کسب‌وکار در روسیه

کسب‌وکار در روسیه و بازارهای مناسب برای تجارت در آن

کشور روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان شناخته می‌شود که در بخش شمالی اوراسیا واقع شده است. این کشور از نظر جغرافیایی واقع در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع شده و از طرفین با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی؛ و نیز با دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد. […]

کشور روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان شناخته می‌شود که در بخش شمالی اوراسیا واقع شده است. این کشور از نظر جغرافیایی واقع در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع شده و از طرفین با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی؛ و نیز با دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد.
از نظر راه زمینی، روسیه با ۱۴ کشور از قاره آسیا و اروپا مرز مشترک دارد. بنابراین این کشور از نظر ژئوپلیتیک در شاهراه بین‌المللی قرار داشته و پتانسیل بسیار بالایی برای تجارت و کسب‌وکار در روسیه وجود دارد.

با این وجود، در زمان وجود شوروی، به جهت سیاست‌های کمونیستی، اقتصاد آن در حال نابودی بود اما با فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۰ و تأسیس فدراسیون روسیه، با انجام اصلاحات ساختاری اقتصاد آن جانی تازه گرفت. با این حال اگرچه کماکان این کشور مشکلات اقتصادی متعددی دارد اما جزو بزرگترین اقتصادهای جهان محسوب شده و کسب‌وکار در روسیه در دههٔ اخیر با تحولات بسیاری مواجه شده است.

در همین راستا سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری برای گسترش و توسعه کسب‌وکارشان به سمت بازار روسیه متمایل شدند. به همین دلیل در سال‌های اخیر دولت این کشور با انجام اصلاحات در قوانین خود در جهت بهبود شرایط کارآفرینی در روسیه و تسهیل این امر برای خارجیان بسیار تلاش کرده است.در این مطلب بر آنیم تا علاوه بر پرداختن به ویژگی‌ها و مزیت‌های کسب‌وکار در روسیه بازارهای پرطرفداری که در این کشور در حال رونق است را مورد توجه قرار داده و در نهایت برخی از مقررات تجاری و مالیاتی این کشور را نیز مورد مداقه قرار دهیم.

مزایای گسترش کسب‌وکار در روسیه چیست؟

همانطور که بیان شد اقتصاد روسیه در حال رشد بوده و می‌توان آن را به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان در نظر گرفت. با این توضیح اگر قصد سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارتان در روسیه هستید حتماً مزایای زیر را در نظر بگیرید.

منابع طبیعی

روسیه براساس آمارهای منتشر شده، بزرگ‌ترین صادرکننده گاز در جهان و نیز یکی از اقطاب تولید نفت و فولاد در دنیا می‌باشد. در نتیجه تمامی صنایع مهم و درآمدزا در اقتصاد این کشور وجود دارد.

توسعهٔ صنایع زیرساختی

برخی از صنایع همانند صنعت ارتباطات و مخابرات و فناوری اطلاعات در روسیه رشد بسیار قابل ملاحظه‌ایی داشته‌اند.

بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان

روسیه دارای جمعیتی بالغ بر ۱۴۲ میلیون نفر با درآمد شخصی می‌باشد که هر سال نسبت به سال قبل دارای رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی می‌شود. این امر سبب می‌شود تا نیروی کار مناسبی در روسیه یافت شود.

مزایای مالیاتی

کشور روسیه دارای زیر ساخت‌های بسیار قابل قبولی در سطح جهانی بوده که یکی از دلایل این امر وجود مزایای مالیات برای سرمایه‌گذاران خارجی می‌باشد. براساس قوانین در این کشور مالیات شرکت ۲۰%، مالیات بر درآمد شخصی ۱۳% و ۱۸% مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد.

بازارهای مناسب برای کسب‌وکار در کشور روسیه کدامند؟

به صورت کلی رشد قابل توجهی که در اقتصاد روسیه صورت گرفته است مبتنی بر مبادلات کالا می‌باشد لیکن در دهه‌های اخیر به جهت تصویب قوانین مختلف، در میان سرمایه‌گذاران بین‌المللی، صنعت انرژی و صنعت نرم افزار و فناوری اطلاعات مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بگونه ای که این کشور به عنوان یکی از صادر کنندگان اصلی نفت و گاز طبیعی در جهان بوده و نیز در صنعت IT در رده‌های بالای جهانی قرار می‌گیرد.

همچنین دولت روسیه در بخش کشاورزی مداخلات مثبتی داشته که این کشور را به عنوان بزرگترین صادرکننده حبوبات تبدیل کرده است. اگر قصد راه اندازی یا توسعه کسب و کار در بخش کشاورزی را دارید، توصیه می‌شود در حوزه کشت حبوبات وارد شوید. زیرا به عنوان یک کشاورز حبوبات علاوه بر دریافت مزایای مالیاتی، می‌تواند وام‌هایی با سود کم بهره مند شوید.

علاوه بر این، خدمات بیمه و بانکداری، توزیع و بسته بندی محصولات کشاورزی، گردشگری و ابزار و تجهیزات کشاورزی نیز حوزه‌هایی هستند که برای توسعه کسب‌وکار در روسیه مناسب می‌باشند.

قوانین و مقررات و مالیاتی روسیه چه هستند؟

براساس قوانین روسیه اگر شخصی شهروند این کشور نبوده و صرفاً مقیم باشد و در طی ۱۲ ماه کمتر از ۱۸۳ روز اقامت داشته باشد، از مالیات معاف است. در مقابل طبق قوانین مالیاتی روسیه میزان مالیات به شکل زیر محاسبه می‌شود:

الف- درآمد متوسط در کشور روسیه: ۳۰ درصد مالیات

ب- درآمد متوسط + ویزای فرد متخصص: ۱۳ درصد مالیات

ج- سود سهام شرکت‌های روسی: ۱۵ درصد

د- سود ملک: ۳۰ درصد

نیازی به مشاوره درباره کسب‌وکار در روسیه دارید؟

همانطور که ملاحظه کردید، اقتصاد روسیه پس از فروپاشی شوروی دچار تحولاتی عظیمی گردید و به دلیل مداخلات و سیاست‌گذاری‌های مثبتی که دولت اعمال نمود، این کشور دارای یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان می‌باشد. به همین منظور اگر قصد راه‌اندازی، گسترش یا توسعه کسب‌و‌کار مشخصی علی‌الخصوص در حوزه انرژی یا فناوری اطلاعات یا کشاورزی دارید، حتماً به کسب‌‌وکار در روسیه فکر کنید.

ضمناً با توجه به تنوع قوانین و مقررات این کشور، استفاده از دانش حقوقی متخصصان اهمیت بسیاری دارد. فلذا تیم حقوقی وینداد آمادگی دارد تا در رابطه با قوانین و مقررات تجاری و مالیاتی در روسیه مشاوره داده و تجارب خود را در اختیار کسب و کار شما قرار دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط