نمونه موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود چیست؟

نمونه موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود چیست؟

یکی از اولین گام‌ها برای ثبت شرکت، انتخاب موضوع فعالیت شرکت است؛ که با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. موضوع فعالیت شرکت، در واقع هویت و هدف آن شرکت را مشخص می‌کند. شرکت باید به این هدف پایبند باشد و صرفا در مسیر مشخص‌شده فعالیت کند. فعالیت‌هایی که می‌توانند به عنوان نمونه موضوع فعالیت شرکت مسئولیت […]

یکی از اولین گام‌ها برای ثبت شرکت، انتخاب موضوع فعالیت شرکت است؛ که با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. موضوع فعالیت شرکت، در واقع هویت و هدف آن شرکت را مشخص می‌کند. شرکت باید به این هدف پایبند باشد و صرفا در مسیر مشخص‌شده فعالیت کند. فعالیت‌هایی که می‌توانند به عنوان نمونه موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود قرار بگیرند متنوع هستند؛ اما چالش‌ها و ممنوعیت‌هایی نیز وجود دارد، که در این مقاله به بررسی نکات حقوقی زمینه فعالیت شرکت مسئولیت محدود، خواهیم پرداخت.

موضوع فعالیت شرکت

یکی از اولین اقداماتی که برای ثبت شرکت مسئولیت محدود باید با موافقت شرکا انجام شود، انتخاب موضوع فعالیت شرکت است.

موضوع در هنگام تاسیس شرکت، ‌انتخاب می‌گردد و در نمونه اساسنامه شرکت مسئولیت محدود یا شرکت بازرگانی یا شرکت‌نامه آن قید می‌شود.

هنگام طرح موضوع شرکت باید جزییات به صورت دقیق و صریح ثبت شود؛ چرا که شرکت تنها درباره موضوعاتی می‌تواند فعالیت کند که در موضوع شرکت به طور واضح و صریح مشخص شود. به همین دلیل باید از بیان موضوعات کلی در شرکت‌نامه مانند صادرات و واردات و یا کلیه امور تجاری، پرهیز کرد چرا که به کار بردن این عناوین در موضوع شرکت باعث سردرگمی می‌شود.

علت تأکید ما بر صراحت در بیان موضوعات شرکت مسئولیت محدود، به این جهت است که شرکت‌ها موظف‌اند که صرفا در محدوده موضوع شرکت بازرگانی، فعالیت داشته باشند. در واقع بر اساس قانون، مدیران‌ شرکت دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت هستند، مشروط بر آن که تصمیمات و اقدامات آن‌ها در حدود موضوع شرکت باشد. همچنین با انتخاب دقیق موضوع فعالیت شرکت، می‌توان از هدر رفت سرمایه در فعالیت‌های غیرمرتبط جلوگیری کرد.

 

موضوعات فعالیت شرکت مسئولیت محدود کدام است؟

نمونه موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود می‌تواند تجاری یا غیرتجاری باشد. مطابق قانون تجارت بعضی از شرکت‌‌ها بدون در نظر گرفتن نوع فعالیت‌شان، تنها به این دلیل که در قالب مشخص شده در قانون تجارت تاسیس می‌شوند، تجاری محسوب می‌گردند. مانند شرکت‌های سهامی که تجاری هستند، حتی اگر فعالیت تجاری نداشته باشند.

اما شرکت با مسئولیت محدود باید فعالیت تجاری انجام دهد تا شرکت تجاری محسوب گردد؛ یعنی موضوع شرکت و زمینه فعالیت شرکت مسئولیت محدود باید تجاری در نظر گرفته شده باشد، تا آن شرکت تجاری به حساب آید.

در ماده ۹۴ قانون تجارت نیز، این امر را به صراحت بیان شده است:

«شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به‌سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت است.»

نمونه موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود می‌تواند حوزه‌های مختلفی را در بربگیرد از جمله بازرگانی، مهندسی، کشاورزی، صنعتی و فناوری اطلاعات. این شرکت‌ها برای انجام هر نوع فعالیت اقتصادی که به شرکت در مناقصات و مزایده‌ها نیاز نداشته باشد، مناسبند.

 

منظور از «امور تجاری» در ماده ۹۴ قانون تجارت چیست؟

نمونه موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود بر مبنای امور تجاری شامل موارد زیر است:

  • تصدی به هر نوع تاسیسات از قبیل: مجتمع‌های تفریحی یا ورزشی، هتل‌ها و کمپینگ‌ها، سالن تشریفات و کنفرانس‌ها، مجتمع‌های خدمات بهداشتی، موسسات ارائه‌دهنده خدمات تبلیغاتی، مهندسی و… .
  • تصدی به هر نوع عملیات حمل و نقل کالا یا مسافر از راه خشکی یا آب یا هوا به هر نحو که باشد.
  • تصدی به هر نوع تاسیساتی که برای تسهیل زندگی و تدارک و عرضه کالا یا خدمات ایجاد می‌شود، از قبیل: انبارهای عمومی، بنگاه‌های کاریابی و خدمات رایانه‌ای.
  • بهره برداری از معادن
  • هرگونه فعالیت معاضدتی و واسطه‌ای مانند: تصدی به عملیات دلالی و تسهیل معاملات منقول یا غیرمنقول و همچنین تصدی به هر قسم حق‌العمل کاری، نمایندگی تجاری و عملیات حراجی.
  • تصدی به فعالیت‌هایی از قبیل: سینما، تئاتر، استادیوم‌های ورزشی، فرهنگسراها، نمایشگاه منطقه‌ای یا بین‌المللی.
  • تاسیس و بهره‌برداری از هر قسم کارخانه، اعم از تاسیسات تبدیل یا تولید هر نوع مواد مصرفی و مواد اولیه و ساخت انواع ماشین آلات صنعتی، خودرو، کشتی و هواپیما.
  • هرگونه فعالیت توزیعی یا خدماتی مانند: خرید یا تحصیل هر نوع مال به قصد فروش یا اجاره.
  • هرگونه فعالیت مالی مانند: تصدی به عملیات بانکی، صرافی، موسسات مالی و اعتباری، صندوق‌های قرض الحسنه، عملیات بورس و بیمه.

 

موضوع شرکت چه شرایطی را باید داشته باشد؟

۱- موضوع شرکت که در شرکت‌نامه شرکت با مسئولیت محدود قید می‌گردد، باید قانونی و مشروع باشد.

۲- برخی از فعالیت‌ها بدون نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح، قابلیت ثبت شدن در سامانه ثبت شرکت‌ها را دارند. در حالی که بعضی از فعالیت‌ها نیاز به موافقت مرجع خاصی دارد که لازم است که قبل از اقدام به ثبت، برای دریافت مجوزهای لازم اقدامات لازم را انجام نمود.

چه فعالیت‌هایی نیاز به اخذ مجوز دارند؟

آن دسته از اشخاص حقوقی که می‌خواهند به صورت شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند، باید قبل از ثبت، از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز بگیرند. البته ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان تابع قوانین خاص خود است که ممکن است شرایط دیگری هم برای ثبت و گرفتن مجوز، به غیر از گرفتن مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود داشته باشد.

موارد زیر از نمونه موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود برای اخذ مجوز هستند:

  • فعالیت بورسی و نهادهای مالی جدیدی که شامل نهادهای مالی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه باشند، باید از سازمان بورس و اوراق بهادار کشور مجوز بگیرند.
  • فعالیت مربوط به امور پولی و بانکی؛ شامل نهادهای شامل نهادهای پولی و اعتباری مثل بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری، صندوق‌های قرض الحسنه و صرافی‌ها باید از بانک مرکزی مجوز بگیرند.
  • فعالیت مربوط به حوزۀ نفت و گازی؛ که شامل استخراج و اکتشاف و بهره برداری از معادن نفت و گاز و پتروشیمی و انجام فعالیت‌های بالا دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی که باید از وزارت نفت و یا شرکت ملی نفت مجوز بگیرند.
  • فعالیت مربوط به توریسم و تورهای گردشگری؛ که شامل تصدی و اشتغال به فعالیت‌های دفاتر گردشگری هستند، باید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مجوز بگیرند.
  • موضوعات مربوط به فعالیت در زمینۀ حمل و نقل هوایی، خدمات دفاتر مسافرت هوایی، خدمات ترابری هوایی و صدور بارنامه‌های هوایی نیاز به گرفتن مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری دارد. ولی طبق قانون برنامۀ پنجم توسعه و طبق مدارک و مستندهایی که سازمان بنادر و کشتیرانی ارائه داده است، موضوع فعالیت مربوط به حمل و نقل دریایی از مواردی است که قبل از ثبت نیازی به گرفتن مجوز ندارد.
  • فعالیت مربوط به حمل و نقل کالا و مسافر؛ که شامل ارائه خدمات حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر بین شهری یا خارج از کشوری و یا جابه‌جایی کالا از کشوری به کشور دیگر یا همان ترانزیت کالا که باید از وزارت راه و شهرسازی مجوز اخذ بگیرند.

