کسب‌وکار در عمان : یک انتخاب ایده‌آل برای توسعه تجارت!

کسب‌وکار در عمان : یک انتخاب ایده‌آل برای توسعه تجارت!

چگونه یک کسب‌وکار در عمان گسترش ‌می‌یابد و به موفقیت می‌رسد؟ در سالهای اخیر روند گسترش کسب‌وکارها در خارج از مرزهای ایران در حال افزایش است. با به وجود آمدن مشکلات اقتصادی و درآمد بالای تجارت در خارج از کشور، اشخاص زیادی تمایل به شروع اینگونه کسب‌وکار نموده‌اند. اما این سرمایه‌گذاری نیز همانند دیگر کارها […]

چگونه یک کسب‌وکار در عمان گسترش ‌می‌یابد و به موفقیت می‌رسد؟ در سالهای اخیر روند گسترش کسب‌وکارها در خارج از مرزهای ایران در حال افزایش است. با به وجود آمدن مشکلات اقتصادی و درآمد بالای تجارت در خارج از کشور، اشخاص زیادی تمایل به شروع اینگونه کسب‌وکار نموده‌اند. اما این سرمایه‌گذاری نیز همانند دیگر کارها با ریسک‌ها و چالش‌های زیادی همراه است. یکی ازکشورهایی که اشخاص تمایل به شروع کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در آن دارند، عمان است. برای گسترش کسب‌وکار در عمان قدم اول، بررسی وضعیت بازار این کشور و قوانین تجاری آن است. اگر این کار به درستی انجام شود کسب‌وکار تاسیس شده با پیشرفت و موفقیت روبه روست . به همین منظور در این نوشته قصد داریم، گسترش کسب وکار در عمان را با نگاهی به تجارت، بازار و قوانین آن بررسی کنیم. تا اشخاص بتوانند با ریسک کمتری گسترش کسب‌وکارشان بپردازند.

برای راهنمایی درخصوص تاسیس کسب‌وکار جدید در خارج از کشور با مشاوران ما در وینداد در ارتباط باشید.

عمان، کشوری ایده‌آل برای توسعه تجارت شما!

عمان، کشوری پادشاهی در خاورمیانه است. پایتخت این کشور شهر مسقط است.عمان نیز هماند سایر کشورها حاشیه‌ی خلیج فارس، منبع اصلی درآمدش از نفت است. علاوه براین کشاورزی و ماهیگیری نیز دو منبع درآمد در عمان است. منبع جایگزین دیگر نیز گردشگری‌ست.

رویداد‌های تاریخی بین ایران و عمان نشان می‌دهد، عمان و ایران همواره روابطی حسنه و توام با صلح با هم داشته اند. همین روابط تاریخی خوب سبب شده است، اشخاص بیشتری تمایل به گسترش کسب‌وکار در عمان پیدا کنند. درمورد تاسیس کسب‌وکار در عمان باید توجه کرد ، این کار نیازمند اطلاعات دقیق از قوانین تجاری و شناخت درست از بازار این کشور است. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به کسب‌وکار ایرانیان در این کشور و زمینه‌های مشارکت آنها با بازار عمان می‌پردازیم.

کسب‌وکار در عمان برای ایرانیان در چه زمینه‌هایی امکان‌پذیر است؟

عمان هم بازار خوبی برای محصولات ایرانی محسوب می‌شود و هم پل ارتباطی خوبی برای دسترسی به دیگر کشورهاست. توافق‌نامه هایی که عمان با دیگر کشور‌ها منعقد کرده، راهی برای صدور کالا‌های ایرانی به دیگر نقاط جهان است. علاوه بر این در بیشتر کشور‌ها ثبت شرکت خارجی بسیار سخت است.در حالی که در عمان ایرانی‌ها می‌توانند به راحتی شرکت خود را ثبت کنند. برای مثال در مناطق آزاد عمان می‌توان با ۱۰۰ درصد سهام خارجی، شرکت ثبت کرد. بنابراین ایرانیان به راحتی می‌توانند به فکر گسترش کسب‌وکار در عمان باشند. همچنین واردات و صادرات نیز در عمان رونق زیادی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

صادرات و واردات در بازار عمان چگونه است؟

صادرات در عمان این روزها تبدیل به یک بازار رقابتی شده است. در سالهای اخیر وضعیت اقتصادی کشور عمان با رشد چشمگیری همراه بوده‌است. چرا که میزان مبادلات این کشور با کشور‌های دیگر جهان افزایش یافته‌است. درواقع امروزه این بازار از پتانسیل خوبی برای گسترش کسب‌وکار در عمان با سایر مناطق جهان برخوردار است.

سوالات خود را در خصوص قوانین صادرات از کارشناسان حقوقی ما بپرسید!

کالاهای وارداتی به عمان

عمان از لحاظ صنعتی چندان قوی نبوده و به همین دلیل بخش قابل‌توجهی از کالاهای وارداتی آن را قطعات و ماشین‌آلات صنعتی تشکیل می‌دهند. با این وجود، این کشور برخی نیازهای وارداتی دیگر نیز دارد. برخی از این نیازها عبارتند از :

  1. ماشین‌آلات، وسایل مکانیکی، دیگ‌های بخار و قطعات آنها
  2. سوخت‌های فسیلی و زغال سنگ، روغن‌های معدنی، قیر، محصولات معدنی مختلف.
  3. محصولات فولادی و آهن
  4. محصولات لبنی، تخم‌ پرندگان، عسل، گوشت
  5. مواد شیمیایی آلی

صادرات عمان به چه صورت است؟

اگر شما به فکر گسترش کسب وکار در عمان هستید و میخواهید از پتانسیل‌های صادراتی این کشور برای پیشرفت کسب‌وکارتان استفاده کنید . باید بدانید که عمان در با چه کشورهایی مشارکت در صادرات کالا دارد و بعد از تاسیس کسب‌وکار در آنجا شما می‌توانید با چه کشورهایی ارتباط تجاری برقرار کنید. براساس آمارهای سازمان‌های تجارت جهانی، بعد از چین به ترتیب ژاپن با حدود ۷ درصد، چین با حدود ۵ درصد و برخی کشورهای دیگر مانند عربستان، آفریقای جنوی و کره جنوبی در لیست مهم‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی عمان قرار دارند. اما دراین لیست نامی از کشور ایران وجود ندارد.

تسلط به قوانین و مقررات تجاری و مالیاتی گامی اساسی برای گسترش کسب‌وکار در عمان!

یکی از نخستین و مهم‌ترین گام‌های ورود به بازار کشور خارجی اشراف به قوانین و مقررات مرتبط با صادرات و تجارت آنها است. کشور عمان در چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۲۰ خود کاهش تکیه بر منابع هیدروکربوری را در نظر گرفته است. در این راستا تنوع‌بخشی به منابع درآمدی، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، و همچنین حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط به منظور چابک‌سازی اقتصادی نیزدر نظر گرفته است. دوﻟﺖ ﻋﻤﺎن ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاری داخلی و خارجی، ﺷﺮاﻳﻄﻲ را برای اینکه اﻧﮕﻴﺰه ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران ﺑﺮای ﺣﻀﻮر در اﻳﻦ ﺑﺴﺘﺮ اﻗﺘﺼﺎدی افزایش یابد، فرآهم کرده‌است.  برخی از این موارد عبارتند از:

  • ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﺻﺪدرﺻﺪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران خارجی
  • ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران از ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺑﺮ درآﻣﺪ ﺷﺨﺼﻲ
  • اراﻳﻪ وام ﻫﺎی ﻛﻼن ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﻛﻢ و ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﺴﻬﻴﻞ ﺷﺪه ﺑﺮای ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران
  • اراﺋﻪ ﺑﻴﻤﻪ اﻋﺘﺒﺎرات صادراتی از ﻃﺮﻳﻖ ﺿﻤﺎﻧﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺻﺎدراﺗﻲ و آژاﻧﺲ ﻫﺎی مالی
  • ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران از ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ و ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎی راه اﻧﺪازی ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ آﻧﻬﺎ ﺗﺎ ده ﺳﺎل اول ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ

همه اینها به گسترش کسب‌وکار در عمان برای تجار در منطقه کمک می‌کند. اما برای تاسیس کسب‌وکار در عمان توجه به قوانین گمرکی و مالیاتی امری مهم است.

قوانین گمرکی در عمان

واردات کالا به خاك عمان، صرفاً توسط شرکتهایی که در عمان به ثبت رسیده اند امكانپذیر می باشد. همچنین وکیل عمانی نیاز است تا کالاهایی که نیاز به خدمات پس از فروش دارند ترخیص شوند. متوسط نرخ تعرفه گمركی واردات به عمان برای كل كالاها ۵/۵ درصد، كالاهای كشاورزی ۴/۷ درصد و كالاهای غیركشاورزی ۶/۱۰ درصد است. باید توجه کرد که برخی کالاها مانند دام زنده، انواع گوشت به جز گوشت خوک، برنج، گندم، آرد ذرت، میوه تازه و چای از عواض گمرکی معاف هستند.

ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻣﺎﻟﻴﺎتی در عمان

ﻋﻤﺎن ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﺎورﻣﻴﺎﻧﻪ را داراﺳﺖ. به طوری که ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت درﻳﺎفتی از ﺷﻌﺒﻪ ﻫﺎی ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﺧﺎرجی ﻏﻴﺮﻋﻀﻮ ﺷﻮرای ﻫﻤﻜﺎری ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎرس در ﻋﻤﺎن دوازده درﺻﺪ ﺳﻘﻒ ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎتی اﻳﻦ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ سیﻫﺰار رﻳﺎل ﻋﻤﺎن اﺳﺖ.همچنین  ﺑﺮ اﺳﺎس ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻋﻤﺎن، ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺑﺮ درآﻣﺪ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎیی ﻛﻪ ﺑﻴﺶ از ﻫﻔﺘﺎد درﺻﺪ از ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ آﻧﻬﺎ ﺧﺎرجی اﺳﺖ، سی درﺻﺪ می باﺷﺪ. در مورد شرکتهای محلی نیز ﻣﻮﺳﺴﺎت محلی نیزاین مالیات دوازده درﺻﺪ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺷﺮﻛﺘﻬﺎی ﺧﺎرجی ﻛﻪ دارای ﺷﻌﺒﻪ در ﻋﻤﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺮ ﺣﺴﺐ درآﻣﺪ ﺷﻌﺒﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه و ﺑﻴﻦ ۵ ﺗﺎ ۳۰ درﺻﺪ در ﻧﻮﺳﺎن اﺳﺖ.

ثبت شرکت در عمان

همانطور که ذکر شد، ثبت شرکتدرعمان راحتتر از سایر کشور هاست.خدمات ثبت شرکت در عمان شامل اخذ اقامت ممتاز ۲ ساله عمان می باشد به همراه ثبت شرکت که اقامت ممتاز ۲ ساله عمان قابلیت تردد در هاشیه خلیج فارس را نیز به همراه دارد. بدون ویزا و به همراه لیبل ویزای ۲ ساله یک ID کارت ۲ ساله به متقاضی داده میشود که قابلیت افتتاح حساب بانکی شخصی در بانک های لوکال و بین المللی را دارد. ثبت شرکت در عمان به دو شکل صورت میگیرد:

۱ – ثبت شرکت صد در صد لوکال و به نام عمانی ثبت می شود . وکالت تام الاختیار به شریک ایرانی داده می شود. شرکت ۵ ساله بوده و سالانه هزینه کفیل تمدید خواهد شد. این شرکت به طورکامل عمانی محسوب می‌شود نه ایرانی.

۲ – در نمونه از ثبت شرکت شریک ایرانی می تواند ۷۰ درصد سهام را دارا باشد. به شرط اینکه علاوه بر اسناد شرکت ایران و سوء پیشینه خود پیرینت حساب بانکی وی  و دارای موجودی معادل ۵۰۰۰۰۰ دلار امریکا باشد . مدیریت این شرکت نیز با شریک ایرانی می باشد.

درباره گسترش کسب‌وکار در عمان سوالی دارید؟

موضوع تجارت در کشور عمان، اگرچه جذابیت‌های زیادی برای صاحبان کسب‌وکار دارد اما می‌تواند چالش‌های حقوقی زیادی نیز به همراه داشته باشد. در این مطلب سعی شد تا برخی از مهم‌ترین نکات گسترش کسب‌وکار در عمان بررسی شود. نباید فراموش کرد که این مقررات با توجه به اوضاع تجاری عمان، ایران و جهان ممکن است در مقاطع مختلف تغییراتی داشته باشند و یا در بخش‌های خاصی از تجارت، نکات بیشتری به همراه داشته باشند. به همین خاطر اگر درباره قوانین چگونگی توسعه تجارت در عمان سوال و یا نکته مبهمی دارید، به کارشناسان حقوقی وینداد برای مشاوره و راهنمایی اعتماد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط