8 مورد از مشکلات حقوقی استارتاپ

8 مورد از مشکلات حقوقی استارتاپ که پیش روی موسسان است

کارآفرینان باید پیش از راه اندازی استارتاپ بدانند که مشکلات حقوقی متعددی ممکن است پیش روی‌شان قرار گیرد. 8 مشکل حقوقی استارتاپ را در ادامه بررسی کرده‌ایم. موفق­‌ترین استارتاپ­‌ها، موقعیت خوب‌شان را با پرهیز کردن از خطاهای کلیدی به دست می­‌آورند. علاوه بر مشکلات رایجی که بنیانگذاران استارتاپ‌ها بارها مرتکب می­‌شوند، استارتاپ‌ها در معرض چالش‌های […]

کارآفرینان باید پیش از راه اندازی استارتاپ بدانند که مشکلات حقوقی متعددی ممکن است پیش روی‌شان قرار گیرد. 8 مشکل حقوقی استارتاپ را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

موفق­‌ترین استارتاپ­‌ها، موقعیت خوب‌شان را با پرهیز کردن از خطاهای کلیدی به دست می­‌آورند. علاوه بر مشکلات رایجی که بنیانگذاران استارتاپ‌ها بارها مرتکب می­‌شوند، استارتاپ‌ها در معرض چالش‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. 8 مورد از مشکلات حقوقی استارتاپ‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم.

8 مشکل حقوقی پیش روی استارتاپ‌ها

اگر تازه کسب و کارتان راه انداخته اید و یا جدیدا مشکلات حقوقی استارتاپ برای‌تان مهم شده‌اند این 8 مورد کمک زیادی به حل چالش‌های قانونی کسب و کارتان می‌کند:

کمبود یک قرارداد عملیاتی قوی

ایوان تارور، مدیر مالی سابق در یک استارتاپ فناوری می­‌گوید: “یکی از بزرگترین مشکلات حقوقی که می­‌بینم استارتاپ‌ها با آن مواجه هستند، این است که موفق نمی­‌شوند قراردادهای عملیاتی با جزئیات کامل بین شرکای تجاری بنویسند.” ” اگر شما قرارداد عملیاتی قدرتمندی بنویسید که نمای کلی نقش و اختیارات تصمیم­‌گیری هر طرف را مشخص ­‌کند، می­‌توانید کسب و کاری با ارتباط هماهنگ بین شرکای تجاری بسازید.”

یک قرارداد عملیاتی قوی باید در مورد این موارد صحبت کند:

  • چگونه بنیانگذاران سود را تقسیم می­‌کنند
  • توافقنامه براساس این که چگونه تصمیمات کلیدی روزانه گرفته می­‌شود
  •  زمانی که یک بنیانگذار مفاد قرارداد را رعایت نکند چه اتفاقی می‌­افتد
  • چگونه حقوق و دستمزد بین بنیان‌گذاران رسیدگی می‌­شود
  • چگونگی رسیدگی به فروش تجارت
  • نحوه  عزل کردن بنیانگذار

موفق نشدن در داشتن قراردادی که از استارتاپ محافظت کند

کریستین داکوستا، بنیانگذار گجت ریویو می‌­گوید کارآفرینان ممکن است “بعضی وقت‌ها در به تنظیم یک قرارداد استاندارد پیش از راه اندازی استارتاپ، شکست بخورند.”

او می‌گوید: ” قرارداد تجاری استاندارد، قرارداد عدم افشا،قرارداد عدم رقابت، قرارداد پیمانکاری و قراردادهایی از این دست برای از بین بردن مقاصد شرکت هایی که می‌خواهند علیه شما اقدامی بکنند بسیار حیاتی است.”

در زیر قراردادهای استانداردی که استارتاپ­‌ها باید داشته باشند آمده است:

ثبت نکردن قانونی استارتاپ

یکی دیگر از مشکلات حقوقی استارتاپ ثبت آن است.

شما باید بدانید چه زمانی کسب و کار شما آماده داشتن شخصیت حقوقی است.

دیویس نگوین، بنیانگذار مای کانسالتینگ آفر ( پیشنهاد مشاوره من) می­‌گوید: “بسیاری از افراد فکر می‌­کنند که اولین کاری که باید بکنند، ثبت استارتاپ است.”زمان زیادی سپری می­‌شود تا اسناد جمع آوری شود؛ در حدی که تمرکز کمی بر روی محصول یا خدمات ارائه شده توسط کسب و کار باقی می­‌ماند. تا زمانی که شرکت راه اندازی می­‌شود، بعضی متوجه می‌شوند، محصول مناسب بازار نیست یا مشکلاتی در ارائه محصول وجود دارد. روی تکمیل کردن پروژه خود تمرکز کنید، سپس شرکت را ثبت کنید.”

معمولا موسسان بر عکس این را  انجام می­‌دهند و یا خیلی دیر اقدامبه ثبت شرکت می‌کنند. در این حالت، کسب و کار شما بالاخره به سوددهی می‌رسد، به فصل مالیات نزدیک می‌شود، یا شما در فکر فروش سهام می‌افتید.

نگیون می‌­گوید: “برخی افراد آنقدر دیر ثبت شرکت می‌کنند تا نهایتا مجبور به پرداخت جریمه‌ها و هزینه‌های قانونی‌ای زیادی می­‌شوند که از آن اطلاعی نداشتند؛ چرا که در زمان مناسب، کاغذ بازی­‌های لازم را انجام نداده‌اند.” به طور ایده­‌آل، یک تجارت باید پیش از امضای قراردادها و استخدام کردن کارمندان ثبت شود تا مسئولیت شخصی موسسان محدود شود.

درک نکردن ملاحظات مالیاتی

شان پلامر، مدیرعامل آنویتی اکسپرت (متخصص بیمه کارمندان) می­‌گوید: “بسیاری از کارآفرینان استارتاپ‌ها درک درستی ندارند که مالیات چقدر می‌تواند پیچیده باشد و چه تاثیری بر روی تجارتشان دارد. آن‌ها ممکن است در رسیدگی به مالیات­‌های جواز، مالیات­‌های فروش، یا محاسبه میزان مالیات صورت پرداخت و تعیین این که اشخاصی که در کسب و کارشان کار می­‌کنند، کارمند یا فریلنسر هستند، به مشکل بر بخورند.

پلامر اضافه می­‌کند که “مسئولیت‌­های پیش‌بینی نشده مالیاتی، مجازات‌ها و جریمه­‌ها استارتاپ را از بین می‌برد.”

همچنین مطمئن شوید که بازتاب مالیاتی سهام و عواقب مالیاتی هر تصمیم در شرکت را لحاظ کنید، و هزینه‌ها و عایدات مالیات پذیر مستندسازی کنید.

نگهداری نکردن از اسناد منابع انسانی

به هنگام استخدام، بنیانگذاران اغلب با بخشهای دیگر کسب و کار مشغول هستند تا اینکه به مستندسازی مناسب منابع انسانی فکر کنند.

پلامر می­‌گوید: “به هر حال این می‌­تواند موجب شود تا هنگام بررسی­‌های نظارتی، دعاوی حقوقی تنظیم شده توسط کارمندان، و هرگونه بررسی های لازم انجام شده توسط شرکت دیگر در طول خرید، استارتاپ مسئول شناخته شود.”

در مورد مستندسازی منابع انسانی، روی موارد زیر تمرکز کنید:

  • قراردادهای امضا شده
  • نامه های استخدام
  • اوراق پرسنل
  • شکایات کارمندان
  • غرامت‌ها و پاداش‌ها

درک نکردن مفاهیم مالکیت فکری

یکی  از مشکلات حقوقی استارتاپ‌­ که بسیار رایج است، محافظت نکردن از حقوق مالکیت فکری است.

رابرت برد، وکیل و استاد حقوق تجارت در دانشگاه کنتیکت می­‌گوید: “اگر تجارت بر پایه نوآوری است، استارتاپ باید در اسرع وقت به دنبال حق ثبت اختراع یا ثبت ایده باشد.

اقدام به ثبت اختراع، برند و یا ایده نه تنها مشخص می‌کند که نوآوری استارتاپ دارای قابلیت ثبت اختراع است، بلکه از نوآوری در برابر تعدی رقبا محافظت می­‌کند.”

سایر مسائل مالکیت فکری که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید شامل ثبت علامت تجاری، گذاشتن نام مناسب برای استارتاپ و تحقیق کردن در مورد مسائل کپی رایت در مورد هر ماده ای در شرکت شما می­‌شود.

نداشتن مجوزها و پروانه­‌های لازم

مجوزها و پروانه‌­هایی که در ادامه آمده باید با توجه به طبیعت تجارت شما کسب شود:

  • مجوزهای دولتی، دانش بنیان
  • مجوز کسب و کارهای خانگی
  • مجوزها و پروانه های تجارت و اماکن
  • مجوز مالیات فروش
  • مجوز های مختص به زمینه فعالیت شرکت

بسیاری از کسب و کارها بدون دقت لازم با این مسائل مواجه می‌شوند، و در نهایت با جرائمی از جمله پلمپ کسب و کار، هزینه پیش‌بینی نشده و هزینه حقوقی که برای‌ش بودجه‌ای مشخص نکرده‌اند، مواجه می­‌شوند.

نداشتن آمادگی کامل

آماده نبودن می‌­تواند مانع موفقیت استارتاپ باشد. کارآفرینان باید این سوالات را بپرسند تا مشخص کنند که آماده راه اندازی استارتاپ هستندیا نه:

  • آیا ماهیت تجارت را درست انتخاب کردید؟ (شرکت تضامنی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی)
  •  اگر استارتاپ شکست بخورد آیا شما شخصا مسئول هستید؟
  • آیا دوباره چشم انداز کسب و کار خود را بررسی کردید تا مطمئن شوید همه مفاهیم قانونی را می‌دانید و رعایت کرده‌اید؟

اشتباهات ساده‌ای که استارتاپ‌ها انجام می‌­دهند

اغلب اشتباهات اولیه‌ای که استارتاپ‌ها انجام می‌دهند موارد زیر است:

  1. شناسایی نکردن مشتریان هدف با قطعیت کامل: مهم نیست چقدر اصول بازاریابی و کالاهای شما خوب باشد، بازاریابی برای مخاطب غلط می‌تواند به کسب و کار شما پیش از شروع آسیب بزند.
  2. خیلی سریع استخدام کردن: داشتن کارمند پرخرج است. اطمینان حاصل کنید که تیم خود را به آهستگی گسترش می­دهید.
  3. خودمحوری: تنها حرکت نکنید. با راهنمایی مشاور، می‌­توانید از تجربیات –و اشتباهات- آن‌ها بیاموزید و در زمین محکم شروع کنید.
  4. سرمایه گذاری زیاد بر روی ابزارآلات  غیرضروری: برای کاهش ریسک بدهی، با امکانات کم، کارها را انجام دهید.
  5. جدی نگرفتن بازخورد مشتری: دغدغه های مشتری را نادیده نگیرید. از بازخورد آن‌ها استفاده کنید تا کالای خود را بهبود ببخشید، فروش را افزایش دهید، و وفاداری مشتری را حفظ کنید.
  6. نداشتن سرمایه اضطراری: داشتن سرمایه اضطراری تا شما را در زمان بن‌بست‌های مالی پشتیبانی کند تا تجارت شما در حرکت باقی بماند.

وینداد مشاور حقوقی کسب و کار شما

اگر با خواندن این مطلب عزمتان را جزم کرده‌اید که به مشکلات حقوقی استارتاپ بیشتر اهمیت دهید وینداد در کنار شماست. ما در وینداد با یک تیم حقوقی همراه کسب‌وکار شما خواهیم بود و تمام مسائل حقوقی کسب و کارتان را از تنظیم قرارداد گرفته تا ثبت شرکت و مشاوره حقوقی را پشتیبانی می‌کنیم.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط