آیا به عنوان مدیرعامل شرکت تجاری می‌توانم طرح دعوا کنم؟

آیا به عنوان مدیرعامل شرکت تجاری می‌توانم طرح دعوا کنم؟

  ماجرای یک پرونده؛ طرح دعوا مدیرعامل شرکت، در جریان شکایت آقای عامری از شرکت سهامی شادی که در ابتدا به دلیل صدور چک بلامحل در وجه اقای عامری بود. آقای قاسمی به عنوان مدیرعامل شرکت در دادگاه بدوی حاضر شد و از شرکت دفاع نمود. علاوه بر این آقای قاسمی جهت شکایت از محاسبه […]

 

ماجرای یک پرونده؛ طرح دعوا مدیرعامل شرکت،

در جریان شکایت آقای عامری از شرکت سهامی شادی که در ابتدا به دلیل صدور چک بلامحل در وجه اقای عامری بود. آقای قاسمی به عنوان مدیرعامل شرکت در دادگاه بدوی حاضر شد و از شرکت دفاع نمود. علاوه بر این آقای قاسمی جهت شکایت از محاسبه تاریخ تادیه چک، نسبت به شکایت آقای عامری تجدیدنظر خواهی کرد.

اما سوالی که برای طرفین این دعوا مطرح شد این بود که آیا طرح دعوا مدیرعامل شرکت تجاری نزد دادگاه تجدیدنظر پذیرفته‌است یا خیر؟ آقای عامری در جلسه دادگاه جهت دفاع به سمت آقای قاسمی ایراد وارد کرد و تاکید کرد که او به عنوان مدیرعامل شرکت تجاری نمی‌تواند طرح دعوا کند.

درحال حاضر دادگاه تجدیدنظر باید این موضوع را بررسی کند که طرح دعوا مدیرعامل شرکت را می‌توان قبول کرد؟ اگراین سوال برای شما هم پیش آمده و یا در پرونده‌ای اینچنینی هستید با دقت متن پیش رو را بخوانید،  در ادامه به جزییات این نظر و ایراد واره بیشتر می‌پردازیم. در نهایت اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

منظور از ایراد فقدان سمت شخصی که اقامه دعوا کرده، چیست؟

در ماده 84 قانون آیین دادرسی مدنی، در مورد ایرادات صحبت شده و در مورد ایراد احراز سمت آمده، اگر یکی از طرفین دعوا چه خواهان، چه خوانده دارای سمت نباشد و بدون داشتن حقی در اقامه دعوا علیه طرف دیگر طرح دعوی نماید ،دعوا وی به علت ایراد عدم احراز سمت وکیل و خوانده رد خواهد شد.

بنابر این ماده، در طرح هر دعوا  هریک از طرفین دعوا باید یا ذینفع در دعوا باشند یا اینکه شخصی که اقامه دعوا می‌کند به نمایندگی از آنها طرح دعوا کرده باشد. این نمایندگی نیز در هنگام طرح دادخواست باید به طور واضح و دقیق اعلام شود. به این صورت که شخص نماینده کلیه مدارک و دلایلی که اثبات کننده سمت وی است را ضمیمه دادخواست کند و به دادگاه رسیدگی کننده به دعوا تقدیم کند.

مهلت طرح این ایراد نیز مانند سایر ایرادات تا پایان اولین جلسه دادرسی باید مطرح گردد مگر اینکه ایراد بعد از اقامه دعوا و پایان جلسه اول حادث شده باشد.

اگر در مورد طرح دعوا مدیرعامل شرکت سوالی دارید و یا نیاز به راهنمایی حقوقی دارید می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید.

آیا طرح دعوا مدیرعامل شرکت تجاری ایرادی دارد؟

در پرونده آقای عامری و آقای قاسمی مدیر شرکت تجاری دیدید که آقای عامری در جلسه دادگاه آقای قاسمی را فاقد سمت دانست و به سمت او ایراد گرفت.

دادگاه پس از بررسی ایراد طرح دعوا مدیرعامل شرکت اعلام کرد که، این ایراد قابل پذیرش نیست و بدون شک یکی از اختیارات هیئت مدیره شرکت طرح دعوا در محاکم می‌باشد. با توجه به اینکه طرح دعوی در زمره اسناد تعهدآور نیست اقدام مدیرعامل در اقامه دعوا، حتی درصورتی که در اساسنامه شرکت چنین اختیاری به مدیرعامل تفویض نشده باشد، به عنوان مسئول اجرایی شرکت مغایرتی با قانون ندارد.

در نتیجه در اساسنامه بعضی از شرکت ها در توضیح اختیارات هیئت مدیره و در بعضی موارد مدیرعامل، آمده است که، اقامه هرگونه دعوی و دفاع از دعوی و انتخاب وکیل و انعقاد هر گونه قرارداد و…در صلاحیت هیات مدیره شرکت می‌باشد. هیئت مدیره می تواند این اختیارات را به مدیرعامل شرکت تفویض نماید و طرح دعوا مدیرعامل شرکت برای شخص حقوقی پذیرفته شده‌است.

آیا مدیر عامل می تواند برای اقامه دعوا از وکیل استفاده کند؟

باید در نظر داشت شخصی می‌تواند به وکیلش اختیار انجام کاری را بدهد که ابتدا خود حق انجام آن را داشته باشد. پس وکیل هنگامی می‌تواند طرح دعوا کند که مدیر عامل برابر اساسنامه شرکت اجازه طرح دعوا را داشته باشد و دلیل و مدرکی که سمت مدیر عامل و اجازه او را برای اقامه دعوا ثابت می کند ضمیمه دادخواست کند.

در مورد دعاوی شرکت‌های تجاری سوالی دارید؟

همانطور که در پرونده آقای عامری دیدید، آقای قاسمی می‌تواند به نمایندگی از شرکت اقامه دعوا کند و حتی در جلسه دادگاه  برای دفاع از شرکت حضور یابد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام هر اقدامی برای اقامه دعوا، به یک وکیل یا مشاور حقوقی آشنا به امور شرکت‌های تجاری رجوع کنید

لازم به ذکر است که یکی از زمینه‌‌های تخصصی ما در وینداد، خدمات دعاوی تخصصی می‌باشد. از آنجایی که امروزه به جهت متداول شدن شرکت‌ها و دعاوی شرکت‌های تجاری و  آشنا نبودن مردم با جزئیات این قوانین، آگاهی هرچه بیشتر از مقررات حاکم بر آنها ضرورت دارد.  اگر نیاز به وکیل با تحربه در زمینه امور شرکت‌های تجاری را دارید می‌توانید درخواست ثبت وکیل خود را از طریق سامانه وینداد پیگیری نمایید

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و