مناقصه

مناقصه و ضمانت اجرای عدم انعقاد قرارداد توسط برنده مناقصه چیست؟

ماجرای پرونده: ضمانت اجرای عدم انعقاد قرارداد توسط برنده مناقصه شرکت ف. به عنوان مناقصه‌گزار اقدام به برگزاری یک مناقصه جهت اجرای عملیات خط انتقال شهرک ب. تهران نموده است. مناقصه قرار است در روز سه شنبه 29 دی برگزار بشود و افرادی زیادی تصمیم به شرکت در این مناقصه می‌گیرند. یکی از این شرکت […]

ماجرای پرونده: ضمانت اجرای عدم انعقاد قرارداد توسط برنده مناقصه

شرکت ف. به عنوان مناقصه‌گزار اقدام به برگزاری یک مناقصه جهت اجرای عملیات خط انتقال شهرک ب. تهران نموده است. مناقصه قرار است در روز سه شنبه 29 دی برگزار بشود و افرادی زیادی تصمیم به شرکت در این مناقصه می‌گیرند. یکی از این شرکت کنندگان آقای رضایی می‌باشد. ایشان تمایل زیادی به برنده شدن دارند و تمام تلاششان را می‌کنند که به بهترین نحو خودشان را برای مناقصه آماده بکنند. روز مناقصه فرا می‌رسد و بعد از رقابت تنگانگ بین مناقصه‌گران، بالاخره آقای رضایی برنده می‌شوند. بعد از اینکه ایشان در مناقصه برنده می‌شوند، تصمیم می‌گیرند که قراردادی را با مناقصه‌گزار یعنی شرکت ف. بدلیل وجود یکسری ابهامات در مفاد پیمان انعقاد نکنند و به همین دلیل شرکت ف. ضمانت نامه آقای رضایی را ضبط می‌کند. درنهایت آقای رضایی از این اقدام شرکت ف. شکایت می‌کنند و کارشان به دعوا و دادگاه می‌رسد و آقای رضایی خواهان پس گرفتن ضمانت نامه و مبالغ برداشتی هستند. اما آیا دادگاه حق را به آقای رضایی می‌دهد یا حکم به بیحقی ایشان می‌دهد؟

در این نوشتار قصد داریم به مناقصه و مفاهیم آن و مدت‌ها و مهلت‌های انعقاد قرارداد بپردازیم. و همچنین برای دیدن سرنوشت این پرونده ما را در این مطلب همراهی کنید.

مناقصه‌گزار و مناقصه‌گر در قانون برگزاری مناقصات چه اشخاصی هستند؟

در ابتدا با استناد به قانون، تعریفی برای مناقصه ارائه بدهیم. با توجه به بند الف ماده 2 قانون برگزاری مناقصات، مناقصه فرایندی است رقابتی برای تامین کیفیت مورد نظر(طبق اسناد مناقصه)، که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه‌گری که کمترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد، واگذار می‌شود. طرفین مناقصه را مناقصه‌گزار و مناقصه‌گر می‌گویند اما چه اشخاصی در هر کدام از این دسته‌ها قرار می‌گیرند؟

مطابق ذیل بند ب ماده 2 قانون فوق، مناقصه گر شخصی حقیقی یا حقوقی که اسناد مناقصه را دریافت و در مناقصه شرکت می‌کند.

و همچنین با توجه به ابتدای بنده ب ماده 2 قانون فوق، می‌توان مواردی که در دسته مناقصه‌گزار می‌گنجد را تصریح کرد. این بند اشاره می‌کند که دستگاه‌های موضوع ماده 1 این قانون می‌توانند به عنوان مناقصه‌گزار درنظر گرفته بشوند. قانون موارد بسیاری را برشمرده است. برای آگاهی از همه آن‌ها بند ب ماده 1 این قانون خواندنی می‌باشد.

ضمانت نامه در مناقصه چیست؟

برگزارکنندگان مناقصه یا همان مناقصه‌گزاران برای اینکه اطمینان حاصل کنند که مناقصه‌گران در صورت برنده شدن با آن‌ها قرارداد می‌بندند و به تعهدات خود عمل می‌کنند، مبلغ و درصدی را جهت تضمین شرکت در مناقصات درنظر می‌گیرند و این تضمین به شکل‌های مختلفی نظیر چک، سفته، وجه نقدی یا ضمانت نامه بانکی صورت می‌گیرد.

معمولا مناقصه‌گزاران مبلغ تضمین شرکت در مناقصه را با توجه به برآوردی از مخارج و هزینه‌های اجرا و عملیات پروژه یا معامله تعیین می‌کنند.

تضمین شرکت در مناقصه این امکان را برای مناقصه‌گزاران ایجاد می‌کند که درصورتی که مناقصه‌گر در انجام معامله و انعقاد قرارداد و یا نپرداختن ضمانت نامه انجام تعهدات اقدام‌های لازم را انجام ندهد، تضمین شرکت در مناقصه یا همان ضمانت نامه را ضبط کند.

مدت اعتبار پیشنهادات مناقصه چقدر است؟

مدت اعتبار پیشنهادات مناقصه درواقع همان مهلتی می‌باشد که مناقصه‌گزار برای انعقاد قرارداد دارد. ابتدا باید گفت که با توجه به بند 5 ماده 14 قانون فوق، مدت اعتبار پیشنهادها از مفاد اسناد مناقصه می‌باشد و حتما باید آن را درنظر گرفت. و با توجه به این مهلت تعیین شده و مطابق بند الف ماده 21 قانون فوق، قرارداد با برنده مناقصه، باید پیش از پایان مدت اعتبار پیشنهادها منعقد شود. و همچنین درصورت نیاز مدت اعتبار پیشنهادها را می‌توان حداکثر یک مرتبه و برابر مدت پیش‌بینی شده در اسناد مناقصه تمدید کرد.

مدت اعتبار پیشنهادها از این حیث نیز مهم است که قانونگذار آن را در تجدید و لغو مناقصه نیز درنظر گرفته است. یعنی بعد از پایان مدت اعتبار پیشنهادها، مناقصه باید تجدید شود.

مهلت انعقاد قرارداد چقدر است؟

مناقصه‌گر نیز برای انعقاد قرارداد دارای مهلتی می‌باشد. این مهلت‌های مناقصه‌گر برای ارائه‌ی تضمین انجام تعهدات و امضای قرارداد باید در اسناد ارجاع کار درنظر گرفته بشود و مدت آن تصریح گردد.

با استناد به بند ب ماده 21 قانون فوق، قرارداد با برنده اول در مهلت پیش‌بینی شده در اسناد، منعقد خواهد شد. درصورتی که برنده اول از انعقاد قرارداد امتناع کند و یا ضمانت انجام تعهدات را ارائه ندهد، مناقصه‌گر می‌تواند تضمین مناقصه وی را ضبط کند و قرارداد را با برنده دوم منعقد کند. ناگفته نماند که اگر برنده دوم نیز از انعقاد قرارداد امتناع کند، تضمین وی نیز ضبط می‌شود و مناقصه تجدید می‌گردد.

حال با توجه به مواردی که از آن‌ها آگاهی پیدا کردیم، در پرونده‌ی مذکور باید ببینیم سرنوشت این دعوا به کجا ختم می‌شود و دادگاه چه حکمی صادر می‌کند.

رای دادگاه بدوی و تجدیدنظر چیست؟

دادگاه بدوی بعد از بررسی موضوع بیان می‌کند که اقدام شرکت ف. در راستای قرارداد و مقررات مربوط به مناقصه بوده و دعوای آقای رضایی مسلم و ثابت نمی‌باشد و حکم به بطلان دعوا می‌دهد.

آقای رضایی نسبت به رای دادگاه بدوی اعتراض می‌کنند و دادگاه تجدیدنظر به رای صادره ایرادی نمی رساند و تجدیدنظرخواهی آقای رضایی را رد می‌کند.

در خصوص مناقصه و انعقاد قرارداد سوالی دارید؟

اگر شما هم طرفین دعوای اینچنینی هستید و نیاز به کمک دارید، می‌توانید در سامانه خدمات دعاوی تخصصی وینداد دعوایتان را طرح کنید و خدمات حقوقی ما بهره‌مند شوید.

همچنین درصورتی که به تنظیم قرارداد نیاز دارید می‌توانید درخواست خود را در سامانه تنظیم و بررسی قرارداد وینداد ثبت کنید.

درنهایت اگر در این خصوص تجربه‌ای دارید، در بخش نظرات آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و