قرارداد اجاره برند

قرارداد اجاره برند چیست و چه نکات قانونی دارد؟

برند یا نام تجاری از مهم‌ترین موضوعات در پیشرفت یک کسب‌وکار است که صاحبان تجارت‌ها باید در انتخاب آن دقت کنند. حتی اگر شما صاحب یک برند ایده‌آ‌‌ل باشید اگر تبلیغات مناسبی را برای برند خود انجا‌م ندهید ممکن است برند شما نتواند مزیت‌هایی را که به خاطر آن ایجاد شده است را به دست […]

برند یا نام تجاری از مهم‌ترین موضوعات در پیشرفت یک کسب‌وکار است که صاحبان تجارت‌ها باید در انتخاب آن دقت کنند. حتی اگر شما صاحب یک برند ایده‌آ‌‌ل باشید اگر تبلیغات مناسبی را برای برند خود انجا‌م ندهید ممکن است برند شما نتواند مزیت‌هایی را که به خاطر آن ایجاد شده است را به دست آورد.

اما گاهی پیش می‌آید که بنا به دلایل مختلف برخی از صاحبان یک برند خوب تمایل نداشته باشند که بیشتر از این در حوزه جاری، فعالیت داشته باشند. در این صورت متقاضیان بسیاری وجود دارند که تمایل دارند این برند را از آن خود کنند. نقل‌ و انتقال مالکیت برند یا اجاره آن مسائلی است که در این گونه موقعیت‌ها پیش می‌آید.

ما در این مقاله تلاش داریم تا شما را با شرایط این قرارداد آشنا کنیم. این قرارداد تجاری، در قالب قرارداد صلح قرار می‌گیرد. در طی این قرارداد فردی که قصد انتقال مالکیت را دارا است مصالح و فردی که قصد دریافت مالکیت برند را دارد، متصالح می‌نامند.

 

تفاوت انتقال مالکیت برند و اجاره برند

اگر شما قصد ادامه کار با برند تولیدی‌تان را ندارید می‌توانید آن را به صورت کامل به فرد دیگری واگذار کنید، در این صورت باید نمونه قرارداد اجاره برند را تهیه نموده و کارهای انتقال مالکیت را به صورت قانونی انجام دهید. پس از نقل و انتقالات شما دیگر هیچ حقی نسبت به برند نخواهید داشت و نمی‌توانید فعالیت با این برند را انجام دهید. هر گونه اقدامی از جانب شما در این خصوص تخلف محسوب می‌شود.

اگر شما قصد ندارید با برند خود کار کنید اما در صورتی که تمایل ندارید که مالکیت آن را از دست دهید، قادر خواهید بود برند خود را به شخص سومی اجاره دهید. یعنی شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی این اجازه را خواهند داشت تا با برند مورد نظر فعالیت‌هایی را انجام دهند در صورتی که شما هنوز مالک اصلی این برند هستید. در این حالت نیز باید قراردادی مابین شما و شخص یا اشخاص سوم بسته شود که در بندهای آن مبلغ اجاره و مدت زمان آن به طور دقیق مشخص شده باشد.

 

مشخصات مورد نیاز در نمونه قرارداد اجاره برند

این نمونه قرارداد دارای بندهای مختلفی است که باید بین دو طرف معامله مورد توافق قرار بگیرد تا اجاره برند صورت بگیرد. این قرارداد شامل مشخصات هویتی موجر و مالک بوده و درباره مدت اجاره، میزان اجاره‌بها و نحوه پرداخت آن اطلاعاتی را دریافت و ثبت خواهد کرد تا تمام جوانب قانونی کار سنجیده شود.

  1. مشخصات موجر

در این بند که بند اول این نمونه قرارداد اجاره برند است، موجر باید اطلاعات دقیق و صحیحی را وارد نماید. در نظر داشته باشید که از صحت اطلاعات ورودی اطمینان حاصل کنید تا در پیگیری‌های بعدی با مشکلی در این خصوص مواجه نشوید. توجه داشته باشید که اگر مالک برند بیش از یک نفر باشد باید اطلاعات تمام مالکان حقیقی و حقوقی در این قسمت ثبت شود.

در واقع موجر شخصی است که مالکیت برند را در اختیار داشته و تمایل دارد آن را به فرد دیگری انتقال دهد. در این قسمت باید اطلاعاتی مانند نام، شماره شناسنامه، کد ملی، کد پستی، محل سکونت، شماره تلفن را وارد نمائید. از طرفی مالک برند باید کد اقتصادی حوزه فعالیت خود را مشخص کرده و مدیریت یا نمایندگی برند را معرفی نماید.

  1. مشخصات مستأجر

مستأجر شخصی است که قصد اجاره برند را دارد. در این قسمت نیز باید مشخصات فردی مستأجر یا مستاجرین به طور دقیق وارد شود. اطلاعات مورد نیاز در این بخش نیز همانند اطلاعات موجر خواهد بود که در هنگام ورود باید از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل نمائید. در تبصره ای از این ماده عنوان شده که باید یک کپی معتبر از آخرین آگهی چاپ‌شده در روزنامه‌های رسمی تهیه شده و به صورت پیوست به قرارداد باشد. این مدرک گواهی تأیید سمت امضاءکنندگان قرارداد است.

  1. موضوع معامله در نمونه قرارداد اجاره برند

در بند بعدی این قرارداد شما باید موضوع قرارداد را مشخص نمائید. برای این منظور باید نام یا علامت تجاری شکه قصد واگذاری دارید را مشخص کنید. پس از وارد کردن نام تجاری، باید شماره ثبت موجود در گواهی ثبت برند و سری آن را در متن قرارداد وارد نمائید. این قرارداد طبق نظارت‌های سازمان مالکیت صنعتی عقد خواهد گردید بنابراین باید بند مذکور درباره نوع این شرکت و اداره را در نمونه قرارداد اجاره برند ثبت نمائیم.

شما در متن موضوع معامله اعلام خواهید داشت که قصد دارید حق استفاده و بهره‌برداری از برند خود را به شخص مذکور اعطا نموده و شما به عنوان مالک برند دیگر قادر به استفاده از برند نخواهید بود. اگر متن قرارداد را این گونه تنظیم نمائید، اجاره برند به صورت انحصاری خواهد بود. اما اگر در قسمت‌های مختلف شخص یا اشخاص دیگری را نیز معرفی کنید اجاره انحصاری نبوده و افراد نام برده نیز اجازه بهره‌برداری و استفاده از برند را خواهند داشت.

در صورتی که اجاره‌نامه شما به صورت انحصاری باشد، شما پس از تاریخ امضا قرارداد به هیچ عنوان حق استفاده از این برند را در خدمات و محصولات خود نخواهید داشت. هر گونه اقدامی در این جهت خلاف قوانین ثبت برند بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

  1. پیوست‌های قانونی

شما پس از پر کردن بندهای مختلف این قرارداد باید اسناد و مدارکی را آماده‌سازی کرده و به همراه این نمونه قرارداد اجاره برند همراه نمائید. گفتنی است که مرجع رسمی و قضائی که وظیفه نظارت بر این نوع قراردادها را دارد، اداره مالکیت معنوی بوده که این مدارک در واقع به این مراکز ارسال خواهد شد تا تاییدیه نهایی آن‌ها ابلاغ شود.

یک کپی معتبر از آخرین تغییرات هر دو طرف قرارداد که در روزنامه‌های رسمی منتشر شده، باید تهیه شود. همچنین گواهی ثبت برند که دارای شماره ثبت و سری رسمی و قانونی باشد نیز از ملزومات نمونه قرارداد اجاره برند است که باید به همراه قرارداد وجود داشته باشد. هر نوع سند یا مدرکی که بین طرفین در این قرارداد امضا می‌شود باید به این قرارداد پیوست شود.

  1. مبلغ و طریقه پرداخت

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های هر نمونه قرارداد اجاره برند تعیین مبلغ به حروف و رقم و طبق ارز معتبر و رایج کشور است. این مبلغ به صورت توافقی میان طرفین بوده و هیچ مبلغ ثابتی در این خصوص وجود ندارد. در این وضعیت معمولاً مبلغ کلی در چند نوبت بین مصالح و متصالح رد و بدل می‌شود. به همین دلیل این پرداخت‌ها تقسیم‌بندی شده و در متن قرارداد این نوع تقسیم‌بندی‌ها باید درج شود. همچنین در صورتی که یک یا چند فقره چک بین طرفین رد و بدل می‌شود یک رونوشت از آن و تاریخش باید در قرار داد ذکر شود.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در مورد قرارداد اجاره‌ی برند به شما عزیزان ارائه کنیم.

تنظیم قرارداد اجاره برند با وینداد

ما در وینداد با در اختیار داشتن تیم تخصصی قراردادنویسان، می‌توانیم قرارداد مورد نیاز شما را برای‌تان تنظیم یا بررسی کنیم. بانک قراردادهای وینداد نیز دارای قراردادهای اصولی و قانونی است که کار شما را در برقراری ارتباط با طرف قرارداد راحت می‌کند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و