chatgpt-فناوری-حقوقی-هوش-مصنوعی

ChatGPT و فناوری حقوقی؛ آیا هوش مصنوعی جایگزین وکلا می‌شود؟

این روزها، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی از جمله لینکدین و توئیتر مملو از مقالاتی در مورد ChatGPT هستند – ChatGPT یا همان ربات هوش مصنوعی که به گفته بسیاری از متخصصان، صنایع مختلفی را از برنامه‌نویسی تا حقوق مختل می‌کند. با تمام هیاهوهایی که این ربات باهوش به‌وجود آورده است، متخصصان حقوقی و وکلا […]

این روزها، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی از جمله لینکدین و توئیتر مملو از مقالاتی در مورد ChatGPT هستند – ChatGPT یا همان ربات هوش مصنوعی که به گفته بسیاری از متخصصان، صنایع مختلفی را از برنامه‌نویسی تا حقوق مختل می‌کند.

با تمام هیاهوهایی که این ربات باهوش به‌وجود آورده است، متخصصان حقوقی و وکلا تنها یک سؤال دارند:

آیا هوش مصنوعی جایگزین وکلا می‌شود؟

در ادامه ما شما را با OpenAI – شرکت هوش مصنوعی که ChatGPT را توسعه داده است – ابعاد توسعه آن در صنعت حقوق و نتیجه‌گیری کلی از ChatGPT و فناوری حقوقی معرفی خواهیم کرد.

OpenAI چیست؟

OpenAI یک شرکت تحقیق و توسعه هوش مصنوعی (AI) است که «سیستم‌های بسیار مستقلی را ایجاد می‌کند که از نظر اقتصادی از انسان‌ها بهتر عمل می‌کنند». استفاده از ابزارهایی مانند ChatGPT رایگان است – اگرچه با توجه به تقاضای زیاد استفاده از آن، ممکن است برای ورود و ادامه کار با آن با مشکل داشته باشید.

ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی است که به پرس و جوهای متنی باز – دیالوگ‌محور- پاسخ می‌دهد. این چت‌بات از طریق یادگیری از بازخورد‌های انسانی آموزش داده شده است و قابلیت این را دارد که زبان انسان را متوجه شود و متون نوشتاری بسیار دقیق، مشابه گفتگوهای انسانی را تولید کند. در طول این فرآیند، مربیان هوش مصنوعی انسانی به عنوان یک کاربر و یک دستیار هوش مصنوعی صحبت می‌کنند، سپس پاسخ‌های ربات چت را رتبه‌بندی می‌کنند تا به چت‌بات نحوه پاسخگویی مناسب را آموزش دهند.

در یک جمله،  ChatGPT می‌تواند به هر سوالی پاسخ دهد.

چگونه از ChatGPT استفاده کنید؟

استفاده از ChatGPT نسبتاً ساده است – تنها کاری که باید انجام دهید این است که درخواست خود را در وب سایت ChatGPT ثبت کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از این ابزار بخواهید برای شما یک شعر بنویسد، با یک دستور پخت غذا به شما در آشپزی کمک کند یا مسائل پیچیده ریاضی را حل کند. به این صورت، یک پاسخ منحصر به فرد و دقیق از آن دریافت خواهید کرد.

آنچه ChatGPT به وکلا ارائه می‌دهد !

در حالی که ChatGPT هنوز در مرحله تحقیق و توسعه است، متخصصان حقوقی به طور مداوم می‌پرسند: ChatGPT و فناوری حقوقی چه آینده‌ای دارد؟ چگونه ChatGPT می‌تواند به وکلا کمک کند؟

شکی نیست که ChatGPT فرصت‌هایی را برای شرکت‌های حقوقی ارائه می‌دهد. از ایجاد محتوای متون آموزشی حقوقی برای وب‌سایت گرفته تا تهیه اسناد و پیش‌نویس‌های قراردادی. علاوه بر این، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حقوقی در حال حاضر تلاش می‌کنند از فناوری GPT برای حمایت از مشتریان خود استفاده کنند.

یک مثال جالب پیشنهاد عجیبی است که توسط Joshua Browder، مدیر عامل DoNotPay ارائه شد. او در توئیتی اعلام کرد که به هر وکیل یا شخصی که پرونده‌ای در مقابل دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا اقامه می‌کند ۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار می‌پردازد در صورتی‌که از AirPods استفاده کند و به وکیل هوش‌مصنوعی  DoNotPay ( مبتنی‌بر فناوری OpenAI’s GPT-3) اجازه دهد تا با تکرار دقیقاً همان جملاتی که در گوش او می‌گوید در مورد پرونده مورد نظر بحث و استدلال کند.

به‌عبارتی، در این مورد، “وکیل انسانی” ایرپاد می‌پوشد و استدلال‌های “وکیل هوش مصنوعی” را کلمه به کلمه تکرار می‌کند.

ChatGPT-Lawyers
ChatGPT-Lawyers

 

بهتر است بدانید این پیشنهاد با موانعی روبرو شد زیرا شرکت‌کنندگان در دادگاه عالی آمریکا از استفاده از وسایل الکترونیکی در دادگاه منع می‌شوند. اما هدف همچنان پابرجاست:

هوش مصنوعی نقش مهمی را در سیستم حقوقی ایفا می‌کند.

اما باید دید دقیقاً چه نقشی دارد؟

چالش‌هایی که ChatGPT برای وکلا به همراه دارند

فراتر از محدودیت‌های فنی، مانند استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در دادگاه، ChatGPT با موانع بیشتری در حوزه حقوقی روبرو است.

برای مثال، این فناوری هنوز در حال توسعه است. هر چقدر هم که پاسخ‌های آن دقیق باشد، ChatGPT یک وکیل انسانی نیست. به‌علاوه این فناوری همیشه مبتنی بر اطلاعات درست نیست – کاربران گزارش داده‌اند که اطلاعات نادرستی از این چت‌بات دریافت کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد هنوز بخاطر نداشتن دقت ظریف و اطلاعات لازم برای دادن پاسخ‌های دقیق، هنوز استدلال‌های حقوقی پیچیده برای این چت‌بات سخت و مبهم باشد. می‌توان گفت – حداقل در این مرحله – ChatGPT در موقعیتی نیست که بتواند جایگزین وکلا شود.

علاوه بر این، تعهدات اخلاقی یک وکیل همیشه ارجحیت دارد.

نه تنها ملاحظات اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی برای بحث در مورد پرونده‌ها وجود دارد، بلکه مسائل و چالش‌های مربوط به امنیت و حریم خصوصی مشتری نیز می‌تواند از طریق انتقال داده‌ها بین شرکت شما و ChatGPT ایجاد شود. از آنجایی که چت‌بات، داده‌های شخصی و مکالمه را ذخیره می‌کند، وکلا باید قبل از استفاده از آن با سیاست حفظ حریم خصوصی و قوانین و مقررات ChatGPT آشنا شوند.

در شرکت حقوقی خود با مسئولیت‌پذیری از فناوری استقبال کنید

در حالی که برخی از موانع اخلاقی استفاده از ChatGPT در یک شرکت حقوقی را برجسته کردیم، معتقدیم که پذیرش مشتاقانه فناوری بر عملکرد تجاری یک شرکت حقوقی تأثیر مثبت دارد. پذیرش فناوری‌، هم از نظر قدرت تأثیرگذاری و هم از نظر حجم ورودی پرونده‌ها و کسب درآمد، تأثیر به‌سزایی بر اهداف تجاری دارد.

در اصل، استفاده از فناوری‌هایی که وظایف حقوقی روتین را ساده می‌کنند، در زمان صرفه‌جویی می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا انرژی و تخصص خود را در کارهایی که مهم‌تر هستند صرف کنید، یک پیشرفت برای هر شرکت حقوقی است. اما فراموش نکنید که به‌کارگیری و اجرای متعهدانه فناوری برای اطمینان از انجام تعهدات اخلاقی و محافظت از منافع مشتری بسیار مهم است.

آینده ChatGPT و فناوری حقوقی

تنها زمان نشان خواهد داد که ChatGPT چه نقشی را در حرفه حقوقی بازی می‌کند. با این حال، یک چیز قطعی است:

پذیرش مسئولانه فناوری می‌تواند به صرفه‌جویی در زمان و مدیریت مالی شرکت حقوقی شما کمک کند و تأثیر قابل اندازه‌گیری بر عملکرد شرکت‌تان داشته باشد.

راه هوشمندانه هنگام مواجه با ChatGPT و فناوری حقوقی این است که در نظر بگیرید چگونه می‌توانید از سرمایه‌گذاری‌ بر روی فناوری شرکت خود بیشترین بهره را ببرید. نرم‌افزارهای مدیریت حقوقی با ابزارهای فراوانی از جمله دریافت درخواست‌های حقوقی مشتری، پردازش درخواست‌ها و تکمیل و ارائه آن وجود دارد تا راندمان تیم حقوقی و در نتیجه بخش اجرایی سازمان را بهبود می‌دهد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

خدمات وینداد برای شما

مقالات مرتبط