چک لیست مالکیت فکری و معنوی برای استارتاپ‌ها

راهنمایی برای چک لیست مالکیت فکری استارتاپ‌ها

چک لیست مالکیت فکری استارتاپ‌ها شامل چه مواردی است؟ بسیاری از استارتاپ‌ها برای انجام فعالیت خود اقدام به طراحی سایت یا سامانه‌ الکترونیکی می‌کنند و از این طریق فعالیت می‌کنند. بنابراین لازم است که استارتاپ‌ها قوانین این حوزه را بشناسند و آن را رعایت کنند. در این حوزه قوانینی مثل آنچه در چک لیست مالکیت […]

چک لیست مالکیت فکری استارتاپ‌ها شامل چه مواردی است؟ بسیاری از استارتاپ‌ها برای انجام فعالیت خود اقدام به طراحی سایت یا سامانه‌ الکترونیکی می‌کنند و از این طریق فعالیت می‌کنند. بنابراین لازم است که استارتاپ‌ها قوانین این حوزه را بشناسند و آن را رعایت کنند. در این حوزه قوانینی مثل آنچه در چک لیست مالکیت فکری و معنوی برای استارتاپ‌ها لحاظ شده، وضع شده است. همه‌ این قوانین به منظور حمایت از ایده‌های استارتاپ‌ شما وضع شده است. در این راستا بنابر اهمیت موضوع دارایی‌های فکری و برای اینکه در آینده در مورد حقوق و دارایی‌های فکری کسب‌وکارتان به مشکل برنخورید. در ادامه این نوشته  به بررسی چک لیست مالکیت فکری استارتاپ‌ها خواهیم پرداخت.

اگر برای پیشبرد استارتاپ خود نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوق استارتاپ‌ها بهره‌مند شوید.

آیا ثبت برند کرده‌اید؟

نخستین قدم درحفاظت از دارایی‌های فکری یک استارتاپ، ثبت قانونی آن است. از آن جایی که استارتاپ‌ها شخصیت حقوقی اند و شرکت هستند ابتدا باید به ثبت برسند. در قدم دوم چنانچه استارتاپ جنبه دانش‌بنیان داشته باشد، باید مجوز‌های لازم را از مراکز حوزه مربوط به فعالیت خود بگیرد. همچنین چنانچه استارتاپ‌ها ایده خاص یا علامت بخصوصی داشته‌باشند، باید آن را نیز ثبت کنند. بنابراین برای بهره‌مندی از حمایت قانونی استارتاپ‌ها باید به صورت حقوقی ثبت‌ شوند. از همه مهمتر برند آنها که معرف شرکت به دیگران است و بسیار ارزشمند است، باید ثبت شود. ثبت برند نیز یکی دیگر از موارد چک لیست مالکیت فکری و معنوی برای استارتاپ‌ها  به شمار می‌رود. درصورت ثبت این قانون است که باید از دارایی‌های فکری استارتاپ حمایت  کند.

لزوم ثبت برند را با این مثال بهتر متوجه می‌شوید: تصور کنید شما کار خود را با برندی که طراحی کرده‌اید، شروع می‌کنید. این برند به شهرت می‌رسد وهمه این برند را با محصولات کسب‌وکار شما می‌شناسند و چندین سال متوالی شما از طریق این شهرت، کسب و کار خود را رونق می‌دهید. اما  یک اشتباه این‌جا می‌تواند همه سرمایه شما را از بین ببرد. آن ثبت نکردن برند به صورت قانونی‌ست. در نظر بگیرید اگرشخصی دیگر با کپی کردن برند شما می‌تواند به جای شما فعالیت کند.

لازم است که اشخاص درقدم نخست برند تجاری خود را به ثبت برسانند. مشاوران و کارشناسان حقوق شرکت‌های تجاری در وینداد آماده ارائه مشاوره و راهنمایی در خصوص موضوع ثبت برند تجاری به شما هستند.

وضعیت مالکیت فکری و معنوی استارتاپ‌ها

همانطور که ذکر شد اولین قدم برای حمایت قانون از استارتاپ‌ها ثبت آنها و همینطور ثبت برند آنهاست. برای اینکه قانون مالکیت معنوی از استارتاپ‌ها حمایت کند. باید اطمینان حاصل کنید که فعالیتی که کسب‌وکار شما انجام می‌دهد قانونی است. همچنین باید مجوز‌های لازم فعالیت خود را از مراکز مربوط به آن دریافت کنید. این دو موضوع یعنی ثبت استارتاپ و گرفتن مجوز‌های قانونی فعالیت آنها، دو مورد حیاتی در حفاظت از مالکیت فکری استارتاپ است. از دیگر موارد چک لیست مالکیت فکری استارتاپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، که هر یک در نوع خود اهمیت زیادی در حفظ دارایی‌های فکری استارتاپ‌ها دارند :

  • پتنت «Patent»
  • نشان‌های تجاری «Trade Secret»
  • کپی‌رایت «Copyright»

پتنت چیست؟

هرکدام از استارتاپ‌ها برای هدفی شروع به کار می‌کنند و در تلاش اند یک دستاورد به بازار ارائه دهند. این دستاوردها باید در قالب پتنت مورد حفاظت قرار گیرند. در واقع ثبت اختراع در کسب‌وکارها به دلیل حفاظت این دستاوردها در در مقابل رقبا و همچنین آگاهی نسبت به این پتنت‌ها باعث رعایت حقوق مالکیت‌ فکری دیگر استارتاپ‌ها می‌شود. در چک لیست مالکیت فکری و معنوی برای استارتاپ‌ها، پتنت ها از بهترین قلمرو حفاظتی برخوردار اند. یک پتنت حق انحصاری برای تولید، بهره‌برداری و فروش یک اختراع را ارائه می‌کند. همچنین پتنت‌ها گستره‌ی متنوعی از مزیت‌ها را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند. ازجمله؛ امکان واگذاری مجوز بهره‌برداری از پتنت به شرکت‌های دیگر و معمله ای پر سود است.

برای ثبت پتنت کسب‌وکارتان نیاز به راهنمایی دارید‍! کارشناسان مجرب ما در این امر شما را راهنمایی می‌کنند.

نشان‌های تجاری

از دیگر چک لیست مالکیت فکری و معنوی برای استارتاپ‌ها، نشان‌های تجاری اند. نشان‌های تجاری می‌توانند با نمایش یک علامت یا نشان، یک استارتاپ یا به طور خاص یک محصول از آن را تداعی کنند. ثبت در دفاتر تجاری مالکیت فکری، برای بدست آوردن حقوق ناشی از نشان‌های تجاری الزامی نیست، اما باید بدانید که چنانچه نشان تجاری شما ثبت شود، کسب‌وکارهای دیگر نمی‌توانند از این نشان سو‌ءاستفاده کنند. بنابراین ثبت نشان می‌تواند شما را در وضعیت آسایش قراردهد چراکه کالای کسب‌وکار شما تحت پوشش مالکیت معنوی است.

کپی رایت

کپی رایت یکی دیگر از مواردی است که باید در چک لیست مالکیت فکری استارتاپ‌ها درنظر بگیرید. بسته به محتوای تولیدی استارتاپ‌ها، حمایت‌های مالکیت فکری از محصولات آنها متفاوت است. کپی‌رایت از جمله چک لیست مالکیت فکری و معنوی برای استارتاپ‌هایی است که محتوای آنها را کتاب، موسیقی، هنر، عکس، معماری و حتی نرم‌افزارهای رایانه‌ای تشکیل می‌دهد. همانند نشان تجاری ثبت کپی‌رایت نیز اختیاری است. به محض اینکه یک اثر ادبی خلق شد، قابلیت حفاظت از طریق حقوق کپی رایت را دارد.

همچنین بنابر نوع استارتاپ قوانین متفاوتی از آن حمایت میکنند؛ برای مثال :« گر استارتاپی در حوزه ادبی و هنری فعالیت دارد، مالکیت فکری آن به همان حوزه برمی‌گردد و شامل قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان مصوب سال ۱۳۴۸ می‌شود. اگر فعالیت در زمینه صنعتی باشد، قانون ثبت علائم صنعتی و تجاری، مصوب سال ۱۳۱۰ که آخرین اصلاحات آن در سال ۱۳۸۶ انجام شد، شامل آنها می‌شود. همچنین استارتاپ‌هایی که در حوزه نرم افزار کار می‌کنند قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای مصوب سال ۱۳۷۹ و استارتاپ‌های تجارت الکترونیکی، قانون فعالیت تجارت الکترونیکی مصوب سال ۱۳۸۲ شامل آنها خواهد شد».

قرارداد استخدام کارکنان

بهتر است در قرارداد‌های استخدامی که از سوی استارتاپ‌ها با کارمندانشان منعقد می‌شود. بندهایی یا قردادهای ضمیمه ای تحت عنوان حفظ اسرار تجاری و یا قرارداد عدم افشای اطلاعات به کاربرده شود. بعضی از موارد استارتاپ‌ها توسط قانون مالکیت فکری قابل حمایت نیست. همانند اسرار تجاری که در مورد آن در قراردادی، با کارمندانی که در استارتاپ در ارتباط با این حوزه کار می کنند باید ذکر می‌شود.

در این راستا قابل توجه است که استارتاپ‌ها پس از جذب کارمندان خود لازم است با آنها  قرارداد کار منعقد کنند. بر همین اساس کارشناسان حقوقی وینداد بر مبنای دانش و تجارب خود آمادگی دارند تا قرارداد کار اصولی و استاندارد و متناسب با اهداف شما تهیه کرده تا بتوانید بهترین شکل ازدارایی های فکری استارتاپ خود محافظت کنید.

آخرین راهنمایی‌ در مورد چک لیست مالکیت فکری استارتاپ‌ها

ما تلاش کردیم در این مقاله هر آنچه که در چک لیست مالکیت فکری استارتاپ‌ها ممکن است بر سر راه یک کسب و کار وجود داشته باشد را برای شما توضیح دهیم. باز اگر نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید می‌توانید به کارشناسان حقوقی وینداد اعتماد کرده و صفر تا صد قراردادهای مورد نیازتان را از طریق آنها تنظیم کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط