۵ نکته درمورد مالیات کسب‌وکارها برای صاحبان مشاغل!

5 نکته درمورد مالیات کسب‌وکارها برای صاحبان مشاغل!

مالیات کسب‌وکارها و مشاغل مختلف بنا به نوع فعالیت و درآمد متفاوت است و هر کسب و کاری موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مبلغ مالیات مشخص شده خود به سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد. اما ممکن است به دلیل پراکندگی و فراوانی قوانین مالیاتی در ایران و عدم تسلط به این قوانین، بسیاری […]

مالیات کسب‌وکارها و مشاغل مختلف بنا به نوع فعالیت و درآمد متفاوت است و هر کسب و کاری موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مبلغ مالیات مشخص شده خود به سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد. اما ممکن است به دلیل پراکندگی و فراوانی قوانین مالیاتی در ایران و عدم تسلط به این قوانین، بسیاری از این کسب و کارها دچار مشکلاتی شوند و تجارت آنها به کلی تحت تاثیر قرار بگیرد.

در این مطلب با اشاره به ۵ نکته مهم درخصوص مالیات کسب‌وکارها، قصد داریم تا صاحبان مشاغل را در مواجهه با نظام مالیاتی کشور تا حد زیادی آماده کنیم تا با ارتکاب کمترین خطا بتوانند امور مالیاتی تجارت خود را سامان دهند.
با ما همراه باشید.

معافیت‌های مالیاتی را پیگیری کنید!

کسب و کار شما از هر نوع که باشد ممکن است مشمول تخفیفات و یا حتی معافیت‌­های مالیاتی خاصی باشد. به طور مثال درآمد حاصل از مشاغل حوزه انتشارات و مطبوعات، کشاورزی، کارگاه­‌های فرش دستباف و صنایع دستی، فعالیت­‌های هنرمندان و… از پرداخت مالیات معاف هستند. این فهرست به موارد ذکر شده محدود نمی­‌شود و در مواد مختلف قانون مالیات­‌های مستقیم به آن اشاره شده است. به طور کلی شما باید در جریان معافیت‌­های مالیاتی سالانه و مربوط به شغل خود قرار بگیرید و از مزایای موجود بهره­‌مند شوید. پس حتما در بین مواد این قانون مهم و قوانین خاص شغل خود بگردید و همیشه گوش به زنگ باشید تا از مزایای معافیت، بخشودگی و تخفیف­‌های مالیاتی حداکثر استفاده را کنید.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه مالیات دارید می‌توانید از مشاوره حقوقی کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

با پر کردن اظهارنامه مالیاتی آشنا باشید!

در سال­های اخیر، شیوه ارائه اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی انجام می‌­شود. این عمل از طریق سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی انجام می­‌شود. شما ابتدا با ثبت نام در این سایت اقدام به دانلود فرم­‌های مخصوص به اظهارنامه مالیاتی بنا به وضعیت خود (شخص حقیقی یا حقوقی) کرده و سپس تمام اطلاعات لازم در جداول صفحات این فرم را به دقت و با کمال صداقت (در موارد بعدی این نوشتار، به اهمیت حسن نیت در این فرایند اشاره خواهیم کرد) تکمیل کنید و مطابق دستورالعمل سامانه مذکور اقدام به ارسال اظهارنامه کنید. عملیات ثبت نام شما و تسلیم الکترونیک اظهارنامه مالیاتی تا زمانی که به دریافت کد رهگیری توسط شما ختم نشود هنوز پایان نیافته است. پس حتما دریافت این کد را جدی بگیرید و تک تک مراحل فرایند تکمیل اظهارنامه را دنبال کنید.

تاریخ‌­های مهم مالیات کسب‌وکارها را فراموش نکنید!

عملکرد به موقع شما در پر کردن و تسلیم اظهار نامه مالیاتی می­‌تواند برای شما یک فایده بسیار مهم به همراه داشته باشد از انباشته شدن جرایم دیرکرد تسلیم اظهارنامه برای شما جلوگیری کند. تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد آن با توجه به سال مالی کسب و کار شما انجام می‌شود. به استناد ماده ۱۰۰ قانون مالیات­‌های مستقیم، اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) مشمول پرداخت مالیات، بایستی حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال، اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات کسب و کار خود کنند. همچنین این تاریخ به استناد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور، برای اشخاص حقوقی تا پایان تیرماه معین شده است. اگر این تسلیم تا تاریخ مقرر صورت نگیرد می­‌تواند سبب شود جریمه­‌های مختلف مالی، ممنوع‌­الخروج شدن، محرومیت از بخشودگی و معافیت­‌های مالیاتی و حتی در فرض‌­های شدیدتر مجازات­‌هایی مانند حبس در انتظار صاحبان مشاغل باشد.

پس حتما در تقویم‌تان ضرب­‌الاجل تسلیم اظهارنامه مالیاتی را علامت بزنید تا از جریمه­‌های احتمالی در امان باشید!

در تنظیم اظهارنامه مالیاتی، دقت و حسن نیت کامل به خرج دهید!

برای صاحبان مشاغل مختلف بسیار ضروری است که در ارائه اطلاعات مالی شغل خود دقت کافی را داشته باشند. در این خصوص پیشنهاد می­شود که با بهره‌­گیری از دانش یک حسابدار مسلط به مبحث مالیات کسب‌وکارها یا مشاور حقوقی امور مالیاتی و استفاده از یک نرم‌­افزار تخصصی محاسبه مالی و حسابداری، کلیه اطلاعات مالی خود را با جزئیات کامل ثبت و ضبط کنید تا در پایان سال مالی بتوانید مطابق با واقعیت شغل خود اظهارنامه مالیاتی را پر کنید. چرا که عدم وجود شفافیت در حساب‌های سالانه شما و یا عدم وجود صحت در مقادیر و اعداد و ارقام جداول اظهارنامه ممکن است موجب مشکلات زیادی شود. این مشکلات می‌­تواند شامل همان جریمه­‌ها و مجازات‌هایی باشد که پیشتر اشاره کردیم و یا حتی موجب شود مالیات کسب و کار شما به شکل علی‌­الراس محاسبه شود. این اصطلاح به معنای آن است که در صورت وجود تردید درخصوص اظهارنامه مالیاتی شما از سوی ماموران اداره مالیات، این امکان وجود دارد که اظهارنامه شما مردود شده و مقدار مالیات شما با تحقیق و تفحص و تشخیص ماموران اداره مالیات اعلام شود. البته این نوع محاسبه در سیاست­گذاری­‌های مالیاتی در مسیر حذف شدن است و از لحاظ قانونی نیز تا انتهای امسال (۱۳۹۸) بایستی لغو می­‌شد اما ممکن است همچنان به شکل پراکنده‌­ای اجرایی شود، پس بهتر است در طول سال مالی خود دقیقا به منابع مالی خود اشراف داشته باشید تا بتوانید در پایان سال دقیق­‌ترین عملکرد مالی خود را اظهار کنید تا در نتیجه مالیات شما بنا به اعلام خود شما محاسبه شود.

اگر در خصوص مالیات کسب‌وکارها نیاز به مشورت و راهنمایی داشتید، کارشناسان حقوقی ما می‌توانند به تمامی سوالات شما پاسخ دهند. همین الان می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی را دریافت کنید.

راه‌­های قانونی برای اعتراض به مالیات کسب‌وکارها را بدانید!

اصولاً در یک نظام حقوقی، فرایندهای اعتراض به مقدار اعلامی مالیات کسب‌وکارها پیش‌­بینی می­‌شود. در نظام مالیاتی ایران نیز شما می‌­توانید به مقدار مالیات تعیین شده از سوی ماموران مالیاتی اداره مالیات اعتراض کنید. برای این منظور شما باید در مدت ۳۰ روز از پس از معین شدن مبلغ مالیات و ابلاغ شدن آن به شما، با ارائه مدارک مربوط به اسناد مالیاتی تجارت خود، شکایت خود را به اداره امور مالیاتی ارائه کنید تا شکایت شما در هیئت‌­های حل اختلاف مالیاتی رسیدگی شود.
همچنین شیوه­‌هایی برای اعتراض به رفتار ماموران مالیاتی (در فرض بدرفتاری ماموران مالیاتی با شما) وجود دارد که می­‌توانید از طریق آن­ها (تماس با شماره تلفن‌های ارائه شده سازمان مالیات) شکایات خود را پیگیری کنید.

فراموش نکنید در فرایند تعیین و پرداخت مالیات، اعتراض حق شماست!

در مورد مالیات کسب‌وکارها نیاز به راهنمایی دارید؟

برای آنکه بتوانید در پیچش­‌های حقوقی نظام مالیاتی ایران از خطراتی مانند جریمه و مجازات­­‌های مختلف در امان باشید پیشنهاد می­‌شود از یک کارشناس امور مالیاتی خبره در شغل خود بهره‌­مند باشید چرا که قوانین مالیاتی ایران ممکن است به طور کلی و یا به طور خاص در شغل شما، دستخوش تغییراتی شود و تاثیر عمیقی بر تجارت شما داشته باشد. برای مشاوره در امور مالیاتی مانند مالیات کسب‌وکارها ، محاسبه نرخ مالیات، آگاهی از بخشودگی­‌ها و معافیت‌­های مالیاتی، تنظیم اظهارنامه مالیاتی، اعتراض و…، می­‌توانید روی کارشناسان مطلع و به­‌روز وینداد حساب کنید!

اگر شما هم تجربه‌ای در خصوص پر کردن اظهارنامه مالیاتی و یا معافیت‌های مالیاتی کسب‌وکار خود دارید می‌توانید نظر خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه