چند گفتار در مورد فضای کار اشتراکی

چند گفتار در مورد فضای کار اشتراکی که قبل از ورود به آن باید بدانید!

یکی از موضوعات مدرن در فضای کسب و کارها امروزه فضای کار اشتراکی است. در دنیای استارتاپ ها هم چنان که تحولات گسترده‌ای ایجاد شده است یکی از این موارد استفاده از این فضای جذاب و جدید است. در این نوشتار با مفهوم فضای کار اشتراکی بیشتر آشنا می‌شویم. در ادامه مطالعه مطالب را از […]

یکی از موضوعات مدرن در فضای کسب و کارها امروزه فضای کار اشتراکی است. در دنیای استارتاپ ها هم چنان که تحولات گسترده‌ای ایجاد شده است یکی از این موارد استفاده از این فضای جذاب و جدید است. در این نوشتار با مفهوم فضای کار اشتراکی بیشتر آشنا می‌شویم. در ادامه مطالعه مطالب را از دست ندهید.

فضای کار اشتراکی چیست؟

فضای کار اشتراکی (Coworking) روشی برای کار کردن است که شامل یک فضای کار به اشتراک گذاشته شده است یک دفتر کار و فعالیت‌های مستقل که برخلاف محیط‌های اداری معمولی، فضای کار اشتراکی معمولاً توسط یک سازمان مشترک به کار برده نمی‌شود.
شاید این طور جا افتاده باشد که فضاهای کار اشتراکی الزاماً برای استارتاپ ها ساخته و مهیا می‌شوند بلکه اغلب توسط کسب و کارهای نوین و استارتاپ ها به کار برده می‌شود. در فضاهای کار اشتراکی ملزومات فیزیکی اساسی کار به گونه‌ای فراهم می‌شود که بعضاً شتاب دهنده‌های کسب و کار یا مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ نیز ممکن است در این فضاها مستقر شوند.
این فضاها ممکن است با توجه به شرایط موجود محلی برای تمرکز در موضوعی خاص راه اندازی شوند، مثلاً برای توسعه بازسازی یا توسعه گردشگری. معمولاً این فضاها امکاناتی را فراهم می‌کنند که شامل اتاق جلسات، میز کار، برق اینترنت پرسرعت و چای و قهوه رایگان است.

فضاهای کار اشتراکی واجد چه ویژگی‌هایی هستند؟

۱_ فضای کار اشتراکی از مدل‌های متفاوت کسب و کار استفاده می‌کنند. برخی از این فضاها که به صورت مشترک مدیریت می‌شوند، سازمان‌هایی غیرانتفاعی هستند و فقط مبلغی بابت تأمین هزینه‌های دفتر دریافت می‌کنند، اما مدل‌های دیگر حق اشتراک ثابت دارند یا آن که مطابق با تعداد روزهای استفاده از فضای کار در هفته، ماه یا سال اجاره دریافت می‌کنند.

۲_ یکی از ویژگی‌های فضای کار اشتراکی این است که معمولاً گزینه‌های مختلفی متناسب با نیاز افراد مختلف ارائه می‌کنند. برخی از سازمان‌ها مکان‌های متفاوتی دارند که اعضا می‌توانند به همه آن‌ها دسترسی داشته باشند و سایر فضاها ویزای فضای کار اشتراکی صادر می‌کنند تا اعضا به همه ساختمان‌های عضو گروه دسترسی رایگان داشته باشند.

۳_ این محیط‌ها محل‌هایی اجتماعی از افرادی هستند که در عین آن که به انجام فعالیت‌های مستقل می‌پردازند، ارزش‌هایی را هم به اشتراک می‌گذارند و البته افرادی که تمایل به همیاری و همفکری دارند می‌توانند با کار کردن در کنار افرادی که برای انجام فعالیت‌هایی در یک محیط مشترک در کنار یکدیگر ارزش قائل هستند اتفاق بیفتد.

۴_ این فضا به عنوان راه حلی مناسب برای مشکل بسیاری از افرادی است که به شکل کارمزدی کار در منزل را تجربه کرده‌اند.

۵_ در فضای کار اشتراکی یکی از نکات ویژه آن است که افرادی که در این فضاها حضور دارند و از این فضاها استفاده می‌کنند به نوعی رفتارهای متفاوتی دارند و احساس می‌کنند که کار به مراتب ویژه‌تر و تحت کنترل بیشتری دارند که آمیخته با اهداف قدرتمندتر و جدی است.

۶_ فضای کار اشتراکی یک موقعیت بسیار خوب برای صرفه جویی در هزینه‌هاست. هم چنین این امکان وجود دارد که در فضاهای کار اشتراکی از امکانات خوب و لازم برای توسعه کسب و کارتان استفاده کنید.

فرهنگ فضای کار اشتراکی چیست؟

فضای کار اشتراکی به گونه‌ای هستند که به محض این که وارد آن می‌شوید متوجه می‌شوید که با دفاتر کار معمولی بسیار تفاوت دارد.
در واقع با ورود به این فضاها آنچه مشاهده می‌کنید تعدادی از ساکنین این فضاها هستند که به صورت خصوصی در میزهای خود مشغول به کارهایشان هستند و تعدادی دیگر نیز مشغول مکالمه در میزهای بزرگ اشتراکی هستند. این همان تصویر غالبی است که از فضاهای کار اشتراکی بیشتر دیده‌ایم.
فضاهای کار اشتراکی به نوعی دفاتر کاری مشترکی هستند که اصولاً فضاهایی مقرون به صرفه می‌باشند برای آن دسته از افرادی که دیگر دوست ندارند به تنهایی کار کنند.
در واقع فضاهای کار اشتراکی علاوه بر مجموعه‌ای از امکانات دفتری یک گروه را نیز تأمین می‌کنند. در فضاهای کار اشتراکی علاوه بر فرهنگ خاص هزینه هم مهم است. یکی از مزایای مهم این فضاهای کار اشتراکی این است که توانایی اجاره امکانات مورد نیاز نیز مهم است چرا که در این فضاها هزینه‌های مورد نیاز منعطف بوده و هزینه‌های عضویت متفاوت است.

فضاهای کار اشتراکی مورد استفاده چه افرادی است؟

۱_ استارتاپ‌ها:

شاید یکی از دلایلی که فضای کار اشتراکی مورد علاقه استارتاپ ها می‌باشد این است که این فضاها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. در واقع در این فضاها موقعیت‌هایی از جمع‌هایی پیش می‌آید که افراد متفاوتی دور هم جمع شده‌اند و از این شانس برخوردار هستند که از مشارکت و همکاری با افراد دیگر بهره مند شوند.

۲_ فریلنسرها:

شاید مهم‌ترین خصیصه فضاهای کار اشتراکی در جمع بودن است که بهترین گزینه ممکن است چرا که انعطاف در انتخاب ساعت و برنامه کاری وجود دارد.

۳_ تیم‌های کوچک:

این فضاها مناسب برای تیم‌های کوچک هستند چرا که نوعی از برابری و موازنه میان ماهیت فضاهای کار اشتراکی و اهداف فریلنسرها و استارتاپ ها وجود دارد.

۴_ سازمان‌های بزرگ:

این روزها برخی از شرکت‌هایی که دارای قوه تفکر و مطالعاتی بالاتری هستند وارد این فضاها نیز شده‌اند و نتایج خوبی در این راه به دست آورده‌اند.

فضاهای کار اشتراکی در کشور ما چگونه است؟

در کشور ما هم به دلیل شکل‌گیری بسیاری از استارتاپ‌ها فضای کار اشتراکی نیز در حال گسترش است. برخی از فضاهای کار اشتراکی در تهران از جمله تیوان، باکس و زاویه است.

سخن آخر

فضای کار اشتراکی دنیایی نوین پر چالش و جذابی است که در سراسر دنیا در حال رونق است بدون شک از نیازهای بازارهای پویا و کسب و کارهای نوین همین فضاهای کار اشتراکی است که می‌تواند با قدرت هرچه تمام‌تر تحولات و نتایج مناسبی در فضای کار ایجاد کند.
فراموش نکنید که برای شروع به این کار باید قرارداد فضای کار اشتراکی را تنظیم کنید. همچنین شما در صورت نیاز به قراردادهای دیگر برای شروع فعالیت خود می‌توانید به بانک قراردادهای وینداد مراجعه کرده و از قراردادهای اصولی ما استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط