اخذ نمایندگی خودرو

قرارداد نمایندگی خودرو + شرایط اعطای نمایندگی فروش خودرو

وینداد، ارائه‌دهنده خدمات حقوقی و ثبتی به کسب‌وکارهاست. این مقاله صرفا جهت مطالعه و آگاهی از شرایط اخذ نمایندگی نوشته شده است و مجموعه وینداد قرارداد نمایندگی خودرو را به عنوان یکی از خدمات خود به شما ارائه می‌دهد. یکی از فعالیت‌های اقتصادی مورد علاقه قشر خاصی از صاحبان سرمایه در ایران، اخذ نمایندگی خودرو […]

وینداد، ارائه‌دهنده خدمات حقوقی و ثبتی به کسب‌وکارهاست. این مقاله صرفا جهت مطالعه و آگاهی از شرایط اخذ نمایندگی نوشته شده است و مجموعه وینداد قرارداد نمایندگی خودرو را به عنوان یکی از خدمات خود به شما ارائه می‌دهد.

یکی از فعالیت‌های اقتصادی مورد علاقه قشر خاصی از صاحبان سرمایه در ایران، اخذ نمایندگی خودرو است. اخذ نمایندگی خودرو شرایط خاصی نیاز دارد که بسیاری از افراد به دنبال دانستن آن هستند. در صورتی که قصد گرفتن نمایندگی فروش خودرو را دارید،‌ اولین گام تنظیم قرارداد نمایندگی خودرو است.

در این مقاله با بیان شرایط و نحوه اخذ نمایندگی، نمونه قرارداد و نکات لازم برای تنظیم آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

قرارداد نمایندگی خودرو

بر اساس قرارداد نمایندگی طرفین می‌توانند موضوعات مختلفی را انجام دهند. به تعبیر دقیق‌تر نمایندگی رابطه‌ای میان دو شخص است که بر اساس آن طرف اول به عنوان نماینده می‌تواند به جای طرف دوم یعنی اصیل، عمل نماید.

در این قرارداد نماینده با توجه به موضوع قرارداد می‌تواند با اشخاص ثالث مذاکره کند یا از جانب اصیل قرارداد منعقد کند.

نماینده متعهد است حسب درخواست و دستور اصیل عمل نماید و در کنترل وی باشد. او مالک اموال اصیل نیست؛ اگرچه ممکن است در این زمینه قدرت و اختیاری داشته باشد.

در کنار مفهوم عام نمایندگی، در مباحث تجاری نیز می‌­توان نمایندگی را این گونه تعریف کرد؛ نمایندگی تجاری رابطه ای قراردادی است که به موجب آن نماینده تجاری (شخص حقیقی یا حقوقی) به طور مستقل تصدی مذاکره و انعقاد معاملات تجاری یا سایر اعمال واجد آثار حقوقی را به نام و به حساب اصیل در برابر دریافت اجرت یا کمیسیون برعهده می‌گیرد.

با این توضیح در قرارداد نمایندگی خودرو یک طرف به عنوان نماینده رابطه تجاری با اصیل برقرار می‌کند و به موجب آن نسبت به فروش و معامله خودرو تحت نام و برند اصیل اقدام می‌کند.

مزایای قرارداد نمایندگی خودرو

قرارداد نمایندگی برای فعالین کسب‌وکار مزایای مختلفی دارد. در زمینه فروش خودرو نیز با تنظیم قرارداد نمایندگی خودرو طرفین به ویژه می‌تواند از مزایای زیر بهره‌مند شود:

– درآمد بالای ناشی از فروش خودرو

– گسترش شبکه مشتریان از طریق ارتباط با دفتر اصلی فروش خودرو

– دریافت پورسانت و پاداش‌های بالقوه از طریق معرفی مشتریان به سایر نمایندگی‌های فروش خودرو

– دریافت تخفیف خرید خودرو برای عاملان مجاز و صاحبان نمایندگی‌ها و امکان لیزینگ

– برخورداری از منافع تبلیغاتی برای جذب مشتری

– اولویت یافتن در دریافت برخی فرصت‌های تجاری نظیر خرید سهام شرکت خودروسازی

– داشتن حمایت‌های حقوقی و مشاوره‌ای از سمت شرکت خودروسازی

و…

شرایط تنظیم قرارداد نمایندگی خودرو

به طور کلی، بسته به نوع نمایندگی و برند و شرکت خودروسازی، شرایط اخذ نمایندگی می‌تواند متفاوت‌ باشد. اما اصولا برای اخذ نمایندگی خودرو و عاملیت فروش نیاز است تا متقاضیان در دو حوزه شرایط شخصی متقاضی و شرایط مکانی اخذ نمایندگی، شرایط زیر را داشته باشند تا بتوانند قرارداد نمایندگی خودرو را تنظیم کنند.

شرایط شخصی متقاضی اخذ نمایندگی

همانطور که تاکید شد، نیاز است تا شخص متقاضی اخذ نمایندگی، شرایط فردی و مالی خاصی نیز داشته باشد. با وجود امکان تفاوت این شرایط در هر مورد، می‌توان عمده ضروریات این موضوع را به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

– توانایی فراهم آوردن سرمایه مورد نیاز برای اجرای ضوابط و استانداردهای شرکت خودروسازی در توسعه فضاها و…

– توانایی مالی برای خرید اولیه حداقل ۱۰ خودرو از شرکت خودروسازی (با توجه به ایرانی یا خارجی بودن برند خودرو، مبالغ متغیر هستند)

– اخذ مجوزهای لازم برای تبدیل ملک به نمایندگی فروش خودرو یا امکان دریافت مجوزها

– داشتن تجربه و دانش کافی در زمینه‌های مرتبط با فروش خودرو یا تعمیرات و…

– شرایط سنی مورد نظر شرکت برای متقاضی حقیقی (مثلا حداقل ۳۰ و حداکثر ۶۰ سال سن)

– مالکیت کامل و شش دانگ نسبت به ملک مورد نظر برای اخذ نمایندگی یا داشتن اجاره‌نامه طولانی‌مدت (مثلا ۱۰ ساله)

– مدرک تحصیلی حداقل دیپلم یا فوق‌دیپلم

– وجود معافیت از خدمت یا کارت پایان خدمت برای متقاضیان آقا

– توانایی ارائه تضمینات مورد نظر شرکت، مانند وثیقه ملک یا چک و سفته

شرایط مکانی اخذ نمایندگی

برای اخذ نمایندگی متقاضیان باید چند فضای مختلف را در مساحت ملک اصلی خود مهیا کنند. فضای نمایشگاهی (مسقف و دارای ویترین شیشه‌ای)، فضای تعمیرگاه (غالبا سوله‌ای با امکان رفت‌وآمد آسان خودرو) و فضای اداری و مدیریت (اتاق انتظار، پذیرش، دفتر مدیریت و…) سه محیط اصلی‌ای هستند که شرکت‌های خودروسازی برای اعطای نمایندگی فروش از متقاضیان مطالبه می‌کنند.

بسته به ضوابط شرکت خودروسازی، مساحت هر یک از فضاهای فوق‌الذکر می‌تواند متفاوت باشد.

به طور مثال ممکن است متراژ و مساحت حدودی مورد نظر یک شرکت برای کل ملک، ۱۰۰۰ متر باشد و فضای نمایشگاه، تعمیرگاه و اداری به ترتیب، ۲۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰ متر مربع در نظر گرفته شود.

همواره این امکان وجود دارد که یک شرکت خودروسازی به فضایهای مورد نیاز مواردی بیفزاید یا آن‌ها را ادغام کند. مثلا انبار، پارکینگ و غیره نیز برخی از شرایط مکانی‌ هستند که در بعضی موارد ممکن است از سوی شرکت مطرح شود.

مدارک لازم برای اعطای نمایندگی فروش خودرو

پس از آنکه کلیه شرایط و ضوابط اخذ نمایندگی فروش خودرو مهیا شد، متقاضی باید درخواست خود را برای جذب عاملیت فروش به شرکت خودروسازی ارائه کند.

سپس فهرستی شامل مدارک زیر را تهیه و به شرکت تحویل دهد:

– فرم تکمیل شده درخواست اخذ نمایندگی فروش خودرو

– مدارک هویتی متقاضی، شامل شناسنامه یا اساسنامه شرکت، کارت ملی و ۲ قطعه عکس، کارت پایان خدمت برای آقایان، مدرک تحصیلی گواهی عدم سوءپیشینه و…

– مدارک و اسناد تمکن مالی و ثبات داشتن سرمایه کافی

– اسناد مرتبط با مکان و فضاهای مورد نظر شرکت (سند ملکی به نام متقاضی، جواز کسب، نقشه هوایی فضای نمایشگاه و…)

تنظیم قرارداد نمایندگی خودرو

پس از آنکه متقاضی کلیه شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ نمایندگی را فراهم کرد، نماینده‌ای از شرکت خودروسازی، به عنوان کارشناس، به محل نمایشگاه مورد نظر آمده و شرایط را نیز از نزدیک بررسی می‌کند. اگر نیازی به اعمال تغییرات وجود داشته باشد، متقاضی بایستی تغییرات مد نظر کارشناس را اعمال کند.

در نهایت و با اخذ تایید نهایی، قرارداد اعطای نمایندگی میان متقاضی و صاحب شرکت خودروسازی تنظیم می‌شود و متقاضی می‌تواند فعالیت خودرو را به عنوان عاملیت مجاز آغاز کند.

جمع‌بندی

در این مطلب به شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخد نمایندگی در زمینه خودرو اشاره کردیم. در صورتی که شما هم قصد دریافت آن را دارید پس از تامین شرایط لازم باید قرارداد نمایندگی خودرو تنظیم کنید تا به‌صورت قانونی فعالیت خود را شروع کنید.

به همین خاطر توصیه اکید ما این است که اگر مایل به ورود به فرآیند اخذ نمایندگی خودرو هستید و نیاز به دریافت مشاوره دارید یا نیاز دارید تا تنظیم یا بررسی قرارداد اعطای نمایندگی را انجام دهید، از دانش تیم حقوقی و متخصص وینداد بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

آیا از طریق وینداد می‌توانم نمایندگی فروش خودرو بگیرم؟

خیر. وینداد ارائه دهنده خدمات حقوقی آنلاین به کسب‌وکارهاست و هیچگونه نمایندگی اعطا نمی‌کند. اگر نیاز به دریافت یا تنظیم قرارداد نمایندگی دارید می‌توانید از طریق خدمات ما اقدام کنید.

3.9/5 - (14 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

6 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
مهدی شرهان رویس
مهدی شرهان رویس
1 ماه پیش

گرفتن نمایندگی ماشین

ابوذر محمدصالحی
ابوذر محمدصالحی
4 ماه پیش

باسلام زمین دارم امتیازات هم دارم بربلوار بابهترین موقعیت آیا برای دریافت نمایندگی مزدا جهت احداث صفرتاصد بهم تسهیلات تعلق میگیره که شروع کنم یاباید حتما ساختمان تکمیل شده معرفی کنم

سهراب سلیمانی خواه
سهراب سلیمانی خواه
1 سال پیش

میخوام نمایندگی فروش خودرو بگیرم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سهراب سلیمانی خواه
1 سال پیش

با سلام و احترام
لطفا به سایت وینداد و قسمت قراردادها مراجعه نموده و قرارداد اعطای نمایندگی را تهیه نمایید.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

امیر
امیر
2 سال پیش

با عرض سلام حد اقل سرمایه لازم برای این کار چقدر است ؟و در صورت اخذ مجوز فایده حاصل از اینکار چقدره با سپاس

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  امیر
2 سال پیش

سلام،

جهت شروع این کار، شما می بایست توانایی فراهم آوردن سرمایه مورد نیاز برای اجرای ضوابط و استانداردهای شرکت خودروسازی، از جمله در در توسعه فضاها، توانایی مالی برای خرید اولیه حداقل ۱۰ خودرو از شرکت خودروسازی (با توجه به ایرانی یا خارجی بودن برند خودرو، مبالغ متغیر هستند) و توانایی ارائه تضمینات مورد نظر شرکت، مانند وثیقه ملک یا چک و سفته را داشته باشید.

با احترام،
تیم حقوقی وینداد.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بانک نمونه قرارداد وینداد

مقالات مرتبط