قرارداد فروش محصولات در اینترنت چه نکاتی دارد؟

قرارداد فروش محصولات در اینترنت چه نکاتی دارد؟

فروش محصولات در اینترنت تحول خوبی را در دنیای امروز به‌وجود آورد. زیرا امروزه مردم اکثر وقت خود را صرف کسب‌وکار خود می‌کنند و وقت کافی برای حضور در بازارهای سنتی و جستجوی کالای‌های مورد نیاز خود ندارند و در صورت عدم وجود فروشگاه‌‌های اینترنتی، دائم خریدهای خود را به تأخیر می‌انداختند و گاهی از […]

فروش محصولات در اینترنت تحول خوبی را در دنیای امروز به‌وجود آورد. زیرا امروزه مردم اکثر وقت خود را صرف کسب‌وکار خود می‌کنند و وقت کافی برای حضور در بازارهای سنتی و جستجوی کالای‌های مورد نیاز خود ندارند و در صورت عدم وجود فروشگاه‌‌های اینترنتی، دائم خریدهای خود را به تأخیر می‌انداختند و گاهی از خرید صرف نظر می‌کردند.

امروزه با حمایت‌های قانون‌گذار از خریداران کالا به‌شکل اینترنتی، سخت‌گیری‌های قانونی که نسبت به فروشندگان برای تأسیس فروشگاه اینترنتی اعمال شده و قوانینی که برای کلاهبرداران در این عرصه وجود دارد، مردم به مرور زمان به این فروشگاه‌ها اعتماد بیشتری کردند و برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های رفت‌وآمد ترجیح دادند از فروشگاه‌های اینترنتی خرید نمایند.

در این مقاله درباره قرارداد فروش اینترنتی کالاها، قانون حاکم براین قرارداد، مزایای فروش محصولات به‌ شکل اینترنتی و قوانین خرید و فروش کالا در فضای مجازی توضیح خواهیم داد.

 

قرارداد فروش اینترنتی محصولات

قرارداد فروش محصولات به شکل اینترنتی، بین سایت‌های تخصصی فروش و صاحبان کالا منعقد می‌شود. سایت‌های تخصصی فروش با استفاده از تبلیغات متنوع و ایجاد اعتماد در صاحبان کالا مسئولیت فروش کالاهای آن‌ها را برعهده می‌گیرند و در قبال انجام این کار درصدی از درآمد حاصل از فروش کالا را دریافت می‌نمایند. این شیوه به صاحبان کالا کمک می‌‌کند تا محصولات خود را در فضای مجازی با تبلیغات بهتر به‌فروش برسانند وعلاوه‌بر فروش کالا به‌طور سنتی در مغازه‌های بازار از مزایای فضای مجازی بهره ببرند. نمونه‌ای از سایت‌های تخصصی فروش که حتماً نام آن به‌گوش‌تان خورده دیجی کالا است.

 

مزایای فروش محصولات به شکل اینترنتی

فروش محصولات به شکل اینترنتی مزایای زیادی به‌همراه خود دارد (باید به خاطر داشته باشید برای بهره‌مندی از همه مزایا و دوری از اختلافات در فضای مجازی، امضا قرارداد فروش محصولات در اینترنت ضروری است) :

۱.فرآیند خرید سریعتر

مشتریان می‌توانند زمان کمتری را صرف خرید آنچه می‌خواهند بکنند. آنها به‌راحتی می‌توانند بسیاری از موارد را در یک زمان مرور کنند و آنچه را که دوست دارند خریداری کنند. وقتی فروشگاه‌ها آنلاین هستند، مشتریان می‌توانند اقلامی را پیدا کنند که در فروشگاه‌های فیزیکی دور از آن‌ها موجود است یا در محل اقامت آن‌ها یافت نمی‌شود.

۲.کاهش هزینه

یکی از بزرگترین مزایای تجارت الکترونیک که فروشندگان را به فروش آنلاین علاقه‌مند می کند کاهش هزینه‌ها است. بسیاری از فروشندگان برای حفظ فروشگاه فیزیکی خود مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی هستند. آن‌ها ممکن است نیاز به پرداخت هزینه‌های اضافی مانند اجاره، تعمیرات، طراحی فروشگاه وغیره داشته باشند. در مواردی هم ممکن است، فروشندگان به سودی نرسند و یا حتی سرمایه اولیه خود را هم از دست بدهند.

۳.تبلیغات و بازاریابی مقرون به صرفه

فروشندگان مجبور نیستند برای تبلیغ اقلام خود پول زیادی خرج کنند. دنیای تجارت الکترونیک راه‌های مقرون به صرفه و سریع برای بازاریابی آنلاین دارد. بازارهای تجارت الکترونیک کانال‌های بصری هستند و فروشندگان می‌توانند محصول خود را به نمایش بگذارند و آن‌ها را به‌فروش برسانند.

۴.انعطاف پذیری برای مشتریان

مشتریان همیشه در یک بازار تجارت الکترونیک حضور دارند، اگر تسهیلاتی دریافت کنند از خریدهای آنلاین استقبال می‌کنند. این تسهیلات شامل ارسال رایگان (معمولاً با حداقل ارزش سبد خرید)، تحویل سریع سفارش و تخفیف‌ها است.

آن‌ها همچنین نظرات خود را در مورد چیزهایی که می‌خرند به اشتراک می‌گذارند. بررسی‌های خوب منجر به دو مزیت تجارت الکترونیک می‌شود. یکی این است که خریداران بر اساس تعداد نظرات مثبت به فروشگاه شما اعتماد می‌کنند. مورد دیگر این است که می‌تواند به شما کمک کند اقلام پرفروش خود را شناسایی کنید. فروشندگان می‌توانند از این انعطاف‌ پذیری مشتری برای ایجاد درآمد خود استفاده کنند.

۵.بدون محدودیت دسترسی به خریداران

یک فروشنده با یک فروشگاه فیزیکی ممکن است فقط بتواند به تعداد محدودی از خریداران دسترسی پیدا کند. ممکن است برای خریداران محدودیت فاصله وجود داشته باشد. بازار تجارت الکترونیک سیستم تدارکات و تحویل خاص خود را دارد و و محدودیت دسترسی برای خریداران و فروشندگان وجود ندارد.

۶.وجود چندین حالت پرداخت وجه کالا

خریداران شخصی‌سازی را دوست دارند، همین امر در مورد پرداخت سفارشات آن‌ها نیز صدق می‌کند. بازارهای تجارت الکترونیک چندین حالت پرداخت را مجاز می‌کنند مانند وجه نقد هنگام تحویل و پرداخت آنلاین.

 قانون حاکم بر قرارداد فروش محصولات به شکل اینترنتی

قانون حاکم بر قرارداد فروش محصولات در اینترنت قانون مدنی است و مطابق ماده ۱۰ این قانون، این قرارداد در زمره قراردادهای خصوصی قرار می‌گیرد. اگر قرارداد به‌گونه‌ای تنظیم شود که بر خلاف اخلاق حسنه نباشد و نظم عمومی جامعه را خدشه‌دار نکند، قرارداد صحیحی تلقی می‌شود. البته مسائل حقوقی از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است و برای تشخیص صحت قرارداد مشورت با یک مشاور حقوقی الزامی است.

 

مفاد قرارداد فروش محصولات به شکل اینترنتی

۱.مشخصات کامل طرفین قرارداد باید ذکر شود.

۲.موضوع قرارداد باید با دقت کامل توضیح داده شود یعنی مشخص شود که طرفین قرارداد چه تعهداتی نسبت به یکدیگر دارند.

۳.مدت زمان قرارداد حتماً قید شود.

۴.نحوه پرداخت پول کالاهای فروخته شده توسط فروشگاه اینترنتی و میزان سهم فروشگاه اینترنتی حتماً تعیین شود.

۵.کالاهای مورد معامله در قرارداد باید مشخص باشند.

۶.در مورد شرایط پایان قرارداد حتماً تصمیم‌گیری شود.

۷.تعیین مرجع حل اختلاف برای زمانی که بین طرفین قرارداد اختلافی ایجاد می‌شود ضروری است.

 

قانون حاکم بر خرید و فروش کالا در فضای‌مجازی

قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲ بر خریدوفروش کالاها در فضای مجازی حاکم است. تجارت الکترونیک مبتنی به صنعت اینترنت و خریدوفروش محصولات یا خدمات از طریق وسایل الکترونیکی است.

تجارت الکترونیک ترکیبی از فناوری اینترنت، بازاریابی اینترنتی و بسیاری دیگر از فناوری‌ها و سیستم‌های تجاری نوآورانه است. درحالی که تجارت الکترونیکی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، یکی از رایج‌ترین شیوه‌های مرتبط با تجارت الکترونیکی، فهرست کردن محصولات برای فروش در یک وب سایت است. از دیگر نمونه‌های تجارت الکترونیک می‌توان به فروش اپلیکیشن موبایل، خرید الکترونیکی کتاب، حراج آنلاین و تهیه خدمات مختلف از طریق وب اشاره کرد.

 

سخن پایانی

در این مقاله از قرارداد فروش محصولات به‌‌ شکل اینترنتی و مزایای آن صحبت کردیم. همان طور که می‌دانید تنظیم قرارداد از لحاظ حقوقی دارای مسائل پیچیده‌ای است که بدون کمک متخصصان حقوقی،‌ ممکن است به دلیل یک قرارداد غیرحرفه‌ای  دچار ضرروزیان‌های فراوانی شوید. پیشنهاد ما این است که از خدمات حقوقی وینداد و متخصصین ما استفاده نمایید.

برای دانلود قرارداد مورد نظر خود سری به بانک قراردادهای وینداد بزنید و برای تنظیم قرارداد اختصاصی خود درخواست‌تان را ثبت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط