حقوق سهام داران شرکت دانش بنیان چیست؟

حقوق سهام داران شرکت دانش بنیان چیست؟

هر شرکت دارای اعضایی است که این اعضا هر کدام حقوق و اختیارات و مسئولیت‎‌هایی در شرکت دارند. در شرکت‌های دانش بنیان نیز مانند سایر شرکت‌های تجاری اعضای شرکت را سهامداران یا شرکا، بازرسان شرکت، مدیران و اشخاص ذی‌نفع تشکیل می‌دهند. از آنجایی که انواع شرکت‌های دانش بنیان در قالب

هر شرکت دارای اعضایی است که این اعضا هر کدام حقوق و اختیارات و مسئولیت‎‌هایی در شرکت دارند. در شرکت‌های دانش بنیان نیز مانند سایر شرکت‌های تجاری اعضای شرکت را سهامداران یا شرکا، بازرسان شرکت، مدیران و اشخاص ذی‌نفع تشکیل می‌دهند. از آنجایی که انواع شرکت‌های دانش بنیان در قالب شرکت سهامی فعالیت می‌کنند، در نتیجه به اشخاصی که در این شرکت صاحب سهام هستند، سهامداران شرکت می‌گویند. این اشخاص دارای حقوق و اختیاراتی در شرکت دانش بنیان هستند که در مقاله حقوق سهام داران شرکت دانش بنیان قصد بررسی اختیارات و حقوق و مسئولیت‌های این اشخاص را داریم.

به چه کسانی سهامدار شرکت دانش بنیان می‌گویند؟

سرمایه در شرکت‌های دانش بنیان به قطعات سهم تقسیم می‌شود و هر شخصی که این سهام را با پرداخت مبلغ آن تصاحب نماید، سهامدار شرکت خواهد بود.

سهام در شرکت‌های سهامی به سه دسته سهام بانام، سهام بی‌نام و سهام ممتاز تقسیم می‌شود و سهامداران شرکت به‌اندازه سهام خود در سود و زیان شرکت سهیم خواهند بود.

براساس قانون تجارت، سهامداران ممکن است هر شخص حقوقی یا حقیقی باشد که مالک بخشی از سهام شرکت است. هر سهامدار در شرکت دانش بنیان، به میزان سهامی که در اختیار دارد، حق رأی و اداره شرکت را نیز خواهد داشت. با توجه به این توضیحات، متوجه این موضوع خواهیم شد که سهامداران در شرکت‌های دانش بنیان دارای حقوقی هستند که در ادامه مطلب قصد بررسی آن را داریم.

حقوق سهام داران شرکت دانش بنیان چیست؟

سهامداران شرکت‌های دانش بنیان با توجه به سهامی که در اختیار دارند، حقوقی در شرکت دارند که این حقوق و اختیارات به شرح زیر می‌باشد:

۱. حق حضور در مجامع عمومی شرکت و حق دادن رأی

۲. حق داوطلب شدن برای عضویت در هیئت مدیره شرکت

۳. حق داوطلب شدن برای فعالیت در سمت بازرس شرکت

۴. حق برخورداری از سهام ممتاز

۵. حق برخورداری از تقسیم سود و اندوخته قانونی شرکت پس از تصویب مجمع عمومی

۶. حق اطلاع از حساب‌های شرکت دانش بنیان

۷. حق درخواست و بررسی گزارش‌های بازرسان در ارتباط با فعالیت و نحوه اداره شرکت

۸. حق درخواست تشکیل مجمع عمومی

۹. حق دعوت از اعضای مجمع عمومی شرکت

۱۰. حق بهره‌مندی از عواید حاصل اضافه ارزش سهام

۱۱. حق انتقال و فروش سهام

۱۲. حق بهره‌مندی از سهام جدید

۱۳. حق اولویت در خرید سهام جدید

۱۴. حق دریافت مبلغ کاهش‌یافته هر سهم در صورت کاهش سرمایه

۱۵. حق اقامه دعوا علیه مدیران شرکت

16. حق انتخاب اولین مدیران و بازرسان شرکت

۱۷. حق تقاضای حکم برکناری مدیرعامل شرکت دانش بنیان

۱۸. حق تغییر در مواد اساسنامه و افزایش سرمایه و انحلال شرکت از طریق مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت

۱۹. حق درخواست انحلال شرکت

۲۰. حق دریافت مبلغ اسمی سهام پس از اتمام عملیات تصفیه شرکت.

مسئولیت‌های سهامداران شرکت دانش بنیان چیست؟

همانطور که صاحب سهم بودن سبب ایجاد حقوق و اختیاراتی برای سهامداران شرکت دانش بنیان می‌شود، از سویی دیگر این سهامدار بودن سبب ایجاد مسئولیت‌هایی نیز در قبال شرکت خواهد شد. سهامداران شرکت دانش بنیان در قبال پرداخت قروض و بدهی‌های شرکت مسئول خواهند بود اما، این مسئولیت تنها تا میزان سرمایه‌ای است که صاحب آن هستند و به عبارت دیگر، سهامداران شرکت سهامی به اندازه مبلغ اسمی سهام خود در برابر دیون و بدهی‌های شرکت سهیم خواهند بود. در ارتباط با مسئولیت پرداخت بدهی‌های مالیاتی نیز باید این نکته را بدانید که براساس قانون مالیات‌های مستقیم، آخرین مدیران شرکت مسئول پرداخت آن هستند و سهامداران شرکت وظیفه‌ای در این باره ندارند و این مبلغ از محل درآمد و دارایی‌های شرکت پرداخت خواهد شد.

جمع‌بندی حقوق سهام داران شرکت دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان انواعی از شرکت‌های سهامی هستند که مؤسسین شرکت پس از تأسیس شرکت اقدام به دانش بنیان نمودن شرکت مزبور خواهند نمود. به همین دلیل، قوانین و مقررات مرتبط با شرکت‌های سهامی بر شرکت‌های دانش بنیان نیز حاکم است و یکی از این موضوعات، حقوق سهامداران در شرکت دانش بنیان است. سرمایه شرکت دانش بنیان به‌وسیله اشخاصی تأمین می‌شود که این اشخاص ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشند و هر یک از این اشخاص به میزان مبلغی که تأدیه می‌نماید، صاحب سهم می‌شود.

سرمایه در شرکت‌های دانش بنیان نیز مانند شرکت‌های سهامی به قطعات سهم تقسیم می‌شود و هر یک از سهامداران به میزان سهام خود دارای حق رأی در اداره شرکت است. این سهامداران بودن علاوه بر حق رأی سبب ایجاد حقوق دیگری نیز برای سهامدار خواهد شد؛ حقوقی ازجمله حق داوطلب شدن برای سمت مدیریت یا بازرسی شرکت، حق دعوت از مجمع عمومی، حق دریافت سود و غیره.

در پایان، پیشنهاد می‌شود اگر قصد ثبت شرکت دانش بنیان را دارید، از خدمات ثبت شرکت وینداد استفاده نمایید. همکاران ما در مؤسسه ثبتی حقوقی وینداد اقدامات ثبت شرکت را با هزینه‌ای معقول برای شما انجام داده و پاسخگوی سؤالات شما در این مسیر خواهند بود. در این نوشتار سعی شد تا مطالب لازم در ارتباط با حقوق سهام داران شرکت دانش بنیان بیان شود، با این وجود، اگر همچنان تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید و یا ابهامی در ارتباط با این موضوع برای شما وجود دارد، شما می‌توانید پرسش خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

مسئولیت سهامداران در برابر پرداخت دیون و بدهی‌های شرکت دانش بنیان تا چه میزان است؟

سهامداران شرکت دانش بنیان تنها به اندازه مبلغ اسمی سهام خود در برابر پرداخت دیون و بدهی‌های شرکت مسئول می‌باشند.

مهم‌ترین حقوق مالی سهامداران شرکت دانش بنیان چیست؟

مهم‌ترین حقوق مالی سهامداران شرکت دانش بنیان شراکت در دارایی شرکت و دریافت سود می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر زهرا حامد

زهرا حامد

زهرا حامد از نویسندگان حرفه‌ای وینداد است که کارشناسی حقوق را از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد حقوق بین‌المللی را از دانشگاه آزاد اخذ کرده و اطلاعات کاربردی و مفیدی در حوزه‌های مختلف حقوق دارد. زهرا مقالات زیادی را برای مجله وینداد نوشته که در ادامه این مقالات را می‌خوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

ترازنامه مالی شرکت چیست؟
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

ترازنامه مالی شرکت چیست و چه کاربردی دارد؟

ترازنامه مالی شرکت، یک گزارش مالی است که وضعیت مالی شرکت را در یک مقطع زمانی خاص نشان می‌دهد. این ترازنامه شامل دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام است و موسسین شرکت کمک می‌کند تا سلامت مالی شرکت را ارزیابی کنند.

گواهینامه حق تقدم سهام
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

گواهینامه حق تقدم سهام چیست؟

تمامی شرکت‌ها مجوزی با نام گواهینامه حق تقدم سهام دارند که آن را در اختیار اشخاص خاصی قرار می‌دهند. در زمان فروش سهام شرکت، اولویت خرید با افرادی است که این گواهی را در اختیار دارند.

آگهی دعوت از مجامع شرکت
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

آگهی دعوت مجمع شرکت چیست و کجا منتشر می‌شود؟

برای دعوت به مجمع عمومی یک شرکت لازم است اعضای آن مجمع از تشکیل آن اطلاع پیدا کنند. هر چند که به نظر می‌رسد روزنامه دیگر نمی‌تواند در میان این میزان رسانه نقشی رسانه کثیرالانتشار را ایفا کند، اما همچنان قانون انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی در روزنامه کثیرالانتشار را لازم می‌داند.

نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت + تمدید هیئت مدیره

اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان در شرکت‌های سهامی توسط هیئت مدیره نشان‌دهنده اهمیت و نقش اساسی این نهاد در فرایند اداره شرکت‌هاست. سهامداران حق دارند که در این خصوص نظر خود را بیان کرده و افراد قابل اعتماد خود را به عنوان اعضای هیئت مدیره تعیین کنند. در نتیجه، مجمع عمومی وظیفه انجام این مهم را بر عهده داشته و پس از گذشت حداکثر دو سال نیز موظف به تغییر اعضای هیئت مدیره یا در اصطلاح تمدید هیئت مدیره است.