مالیات-شرکت-دانش-بنیان-چقدر-است

مالیات شرکت دانش بنیان چقدر است ؟ و چگونه محاسبه می‌شود؟

همانگونه که می‌دانید امروزه ثبت شرکت‌هایی که به صورت دانش بنیان است بسیار رشد پیدا کرده است به این خاطر که این گونه از شرکت‌ها مزایایی هم دارند. شاید بتوان گفت که عدم پرداخت مالیات شرکت دانش بنیان یکی از مزایایی است که باعث محبوبیت این شرکت‌ها شده است. در این مقاله به بررسی مالیات […]

همانگونه که می‌دانید امروزه ثبت شرکت‌هایی که به صورت دانش بنیان است بسیار رشد پیدا کرده است به این خاطر که این گونه از شرکت‌ها مزایایی هم دارند. شاید بتوان گفت که عدم پرداخت مالیات شرکت دانش بنیان یکی از مزایایی است که باعث محبوبیت این شرکت‌ها شده است. در این مقاله به بررسی مالیات دانش بنیان و مالیات ثبت شرکت دانش بنیان می‌پردازیم.

شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت دانش بنیان در واقع شرکتی است که بر پایه علم و دانش و گاها ثبت اختراع می‌باشد به طور کلی ‌میتوان بیان کرد که شرکت‌های دانش بنیان از لحاظ پرداخت مالیات به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ذیل به آن می‌پردازیم ولی لازم است که ابتدا شرکت‌‌های دانش بنیان را از لحاظ کالا و خدماتی که ارائه می‌دهند معرفی کنیم.

  • برخی از شرکت‌های دانش بنیان فعالیت پیچیده و سطح بالایی دارند. منظور از سطح بالا این است که فعالیت این دسته از شرکت‌ها بر اساس فناوری است و فناوری سطح بالایی را ارائه می‌دهند.
  • دسته‌ای دیگر از آنها فعالیت چنان پیچیده‌ای ندارند و به اصطلاح گفته می‌شود که این گونه از شرکت‌ها، شرکت‌های سطح یک اند.

گاهی اوقات به این شرکت‌ها نوپا و تولید هم گفته می‌شود که همانگونه که از اسم آن پیدا است تازه تاسیس‌اند یا اینکه تولیدکننده هستند و قبلا در زمینه تولید کالا و فناوری تولیداتی داشته اند.

انواع مالیات شرکت‌ دانش بنیان

همانطور که می‌دانید لازم است که شرکت‌ها مالیات پرداخت کنند. معمولا مالیاتی که برای این شرکت‌ها وجود دارد به موارد ذیل تقسیم ‌می‌شود :

  • مالیات بر درآمد دانش بنیان: به این معنا که به خاطر فعالیت‌هایی که دانش بنیان دارد باید مبلغ و درصدی را برای مالیات کنار بگذارد.
  • ارزش افزوده و مالیات آن : به معنای انجام فرایند تبدیل کالای خام به کالای با ارزش است که به دلیل همین فرایندی که روی کالا انجام شده است باید مالیات پرداخت شود.
  • برخی از مالیات‌های تکلیفی: وظایفی که باید توسط شرکت‌ها انجام شود و نیاز است که برای انجام آن مالیات پرداخت شود. این نوع مالیات در واقع بخشی از مالیات بر درآمد است.

انواع دیگری از مالیات‌ها برای شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد که شامل مالیات‌های مربوط به اموال دانش بنیان است که نیاز است برای آن نیز مالیات پرداخت شود. با اینحال برخی از دانش بنیان‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند. البته قابل ذکر است که  انواع مالیات دانش بنیان و پرداخت آن بستگی به نوع دانش بنیان دارد.

البته معاف بودن شرکت دانش بنیان از پرداخت مالیات به این معنا نیست که از تمامی موارد مالیاتی معاف هستند بلکه گاهی اوقات لازم است که در برخی از موارد مالیات شرکت دانش بنیان پرداخت گردد که در قسمت معافیت مالیاتی به آن پرداخته شده است.

معافیت مالیات شرکت دانش بنیان

نمی‌توان تمامی شرکت‌هایی که به صورت دانش بنیان ثبت می‌شود را در یک دسته و گروه قرار داد به این خاطر که مالیات این شرکت‌ها هم یکسان نیست. در  ذیل به معرفی شرکت دانش بنیان از لحاظ پرداخت مالیات می‌پردازیم:

  • دانش بنیانی که در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند: معمولا این دسته از شرکت‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند. در واقع قانون برای این دسته از شرکت‌ها امتیاز ثبت شرکت در مناطق آزاد را می‌دهد به این خاطر که این گونه از پارک‌ها معمولا زیر نظر وزارت علوم می‌باشند.
  • دسته دیگر از شرکت‌ها مستقر در پارک‌های علم وفناوری نیستند: برای اینکه این دسته از شرکت‌ها از مالیات شرکت دانش بنیان را نداشته باشند لازم است که برخی از شرایط را دارا باشند. اولا که باید کارگروه مربوطه کالا و خدمات را ارزیابی کند که آیا مشمول داشن بنیان شدن است یا خیر و دوما اینکه لازم است مدیران مربوطه درخواست خود برای دانش بنیان شدن را ثبت کرده باشند. در صورتی که تمامی مراحل مربوطه به درستی پیش رود، این دسته از شرکت‌ها تنها از مالیات بر درآمد معاف خواهند بود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که معافیت مالیاتی فقط برای شرکت‌های نوپا نوع یک و تولیدی نوع است و باقی شرکت‌ها نیاز است که مالیات پرداخت کنند. همچنین این معافیت فقط شامل مالیات مستقیم ناشی از تولید محصول دانش بنیان است و اگر محصول دیگری تولید شود که جزو محصولات دانش بنیان نیست، باید مالیات مربوطه پرداخت گردد.

همچنین توجه کنید که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مربوط به کارکنان برای این شرکت‌ها ضروری است.

نحوه محاسبه مالیات شرکت دانش بنیان

برای محاسبه مالیات دانش بنیان‌ها و پرداخت مالیات لازم است که به موارد ذیل توجه شود:

اولا که شرکت‌ها باید 25 درصد از سودی که به دست می‌آورند به سازمان مالیات کشور پرداخت کنند در حالی که برای شرکت‌های دانش بنیان لازم نیست که این مبلغ پرداخت شود. لازم است که شرکت‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری نیستند توسط کارگروه‌های مربوطه بررسی شوند و سپس میزان مبلغی که باید مالیات پرداخت کنند توسط این کارگروه‌ها بررسی  و اعلام می‌شود.

همچنین باید توجه کنید که برای استعلام مالیات شرکت دانش بنیان و یا هرگونه معافیت‌های مالیاتی نیاز است که وارد سامانه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان شوید.

خدمات ثبت شرکت وینداد

اگر قصد دارید یک شرکت دانش بنیان به ثبت برسانید و اطلاعی از نحوه ثبت و قوانین مربوط به آن ندارید ما توصیه می‌کنیم با کارشناسان وینداد مشورت کنید. تیم وینداد سالهای زیادی در زمینه ثبت شرکت‌ها و خدمات مربوط به شرکت‌ها فعالیت داشته است و از تجربه و تخصص کافی برخوردار است.

استفاده از تجربیات کارشناسان وینداد می‌تواند به شما سودمند باشد کافی است در طول هفته با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

شرکت‌های دانش بنیان با توجه به این که نوع یک هستند و یا نوع دو هستند نیز باید مالیات پرداخت کنند. نحوه محاسبه مالیات با نظر کارگروه مربوطه انجام می‌شود و پس از بررسی نتایج اعلام می‌‌گردد. معمولا شرکت‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند از پرداخت هرگونه مالیاتی معاف اند اما دسته دیگر از شرکت‌ها که در این پارک‌ها نیستند باید ابتدا توسط کارگروه‌های تشخیص صلاحیت ارزیابی شوند.

سوالات متداول

استعلام شرکت‌های دانش بنیان چگونه انجام می‌شود؟

برای استعلام این شرکت‌ها نیاز است که از نام شرکت‌ یا شناسه ملی شرکت استفاده نمود. پس از وارد کردن اطلاعات مربوطه تمامی اطلاعات شرکت مانند محل استقرار شرکت و حوزه فناوری مربوطه مشخص می‌شود.

قدم اول برای ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟

در ابتدا لازم است که یک شرکت به طور عادی به ثبت برسد و سپس برای دانش بنیان شدن شرکت اقدام کنید. برای این منظور باید در سامانه دانش بنیان شدن شرکت‌ها ثبت نام کنید. البته لازم است که تمامی شرایط مربوطه را داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی در وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.