آگاهی از قوانین ثبت شرکت مسئولیت محدود به انتخاب موضوع دقیق‌تر کمک خواهد کرد. در این باره می‌توانید در مجله حقوقی وینداد مطالعه کنید.

آیا امکان تغییر نمونه موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود وجود دارد؟

امکان تغییر موضوع وجود دارد. بعضی مواقع امکان دارد که موضوع فعالیت شرکت نیاز به اصلاح یا تغییر داشته باشد. به عنوان مثال شرکا تمایل داشته باشند تا حوزه فعالیت خود را گسترش بدهند. در این حالت نیازی به تأسیس و ثبت شرکت جدید نیست و امکان تغییر موضوع برای شرکت‌ها از نظر قانونی وجود دارد.

برای تغییر موضوع فعالیت شرکت لازم است که مجمع عمومی فوق العاده تشکیل داد. سپس در صورت‌جلسه آن تغییر موضوع را عنوان کرد و به تصویب رساند. در نهایت این صورت‌جلسه باید در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت گردد.

مزایا شرکت مسئولیت محدود نسبت به دیگر انواع شرکت ها کدام است؟

همان‌طور دانستید نمونه موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود موارد بسیار متنوعی را از انواع فعالیت تجاری شامل می‌شود. مزایای شرکت مسئولیت محدود تنها این مورد نیست. حداکثر و حداقل سرمایه برای ثبت شرکت مسئولیت محدود  هیچ محدودیتی ندارد و به دلیل زمینه فعالیت شرکت مسئولیت محدود با وجود حداقل دو شریک قابل تاسیس هستند. این موارد افراد را برای تاسیس چنین شرکتی ترغیب می‌کند.

مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود

انواع شرکت مسئولیت محدود، شرکت‌هایی هستند که قانون تجارت برای انجام امور تجاری پیش‌بینی کرده است و می‌توان در موضوعات گسترده‌ای از این طریق فعالیت کرد. اگر برای انتخاب موضوع فعالیت، اخذ مجوز و ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیاز به مشاوره تخصصی دارید، می‌توانید از متخصصان وینداد در این زمینه کمک بگیرید.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در وینداد به مدارک زیر نیاز دارید:

۱. کپی شناسنامه

۲. کارت ملی

۳. کد ثنا

پس از ثبت درخواست شما و ارسال مدارک، ثبت اولیه شرکت در سامانه انجام می‌شود و فرآیند تایید نام شرکت مسئولیت محدود آغاز می‌‌شود. پس از تنظیم مدارک و ارسال به اداره ثبت شرکت‌ها شرکت مسئولیت محدود شما ثبت نهایی می‌‌شود.

فرایند ثبت شرکت مسئولیت محدود در وینداد

کارشناسان ما تجربه زیادی در زمینه ثبت انواع شرکت از جمله شرکت مسئولیت محدود دارند. تجربه چندین ساله ما باعث شده با جزئیات ثبت شرکت مسئولیت محدود آشنا باشیم. بنابراین در کمترین زمان و با مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت، عملیات تاسیس شرکت مسئولیت محدود را انجام دهیم.

همچنین اگر برای ثبت شرکت خود نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشید تیم پشتیبانی وینداد در طول هفته برای حل مسائل حقوقی و ثبتی شما مثل هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود و بازرسان پاسخگو هستند. کافی است با ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا امکان تغییر موضوع فعالیت شرکت وجود دارد؟

بله؛ موارد تغییر موضوع باید در مجمع عمومی فوق‌العاده به تصویب برسد و بعد از کسب مجوزهای لازم برای فعالیت شرکت موضوع فعالیت شرکت تغییر می‌کند. برای شرکت‌های با مسئولیت محدود دریافت استعلام ثبت شرکت مسئولیت محدود ضروری است.

موضوع شرکت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

باید مشروع و قانونی باشد، در سامانه ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد و مجوزهای لازم برای شروع فعالیت را دریافت کند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر