قراردادهای عمرانی با روش پرداخت هزینه به علاوه حق الزحمه ثابت

روش پرداخت هزینه به علاوه حق الزحمه ثابت در قراردادهای عمرانی

با توجه به ظهور شیوه‌های مختلف اجرا، انعقاد قراردادهای عمرانی، در جهت پروژه‌های اجرایی یکی از تصمیمات اساسی مدیران اینگونه پروژه‌هاست. یکی از قراردادهای مرتبط با پروژه‌های اجرایی قراردادهای عمرانی است. انعقاد قرارداد نقش مهمی در پیشبرد هر پروژه‌ای دارد. همچنین کمک می‌کند تصمیمات درست و سازنده‌ای جهت اجرا کردن طرح‌های پروژه گرفته شود. اما […]

با توجه به ظهور شیوه‌های مختلف اجرا، انعقاد قراردادهای عمرانی، در جهت پروژه‌های اجرایی یکی از تصمیمات اساسی مدیران اینگونه پروژه‌هاست. یکی از قراردادهای مرتبط با پروژه‌های اجرایی قراردادهای عمرانی است. انعقاد قرارداد نقش مهمی در پیشبرد هر پروژه‌ای دارد. همچنین کمک می‌کند تصمیمات درست و سازنده‌ای جهت اجرا کردن طرح‌های پروژه گرفته شود. اما هر یک از طرفین قرارداد عمرانی باید توجه کنند که همه‌ جوانب پروژه از جمله روش پرداخت هزینه‌ها، انتخاب سیستم اجرایی، روش تامین مالی و … باید در قرارداد به طور دقیق ذکر شود. عوامل و روش‌های مختلفی برای هر پروژه وجود دارد. با بررسی نیاز‌های هر پروژه باید بهترین روش را انتخاب کرد. کارفرماها در هر پروژه باید با توجه به شرابط مالی مجموعه و شرایط اقتصادی جامعه جهت پرداخت هزینه‌ها و تامین منابع مالی تصمیم‌گیری کنند. یکی از انواع روش‌های پرداخت هزینه در قرارداد‌های عمرانی، روش پرداخت هزینه به علاوه حق الزحمه ثابت است. در این نوشته به تفصیل این روش را توضیح خواهیم داد.

اگر نیاز به این قرارداد دارید می‌توانید همین الان درخواست تنظیم قرارداد عمرانی را ثبت کنید.

قرارداد عمرانی چیست؟

در انجام پروژه‌های عمرانی انتخاب قرارداد از جمله تصمیمات پایه می‌باشد. که صاحبان پروژه، مدیران و یا کارفرمایان با توجه به شرایط و عوامل دخیل در آن، نوع قرارداد مربوط را انتخاب می‌کنند. آنها ابتدا شرایط و محدودیت های پروژه را در نظر می‌گیرند و بر طبق آنها چگونگی تامین مالی و نحوه پرداخت هزینه را برنامه‌ریزی می‌کنند. شاخص‌های دیگر شامل قابلیت‌های انعطاف پذیری، تاًثیرات زمان، چگونگی انجام و یا طراحی برنامه می‌باشد. بر طبق تمامی آنها و زمینه‌های مورد بحث یکی از روش‌های عقد قرارداد  اجرا می‌گردد.

براساس دیدگاه‌های مختلف قراردادهای عمرانی به چندین دسته تقسیم می‌شوند. بر این اساس کلیه‌ قراردادهای عمرانی از سه بعد ؛ نحوه تامین منابع مالی ، روش اجرا و نحوه پرداخت هزینه‌ها تقسیم و بررسی می‌گردد اما مستقل از نوع قرارداد‌ها، به لحاظ فنی و مالی قراردادهای عمرانی را از جهت نحوه پرداخت هزینه‌ها به این ترتیب تقسیم‌بندی کرده‌اند:

۱)روش پرداخت مقطوع

۲) روش فهرست بهاء

۳)روش پرداخت درصدی

۴) روش پرداخت هزینه به علاوه درصد ثابت

۵) روش پرداخت هزینه به علاوه حق الزحمه ثابت

روش پرداخت هزینه‌ها به معنی چگونگی ارتباط مالی بین طرفین قرارداد عمرانی است. روش پرداخت هزینه‌ها با توجه به شرایط مالی پروژه می‌تواند متفاوت باشد. انتخاب روش پرداخت هزینه موضوع مهمی است. لازم است با در نظر گرفتن عواملی مانند؛ دوره‌ی عمر پروژه، ریسک‌های شناخته شده، مشکلات مالی و چالش های فناوری و… صورت گیرد. همانطور که بیان کردیم  روش پرداخت هزینه به علاوه حق الزحمه ثابت وجود دارد. در ادامه به توضیح این روش خواهیم پرداخت.

قراردادهای عمرانی هم همانند سایر قراردادها نیاز به انعقاد قرارداد به شیوه حرفه‌ای و فنی دارد. اگر برای انعقاد قرارداد نیاز به مشورد داریدکارشناسان وینداد آماده ارائه هرگونه راهنمایی به شما هستند.

روش پرداخت هزینه به علاوه حق الزحمه ثابت چیست؟

در قراردادهای مبتنی بر هزینه، قیمت‌گذاری و پرداخت براساس هزینه‌های صورت گرفته است. به این ترتیب قیمت برآوردی آن لحاظ نمی‌شود. در این روش، هزینه‌های انجام شده توسط پیمانکار،از طرف کارفرما پرداخت می‌شود. سود نیز به صورت ثابت پرداخت خواهد شد. درواقع این روش تلفیقی از روش Lump Sum و Cost Plus است.

کارفرما هزینه‌های انجام پروژه را به علاوه‌ی مبلغی ثابت تحت عنوان حق‌الزحمه به پیمانکار می‌پردازد. در این روش پیمانکار آزادی عمل بیشتری دارد. چون هزینه‌ها بدون محدودیت پرداخت می‌شود. بنابراین نیازی نیست کیفبت پروژه کاهش یافته یا هزینه‌ها کمتر شود.

از جمله مزایای روش پرداخت هزینه به علاوه حق الزحمه ثابت می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • پیمانکار به دلیل آسودگی خاطر از بازگشت کلیه هزینه های اجرای قرارداد، برای رسیدن به سود بیشتر از کیفیت و کمیت مصالح مورد استفاده نمی کاهد.
  • از آنجایی که طولانی شدن مدت زمان اجرای پروژه به ضرر پیمانکار می باشد، پیمانکار انگیزه کافی برای افزایش سرعت اجرای قرارداد را دارد.

ازجمله معایب این روش نیز می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این روش نیز مانند روش پرداخت درصدی، بار مالی کلیه هزینه‌های اجرای قرارداد به عهده کارفرما می باشد که آزادی عمل پیمانکار را کاهش می دهد درواقع ریسک هزینه ای به طور کامل برعهده کارفرما می‌باشد.
  • طولانی شدن زمان اجرای قرارداد بیش از زمان پیش بینی شده در قرارداد، به ضرر پیمانکار می باشد، چرا که با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه ها در سطح جامعه، حق الزحمه پیمانکار مبلغ ثابتی بدون اعمال افزایش می باشد.
  • اختلاف نظر در خصوص برخی هزینه ها که بر عهده کارفرما یا پیمانکار می باشد، بروز خواهد کرد.

بهتر است کارفرمایان جهت افزایش انگیزه پیمانکار در کاهش هزینه های اجرای قرارداد، بندهایی را به قرارداد به عنوان پاداش یا جریمه در نظر بگیرید. و چنانچه پروژه با مبلغ کمتری پایان پذیرد، پاداش به پیمانکار داده شود.

برای انعقاد قراردادهای عمرانی تان نیاز به راهنمایی دارید!

در انجام پروژه‌های عمرانی، انتخاب قرارداد از جمله تصمیمات پایه می‌باشد. که صاحبان پروژه، مدیران و یا کارفرمایان با توجه به شرایط و عوامل دخیل در آن، نوع قرارداد مربوط را انتخاب می‌کنند. چنانچه روش پرداخت هزینه به علاوه حق الزحمه ثابت مزایا و معایب گفته شده را پیش روی آنها خواهد بود. اما چه کاری می‌توان انجام داد که ضرری متوجه طرفین قرارداد نباشد! کارشناسان حقوقی ما در این حوزه آماده ارائه راهکارهای مناسب برای انعقاد اینگونه قرارداد ها به شما هستند. همچنین می‌توانید تنظیم یا برررسی قراردادهای عمرانی خود را به دست وکلای مجرب ما سپرده تا قراردادی اصولی برای شما تهیه و تدوین شود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط