مالیات و بیمه کسب‌و‌کارهای اینترنتی به چه صورت است؟

مالیات و بیمه کسب‌و‌کارهای اینترنتی به چه صورت است؟

مالیات و بیمه کسب‌و‌کارهای اینترنتی یکی از مسائل مهم برای شاغلان و فعالان این حرفه است. در این مطلب شما را با مساله‌ی مالیات و بیمه کسب‌و‌کارهای اینترنتی که یکی از مهم‌ترین مباحث حقوقی درباره‌ی فعالیت اقتصادی وابسته به فضای مجازی است، آشنا خواهیم کرد. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید […]

مالیات و بیمه کسب‌و‌کارهای اینترنتی یکی از مسائل مهم برای شاغلان و فعالان این حرفه است. در این مطلب شما را با مساله‌ی مالیات و بیمه کسب‌و‌کارهای اینترنتی که یکی از مهم‌ترین مباحث حقوقی درباره‌ی فعالیت اقتصادی وابسته به فضای مجازی است، آشنا خواهیم کرد.

کسب‌و‌کاراینترنتی چیست؟

کسب‌و‌کار اینترنتی به نوعی از کسب‌وکار گفته می‌شود که در بستر اینترنت و مبتنی بر پتانسیل‌های آن انجام می‌گیرد و بدون استفاده از فضای مجازی، امکان ادامه‌ی این کسب و کار وجود نخواهد داشت که لزوما هدفش کسب درآمد است.  از جمله انواع کسب‌و‌کار اینترنتی می‌توان به تولید محتوا و فروش کالا و خدمات، اشاره کرد.

عموما کسب‌و‌کارهای اینترنتی بر سه محور کلی استوارند که هر‌کدام از آن‌ها خود به چند زیر مجموعه دیگر دسته‌بندی می‌شوند:

  • کسب‌و‌کارهایی که در بستر اینترنت به فروش و عرضه کالا می‌پردازند.
  • ارائه و فروش خدمات مختلف در کسب و کارهای الکترونیکی.
  • آموزش تولید محتوا به عنوان یکی از مهم‌ترین مدل‌های کسب‌و‌کار اینترنتی.

 کسب‌و‌کارهای اینترنتی چه مزایایی دارد؟

کسب‌و‌کارهای اینترنتی به دلایل واضح و مشخصی نسبت به بقیه‌ی مشاغل، امتیازاتی دارد. از جمله‌ی این مزایا:

  • مستقل بودن روند راه‌اندازی فعالیت
  • انعطاف پذیری بالا
  • امکان کم بودن سرمایه‌ی اولیه(هزینه هنگفت خرید، اجاره، مالیات و محل کسب عواملی هستند که باعث گرایش صاحبان مشاغل به شبکه‌های اجتماعی می‌شود).
  • قابلیت بسط و توسعه‌ی کار
  • بدون محدودیت زمانی و مکانی
  • برقراری ارتباط آسان، سریع و ارزان با مشتریان
  • نمایش کالا و خدمات بدون محدودیت به همه‌ی کاربران فضای مجازی

معایب کسب‌و‌کارهای اینترنتی چیست؟

هیچ کسب‌و‌کاری خالی از خلل و عیب نیست. مشاغل مبتنی بر اینترنت هم با جود مزایای بسیار، معایبی دارد. به طور مثال:

  • زمان‌بر و بدون چارچوب زمانی خاص
  • صبر و شکیبایی جهت سودآوری
  • حساس و پر‌مخاطره
  • نیاز به تخصص و دانش فنی
  • نیاز به نوآوری، خلاقیت و ایده‌های ناب

بررسی مالیات در کسب‌و‌کارهای اینترنتی :

در مهر ماه سال ۱۳۹۷ سازمان امور مالیاتی کشور با صدور اطلاعیه‌ای، تکالیف قانونی صاحبان کسب‌و‌کارهای مجازی را در زمینه‌ مالیات کسب‌و‌کارهای اینترنتی اعلام کرد:

” صاحبان کسب‌و‌کارهای مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) همانند سایر فعالان اقتصادی مشمول قوانین مالیاتی مربوط می‌باشند و فارغ از محل فعالیت، می‌بایست تکالیف قانونی خود را به انجام رسانند تا مشمول جرایم قانونی مقرر نشوند”.

همچنین “ صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت، مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل شغل خود اعلام و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. اشخاص حقوقی پس از تاسیس، مکلفند دفترچه ثبت‌نام اشخاص حقوقی را از اداره کل امور مالیاتی مربوطه دریافت نمایند و نسبت به تشکیل پرونده (دریافت شماره واحد مالیاتی و شماره کلاسه پرونده) و پرداخت حق تمبر اقدام نمایند”. همین‌طور “این افراد می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت‌نام الکترونیکی و دریافت شماره اقتصادی اقدام کنند. ایشان باید برای انجام معاملات خود، صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج نمایند”.

اگر در خصوص جزئیات مربوط به مالیات و بیمه کسب‌و‌کارهای اینترنتی نیاز به راهنمایی داشتید همین الان از خدمات مشاوره تلفنی کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

الزامات صاحبان کسب‌و‌کار اینترنتی در خصوص پرداخت مالیات:

صاحبان مشاغل وابسته به فضای مجازی در زمینه‌ی مالیات کسب‌و‌کارهای اینترنتی خود الزامات و تعهداتی دارند. اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات‌های مستقیم باید در موارد فروش کالا و یا ارائه خدمات صورت‌حساب نوع اول یا نوع دوم حسب مورد به شرح زیر صادر و نگهداری نمایند:

۱) صورتحساب نوع اول باید به صورت دستی با شماره سریال چاپی و یا ماشینی با شماره سریال ماشینی با درج تاریخ، صادر گردد و حداقل دربرگیرنده‌ی  اطلاعات هویتی، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.

۲) صورتحساب نوع دوم صرفا در موارد استفاده از سامانه‌ی صندوق فروش (صندوق ماشینی فروش) صادر می‌شود و باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل در برگیرنده‌ی اطلاعات هویتی، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.

براین اساس، صاحبان کسب‌و‌کارهای مجازی نیز مانند کلیه اشخاص حقوقی، صاحبان مشاغل گروه اول موضوع ماده ۲ آئین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم و صاحبان مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده که از آنها فراخوان بعمل آمده است، مکلفند فهرست معاملات خود را مطابق اقلام اطلاعاتی درخواستی از طریق لینک “صورت معاملات فصلی الکترونیکی” در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir تهیه و حداکثر در مقاطع سه ماهه (فصلی) و تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل به صورت الکترونیکی به سامانه معاملات ارسال و یا به صورت لوح فشرده در قالب اطلاعات درخواستی به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط ارائه نمایند.

براساس اطلاعیه‌ی سازمان امور مالیاتی کشور صاحبان کسب‌و‌کارهای مجازی نیز مانند تمامی مودیان، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی می‌باشند (اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه سال بعد و اشخاص حقوقی حداکثر ظرف چهارماه پس از پایان سال مالی).

اظهارنامه مالیاتی باید از طریق مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir تسلیم اداره امور مالیاتی ذیربط گردد.

همچنین مودیان محترم موظفند فهرست حقوق کارکنان خود را تا پایان ماه بعد، از طریق لینک “فهرست مالیات حقوق الکترونیکی” در درگاه عملیات الکترونیکی به مودیان مالیاتی به نشانی مذکور به اداره امور مالیاتی ذیربط ارسال و مالیات متعلقه را حسب مورد پرداخت نمایند.

در این اطلاعیه آمده است، مودیان مالیاتی مکفند، دفاتر، صورت درآمد و هزینه ماهانه، خلاصه درآمد و هزینه سالانه و اسناد و مدارک حسب مورد نگهداری و حسب درخواست کتبی ماموران مالیاتی ذی ربط برای رسیدگی به آنها ارائه نمایند.

بیمه در کسب‌و‌کارهای اینترنتی به چه صورت است؟

تیرماه سال ۹۷ معاونت بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی کشور، بخش‌نامه‌ای تصویب کرد تا صاحبان مشاغل فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و فعالان استارت‌آپی بتوانند در زمینه‌ بیمه در کسب‌و‌کارهای اینترنتی حمایت شوند.

به‌طور کلی بیمه در کسب‌و‌کارهای اینترنتی، شکلی از بیمه‌ خویش‌‌فرما است که امکانات بیشتری نسبت به بیمه‌ خویش‌‌فرما دارد.

طبق بخش‌نامه‌ “بیمه شاغلین شرکت‌های کسب‌و‌کار در فضای مجازی”، بیمه در کسب‌و‌کارهای اینترنتی به شخصی تعلق می‌گیرد که:

۱- فاقد رابطه مزدبگیری باشند.( سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارگاه‌های ذی‌ربط دارند، مشمول ماده‌ ۴ قانون تامین اجتماعی می‌شوند.)

۲- دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکار مجازی باشند.

۳- تحت‌ پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند. (مثلا قانون کار یا مدیریت خدمات کشوری).

۴- سن متقاضی در تاریخ شروع بیمه (ثبت معرفی‌نامه در واحدهای اجرایی سازمان) حداکثر ۵۰ سال تمام باشد. (در غیر این صورت معادل مازاد سنی نسبت به ۵۰ سال، سابقه‌ی پرداخت حق‌بیمه‌ی قبلی در تامین‌اجتماعی لازم است. (مثلا جهت بیمه‌شدن شخصی ۵۵ ساله حداقل ۵ سال سابقه قبلی لازم است.)

شرایط اعمال و اختصاص بیمه تامین اجتماعی طبق بخش‌نامه:

سازمان تامین اجتماعی در زمینه‌ی برخورداری از بیمه در کسب‌و‌کارهای اینترنتی، شرایطی را مقرر کرده است که به شرح آن می‌پردازیم:

۱- مبلغ حق بیمه‌ی تعیین شده همه ماهه توسط بیمه شده حداکثر تا آخرین روز ماه بعد از طریق درگاه اینترنتی سازمان تامین اجتماعی به حساب سازمان واریز شود.

۲- نرخ حق بیمه معادل ۲۷% مبنای پرداخت حق بیمه می‌باشد(که درصورتی‌که متقاضی کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی داشته باشد، دستمزد پرداخت حق بیمه بین حداقل تا حداکثر حقوق سال تعیین می‌گردد و اگر سابقه متقاضی بالای ۵ سال باشد بین حداقل دستمزد سال تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت معرفی‌نامه در دبیرخانه شعبه مربوطه، به انتخاب متقاضی است.)

۳- این گروه از متقاضیان پس از ثبت معرفی‌نامه در دبیرخانه شعب سازمان که حداکثر ۳ ماه از تاریخ صدور دارای اعتبار است، لازم است با معرفی سازمان تامین‌اجتماعی چنانچه واجد شرایط انجام معاینات شروع بیمه‌پردازی باشند، قبل از شروع پرداخت حق‌بیمه با هزینه شخصی خود در مراکز مورد تایید سازمان تامین‌اجتماعی معاینه شوند و میزان توانایی جسمی و روحی آنان برابر ضوابط مورد سنجش قرار گیرد.

۴- کلیه حمایت‌های مقرر در قانون تأمین اجتماعی به استثنای غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی به این گروه از متقاضیان ارائه خواهد شد. شرایط برقراری و میزان تعهدات کوتاه مدت، مستمر‌‌ی‌های بازنشستگی، بازماندگان، ازکارافتادگی کلی و همچنین استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی با توجه به مفاد این بخش‌نامه و درچارچوب قانون تأمین اجتماعی است.

۵- بدیهی است درصورتی‌که این افراد پرداخت حق بیمه را بعد از شروع بیمه قطع نمایند، ورود مجدد آنان منوط به رعایت مقررات مربوطه مطابق سایر مشمولین خواهد بود. بیمه شدگان مربوطه در صورت تمایل می‌توانند درهر مرحله نسبت به قطع بیمه‌پردازی بیمه‌های توافقی و ادامه پرداخت حق بیمه حسب ضوابط مقرر در چارچوب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری و … اقدام نمایند.

۶- امتیازی که بیمه‌ی شاغلان کسب‌وکارهای مجازی برای بیمه‌شدگان قائل است: این گروه از بیمه‌شدگان ضمن دریافت دفترچه بیمه درمانی برای خود و تمامی افراد تحت‌تکفلشان، از پرداخت فرانشیز در مراکز ملکی سازمان همانند بیمه‌شدگان اجباری معاف بوده و مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند (۳ درصد مبنای کسر حق‌بیمه را نیز پرداخت نمی‌کنند)

پیرامون مالیات و بیمه کسب‌و‌کارهای اینترنتی نیاز به مشورت و راهنمایی دارید؟

با توجه به نظر کارشناسان، اقتصاد جهانی تا حدود زیادی بستگی به رشد استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کار های اینترنتی دارد و اقتصاد‌هایی بیشترین رونق را خواهند داشت که از حمایت و تضمین بیشتر و پایدارتری برخوردار باشند. بیمه شدن مشاغل مجازی می‌تواند کمک شایانی به صاحبان این مشاغل کند و حتی با توجه به حمایت‌ها، نرخ بیکاری را کاهش دهد. پس در پی رشد چشم‌گیر و رونق بازار کار اینترنتی مسائل حقوقی پیرامون این حوزه نیز بسیار حائز اهمیت می‌شود. باتوجه به این نکته که مساله‌ی مالیات و بیمه کسب‌و‌کارهای اینترنتی بسیار وسیع و دارای نکات فنی خاصی است، می‌توانید جهت تسهیل فرآیند کسب‌و‌کار خود، از خدمات وینداد در زمینه‌ی مالیات و بیمه کسب‌و‌کارهای اینترنتی بهره‌مند شوید. شما می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.
همچنین اگر در این زمینه سوالی داشتید، می‌توانید در قسمت پرسش حقوقی سوال خود را پرسیده تا کارشناسان ما در اسرع وقت، به شما پاسخ دهند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه