از شرکتم برای  نقض حق تقدم استفاده از علامت تجاری شکایت شده، چکار کنم؟

از شرکتم برای نقض حق تقدم استفاده از علامت تجاری شکایت شده، چکار کنم؟

  ماجرای یک پرونده: حق تقدم استفاده از علامت تجاری آقای هاشمی صاحب شرکت الف است که به تولید آبنبات می‌پردازد، او سالهاست کسب‌وکار خود را با موفقیت اداره می‌کند. آقای هاشمی در سال 90 علامت تجاری ع را برای کسب‌وکار خود انتخاب کرد و اقدام به ثبت آن نمود. اما چندی پیش شرکت دال […]

 

ماجرای یک پرونده: حق تقدم استفاده از علامت تجاری

آقای هاشمی صاحب شرکت الف است که به تولید آبنبات می‌پردازد، او سالهاست کسب‌وکار خود را با موفقیت اداره می‌کند. آقای هاشمی در سال 90 علامت تجاری ع را برای کسب‌وکار خود انتخاب کرد و اقدام به ثبت آن نمود. اما چندی پیش شرکت دال از آنها شکایت کرده و درخواست باطل کردن علامت تجاری شرکت الف را دارد. شرکت دال در دادخواست خود به دادگاه آقای هاشمی را متهم به نقض حق تقدم استفاده از علامت تجاری کرده و از دادگاه می‌خواهد به دلیل سابقه استفاده خود از علامت، علامت تجاری شرکت الف را باطل کند.

شرکت آقای هاشمی دچار دردسر شده و اگر علامت تجاری‌اش باطل شود، ممکن است اعتباری که در تمام سالهای فعالیتش بدست آورده را از دست بدهد. علاوه‌بر این او علامت را به ثبت رسانده و چطور با وجود ثبت صحیح علامت با این مشکل مواجه شده!

اگر مشتاقید از ادامه  پرونده پیش رو و سرنوشت شرکت آقای هاشمی مطلع شوید این نوشته را تا انتها بخوانید. ممکن است شما یکی ازطرفین پرونده‌ای این چنینی باشید، در اخر اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری یا برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کنند و بدین وسیله خود را به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

ماده ۱ قانون ثبت علامت تجاری و اختراعات علامت تجاری را این گونه تعریف می کند : علامت تجاری هر گونه علامتی است شامل نقش ، تصویر، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر، لفاف و غیره که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجارتی در نظر گرفته می شود. انتخاب علامت تجاری بسیار مهم است چرا که امروزه دعاوی تشابه در علامت تجاری از رایج‌ترین دعاوی مالکیت فکری است. بنابراین بهتر است در این زمینه با وکلای متخصص این حوزه مشوت کنید.

با توجه به اینکه ارزش علامت تجاری، در جریان تجارت و به مرور زمان ایجاد می‌شود و هرچه از تاریخ استفاده آن بگذرد، به ارزش آن نیز افزوده می‌شود. بنابراین  علامت تجاری به خودی خود، فاقد ارزش تجارتی می‌باشد وبه همین دلیل اغلب کشورها، تاجر بودن متقاضی را شرط ثبت علامت تجارتی می‌دانند.

بنابراین انتخاب علامت تجاری بسیار مهم است چرا که امروزه دعاوی  مربوط به علامت تجاری  از رایج‌ترین دعاوی مالکیت فکری است. بنابراین بهتر است در این زمینه با وکلای متخصص این حوزه مشوت کنید.

حق تقدم استفاده از علامت تجاری  به چه معناست؟

حق ناشی از علامت تجاری می‌تواند در اثر فعالیت صاحب حق علامت تجاری در جریان تجارت،به مرور زمان و بدون ثبت علامت در اداره ثبت مالکیت صنعتی ایجاد شده باشد. در این صورت چنین حقی عنوان حق تقدم را دارا می‌باشد. این حق تقدم در کنوانسیونهای بین المللی و قوانین داخلی کشورها از جمله ایران مورد تاکید و تایید می باشد که این امر درماده 47 قانون علائم تجاری بیان گردیده‌‌است. به این صورت که استفاده کننده مستمر ازعلامت تجاری می‌تواند هم تقاضای ثبت علامت تجاری مورد استفاد خود را بنماید و هم میتواند در دادگاه برعلیه اشخاصی که حقوق ناشی از علامت تجاری وی را نقض کرده اند اقامه دعوا کند.

نقض حق تقدم استفاده از علامت تجاری چه تبعاتی دارد؟

پرونده آقای هاشمی و ماجرای شکایت را که از یاد نبرده‌اید! ایشان علامت تجاری ع را برای شرکت خود انتخاب کرده بود اما با شکایت شرکت دال، مبنی بر استفاده مقدم رو به رو شد. در دادگاه بدوی وکیل آقای هاشمی بیان کرد که این علامت را به ثبت رسانده و با توجه به ثبت آن این علامت را متعلق به خود می‌داند.

اما دادگاه تمامی دفاعیات وکیل آقای هاشمی را رد کرد. چرا که شرکت دال سابقه استفاده از علامت ع را دارد و گواهی ثبتی مربوطه این شرکت در سال 86 گرفته‌شده‌ اما گواهی ثبتی شرکت آقای هاشمی در سال 90 اخذ شده است. همچنین اظهارنامه ثبتی ارائه شده نشان می‌دهد شرکت دال حق تقدم استفاده از علامت تجاری را دارد. بنابراین با توجه به مشترک بودن کالای تولیدی هر دو شرکت، دادگاه رای به ابطال علامت تجاری شرکت آقای هاشمی داد.

پس از این مجددا در دادگاه تجدید نظر آقای هاشمی برای بازگشت علامت تجاری‌اش تلاش کرد اما دادگاه با توجه به ماده 30و بندهای الف و ز ماده 32 از قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری و مطابق بند ج ماده 6 خامس معاهده پاریس استفاده کننده مستمر از یک علامت تجاری برای استفاده کننده حق تقدم و مکتسب ایجاد می کند.

درنهایت رای دادگاه به ابطال علامت تجاری شرکت آقای هاشمی یعنی شرکت الف  بود و تلاش‌های حقوقی وکیل این شرکت نیز به نتیجه نرسید.

شرایط ایجاد حق تقدم استفاده از علامت تجاری چیست؟

باید توجه کرد که حقوق ناشی حق تقدم استفاده مستمر از علامت تجاری و یا ثبت آن به شرطی به شخص داده می‌شود که صفات زیر را داشته باشد:

الف) علامت تجاری مورد استعمال به حقوق مکتسبه اشخاص ثالث لطمه وارد نکند، به این معنی که در زمان شروع استفاده شخص از علامت تجاری، شخص دیگری مالک آن نباشد و این استفاده به حقوق او لطمه وارد نکند.

ب) علامت تجاری مورد نظر دارای صفت مشخصه تمایز بخش باشد.

ج) علامت تجاری مورد استفاده متقدم برخلاف اخلاق و یا نظم عمومی نباشد.

حق ناشی از علامت تجاری در اثر ثبت علامت تجاری حاصل شده باشد.ماده 31 قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 بیان می دارد “حق استفاده انحصاری از یک علامت (تجاری) به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد” وماده 41 قانون علائم تجاری نیزحقوق ناشی از ثبت علامت تجاری را بیان نموده است که از جمله این حقوق میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-استفاده از علامت تجاری ثبت شده، توسط ثالث مشروط به اجازه مالک است.

2-مالک علامت تجاری ثبت شده می تواند علیه اشخاصی که بدون اذن وی از علامت تجاری استفاده می نمایند در دادگاه اقامه دعوی نماید.

فراموش نکنید که شما می‌توانید با سیستم ثبت برند وینداد علامت تجاری و برند خود را به آسانی و مطمئن ثبت کنید.

برای ثبت علامت تجاری خود نیاز به راهنمایی دارید؟

هرچقدر شما در کسب‌وکار خود شخصی حرفه‌ای و موفق باشید باز هم در برخی امور آن نیاز است با افراد متخصص دیگری مشورت کنید کسانی که با در نظر گرفتن تمامی جوانب امور اقدام به امری می‌کنند. بنابراین همین حالا از مشاورین تخصصی وینداد و وکلای با تجربه ما در ثبت، انتخاب و دعاوی علامت تجاری مشورت بگیرید. ما در وینداد اماده همراهی شما در این مسیر هستیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و