حوادث ناشی از کار چیست؟

حوادث ناشی از کار چیست؟

رضا کارگر یک کارخانه تولید پارچه است. چند روز پیش در حین کار با یکی از دستگاه‌ها پای او دچار آسیب شده‌ است. او در حال حاضر توانایی انجام کار ندارد تا وقتی که مراحل درمانش طی شود. رضا الان نمی‌داند که این اتفاق پیش‌آمده جز حوادث ناشی از کار است یا نه و آیا […]

رضا کارگر یک کارخانه تولید پارچه است. چند روز پیش در حین کار با یکی از دستگاه‌ها پای او دچار آسیب شده‌ است. او در حال حاضر توانایی انجام کار ندارد تا وقتی که مراحل درمانش طی شود. رضا الان نمی‌داند که این اتفاق پیش‌آمده جز حوادث ناشی از کار است یا نه و آیا می‌تواند بابت آن به بیمه رجوع کند؟ و اینکه کارفرما در مقابل او چه مسئولیتی دارد؟

اگر میخواهید از ادامه ماجرا مطلع شوید این نوشته را تا انتها بخوانید. ممکن است شما این حادثه برای شما یا یکی از اطرافیانیتان پیش بیاید. در اخر اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

حوادث ناشی از کار چیست؟

حوادثی که در جریان انجام کار در محیط کار برای کارگران اتفاق می‌افتد و صدمات بدنی مرگبار و غیر مرگبار ایجاد می‌کند حوادث ناشی از کار محسوب می‌شوند.

براساس این تعریف حوادثی که به یکی از علل زیر رخ دهد حوادث ناشی از کار محسوب می‌شود:

  • وقتی که بیمه شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول به کار باشد.
  • در اوقاتی که به صورت مامور در خارج از کارگاه انجام وظیفه می‌کند.
  • در اوقات رفت و برگشت بیمه شده بین منزل و کارگاه
  • در اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان بابت معالجات درمانی و توانبخشی
  • در حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان

همچنین تبصره 1 ماده 95 قانون کار نیز بیان کرده کارفرمایان و مسئولان هر کارگاهی وظیفه دارند جزئیات تمام حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه‌ای ثبت و نگهداری کنند. سپس سریعا به اطلاع اداره کار محل خود برسانند.

وظایف کارفرما در مقابل حوادث ناشی از کار چیست؟

وقتی حادثه‌ای ناشی از کار اتفاق می‌افتد، برطبق ماده 60 قانون تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد .همچنین خدمات درمانی و پزشکی مرتبط از جانب سازمان تامین اجتماعی به فرد حادثه دیده تعلق می‌گیرد. بنابراین افرادی که مسئول کارگاه هستند باید از مسئولیت کیفری کارفرما در این حوادث اطلاع کافی داشته باشند. در غیر اینصورت ممکن است متحمل جریمه‌های سنگین شوند.

اما در نهایت این بازرسان یا کارشناسان رسمی دادگستری هستند که مشخص می‌کنند چه کسی مسئولیت کیفری حادثه را برعهده می‌گیرد.این مسئولیت براساس رای قضایی برعهده مقصرین حادثه قرار می‌گیرد.

در این بین ممکن است علت رخ دادن حادثه عدم رعایت مقرراتی باشد که در ماده 85 قانون کار ذکر شده است. بر اساس ماده 95 قانون کار مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولین واحدهای مربوطه است.

بنابراین در صورت عدم رعایت مقررات از سوی کارفرما، هر حادثه‌ای که در حین کار رخ دهد، کارفرما یا مسئول آن بخش از نظر کیفری و حقوقی مسئول است.درنهایت مجازات‌های تعریف شده حوادث ناشی از کار متوجه او خواهد بود.

اقدامات کارفرما بعد وقوع حوادث ناشی از کار چیست؟

كارفرما؛ شخصی حقیقی یا حقوقی كه كارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی كار می‌کند،است. او موظف است اقدامات لازم را جهت جلوگیری از ورود آسیب به کارگر انجام دهد.همینطور در صورت وقوع حوادث ناشی از کار کارفرما باید تمامی اقدامات لازم جهت بهبودی را انجام دهد.در ادامه به برخی از اقدامات کارفرما بعد از وقوع حادثه ناشی از کار اشاره می‌کنیم:

1) برطبق ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی، در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورد و مراتب را ظرف سه روز اداری کتبا به اطلاع سازمان برساند.

2) در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه مذکور متحمل هزینه‌ای شده باشد؛ صندوق تامین اجتماعی هزینه‌های مربوط را عهده دار خواهد بود.

3) به استناد تبصره ماده ۹۵ قانون کار، کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده ۸۵ قانون کار موظفند کلیه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه‌ای ثبت کنند. فرم این دفتر، از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می‌گردد. همچنین باید مراتب آن را سریعا به صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند.

4) همچنین به استناد ماده ۹ آیین‌نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی و ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید وقوع هرگونه حوادث ناشی از کار را ظرف مدت سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد. همینطور او موظف است نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه حادثه اقدام نماید.

با این وجود باید بدانید که در بعضی مواقع حوادث ناشی از کار بر اثر اقدام نادرست خود کارگر اتفاق می‌افتد و کارفرما در وقوع آن هیچ تقصیر و نقشی ندارد. در این صورت کارفرما مسئولیتی از قبیل پرداخت دیه یا مجازات ندارد. کارگر تنها می‌تواند از بیمه خسارت دریافت کند.

از دیدگاه صندوق تأمین اجتماعی حادثه ناشی از کار چیست ؟

مطابق ماده 60 قانون تامین اجتماعی حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد، مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد.

اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه‌شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام وظیفه محسوب می گردد، مشروط بر اینکه درزمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد. حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه‌شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد، حادثه ناشی از کار محسوب می شود.

در مورد رضا کارگر حادثه دیده نیز به دلیل اینکه حادثه پیش آمده جز حوادث ناشی از کار است، او می‌تواند از بیمه خسارت و از کارفرما دیه دریافت کند، مگر اینکه کارفرما عدم تقصیر خود را ثابت کند. در صورت اثبات این امر کارگر تنها می‌تواند از بیمه خسارت دریافت کند. در صورت وقوع اختلاف  کارفرما و کارگر می توانند به هیئت حل اختلاف کار مراجعه و شکایت خود را مطرح کنند.

در مورد حوادث ناشی از کار سوالی دارید؟

اگر برای شما هم در مورد گرفتن خسارت یا طرح دعوا در زمینه حوادث ناشی از کار سوال یا مشکلی وجود دارد. می‌توانید آن را با وکلا یا مشاورین ما مطرح کنید. ما در وینداد برای کمک و همراهی شما همیشه حاضریم.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط