نکات مهم در سرمایه گذاری خانواده و دوستان در استارتاپ

نکات مهم در سرمایه‌گذاری خانواده و دوستان در استارتاپ

هر استارتاپ در شروع کار خود و با گذشت زمان نیاز به سرمایه‌گذارهای مختلفی دارد، سرمایه گذارانی که ریسک راه اندازی استارتاپ را بپذیرند و دلسوزانه مبادرت به سرمایه‌گذاری در استارتاپ نمایند. هزینه‌هایی که استارتاپ در ابتدای کار متحمل می‌شود ممکن است زیاد نباشد اما برای این که استارتاپ به مرحله درآمد زایی و موفقیت […]

هر استارتاپ در شروع کار خود و با گذشت زمان نیاز به سرمایه‌گذارهای مختلفی دارد، سرمایه گذارانی که ریسک راه اندازی استارتاپ را بپذیرند و دلسوزانه مبادرت به سرمایه‌گذاری در استارتاپ نمایند. هزینه‌هایی که استارتاپ در ابتدای کار متحمل می‌شود ممکن است زیاد نباشد اما برای این که استارتاپ به مرحله درآمد زایی و موفقیت و بالا بردن تولید برسد نیاز به منابع مالی زیادی دارد. اولین گزینه‌ای که به ذهن هرکس متبادر می‌شود سرمایه‌گذاری خانواده و دوستان در استارتاپ است. تأمین منابع مالی از چالش‌های اصلی موسسان استارتاپ است زیرا معمولاً در ابتدای کار استارتاپ چندان سود دهی ندارد و این موضوع باعث می‌شود هم سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری قانع نشودند و هم نیاز به منابع مالی خارج از استارتاپ افزایش پیدا کند، به همین دلیل موسسان استارتاپ به فکر تأمین منابع از طریق اطرفیان خود می‌افتند و در این بین چه کسی بهتر از فامیل و دوستان می‌توانند به شما کمک کند؟ اما فراموش نکنید کمک گرفتن از اطرافیان تنها برای مراحل ابتدایی کار استارتاپ شماست و پس از آن باید به فکر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر باشید.

مراحل سرمایه‌گذاری در استارتاپ و تفکیک آن‌ها

به طور کلی استارتاپ با گذشت زمان و پیشرفت کار نیاز بیشتری به سرمایه پیدا می‌کند. یک استارتاپ راکد یا کُند، محکوم به شکست است زیرا در حال حاضر با وجود رقبا و به روز شدن تقاضاهای مردم، یک استارتاپ باید دائماً در فکر تغییر و بهبود عملکرد خود باشد و این مسئله ممکن نمی‌شود مگر با افزایش سرمایه. زیرا این منابع مالی هستند که می‌توانند به کمک استارتاپ بیایند و کیفیت کار را به شکل‌های مختلف بالا ببرند.

مراحل سرمایه‌گذاری در استارتاپ به طور خلاصه شامل موارکد زیر می‌شود:

  • مرحله سرمایه‌گذاری خانواده و دوستان در استارتاپ  این مرحله تبدیل به یکی از سرمایه‌گذاری‌های معمول در استارتاپ ها شده اما آگاهی دادن به خانواده در مورد معامله و سرمایه‌گذاری‌شان اهمیت زیادی دارد زیرا آن‌ها ممکن است هیچ اطلاعی از جزئیات سرمایه‌گذاری و تأسیس استارتاپ نداشته باشند و با داشتن اطلاعات میل بیشتری به سرمایه‌گذاری پیدا کنند، از طرفی خانواده قطعاً موفقیت شما را می‌خواهند به همین دلیل می‌توانند بهتر حامی شما باشند.
  • مرحلهٔ کاشتن بذر و جذب سرمایه بیشتر: در این مرحله سرمایه‌گذاران فرشته و شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا گرفتن وام از بانک‌ها و کارافرینان رایج‌ترین راه افزایش سرمایه است. مهم‌ترین اقدام در این مرحله مذاکره است از آنجایی که هنوز در این مرحله استارتاپ شما موفقیت‌های خود را نمایش نمی‌دهد باید با انجام مذاکره سرمایه گذاران را برای سرمایه‌گذاری در استارتپتان قانع کنید.
  • سرمایه‌گذاری سری A: در این مرحله استارتاپ شما رشد کرده و پیشرفت خود را به نمایش گذاشته است، ممکن است صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور خودکار متقاضی سرمایه‌گذاری در استارتاپ شما باشند یا حداقل از شما بخواهند که اقدام به انتشار سهام کنید و به این شکل سرمایه‌تان را بالا ببرید.
  • سرمایه‌گذاری سری B و بیشتر: رسیدن به این مرحله بستگی به رشد استارتاپ دارد و ممکن است یک استارتاپ هرگز به مرحلهٔ سرمایه‌گذاری‌های سری B، C، D، E نرسد و نیازی به افزایش سرمایه نداشته باشد و درآمدی که در سری A ایجاد کرده برای استارتاپ کفایت کند. هدف استارتاپ به خودی خود، پول نیست بلکه مهم این است که استارتاپ پیشرفت کند و پیشرفت یک استارتاپ خود به معنی بالا رفتن سرمایهٔ آن استارتاپ است.

سرمایه‌گذاری خانواده و دوستان در استارتاپ چه اهمیتی دارد؟

بسیاری از استارتاپ های موفق افزایش سرمایه را با دوستان و خانواده خود شروع کردند، زیرا بالا بردن سرمایه در دوره‌های اول پیشرفت استارتاپ دشوار به نظر می‌رسد، معمولاً خانواده و دوستان شما را در مورد سرمایه‌گذاری و تأسیس استارتاپ به طور کامل درک نمی‌کنند و در واقع نمی‌دانند چه انتظاری باید از معامله با شما داشته باشند. هر چند سرمایه‌گذاری خانواده و دوستان در استارتاپ تبدیل به یک سرمایه‌گذاری معمول در شروع کار استارتاپ شده با این حال برای این که نه استارتاپ و نه خانواده دچار ضرر و زیان شوند بهتر است اصول زیر را در مورد آن‌ها رعایت کنید:

  1. صادقانه اطلاعات را در اختیارشان گذارید: از آن جایی که تأمین مالی از سوی خانواده آسان‌ترین مرحلهٔ جذب سرمایه است، گاهی موسسان رفتار ناعادلانه‌ای با خانواده خود دارند و با دادن اطلاعات نا کافی یا آمارهای غلط تصویر نادرستی از رشد و پیشرفت استارتاپ ارائه می‌دهند و به سرمایه‌گذاری‌های آینده خود خسارت‌های احتمالی وارد می‌کنند. با توضیح دقیق تأسیس و رشد استارتاپ می‌توانید حمایت مالی و روحی خانواده را کسب کنید.
  2. اقدامات قانونی را انجام دهید: هرچند سرمایه گذاران این مرحله خانواده شما هستند اما به هر حال در پول تأسیس استارتاپ شما شریکند. بهتر است اعمال قانونی ساده مثل امضا قرارداد با بندهای کافی را برای آن‌ها نیز رعایت کنید.
  3. ارزش گذاری بیش از حد را کنار گذارید: هر چند در شروع کار ممکن است اضطراب کم آوردن منابع مالی را داشته باشید اما بهتر است برای این قسمت از سرمایه‌گذاری یک برنامهٔ کوتاه مدت 6 ماهه تا یکساله بچینید و با تفکری منطقی و استراتژی درست پیش بروید. بدانید که چه نوع سرمایه‌ای را خانواده در اختیار شما می‌گذارند (وام (باسود منصفانه) یا هدیه یا حتی سهم) و نیاز شما دقیقاً چقدر است. نباید توقع سرمایهٔ زیادی داشته باشید پس منطقی فکر کنید.
  4. آن‌ها را بی خبر نگذارید: آن‌ها هم به عنوان سرمایه‌گذار هم اعضای خانواده شما، مشتاق دیدن روند پیشرفت کار شما هستند این گونه ممکن است حتی دوباره متمایل به سرمایه‌گذاری شوند. پس با ارائه‌های متناوب نشان دهید که برای نگرانی آن‌ها اهمیت قائل هستید.

 سخن آخر!

هر مرحله از افزایش سرمایه برنامه ریزی خاصی نیاز دارد و تنها با رعایت اصول آن می‌تواند موفقیت آمیز باشد، اصول سرمایه‌گذاری خانواده و دوستان در استارتاپ هرچند آسان به نظر می‌آید اما اگر به عنوان یکی از موسسان استارتاپ نیاز به این سرمایه‌گذاری دارید باید اصول آن را رعایت کنید، وینداد با در اختیار داشتن کارشناسان حقوقی مجرب در زمینه امور استارتاپ ها می‌تواند به شما کمک کند پس در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط