نحوه شکایت از شرکت های دانش بنیان به چه صورت است؟

نحوه شکایت از شرکت های دانش بنیان به چه صورت است؟

امین که چند ماه پیش، استخدام یک شرکت دانش ­بنیان شده بود، تماس گرفته و می­گوید با شرکت به مشکل برخورده است. از او خواستم ماجرا را مفصل برایم تعریف کند تا شاید بتوانم کمکش کنم. می‌­گوید؛ چند ماه قبل در این شرکت شروع به کار کرده است. در زمان انعقاد قرارداد، مسئولین شرکت دو […]

امین که چند ماه پیش، استخدام یک شرکت دانش ­بنیان شده بود، تماس گرفته و می­گوید با شرکت به مشکل برخورده است. از او خواستم ماجرا را مفصل برایم تعریف کند تا شاید بتوانم کمکش کنم. می‌­گوید؛ چند ماه قبل در این شرکت شروع به کار کرده است. در زمان انعقاد قرارداد، مسئولین شرکت دو قرارداد با او منعقد کردند که درآن چیزی تحت عنوان دستمزد و مدت کار قید نشده بود. شرکت اعلام کرده، همه جزئیات طبق قوانین اداره کار و توسط وکیل تعیین می­شود. بعد ازسه ماه که برای شرکت کار کرده علی‌رغم درخواست های زیاد، آنها از دادن حقوق و حق بیمه وی خودداری کرده اند. برای همین او هم ترک کار کرده­ و برای احقاق حقوقش به اداره کار شکایت کرده است. بعد از چند روز اداره کار به او اعلام کرده که صلاحیت رسیدگی به شکایت از شرکت­ های دانش­ بنیان را ندارد و باید از مرجع دیگری پیگیر شود. از طرفی هم شرکت غرامت ترک کار را از او مطالبه کرده است. امین نمی­داند چقدر شانس گرفتن حقش را دارد ؟ و اینکه از کدام مرجع باید پیگیر شکایت از شرکت های دانش­ بنیان باشد؟

من هم اطلاعات زیادی در خصوص شکایت از شرکت­ های دانش­ بنیان نداشتم. بنابراین بهترین راه را مراجعه به یک وکیل مجرب در این حوزه و یا کارشناسان حقوقی دانستم.بعد از این ماجرا با جست­ وجویی درمورد شکایت از شرکت ها متوجه شدم بخش عمده ای از آن ها شکایت از شرکت­ های دانش ­بنیان است و افراد اطلاعات زیادی از این شرکت ها ندارند .بنابراین در این نوشته سعی کردم به طورکامل شرکت های دانش بنیان و نحوه شکایت از شرکت­های دانش­بنیان را توضیح دهم تا افراد با آگاهی بیشتری به مطالبه حقوقشان در مورد این شرکت­ها بپردازند.

شرکت دانش بنیان چیست؟

از نام این شرکت ها مشخص است که در این ها دانش و فناوری به شکلی سازمان یافته و جزئی جدایی ناپذیر محسوب می شود. در اقتصاد دو گروه از شرکت ها وجود دارد که یکی وابسته به کارگرها و دیگری وابسته به دانش است. شرکت های دانش بنیان برخلاف شرکت های تجاری، هیچگونه مال مادی مثل، زمین، دستگاه یا تجهیزات تولید ندارند. این دانش وفناوری است که آورده شرکت است. تجاری سازی یافته های علمی، جذب و تبدیل ایده ها به محصول و مشاغل پایدار، توانمندسازی دانش آموختگان، جهت دهی تولید و نوآوری فناوری های برتر از جمله اهداف این شرکت ها است. این شرکت ها با توجه به پویایی و انعطاف پذیری بالایی که دارند ظرفیت مناسبی برای رو به رو شدن با مشکلات اقتصادی دارند. بنابراین با توانمند نمودن زمینه سازی فعالیت این شرکتها می توان بنگاه های اقتصادی دانش بنیان را رشد داد.

اگر در مورد شرکت دانش بنیان و قوانین آن نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوقی بهره‌مند شوید.

شرکت های دانش بنیان از دید قانون

مطابق ماده ۱ قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌ بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، مصوب سال ۱۳۸۹، «شرکت‌ها و موسسات دانش  بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.»

نحوه شکایت از شرکت های دانش بنیان

بر طبق ماده ۷ قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مسئول رسیدگی به شکایات شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی استفاده از حمایت‌های این قانون است.

بنابراین ماده ابتدا باید احراز شود که شرکتی که از آن شکایت شده یک شرکت دانش بنیان است و تحت حمایت این قانون قرار میگیردیا نه ! اگر مشخص شد که یک شرکت دانش بنیان است می توان شکایت را به این صورت مطرح کرد .

بر اساس ماده ۲ این قانون مسوولیت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و پیگیری اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بر عهده دبیرخانه شورای عالی عتف قرار گرفته است.

اگر پس از رسیدگی تشخیص رد دادخواست داده شد، باید به صورت مستدل به درخواست کننده اعلام شود و از سوی دیگر درخواست‌کننده می‌تواند نزد دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اعتراض کند و این شورا موظف است ظرف یک ماه به شکایات واصله رسیدگی کند.

همچنین در فصل ۹ ماده ۳۰ این آیین نامه آمده است شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان می‌توانند اعتراض خود را نسبت به عملکرد دستگاه‌های اجرای قانون با ارائه مستندات به دبیرخانه شورای عتف ارسال کنند و دبیرخانه موظف است ظرف یک ماه نسبت به رسیدگی اعتراضات واصل شده اقدام کند.

بنابراین افراد می توانند شکایت از شرکت های دانش بنیان را نزد دبیرخانه شورای عالی علوم و تحقیقات ثبت کنند. فقط ابتدا باید توجه کنند شرکتی که قصد شکایت از آن را دارند نمونه ای از شرکت های دانش بنیان باشد.

در مورد شکایت از شرکت های دانش بنیان نیاز به راهنمایی دارید؟

شرکت های دانش بنیان به دلیل نوع فعالیتشان بسیار متداول شده و مورد استقبال دانش آموختگان قرارگرفته است. مطمئنا افراد وقتی ترغیب به انعقاد قرارداد با شرکتی می شوند که از امنیت این قرارداد و حمایت های قانونی از نهاد طرف قرارداد اطمینان حاصل کنند. ما در وینداد با همراهی وکلای مجرب در حوزه شرکت ها و دعاوی حقوقی، به شما کمک می کنیم یک قرارداد صحیح و کامل را منعقد کنید و چنانچه در زمینه احقاق حقتان از شرکت‌ها نیاز به مشاوره یا کمک گرفتن از وکیل دارید نیز تیم ما شما را همراهی می کند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.