قرارداد طراحی کاربری و تجربه کاربری

نمونه قرارداد طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری + نکات مهم

این روزها با پیشرفت تکنولوژی یکی از بازارهای پررونق و رو به رشد، ارائه خدمات در زمینه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف است. طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربری (UX) از مهم‌ترین نیازهایی است که هر استارتاپ یا کسب و کار نوپا برای ارتباط قوی با مشتریانش باید به آن توجه کند. با توجه […]

این روزها با پیشرفت تکنولوژی یکی از بازارهای پررونق و رو به رشد، ارائه خدمات در زمینه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف است. طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربری (UX) از مهم‌ترین نیازهایی است که هر استارتاپ یا کسب و کار نوپا برای ارتباط قوی با مشتریانش باید به آن توجه کند. با توجه به حجم بالای درخواست در بازار برای طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری، قرارداد طراحی رابط کاربری از رایج‌ترین قراردادهای حوزه کسب و کار محسوب می‌شوند.

شما چه در جایگاه کارفرمایی باشید که برای طراحی اپلیکیشن خود نیاز به یک طراح دارید تا بتواند مدل ایده آل شما را پیاده کند، و چه طراحی باشید که به دنبال ایجاد رابطه کاری تمام وقت یا به صورت فریلنسری هستید، نباید از اهمیت نگارش یک قرارداد صحیح و جامع غافل شوید.

قرارداد طراحی رابط کاربری که به طور منصفانه حقوق هر دو طرف را پوشش بدهد می‌تواند از بسیاری از اختلافات آینده جلوگیری کند. برای آن‌که بدانید نمونه قرارداد طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری چگونه است و چه نکاتی را باید پوشش دهد با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری چیست؟

ما روزانه با تعداد زیادی از سایت ها و اپلیکیشن‌های مختلف سر و کار داریم، و بی آنکه متوجه باشیم نسبت به بعضی از آن‌ها احساس بهتری داریم و دوست داریم وقت بیشتری را در آن فضا بگذرانیم. این احساس بی دلیل نیست و می‌تواند به این خاطر باشد که سایت یا اپلیکیشن مربوطه از طراحی و تجربه کاربری قوی‌تری نسبت به همتایانش برخوردار بوده که توانسته در نظر ما متمایز جلوه کند.

شخصی که مسئول طراحی «رابط کاربری» است با رنگ‌ها، تایپوگرافی و چینش المان‌های بصری سروکار دارد تا محصول نهایی در نظر کاربر چشم نواز باشد. از سوی دیگر شخصی که طراح «تجربه کاربری» است مسئول آنالیز و برنامه ریزی برای استفاده هرچه بهتر کاربران است و باید قادر باشد مشکلات کاربران را از صفر تا صد استفاده‌شان از یک محصول پیش بینی کند. طراحی «رابط کاربری» و «تجربه کاربری» دو مفهومی هستند که مکمل هم بوده و بسیار با هم اشتباه گرفته می‌شوند، اما هردو از ستون‌های مهم پیشرفت و شناخته شدن یک کسب و کار هستند. برای تنظیم قرارداد طراحی رابط کاربری یا تجربه کاربری می‌توانید از بانک قراردادهای وینداد استفاده کرده و سوالات خود را با متخصصان قراردادنویسی وینداد درمیان بگذارید.

مهم‌ترین نکاتی که در قرارداد طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری باید درنظر گرفته شود

وقتی که یک شرکت قصد دارد کار طراحی سایت یا نرم افزار خود را به کسی بسپارد از چند طریق می‌تواند اقدام کند. شرکت مربوطه ممکن است افرادی را به صورت «تمام وقت» یا برای «مدت معین» استخدام کرده و کلیه مسائل طراحی محصول را به آنان بسپارد یا این‌که می‌تواند در قالب «سفارش پروژه» از یک فرد فریلنسر استفاده کند. بسته به این‌که کدام شیوه انجام شود ماهیت قرارداد مابین طرفین ممکن است تفاوت کند.

اگر طراح به صورت تمام وقت یا موقت(مدت معین) استخدام شود قرارداد مشمول قانون کار می‌شود و تابع مقررات آن است، اما در حالتی که فرد به صورت فریلنسر کار می‌کند قرارداد او با سفارش دهنده مشمول قانون کار نمی باشد. این موضوع به خصوص در زمینه تعیین مرجع حل اختلاف حائز اهمیت است. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که یک قرارداد طراحی رابط کاربری یا تجربه کاربری به طور کلی باید دربر بگیرد اشاره می‌کنیم:

مشخصات طرفین قرارداد

در هر قراردادی باید به طور دقیق مشخصات طرفین از قبیل نام، شماره ملی، نشانی و شماره تماس ذکر شود. در قرارداد طراحی رابط کاربری یا تجربه کاربری مشخصات کارفرما/سفارش دهنده و طراح باید به طور دقیق نوشته شود.

موضوع قرارداد

در این بند باید موضوع قرارداد که طراحی رابط یا تجربه کاربری است شرح داده شود. این‌که چه محصولی قرار است طراحی شود، با چه ویژگی‌هایی، و به طور کلی این‌که محدوده کار به چه شکل است دقیقا باید مشخص شود. در قراردادهایی که موضوع به صورت مبهم بیان می‌شود این احتمال وجود دارد که در ادامه‌ی کار طرفین درباره این‌که حدود وظایف هرکدام چه مقدار است و موضوع قرارداد دقیقا چه مواردی را دربرمی‌گیرد به مشکل بربخورند.

مدت قرارداد

یکی از مهم‌ترین بندهای هر قرارداد تعیین مدت آن است. مدت قرارداد از تاریخ امضای قرارداد آغاز شده و تا هر زمانی که تعیین شود ادامه می‌یابد و قرارداد در آن مدت لازم الاجراست. با توجه به توافقات طرفین مدت قرارداد می‌تواند دائمی، موقت یا تا پایان انجام پروژه باشد. معمولا زمانی که مدت قرارداد موقت است این نکته اضافه می‌شود که درصورت توافق، مدت قرارداد قابل تمدید است. کارفرما در قراردادهای موقت تمایل دارد که ابتدا طراح را برای مدت کوتاهی استخدام کرده و کیفیت کار او را بسنجد و درصورتی که از توانایی‌های او مطمئن شد قرارداد را برای مدت طولانی‌تری تمدید کند. از این جهت ذکر قابلیت تمدید قرارداد اهمیت بسیار دارد.

فراموش نکنید که در قرارداد طراحی رابط کاربری یا تجربه کاربری هنگامی که مدت مشخصی را برای انجام تعهد درنظر می‌گیرید این نکته را نیز قید کنید که درصورتی که کارفرما در زمان تعیین شده اطلاعات لازم برای انجام سفارش را به طراح ارسال نکند به ازای هر روز تاخیر بر مدت قرارداد نیز افزوده می‌شود. بیان این نکته از این جهت ضروری است که طراح بدون اطلاعات، عکس‌ها و موارد لازم نمیتواند کار را شروع کند و اگر کارفرما در ارسال آن‌ها تاخیر کند مدت کمتری برای طراح باقی می‌ماند تا سفارش را تکمیل کند. بنابراین برای حمایت از طراح پیش بینی این بند ضروری است.

مبلغ قرارداد

در این بند مبلغ توافق شده توسط طرفین ذکر می‌شود. بسته به این‌که نوع قرارداد چگونه باشد مبلغ قرارداد ممکن است به صورت حقوق ماهیانه به علاوه پاداش و بیمه و… تعیین شود یا این‌که اگر قرارداد به صورت فریلنسری است مبلغ قرارداد به ازای کل سفارش تعیین می‌شود. معمولا پرداخت مبلغ در قراردادها به صورت چند مرحله‌ای تعیین می‌شود، به این صورت که کارفرما بخشی از مبلغ را ابتدا پرداخت کرده، و باقی را در حین کار در مواعد مشخص پرداخت می‌کند.

تعهدات طراح

در این بند طراح متعهد می شود در صورت دریافت کلیه داده‌ها و موارد مورد نیاز در طراحی، موضوع قرارداد را حداکثر در مدت زمان ذکر شده در بند مدت قرارداد به کارفرما تحویل نماید. طراح موظف است محصول نهایی را مطابق با مشخصاتی که کارفرما سفارش داده آماده سازد و درصورتی که نیاز به اصلاح داشته باشد تغییرات را اعمال کند. ی

کی از مواردی که در این بند باید به آن توجه کرد این است که اگر هیچ یک از اتودهایی که طراح آماده کرده توسط کارفرما تائید نشود تکلیف قرارداد چیست؟ معمولا در این موارد این‌گونه پیش بینی می‌شود که طراح موظف است درصورت تمایل کارفرما به هزینه‌ی او طرح جدیدی بزند و مبلغ مشخصی از این بابت به مبلغ قرارداد اضافه شود. همچنین باید در قرارداد ذکر شود که طراح موظف است در پایان کار فایل لایه باز محصول را نیز به کارفرما ارسال نماید.

تعهدات کارفرما

از مهم‌ترین تعهدات کارفرما تعهد به پرداخت مبلغ قرارداد در مواعد تعیین شده می‌باشد. همچنین او موظف است اطلاعات و داده‌هایی را که طراح برای انجام سفارش نیاز دارد در زمان مشخص شده در اختیار او قرار دهد. یکی از مواردی که باید در قراداد مشخص شود این است که کارفرما موظف است زمانی که طراح اتود اولیه را ارسال می‌کند فیدبک مناسب دهد و طرح نهایی را نیز در زمان مشخص تائید کند.

تاخیر در هریک از این مراحل می‌تواند موجب مسئولیت کارفرما در برابر طراح شود و به طراح حق فسخ یک‌جانبه قرارداد را بدهد. همچنین یکی دیگر از موارد مهمی که حتما باید در قراردادهای طراحی و تجربه کاربری ذکر شود این است که کارفرما تا چه حد می‌تواند درخواست تغییر اتود طراحی شده را بدهد؟ معمولا در قراردادها این‌گونه عنوان می‌شود که کارفرما حق درخواست 25 تا 50 درصد تغییر در اتود را دارد و تغییرات بیشتر از آن باعث افزودن هزینه اضافه بر مبلغ قرارداد می‌گردد.

محرمانگی

زمانی که یک کسب و کار برای طراحی رابط یا تجربه کاربری خود با شخصی قرارداد می‌بندد باید اطلاعاتی را در اختیار او قرار دهد که ممکن است برای کسب و کار محرمانه تلقی شود. به همین دلیل ضروری است که این نکته در قرارداد قید شود که کلیه اطلاعاتی که توسط کارفرما در اختیار طراح قرار می‌گیرد محرمانه تلقی شده و طراح موظف به حفاظت و نگهداری آن بوده و نمی‌تواند اطلاعات را به شخص دیگری انتقال دهد.

فسخ قرارداد

به طور کلی قراردادی که بین طرفین بسته می‌شود قراردادی لازم است، به این معنی که هیچ کدام از کارفرما یا طراح بدون توافق دیگری نمی‌توانند قرارداد را بهم بزنند. اما معمولا مواردی در هر قرارداد ذکر می‌شود که درصورت تحقق آن موارد، یکی از طرفین به تنهایی می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.

برای مثال شرایط فورس ماژور یکی از موارد رایجی است که در قراردادها پیش بینی می‌شود. فورس ماژور به شرایطی مانند جنگ، زلزله، سیل یا تحریم اقتصادی گفته می‌شود که باعث می‌شود یکی از طرفین مطلقا نتواند تعهد خود را انجام دهد. اگر این شرایط ادامه یابد و قابل رفع نباشد می‌توان در قرارداد پیش بینی کرد که طرف دیگر حق فسخ قرارداد را داشته باشد.

از دیگر موارد فسخ زمانی است که کارفرما یا طراح در مواعد تعیین شده به تعهداتی که در قرارداد بر عهده‌شان است عمل نکنند. یعنی کارفرما در زمان تعیین شده مبلغ را نپردازد یا همکاری لازم را با طراح درجهت پیشبرد پروژه انجام ندهد. از طرف دیگر اگر طراح مطابق با ویژگی‌های موردنظر کارفرما، یا در زمان مشخص شده کار را تحویل ندهد طرف دیگر این حق را دارد که به صورت یک‌جانبه قرارداد را فسخ کند.

حل و فصل اختلافات

در این بند شیوه‌های حل و فصل اختلافات احتمالی آینده بیان می‌شوند. معمولا در قراردادها به این صورت پیش بینی می‌شود که درصورت بروز اختلاف ابتدا سعی می‌شود از طریق سازش و گفتگو مسئله حل شود اما اگر اختلاف همچنان ادامه یافت همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم بسته به این‌که قرارداد مشمول قانون کار باشد یا نه می‌توان مسئله را به مراجع حل اختلاف کارگر و کارفرما رجوع داد یا این‌که در دادگاه‌های عمومی طرح دعوی نمود.

یکی دیگر از راه حل‌های رایج برای حل اختلافات در قراردادها ارجاع به داوری است. به این شکل که درصورت بروز اختلاف، موضوع به شخص معین یا مرکز داوری تعیین شده ارجاع داده شود و نظر داور برای هر دو طرف قطعی باشد. البته باید توجه داشته باشید که ارجاع به داوری برای هر قرادادی مناسب نمی باشد و باید با دقت و با توجه به شرایط هر قراداد تصمیم گرفت که بهتر است چه روشی برای حل اختلاف تعیین شود.

نسخ قرارداد

هر قرارداد باید حداقل در دو نسخه تنظیم شود که یکی از آن‌ها در نزد کارفرما و دیگری نزد طراح باشد. در قرارداد باید به طور دقیق ذکر شود که قرارداد در چند نسخه تنظیم شده و تمام نسخه‌ها باید توسط هر دو طرف امضا شود. پیشنهاد می‌کنیم در قراردادهایی که تنظیم می‌کنید پایین تمام صفحات را نیز امضا کنید تا به این شکل ریسک دست بردن در مواد قرارداد را تا جای ممکن کاهش دهید.

درباره قرارداد طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری به راهنمایی نیازمندید؟

قرارداد طراحی رابط کاربری یا تجربه کاربری از جمله قرادادهای رایجی است که تنظیم آن نیازمند تحلیل و ارزیابی دقیق است تا درحد امکان از بروز اختلافات احتمالی آینده جلوگیری کند. اهمیت این موضوع به خصوص برای کسانی که به صورت فریلنسری کار می‌کنند به مراتب بیشتر است؛ چرا که اکثر این افراد برای سفارش‌های خود قرارداد منعقد نکرده و به صورت شفاهی توافقات را انجام می‌دهند و در ادامه به مشکلات بسیاری برخورد می‌کنند. ب

ه همین منظور پیشنهاد ما این است که در زمینه تنظیم قراردادهای حقوقی خود از متخصصان و مشاوران این حوزه راهنمایی و کمک بگیرید. تیم حقوقی وینداد متشکل از وکلای پایه یک دادگستری و کارشناسان حقوقی مجرب قادر است تا کلیه خدمات تنظیم و بررسی نمونه قرارداد طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری را با بهترین کیفیت و کمترین هزینه برای شما انجام دهد.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط