوب می‌شود.

چنانچه به مشاوره مالیاتی نیاز داشتید کارشناسان حقوقی وینداد می‌توانند در خصوص حمایت‌های مالیاتی طبق دستورات جدید به شما کمک کنند.
وینداد همراه کسب‌وکار شماست.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط