علامت تجاری شرکت خارجی را در ایران به ثبت رساندم، آیا شکایت آنها مرا به دردسر می‌اندازد؟

علامت تجاری شرکت خارجی را در ایران به ثبت رساندم، آیا شکایت آنها مرا به دردسر می‌اندازد؟

ماجرای یک پرونده؛ ثبت علامت تجاری شرکت خارجی در ایران از حدود ده سال پیش یک شرکت لوازم خانگی اقدام به تجارت بین ایران و مالزی و دیگر کشور‌های جهان می‌نماید. در این بین مدتی کوتاه شرکت آقای امیری را به عنوان نماینده خود در ایران انتخاب می‌کند. اما بعد از مدتی شرکت اقای امیری […]

ماجرای یک پرونده؛ ثبت علامت تجاری شرکت خارجی در ایران

از حدود ده سال پیش یک شرکت لوازم خانگی اقدام به تجارت بین ایران و مالزی و دیگر کشور‌های جهان می‌نماید. در این بین مدتی کوتاه شرکت آقای امیری را به عنوان نماینده خود در ایران انتخاب می‌کند. اما بعد از مدتی شرکت اقای امیری علامت تجاری و اسم تجاری شرکت مذکور را برای کسب وکار خود در ایران ثبت نموده‌ و اقدام به استفاده از اسم و علامت تجاری شرکت لوازم خانگی با هدف رقابت با آن شرکت کرده‌است.

در حال حاضر شرکت لوازم خانگی متوجه این امر شده و یک شکایت مفصل علیه شرکت اقای امیری در دادگاه اقامه کرده‌است. شرکت مذکور از دادگاه درخواست ابطال علامت تجاری و دریافت خسارت از اقای امیری را دارد.

در حال حاضر شرکت آقای امیری دچار دردسر شده و ممکن است اعتباری که در تمام سالهای فعالیتش بدست آورده را از دست بدهد. وکیل او دفاعیات زیادی را در جلسه دادگاه مطرح نموده اما باید دید در نهایت دادگاه چه تصمیمی در این مورد می‌گیرد.

اگر میخواهید از ادامه  پرونده پیش رو و سرنوشت شرکت آقای امیری مطلع شوید این نوشته را تا انتها بخوانید. ممکن است شما یکی ازطرفین پرونده‌ای این چنینی باشید، در اخر اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری یا برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کنند و بدین وسیله خود را به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

ماده ۱ قانون ثبت علامت تجاری و اختراعات، علامت تجاری را این گونه تعریف می کند : علامت تجاری هر گونه علامتی است که شامل نقش ، تصویر، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر، لفاف و غیره که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجارتی در نظر گرفته می شود. علامت تجاری، علاوه بر مشخص و متمایز بودن،  نباید فریبنده باشد. به این معنا که علامت تجاری نباید بیانگر ویژگی باشد که در محصول نیست.

برای آن‌که یک علامت تجاری در بین کاربران شناخته شود و اعتبار کسب کند، سرمایه‌گذاری زیاد و کیفیت بالای کار و زمان قابل توجهی نیاز است. بدیهی‌ست که چنین علامتی، از اعتبار و ارزش بیشتری در بازار برخوردار است. بعضی از کسب‌وکار‌های نوپا در شروع فعالیت خود نمایندگی یک علامت تجاری شناخته شده  را می‌گیرند. بعضی دیگر نیز با هدف رقابت نامشروع اقدام به ثبت علامت تجاری شرکت خارجی در ایران می‌کنند تا شاید بازار فروش بیشتری برای محصولات خود بیابند.

بنابراین انتخاب علامت تجاری بسیار مهم است چرا که امروزه دعاوی تشابه در علامت تجاری زیاد مطرح می‌شود و از رایج‌ترین دعاوی مالکیت فکری است. بنابراین بهتر است در این زمینه با وکلای متخصص این حوزه مشوت کنید.

فراموش نکنید که شما می‌توانید با سیستم ثبت برند وینداد علامت تجاری و برند خود را به آسانی و مطمئن ثبت کنید.

آیا ثبت علامت تجاری شرکت خارجی در ایران می‌تواند مشکل‌ساز باشد؟

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در سراسر جهان با ثبت علامت تجاری سعی دارند تا تجارت خود را به شکلی متمایز و ممتاز مطرح کنند و از حقوق مالکیت فکری خود حفاظت کنند. وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا، در برخی موارد رقابت‌های پرخطری را برای دارندگان علامت‌های تجاری به دنبال دارد.

در پرونده پیش رو از شرکت آقای امیری به دلیل ثبت علامت تجاری شرکت خارجی در ایران که سابقا نمایندگی آن را داشته، شکایت شد و شرکت مذکور خواهان ابطال علامت تجاری شرکت آقای امیری و علاوه بر این گرفتن خسارت از او شد.  شرکت آقای امیری در ابتدا برای دفاع بیان کرد که شرکت او پیش از شرکت خارجی این علامت تجاری را در ایران به ثبت رسانده و قبل از شرکت خارجی در ایران از این علامت استفاده نموده‌است.

اما دادگاه‌ دفاعیات آقای امیری را رد کرد و هم دادگاه بدوی و هم  تجدید‌نظر به این صورت رای دادند که : کلمه مورد نظر برای اسم و علامت تجاری در سال 2005 به عنوان اسم تجاری در کشور مالزی به ثبت رسیده که مطابق ماده 8 کنوانسیون پاریس و مواد 46 و 47 قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری حتی بدون ثبت هم قابل حمایت است و هرگونه استفاده از نام تجاری توسط اشخاص ثالث به صورت نام تجاری یا علامت یا هرگونه استفاده از آن ها که عرفا باعث فریب عموم شود غیرقانونی است.

برای دادگاه محرز است که شرکت تجاری خارجی پیش از شرکت ایرانی این نام تجاری را استفاده کرده و شرکت آقای امیری با دانستن این امر اقدام به استفاده از این نام نموده که از مصادیق رقابت نامشروع است و قابل ابطال می‌باشد.

دلایل رد علامت تجاری توسط دادگاه

با توجه به آنچه ذکر شد دادگاه با استناد به مواد

– 8 کنوانسیون پاریس و مواد 46 و 47 قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری

– بندهای الف و ز ماده 32 و 40 و 41 قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری

–  مواد 198 و 519 از قانون آیین دادرسی مدنی

حکم به ابطال علامت و نام تجاری و محکومیت وی به منع استفاده از علامت تجاری و پرداخت خسارت توسط شرکت آقای امیری را صادر کرد.

از آنجایی که کشورما به توافقنامه پاریس پیوسته این کنوانسیون همانند قوانین داخلی ما قابل اجرا است و توسط دادگاه‌های ایران رعایت می‌شود. همانگونه که ضمانت اجرای معاملات و اعمال حقوقی نماینده ، بدون اجازه اصیل(طرف قرارداد) باعث بی اثر شدن الزام به قراداد می‌شود، مشابه همین سیستم در خصوص علائم تجاری پیش بینی شده است.

بنا بر ماده 6 کنوانسیون در صورتی که کارگزار یا نماینده شخصی که مالک علامت در یکی از کشورهای اتحادیه می‌باشد، بدون داشتن اختیار قانونی از مالک آن مبادرت به تقاضای ثبت علامت در یک یا چند کشور عضو اتحادیه به نام شخصی خود بنماید، مالک علامت حق اعتراض به ثبت یا درخواست حذف علامت را داشته و نیز می تواند چنانچه قانون کشور مجاز بداند، انتقال علامت مزبور را با نام خود درخواست کند، مگر آنکه کارگزار یا نماینده اقدامات خود را در این زمینه توجیه نماید.

در بند 2 همین ماده، حق اعتراض برای مالک علامت مفروض دانسته شده و در بند 3 نیز، در واقع در پی دست یافتن به نوعی ضمانت اجرا جهت حق اعتراض مالک اصلی علامت، در قوانین و مقررات داخلی می باشد که حقوق و مالک نسبت به علامت تجاری را از ضایع گردیدن مصون داشته و حق احیاناَ از دست رفته وی را احقاق نماید.

برای ثبت علامت تجاری شرکت خارجی در ایران مشورت کنید!

پرونده پیش رو تنها بخشی از مواردی‌ست که امروزه در موضوع علامت تجاری مطرح می‌شود. با دقت در همه ابعاد آن متوجه می‌شویم که اگر شرکت اقای امیری در ابتدای کار با کارشناس حقوقی متخصص در امر علامت تجاری یا وکلای مجرب در این حوزه مشورت می‌کرد امروز این ضرر بزرگ را متحمل نمی‌شد. برای اینکه به چنین دردسرهایی در کار خود رو به رو نشوید بهتر است هرچه زودتر از یک کارشناس یا وکیل خبره در این کار کمک بگیرید. ما در وینداد همه نیروهای حرفه‌ای در این کار را برای کمک به شما آماده کرده‌ایم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و