نمونه قرارداد صلح‌نامه ملکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

نمونه قرارداد صلح‌نامه ملکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

  در مواردی پیش می‌آید که افراد تمایل به واگذاری ملکی به دیگری در قالب قرارداد صلح‌نامه ملکی دارند. در این قرارداد طرفین دیگر خریدار و فروشنده عنوان ندارند و وجهی به ارزش مال بین آنها رد و بدل نمی‌شود. در قرارداد صلح‌نامه ملکی صرفا یک طرف با عنوان مصالح ملکی را به دیگری به […]

 

در مواردی پیش می‌آید که افراد تمایل به واگذاری ملکی به دیگری در قالب قرارداد صلح‌نامه ملکی دارند. در این قرارداد طرفین دیگر خریدار و فروشنده عنوان ندارند و وجهی به ارزش مال بین آنها رد و بدل نمی‌شود. در قرارداد صلح‌نامه ملکی صرفا یک طرف با عنوان مصالح ملکی را به دیگری به عنوان متصالح واگذار می‌کند. دراین مورد هرچند صلح‌نامه، همانند بیع‌نامه عمل می‌کند اما شرایط و احکام خاص عقد بیع را ندارد.

اگر مشتاقید از نمونه قرارداد صلح‌نامه ملکی مطلع شوید این نوشته را تا انتها بخوانید. ممکن است شما یکی ازطرفین پرونده‌ای این چنینی باشید، در اخر اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

ارکان عقد صلح چیست؟

در قرارداد صلحی که در آن یک طرف ملک خود را به دیگری واگذار می‌کند، این عقد صلح به صورت عرفی جایگزین عقد بیع(نقل و انتقال) می‌شود. در این معامله ارکان عقد این چنین است:

مصالح: شخصی که مالی را به دیگری واگذار می نماید.

متصالح: کسی که مال را قبول می نماید.

مورد صلح: مالی است که مورد عقد صلح قرار می گیرد.

مال الصلح: پول یا مالی است که یک طرف در ازای پیشنهاد صلح از دیگری دریافت می دارد.

صلح در مواردی به صورت رایگان و در مواردی در برابر مال انجام می‌شود.

قرارداد صلح‌نامه ملکی چه کاربردی دارد؟

در برخی موارد افراد ترجیح می‌دهند به جای تنظیم قرارداد بیع (نقل و انتقال) قرارداد صلح‌نامه ملکی تنظیم کنند. عقد صلح‌نامه ملکی یکی از پر‌کاربرد‌ترین و رایج‌ترین قرارداد‌ها در زمینه معاملات املاک است. در این موارد صلح جایگزین قرارداد بیع می‌شود اما احکام و قوانین خاص بیع در این مورد اجرا نمی‌شود.

برای نمونه؛ اگر شخصی تصمیم بگیرد نصف ملک مشاعی که مالک است را به شخص دیگری انتقال دهد اما شریک او در مال مشاع حق شفعه نداشته باشد، می‌تواند این انتقال را در قالب عقد صلح تنظیم کند. درنتیجه این معامله طرف مقابل نمی‌تواند ادعایی نسبت به ملک داشته باشد و این انتقال قانونی است.

در مواردی نیز طرفین در ضمن اختلافی که با هم دارند تصمیم می‌گیرند برای رفع دعوا با دادن امتیازاتی به یکدیگر مثل نقل و انتقال اموال به سازش و توافقاتی در جهت رفع دعوای ملکی برسند. بر همین اساس ماده ۷۵۲ قانون مدنی می‌گوید: «صلح ممکن است یا در مورد رفع تنازع موجود یا جلوگیری از تنازع احتمالی در مورد معامله و غیر آن واقع شود.»

نمونه قرارداد صلح‌نامه ملکی چه نکاتی دارد؟

در قرارداد صلح‌نامه ملکی نیز مانند سایر عقود، از قانون مدنی و از اصول و قواعد مربوط به عقد صلح تبعیت می‌کند.  براساس ماده  قانون مدنی، مطابق ماده 760، عقد صلح لازم است اگر چه در مقام عقود جایزه واقع شده باشد و برهم نمیخورد مگر در موارد فسخ به خیار یا اقاله.

برای مثال چنانچه طرفین به جای عقد شرکت با یکدیگر صلح‌نامه منعقد کنند، این صلح‌نامه را هر یک از طرفین نمی‌تواند فسخ کند. تنها زمانی که یکی از خیارات در میان باشد یا طرفین قرارداد را اقاله کنند می‌توانند آن را فسخ کنند.

در ادامه برخی از نکات این قرارداد می‌پردازیم:

مشخصات طرفین قرارداد

در صلحنامه، مصالح (( صلح کننده یا واگذارنده )) و متصالح (( کسی که صلح به نفع او صورت می پذیرد )) هستند. شخصیت طرفین قرارداد صلح بسیار مهم است چرا که در برخی موارد اشخصاص ملک خود را می‌‌خواهند به شخصی با ویژگی‌های خاص صلح کنند. بنابراین در نوشتن این بند باید دقت زیادی صورت گیرد. طرفین باید توجه کنند که تمام جزییات ذکر شود و تردید و اشتباهی در خصوص شناسایی آن‌ها نباشد.

موضوع قرارداد یا مورد صلح

مورد صلح می‌تواند هر‌چیزی باشد، حتی ملکی که در آینده شخص مالک آن می‌شود می‌تواند موضوع صلح باشد. در سایر موارد مورد صلح باید با تمام اوصاف و ویژگی‌ها نوشته شود. در موارد خاص اما علم کلی و اجمالی به مورد صلح کافی ست.

مبلغ صلح‌نامه

از آنجایی که صلح یک عقد مسامحی و مجانی است بنابراین مبلغ در این قرارداد به طور دقیق تعیین نمی‌شود. بنابراین در صورت قید مبلغ در آن نیازی نیست بین دو طرف معامله تناسب و تعادل ارزشی باشد. بنابراین یک شخص می‌تواند آپارتمان یا  باغ خود را در مقابل چند شاخه گل به شخصی دیگر واگذار کند. ازین جهت قرارداد صلح‌نامه ملکی بر طبق قانون صحیح است.

قرارداد صلح‌نامه ملکی چه شرایطی دارد؟

  • در این قرارداد نیز مانند سایر عقود طرفین باید اهلیت در انجام معامله و اهلیت در تصرف مال مورد صلح را داشته باشند. یعنی باید عاقل و بالغ و رشید باشند.
  • مصالح به موجب این صلحنامه کلیه حقوق ناشی از مالکیت خود را به طرف دیگر صلح نموده و هیچ گونه ادعایی در این خصوص نخواهد داشت.
  • طرفین جز با اقاله حق بر هم زدن معامله را ندارند.
  • انعقاد عقد صلح نباید صوری و برای فرار از دین باشد.
  • عقد صلح نباید بر خلاف قوانین امری و شرعی واقع شود.

برای تنظیم قرارداد صلحنامه ملکی نیاز به راهنمایی دارید؟

در این نوشته سعی کردیم شما را با جزئیات قرارداد صلح ملکی آشنا کردیم. با این حال نباید فراموش کرد که اصولا تنظیم قراردادهای حقوقی امری تخصصی است و نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه کافی در حوزه قراردادها است.

به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از تنظیم قرارداد قرارداد صلحنامه ملکی از دانش متخصصان حقوق بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری و کارشناسان حقوق قراردادها و مشاوران قراردادها، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای متنوع را ارائه دهیم.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط