مراحل ثبت موسسه حقوقی

مراحل ثبت موسسه حقوقی و 5 نکته اساسی در این مورد

موسسه حقوقی یک شخصیت حقوقی و یک واحد غیر تجاری است، برای انجام امور حقوقی ایجاد می­‌شود.به بیان ساده ­تر موسسه حقوقی رابطی بین وکیل و موکل است. مراحل ثبت موسسه حقوقی پیچیدگی خاصی ندارد؛ در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید 1) […]

موسسه حقوقی یک شخصیت حقوقی و یک واحد غیر تجاری است، برای انجام امور حقوقی ایجاد می­‌شود.به بیان ساده ­تر موسسه حقوقی رابطی بین وکیل و موکل است. مراحل ثبت موسسه حقوقی پیچیدگی خاصی ندارد؛ در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

موسسه حقوقی چیست؟

به انجمن و ائتلافی که وکلا در آن جا به کار وکالت اشتغال دارند، موسسه حقوقی می گویند. به صاحبان، که در تاسیس موسسه حقوقی مشارکت داشته‌اند، شرکای سهام می‌گویند. موجودیت این بنگاه بر اساس کار وکیل یا وکیلانی است که به کار وکالت گماشته شده‌اند.

در موسسه های حقوقی بسیار بزرگ، شرکای سهام قاعدتا تعداد کمتری دارند و با نام شرکای ارشد شناخته می‌شوند؛ همچنین افرادی هم هستند که سهامی به نام خود ندارند و عمدتا حقوق دریافت میکنند؛ به جای این که سهمی از کل درآمد موسسه حقوقی داشته باشند.

بدیهی است که کنترل موسسه در دست شرکای ارشد است و نقش تعیین‌کننده‌تری دارند. شرکای ارشد هیات حاکم نهایی در هر موسسه حقوقی بزرگ هستند. افراد مزدبگیر، از لحاظ تعداد، بخش بزرگتری از موسسه حقوقی بسیار بزرگ را تشکیل می‌دهند.

موسسه های حقوقی متوسط، به طور معمول از شراکت چند نفر تشکیل می‌شوند و اعضایی برای همکاری، مانند حقوقدانان، ندارند. موسسه های حقوقی کوچک از یک مالک و تعدادی همکار تشکیل می‌شود. اعضای موسسه حقوقی موکلین و منافع را با یکدیگر تقسیم می‌کنند. به عبارتی بهتر، در مورد پرونده موکلین خودشان از نقطه نظرات چندین وکیل همکارشان استفاده می‌کنند. موسسینی که در تاسیس موسسه حقوقی سهام داشتند، موکلین مهم‌تر و خبرسازتر را قبول می‌کنند و عموما هزینه مشاوره بالاتری دریافت می‌کنند. می‌توان موسسه حقوقی را با استفاده از قرارداد مشارکت در موسسه حقوقی تاسیس کرد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسه حقوقی

برای ثبت موسسه حقوقی به حضور دو وکیل نیاز است و یک نفر از وکلای موسس حداقل ۱۰ سال سابقه وکالت داشته باشد.

برای ثبت موسسه حقوقی به این مدارک نیاز دارید:

  • ارائه دو نسخه از اساسنامه شرکت
  • ارائه دو نسخه از شرکت نامه
  • ارائه دو نسخه از صورت­جلسه
  • ارائه مدارک شناسایی اعم از شناسنامه و کارت ملی به همراه یک نسخه کپی از آن
  • ارائه گواهی عدم جرایم کیفری و یا سوء پیشینه
  • ضمیمه کردن قرارنامه به متن صورتجلسه
  • ارائه نسخه اصلی وکالتنامه، ارائه فیش پرداختی ۴۰،۰۰۰ ریال برای هزینه‌های مربوطه
  • ارائه اصل مدرک قیم‌نامه در صورت نیاز.

مراحل ثبت موسسه حقوقی

در قدم اول باید دو نفر را به عنوان هیت مدیره معرفی کرده اقدام به دریافت پروانه تاسیس از قوه قضاییه کنید. در نظر داشته باشید که برای تمدید ثبت موسسه حقوقی نیز به تمدید پروانه از سمت قوه قضاییه نیازمندید.

درقدم دوم باید یک نام برای موسسه حقوقی خود انتخاب کنید. در ابتدای نام انتخابی کلمه “موسسه” باید ذکر شود و از انتخاب کلماتی مانند “حقوقی” که شرح دهنده فعالیت موسسه است پرهیز کنید. همچنین نام مورد نظر شما باید داری ۳ بخش باشد و از انتخاب اسامی لاتین و بیگانه خودداری کنید.

در قدم سوم باید اساسنامه ­موسسه غیر تجاری تنظیم کنید و در آن تمامی مشخصات و محدوده فعالیت‌های موسسه حقوقی را اضافه کنید. همچنین نام موسسه حقوقی و نام اعضای موسس و مشخصات آن‌ها به همراه اقامتگاه قانونی آنها ذکر شود؛ این اساسنامه باید به تایید کانون وکلای دادگستری برسد. پس از تایید نام مورد نظر؛ نوبت به ارجاع مدارک تنظیم و امضاء شده به اداره ثبت شرکت می­‌رسد. در این مرحله باید نسبت به افتتاح حساب بانکی برای شرکت یا موسسه خود نیز اقدام کنید.

پس از دریافت اگهی تاسیس ظرف ۱۴ روز کاری در روزنامه رسمی، می‌توانید موسسه حقوقی خود را ۷ روز کاری پس از دریافت آگهی، ثبت و موسسه را تاسیس کنید!

۵ نکته اساسی در  مراحل ثبت موسسه حقوقی که باید در نظر بگیرید

– موسسه مکلف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ انتشار آگهی یک نسخه از آن را به کانون وکلا ارسال کند.

– تابعیت موسسه حقوقی در ایران، ایرانی بوده و با هیچ اکثریتی قابل تغییر نیست.

– اعضای موسس هیچ سابقه محکومیت کیفری و انتظامی که از درجه ۴ به بالا نداشته باشند.

– همچنین هیچ‌گونه دفتر وکالت و عضویت در مؤسسات وکالتی مشابه دیگر نیز نداشته باشند.

– در اخر، در نظر داشته باشید که اعضای موسس باید بصورت مستمر پروانه وکالت خود را تمدید نمایند.

دسته بندی موسسات حقوقی از نظر خدماتی که ارائه می‌دهند

حوزه‌های خدماتی که ارائه می‌دهند:

  1. موسسات حقوقی در زمینه دعاوی قضایی
  2. موسسات حقوقی در زمینه معاملات:
  3. موسسات حقوقی جزایی

این دسته بندی ها بخش عمده ای از موسسات حقوقی را در بر می‌گیرد ولی مختص نیست و قطعا انواع بیشتری از موسسات حقوقی تاسیس شده‌اند. همچنین اگر شما با یک موسسه حقوقی تماس بگیرید، رایج‌تر است که منشی به شما بگوید که با دفتر وکالت تماس گرفته اید.

موسسه حقوقی بیشتر بعد تجاری دارد و می تواند اندازه های متفاوتی داشته باشد، سلسله مراتب در آنجا حکمفرما است. در مقابل موسسه حقوقی، میتوان دفتر وکالت را قرار داد که یک مکان است که در آن تعدادی وکیل با هم یا به طور مستقل کار میکنند. البته دفتر وکالت را میتوان زیر مجموعه موسسه حقوقی قرار داد. به عبارتی دیگر، دفتر وکالت بخشی از موسسه حقوقی تاسیس شده است.

سخن آخر برای ثبت موسسه حقوقی

همانطور که گفته شد، قبل از اینکه شرکت به ثبت برسد مراحل زیادی باید طی شود، از اخذ مجوز تا شرایط لازم برای احداث شرکت و اعضا آن، باید طی شود.  اما گاهی اعضا بدلیل آنکه تجربه لازم را ندارند دست به آزمون و خطا می‌زنند و در این راه سرمایه و وقت زیادی را از دست می‌دهند. ما پیشنهاد می‌کنیم برای ثبت موسسه حقوقی خود با یک کارشناس مجرب در ارتباط باشید، کسی که بتواند در تمام مراحل ثبت همراه شما باشد. ما در وینداد گروهی از کارشناسان خبره را برای شما در نظر گرفته‌ایم، می‌توانید جهت مشورت، به آنها رجوع کنید.

3.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت